Skip to main content

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!

Sinds enige tijd isde intercity naar Maastricht die ik als forens gebruik vaker vertraagd dan op tijd. En dan niet een paar minuutjes, maar al gauw +10. Dat is nog voordat ie het kapotte spoor bij Geleen tegenkomt, welke overigens Nog ALTIJD niet wordt gecommuniceerd.

 

Zou men bij NS en Prorail wellicht eens wakker willen worden? Of alternatief de contracten gunnen aan partijen die wel respect hebben voor reizigers😊


Sinds enige tijd isde intercity naar Maastricht die ik als forens gebruik vaker vertraagd dan op tijd. En dan niet een paar minuutjes, maar al gauw +10. Dat is nog voordat ie het kapotte spoor bij Geleen tegenkomt, welke overigens Nog ALTIJD niet wordt gecommuniceerd.

 

Zou men bij NS en Prorail wellicht eens wakker willen worden? Of alternatief de contracten gunnen aan partijen die wel respect hebben voor reizigers😊

Op het traject tussen Utrecht en Den Bosch liggen nog altijd twee snelheidsbeperkingen, de snelheid is daar maximaal 40 en hierdoor is vertraging oplopen helaas onvermijdelijk.


...Op het traject tussen Utrecht en Den Bosch liggen nog altijd twee snelheidsbeperkingen....

En op het traject Den Bosch richting Geldermalsen weer een nieuwe nabij station Zaltbommel.


die liggen er al langer dan dat de problemen in Limburg zjjn. Ongetwijfeld dragen ze bij, hoewel op tijd rijden ook nog lijkt te kunnen als er niks anders speelt, gezien de zeer ruime marges in de dienstregeling. In ieder geval herken ik het niet als gebruikelijk situatie dat treinen met +10 in Den Bosch aankomen vanuit Utrecht. 


die liggen er al langer dan dat de problemen in Limburg zjjn.…

Bij Culemborg vanaf 21 december 2022

Bij Geleen Lutterade vanaf 26 april 2024

Bij Zaltbommel vanaf 22 juni 2024


...Op het traject tussen Utrecht en Den Bosch liggen nog altijd twee snelheidsbeperkingen....

En op het traject Den Bosch richting Geldermalsen weer een nieuwe nabij station Zaltbommel.

Toch een beetje het probleemkindje geworden dat traject 😅


Sinds enige tijd isde intercity naar Maastricht die ik als forens gebruik vaker vertraagd dan op tijd. En dan niet een paar minuutjes, maar al gauw +10. Dat is nog voordat ie het kapotte spoor bij Geleen tegenkomt, welke overigens Nog ALTIJD niet wordt gecommuniceerd.

 

Zou men bij NS en Prorail wellicht eens wakker willen worden? Of alternatief de contracten gunnen aan partijen die wel respect hebben voor reizigers😊

De huidige top van NS en ProRail ligt hier niet wakker van, net als de overheid die reeds vele kabinetten lang hebben verzuimd om de vitale infrastructuur van dit land te moderniseren. Falende privatisering waar NS monopolie positie nauwelijks is veranderd. Miljarden geïnvesteerd in modernisering van treinstellen, maar opschalen is voorlopig niet mogelijk en dus blijft het oude materieel rijden, met alle verstoringen van dien, niet dat de nieuwe intercity’s zo betrouwbaar zijn, tot nu een hoop ellende. 
Respect voor reizigers is ver te zoeken, NS en ProRail hollen achter hun eigen problemen aan…


Ruim 10.000 keer bekeken, maar ben ik ooit door de NS benaderd? Nee… eigenlijk een trieste mijlpaal 


Ruim 10.000 keer bekeken, maar ben ik ooit door de NS benaderd? Nee… eigenlijk een trieste mijlpaal 

We zijn hier topics met veel meer views en serieuze klachten waar ook helemaal niets mee gedaan wordt. Dus get a life zou ik zo zeggen en hou op met zeuren. 


Ruim 10.000 keer bekeken, maar ben ik ooit door de NS benaderd? Nee… eigenlijk een trieste mijlpaal 

We zijn hier topics met veel meer views en serieuze klachten waar ook helemaal niets mee gedaan wordt. Dus get a life zou ik zo zeggen en hou op met zeuren. 

Zo kunnen we wel weer hé... Zeuren over het zeuren, hoe ironisch!


Sinds enige tijd isde intercity naar Maastricht die ik als forens gebruik vaker vertraagd dan op tijd. En dan niet een paar minuutjes, maar al gauw +10. Dat is nog voordat ie het kapotte spoor bij Geleen tegenkomt, welke overigens Nog ALTIJD niet wordt gecommuniceerd.

 

Zou men bij NS en Prorail wellicht eens wakker willen worden? Of alternatief de contracten gunnen aan partijen die wel respect hebben voor reizigers😊

Er zit nou ook niet bepaald haast achter omdat er vooralsnog treinen kunnen rijden, totdat het zo erg wordt dat je een nieuwe Zeeuwse Lijn creëert 😍. Lijkt me aardig serieus, verzakkingen en die wil je volgens mij zo snel mogelijk opgelost hebben en dat lieten de verzakkingen op het Zeeuwse Spoor wel zien, maar blijkbaar liggen de prioriteiten bij ProRail ergens anders. Zoals... het uitstellen van andere projecten?


Ruim 10.000 keer bekeken, maar ben ik ooit door de NS benaderd? Nee… eigenlijk een trieste mijlpaal 

We zijn hier topics met veel meer views en serieuze klachten waar ook helemaal niets mee gedaan wordt. Dus get a life zou ik zo zeggen en hou op met zeuren. 

