Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 408 reacties
  • 12846 Bekeken

Reputatie 5

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


408 reacties

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Reputatie 7

Liberalisering is leuk voor mensen met rechtse (o.a. VVD) denkbeelden. 'Zolang ik het maar goed heb’, en de rest kan barsten. Je ziet dit ook terug in de zorg, wat steeds meer uitgehold wordt en van het ooit zo mooie sociale systeem wat er in Nederland was is haast niets meer over. Alles draait tot in extremen om de winst, personeel wat nog niet weg is gejaagd is overwerkt en de wachtlijsten zijn lang. Verzekeraars doen overal moeilijk over en geven doktoren en huisartsen zoveel mogelijk de opdracht om vooral niet te helpen, want dat kost geld. Met OV gebeurt min of meer hetzelfde: er worden delen aanbesteed en de hoogste bieder mag er het OV gaan verzorgen. Maar omdat het bij al die wirwar van bedrijven nóg meer om de winst draait dan bij een overheidsinstantie wordt er op andere vlakken bespaard, vaak zijn dat personeelskosten, voorwaarden, aanschaf en onderhoud van materieel etc. Zie ook het vele schrappen van buslijnen die niet winstgevend genoeg meer zijn, waardeloze initiatieven zoals belbussen en inderdaad ook grote uitval onder personeel omdat diensten zodanig volgepland worden dat er weer een paar chauffeurs minder nodig zijn. Maar ergens tussendoor een plas doen is dan al bijna onmogelijk.

Gelukkig bestaan er nog vakbonden die opkomen voor de belangen van personeel en daarmee indirect ook voor de belangen van de reiziger. Want zolang arbeidsvoorwaarden redelijk blijven is er altijd wel genoeg personeel te vinden om de reiziger te bedienen. Jammer dat dit vaak niet gezien wordt door de schreeuwers op social media (ook op dit forum aanwezig). Overigens zeg ik niet dat de NS een heilig huisje is, maar wel veel beter dan het alternatief.

Maargoed we dwalen af, @ThomasReichel kom maar door met je volgende verhaal 😉

Reputatie 7
Badge +3

 

 

De NS kan er niks aan doen dat de reisplanner aangeeft dat je het snelst met de metro reist?! Hoe vaak is er hier al wel niet geklaagd over het feit dat standaard de BTM-opties allemaal aan staan in de reisplanner? En meestal is dat niet eens zo'n groot probleem, maar we zien elke keer bij werkzaamheden dat het voor grote onduidelijkheid zorgt. Treinvervangend vervoer wordt dan vaak niet getoond, omdat een andere optie sneller is.

Reputatie 6

Vannochtend geen treinen in station Middelburg 😅

Hoe ze daar komen? Er staan al een tijdje schapen naast het station op een klein stukje land (dat wordt elk jaar gedaan, misschien om het te hoge gras te maaien?), ik gok dat ze ontsnapt zijn en dus zo vanaf perron 2 op het spoor zijn gevallen…

Heb me meer zorgen gemaakt om de schapen dan m'n trein 😅

 

Ze kunnen natuurlijk niet het perron op getild worden, dus ze hebben een stukje op het spoor moeten lopen met hulp.

Reputatie 7
Badge

Gewoon doorgaan met het beschrijven van je eigen reiservaringen. Ik vind het interessant om ze te lezen. 

Reputatie 5

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Eens, maar 540 miljoen verlies maken en toch aanblijven als president-directeur is nieuwswaardig…

Reputatie 7

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

Helaas is extra materieel inzetten bij een opvolgende rit niet zo makkelijk als dat het lijkt. Stel dat er 30 minuten tussen de opvolgende ritten zitten; er moet dan in die tijd een machinist met rangeerdienst gebeld worden om een extra treinstel van het rangeerterrein te gaan halen. De meeste rangeerterreinen liggen niet pal naast het station dus daar staat looptijd voor. Op sommige standplaatsen kan deze looptijd al oplopen tot 40!! minuten. De trein moet worden gereedgemaakt volgens de regelgeving, wil je het goed doen kost dit al gauw tien minuten voor 1 treinstel. De trein moet worden voorgebracht, dus wegvragen aan de treindienstleider volgens de regels van de veiligheidscommunicatie. Er moet ruimte zijn om op dat moment de trein te kunnen rangeren naar het station; zijn er andere treinbewegingen gepland dan gaan deze voor. Na het rangeren moet de trein nog worden gecombineerd en volgt opnieuw een remproef. Dit alles gaat uit van dat er a la minute een rangeermachinist beschikbaar zit op de standplaats en deze ook daadwerkelijk tijd heeft, laat @Tamzin het maar niet horen of dat er iemand in de kantine zit te wachten speciaal voor dit soort momenten, wat een beroerde efficiency 😏

