beantwoord

IC Den Helder


Reputatie 5

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

icon

Beste antwoord door Thom 17 May 2021, 09:07

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-intercity-sneltreinen met veel wachttijd op tussenstations. De IJssellijn als voorbeeld: veel wachttijd op enkele stations, een intercity met om praktische, kostenbesparende en historisch zo gegroeide redenen haltes in Etten-Leur, Oss, Dieren, Olst en Wijhe. Prima, maar noem het dan geen intercity...

Reputatie 7
Badge

Op dienstregelingborden werd dan aangegeven van “na Zwolle stoptrein” of “stopt na Alkmaar op alle tussen gelegen stations". Tja, een trein die overal stopt kan je moeilijk IC noemen. Maar een trein met het comfort van een IC kan je ook moeilijk stoptrein noemen. Ach, waar maken we ons druk om?

Reputatie 7
Badge +3

Het systeem zou in Nederland wel wat eenvoudiger kunnen wanneer alle vervoerders dezelfde terminologie zouden hanteren. De begrippen stoptrein en sneltrein zijn daar het meest geschikt voor. Een stoptrein stopt op alle stations, een sneltrein rijdt stations voorbij.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn herinneringen gaan in ieder geval terug tot de dienstregeling van 1970 toen er in Nederland IC’s kwamen. Naar Den Helder hebben alleen maar treinen gereden die vanaf Alkmaar stopten op alle stations. In 1970 was de dienstregeling wel een stukje sneller dan nu omdat er in 1980 twee stations zijn bijgekomen: Alkmaar Noord en Den Helder Zuid.

In 1970 gingen er twee IC’s rijden die in Alkmaar op elkaar aansloten. De ene reed van Amsterdam Centraal via Alkmaar naar Den Helder. De andere van Amsterdam Centraal via Haarlem naar Alkmaar. Echte IC’s waren het niet. Als ik het me goed herinner stopten de IC’s wisselend in Castricum of Heiloo zodat er ieder een rechtstreekse verbinding was met Amsterdam of Haarlem. De diensten werden uitgevoerd met mat64. De lijn van Heerhugowaard-Broek op Langedijk (toenmalige stationsnaam) was nog niet geëlektrificeerd en de treinen uit Haarlem konden nog niet doorrijden naar Hoorn.

Voor 1970 was de dienstregeling sneller omdat NS toen geen knooppuntendienstregeling had waardoor er gepland gewacht werd op andere treinen. Je kon toen binnen het uur van Amsterdam CS naar Den Helder. De knooppuntendienstregeling zorgt tegenwoordig voor een reistijd van 77 minuten tussen Amsterdam Centraal en Den Helder. De route is natuurlijk wel ietsje langer geworden na het vervangen van de Hembrug door de Hemtunnel in 1983.

Ik heb verder wel eens ergens gelezen dat er ook treinen zonder stops werden ingelegd voor dienstplichtigen, met name op vrijdagavond vanuit Den Helder en op zondagavond terug vanuit Amsterdam.

Verder zijn er wel eens vage plannen geweest om de lijn tussen Alkmaar en Den Helder uit het Hoofdrailnet te halen en voor de exploitatie onder te brengen bij de provincie Noord-Holland. 

In de reguliere diensten hebben nooit treinen gereden die stations oversloegen. Wel is er in de jaren 60/70 een tijdje een militairentrein op vrijdag geweest die stations oversloeg. Die trein ging via Alkmaar richting Den Haag en Rotterdam en reed daarbij in Haarlem niet via het station maar over de goederensporen rechtstreeks vanuit de richting Beverwijk naar de richting Leiden. 

In de jaren 60 reed er zomers ook een Duitse Badehosezug (voor Texel) die stations oversloeg, maar toen er in 1970 een halfuurdienst naar Den Helder kwam werd deze Badehosezug geïntegreerd in de normale dienstregeling. 

Reputatie 7

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Oss is m.i. helemaal gericht op Den Bosch. Lijkt wel een groot forensendorp. Het station lijkt buiten de spits altijd zo verlaten. Zal wel mede veroorzaakt worden doordat het geen knooppunt is. Ook nauwelijks busvervoer, opvallend voor zo'n plaats van 91.000 inwoners. Zelfde verhaal als Helmond denk ik. Ben in beide plaatsen weleens geweest maar werd er niet vrolijk van helaas. 

Ik merk als ik per trein door Oss kom altijd dat het aantal mensen richting Nijmegen veel lager is dan richting Den Bosch, terwijl Nijmegen veel groter is en een echte studentenstad met een grote universiteit. Maar ja, wel een andere provincie en dat zal er historisch gezien ook wel mee te maken hebben.

Reputatie 3

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 


Zullen ze in Leiden blij worden in december  :grinning: - een echte IC naar Utrecht met maar 3 stops ( via Schiphol)

Reputatie 7

We zullen zien. Ik gun het Zeeland, maar denk dat 1 snelle en 2 stoppers veel zijn en de snelle trein in de daluren erg rustig zal blijven. In de weekenden blijft alles bij het oude dus een dagje weg naar de Randstad blijft even snel/langzaam als nu.

Reputatie 7
Badge +3

Nu staat er dan toch “Stopt na ….. op alle stations” wat op hetzelfde neerkomt? Dan weet je ook dat je in een intercity zit en dat de trein na het genoemde station overal stopt en in feite een stoptrein wordt. Ik zie het grote verschil niet.