Denk dat ik meer life in me heb dan jij, wat een idiote reactie. Als je boodschap jouw nog niet duidelijk, dan vraag ik me af wat je hier op dit forum doet of werk je bij de NS of ProRail en trap ik continu op je zere tenen?

dagelijks maak ik deze shit mee en ik blijf ermee doorgaan. 


Vandaag weer 55 minuten vertraging opgelopen met de internationale trein van Antwerpen naar NL. Jammer dat er geen filmpjes met geluid te uploaden zijn, want deze oude intercity maakt een enorm kabaal, een resonerend geluid dat door de wagon galmt (treinstel 10 363)


Hoe laat was deze trein vertrokken, Thomas?


Ik zie geen trein met deze vertraging van 55 minuten. Wel was trein 9255 met 38 minuten vertraging vertrokken door problemen tussen Mechelen en Berchem.

"Treinstel 10 363" bestaat niet, treinstam 10 363 ook niet. Was het soms het rijtuignummer @ThomasReichel ?


Rijtuig 10 363 zou in stam 16438 zitten, die inderdaad vanavond +38 had. Misschien is die 55 minuten wel opgeteld over de hele dag en was de rest van de vertraging op de heenreis. Maar ja, 55 minuten klinkt natuurlijk veel erger een keer 38 en een keer 17. 


Rijtuig 10 363 zou in stam 16438 zitten, die inderdaad vanavond +38 had. Misschien is die 55 minuten wel opgeteld over de hele dag en was de rest van de vertraging op de heenreis. Maar ja, 55 minuten klinkt natuurlijk veel erger een keer 38 en een keer 17. 

Linksom of rechtsom, het blijft 55 minuten verloren tijd op één dag..


Hoe laat was deze trein vertrokken, Thomas?

Hallo Erryt, tet was de internationale trein die maandag 1 juli om 17:44 uur vanuit Antwerpen naar Breda zou vertrekken, maar door personen op het spoor een flinke vertraging opliep. Het geluid leek alsof er problemen met de elektrische installatie waren. 


Daar gaan we weer, knooppunt Boxtel richting Eindhoven, eindstation voor de treinen vanuit Tilburg en Den Bosch. 
Weliswaar aangekondigd door ProRail en NS, maar ik haal me nog goed de maand augustus in 2022 voor de geest, waar wekenlang bij Boxtel werd gewerkt en de lange rijen mensen die de snelbussen moesten nemen, zie screenshot van ProRail 2022. 

Waarom binnen 2 jaar wederom alles op slot?

 

 


Niet alleen Boxtel, ook Rotterdam Den Haag gaat weer 2 weken dicht. Mensen moeten de spits mijden (terwijl veel forenzen dat niet kunnen) en de metro is ook niet afgekocht tegen mijn verwachting in


 

De huidige top van NS en ProRail ligt hier niet wakker van, net als de overheid die reeds vele kabinetten lang hebben verzuimd om de vitale infrastructuur van dit land te moderniseren.

De waarheid is anders. ProRail kampt al jaren met aanhoudende forse kostenoverschrijdingen bij grote projecten en heeft dat in het verleden steeds financieel gecompenseerd door allerlei onderhoud op de lange baan te schuiven. Dat begint zich nu uiteindelijk te wreken.

Overigens doet Rijkswaterstaat precies hetzelfde, die openen ook liever met veel tamtam een nieuwe tunnel van een miljard bij Katwijk in plaats van regulier onderhoud te doen.

 

Miljarden geïnvesteerd in modernisering van treinstellen, maar opschalen is voorlopig niet mogelijk en dus blijft het oude materieel rijden, met alle verstoringen van dien, niet dat de nieuwe intercity’s zo betrouwbaar zijn, tot nu een hoop ellende. 

De modernisering betreft vaak vooral het opleuken van de inrichting met allerlei hippe zones en het zoveelste nieuwe kleurschema terwijl storingen juist ontstaan in het technische deel van de trein. Bij het reguliere onderhoud zijn daarnaast ook bij NS flinke achterstanden ontstaan door tekort aan technici. En verder kampt NS met grote financiële problemen omdat juist de hoofdprijs betalende forens na corona massaal is weggebleven 


 

Klopt dat was in 2022. Maar in de driehoek Tilburg-Den Bosch-Eindhoven is het al een aantal jaren dramatisch. En dan moet de grote ramp bij Vught nog beginnen.


De liften bij station Boxtel waren 2 jaar geleden defect. Ik zie nu ook dat alle?? liften op station Boxtel weer defect zijn. Ik reken er op dat deze voordat de werkzaamheden starten gerepareerd zijn.

 

 


De liften bij station Boxtel waren 2 jaar geleden defect. Ik zie nu ook dat alle?? liften op station Boxtel weer defect zijn. Ik reken er op dat deze voordat de werkzaamheden starten gerepareerd zijn.

Ha ha, dan denk ik dat rekenen niet je sterkste kant is Henk.


Rekenen is juist wel mijn sterkste kant. Had op de lagere school altijd een 10 voor hoofdrekenen. Maar goed 2 jaar geleden waren er ook al behoorlijke problemen bij Boxtel, je zou dus als organisatie alles moeten doen om eenzelfde echec te voorkomen. Ik doe ook alvast even een linkje naar dit topic.

 

 

Ik zou NS/Prorail willen verzoeken om meer mobiele incheckpalen in zowel Boxtel als Eindhoven neer te zetten. Ook zou ik graag willen zien dat er nu eens werk wordt gemaakt van het omroepen in de treinen hoe de reizigers dienen te handelen.


Reageer