 

Voor wat betreft goederentreinen die voorrang krijgen; inderdaad frustrerend. Maar hier gaat Prorail over, niet NS, en die mogen niet de ene organisatie voortrekken op de andere. Goederentreinen zijn nou eenmaal langzame en vreselijk logge dingen die een stuk langzamer kunnen rijden dan reizigerstreinen. Als ze eenmaal in de weg zitten kan je ze moeilijk van het spoor wegblazen. En geloof me, ook ik raak gefrustreerd als ik netjes op tijd rij en zo'n joekel weer voorrang krijgt of de boel op loopt te houden.

Reputatie 7

Dit forum is een ook een manier om frustraties van je af te schrijven. Dat lucht weer even wat op. NS zelf kun je niet mailen. Ik begrijp @ThomasReichel wel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Wat betreft het eerste gedeelte van je post ben ik het helemaal met je eens. Maar ik krijg, zelfs zonder de inside informatie die Re.tep (of moeten we “hé daar is ‘ie weer eens met weer een andere naam” Peter zeggen) heeft, toch echt de indruk dat de trein wel degelijk defect was, de 2 stellen die deze trein hadden moeten rijden zijn tot nu toe de rest van de dag niet meer ingezet. Als ze niet defect zouden zijn, hadden ze intussen al andere ritten gereden, het laatste GPS signaal is vanmorgen 6:54 vanaf de Binckhorst. 

Reputatie 7

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen???

 

Ik vermoed zomaar dat de trein op dit tijdstip nog van het rangeerterrein af komt rijden (1e rit van de dag voor het betreffende materieel). Afhankelijk van de beschikbare tijd en ruimte op het station worden treinen enkele minuten voorafgaand aan de rit voorgebracht. Op het rangeerterrein zal tijdens het gereedmaken dan echter een defect zijn geconstateerd van danige aard waarna is besloten de trein op te heffen. Voor de reiziger kan het lijken als iets onzinnigs, want waarom wordt zoiets niet eerder besloten?

Een trein (veel) eerder gereedmaken en voorbrengen is vaak niet mogelijk omdat stations beperkte capaciteit hebben. Er passen nu eenmaal geen meerdere treinen uit dezelfde serie tegelijkertijd op het station, zonder dat dit ten koste gaat van andere treinseries die ook opstarten. Jouw trein met treinnummer 1121 is de derde trein van de dag die vanaf Den haag centraal richting Eindhoven rijdt. Enkel de allereerste treinen die op de vroege ochtend gaan vertrekken worden doorgaans al langer vantevoren klaargezet. Pas nadat deze treinen vertrokken zijn kan de volgende rits worden klaargezet en dat kan natuurlijk ook niet tegelijkertijd want er is een beperkt aantal sporen van en naar het rangeerterrein. Zo kan het dus, hoewel zeker frustrerend, dat een trein pas kort vantevoren komt te vervallen.

Reputatie 5

Twee volle weken geen trein genomen, aangezien de reis van Den Haag naar Eindhoven door de werkzaamheden bij Tilburg het reizen onmogelijk maakten en ik niet ruim 1 uur extra reistijd aan mijn lange reizen wilde plakken, door via Utrecht te reizen.

Maandag stond Antwerpen weer op het programma, maar bij het boeken van een ticket op de NS International site, bleek niet mogelijk om een ticket voor de Intercity Direct via Rotterdam - Breda te kopen. Bekijk dienstregeling stond er en het was niet mogelijk om een ticket online of telefonisch te boeken. Ik moest een andere route kiezen… Welke dan? De Eurostar was compleet uitverkocht, het zou me niet verbazen dat vele reizigers tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen en eieren voor hun geld hebben gekozen en een duurder ticket hebben gekocht…

De afspraken in Antwerpen afgezegd en ik ben thuis gaan werken.