 

 

Reputatie 7

Plus de echte intercitystations zoals Dieren natuurlijk, overslaan is geen optie!

Driebergen-Zeist, Woerden, Almere Buiten en Duivendrecht, Bijlmer, Amstel ook géén intercitystations (maar sommige stoppen er wel)

En Veendendaal-De Klomp dat natuurlijk helemaal geen intercitystation is, maar waar alléén maar intercity’s stoppen!

In Etten-Leur stoppen ook alleen maar intercity's. 

Steenwijk en Meppel wél een intercity en het veel grotere Harderwijk niet. Het heeft zijn reden maar blijft toch apart!

Alphen a/d Rijn dat wel een IC heeft maar die in feite ook een gedeeltelijke stoptrein is. 

Grappig.

 

 

 

 

Reputatie 6

Nu staat er dan toch “Stopt na ….. op alle stations” wat op hetzelfde neerkomt? Dan weet je ook dat je in een intercity zit en dat de trein na het genoemde station overal stopt en in feite een stoptrein wordt. Ik zie het grote verschil niet.

 

 

Dit heb ik bij de intercity naar Venlo nog nooit zien staan, en in Helmond wordt hij gewoon als intercity op de borden gezet, en echt geen mededeling dat het eigenlijk een stoptrein is richting Venlo.

Reputatie 7
Badge +3

Welke variant er ook gekozen wordt, er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is.

Reputatie 7
Badge

Naar mijn weten hebben de IC's altijd als stoptrein gereden tussen Alkmaar en Den Helder. Wellicht dat er in het verleden spitstreinen waren die stations oversloegen.

Reputatie 7
Badge +4

Het heette Intercity naar Den Helder, maar feitelijk was het dat alleen tot Alkmaar. Dit kwam meer voor. De Intercity Den Haag/Rotterdam - Leeuwarden werd ook vaak tot Leeuwarden IC genoemd maar was feitelijk maar  tot Zwolle sneltrein.

 

Zelfs een zeer ervaren bijdrager hier geloofde indertijd niet dat er een intercityverbinding Leiden-Akkrum was. Begrijpelijk, want het is een dorp en niet eens zo groot. 

Reputatie 7
Badge

Een ander voorbeeld was de IC Den Haag/Rotterdam-Enschede waarbij het gedeelte uit Den Haag als stoptrein reed tussen Deventer en Enschede.

Reputatie 7

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de IC van Hoorn naar Enkhuizen, de IC Zwolle - Almelo- Hengelo - Enschede, die daarom ook in Nijverdal stopt en de Sneltrein Zwolle - Emmen, die  ook relatief vaak stopt om te kruisen.

Reputatie 7

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-sneltreinen die intercity heten. 

Het is in feite een systeem dat vergelijkbaar is met het Duitse RB/RE systeem en functioneert prima voor een klein land met korte afstanden.  

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Reputatie 7
Badge +3

Het langste traject dat je binnen Nederland non-stop kunt reizen is tussen Zwolle en Assen: 40 minuten. Dat zegt eigenlijk alles.

Reputatie 1

Een IC trein zou in ieder geval geen elke 5 minuten mogen stoppen. Dat gaat vooral in de randstad vaak fout en wat minder in de rest van het land. Dan zijn er zelfs nog IC's die niet stoppen waar dat wel handi zou zijn zoals in Harderwijk of bijvoorbeeld in Uitgeest voor de overstap. Hopelijk kan NS iets verzinnen met een IC-plus of een sneltrein of extra snelle spitstreinen :)

Reputatie 6

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

De echte IC keert in december doordeweeks weer terug op de Zeeuwse lijn.

Dat is nog maar de vraag gezien de financiele problemen bij NS.

Deze intercity wordt door het Rijk betaald als compensatie van het niet doorgaan van de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Heeft niets met de financiële positie van NS te maken.

Reputatie 6

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

Bovendien zit je tussen Schagen (vroeger vanaf Heerhugowaard) en Den Helder met enkelspoor, wat het inzetten van intercity's die stations overslaan al moeilijk maakt.

De echte IC keert in december doordeweeks weer terug op de Zeeuwse lijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

In Frankrijk heb ik een keer in een TGV gezeten van Parijs naar Irun (Spanje). Die stopte na Bordeaux zo'n beetje bij iedere halte.

Reputatie 6

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-sneltreinen die intercity heten. 

Het is in feite een systeem dat vergelijkbaar is met het Duitse RB/RE systeem en functioneert prima voor een klein land met korte afstanden.  

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Het inwoneraantal van 91.000 van Oss betreft wel de hele gemeente met omliggende dorpen waaronder Ravenstein dat een eigen station heeft.

Reputatie 7

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

Begrijpelijk, maar noem het dan geen intercity.

Je kan je ook afvragen waarom men eigenlijk de tussenvorm (sneltrein, stoppend op zowel grotere stations als bepaalde kleinere) destijds heeft afgeschaft, terwijl er nog altijd meerdere van zulke typische sneltreinverbindingen zijn. Voor de duidelijkheid werd gezegd, maar was er iets onduidelijk dan? 

Men had ook alle benamingen kunnen afschaffen en op de borden alleen de eindbestemming met de aankomsttijden op de (tussen)stations aangeven. 

Reageer