Vandaag, dinsdag 14 mei exact hetzelfde liedje. Ik kan voor woensdag 15 mei geen Intercity direct naar Antwerpen boeken en ja, de Eurostar was wederom uitverkocht.

Ik vervolgens de NS klantenservice gaan bellen, maar ook daar waren ze het spoor volledig bijster. Ze konden mij geen verklaring geven. Wie dan wel???

Als laatste wanhoopsdaad ben ik naar de SNBC International site gegaan en warempel, daar kon ik de Intercity direct trein die morgen om 7:11 uur vanuit Rotterdam richting Antwerpen vertrekt gewoon boeken, zonder enig probleem. De NS kan een voorbeeld nemen aan de IT systemen van hun Belgische collega’s. 

Mijn frustraties zijn regelmatig gericht op de IT systemen van de NS, maar ook hier, alles staat en valt met goed leiderschap en daar ontbreekt het aan bij de NS…

De problemen beperken zich trouwens niet tot de NS international app, ook de “reguliere” NS site kampt met problemen (zie afbeelding).

 

Na weken geen tickets kunnen boeken, is het probleem opgelost. Tickets in de ochtend voor de Intercity Direct van 7:11 uur van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal  kunnen weer online worden besteld. Waarschijnlijk een IT blunder… Maar nu de afhandeling van mijn klacht door de NS, hier zakt mijn broek werkelijk van af… beschamend

 

Vervolgens mijn reactie aan het hoofd van de NS Klantenservice 

 

Reputatie 7
Badge +3

Metro wordt niet aangegeven in de reisplanner tussen Breda en Rotterdam Centraal.

Nee, natuurlijk niet. Daar rijdt toch ook helemaal geen metro?

Alle punctialiteitscijfers ten spijt, door dit soort geintjes is de trein niet meer serieus te nemen als je een enigszins normale reistijd wil hebben. Dat de sector zelf dit normaal vindt is absurd. 

Dat ProRail erg in zichzelf gekeerd is kan ik nog wel begrijpen want die hebben (ook financieel) niet direct met de klant te maken. Ik zou alleen verwachten dat NS, dat wel met die klant te maken heeft, daar toch wat meer corrigerend zou optreden.

Voor een sprinterreiziger is het allemaal nog wel te overzien maar voor wie een langere reis maakt betekent het langzamerhand dat je vrijwel altijd ergens wel een stuk met de bus moet of een grote omweg moet maken. En dan gaan mensen uiteindelijk afhaken ("er is altijd wel iets aan de hand").

Waarom bestaat ProRail? Vroeger bouwden en beheerden spoorwegmaatschappijen zelf hun sporen en legden ze zelf hun sporen aan. NS kan dat dus blijkbaar niet.

Een van de redenen was dat NS vroeger overheidsgeld dat bedoeld was voor de infrastructuur gebruikte om de exploitatie verliezen af te dekken. In Duitsland is dat nog steeds zo vandaar dat infrastructuur daar op instorten staat.

Reputatie 7

het mooiste is als NS er weer een mail uit doet over hoe je heerlijk dagjes uit of fietstochtjes kunt maken in de zomer, terwijl dat in de praktijk door alle buitendienststellingen helemaal niet gaat. Men heeft geen flauw idee welk product men eigenlijk aanbiedt😄

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Tilburg en Boxtel geen sprinters door seinstoring *de zoveelste. Tussen Eindhoven en Weert/Helmond de rest van de middag geen treinen door een aanrijding. Aan het laatste valt door Prorail ook niets te doen, maar komt helaas ook vaak voor.

En om 12.07 uur nog “geen sprinters Eindhoven - Helmond door personen op het spoor". En die werd om 13.03 uur weer afgemeld.

Wel mooi dat de intercity's blijkbaar wel op volle snelheid langs/over die personen heen mochten rijden.

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Een storing misschien niet, maar werkzaamheden die wel al bekend zijn maar nog niet opgenomen zijn in de reisinformatie komt wel te vaak voor. Dat is geen storing want de systemen werken gewoon, alleen niemand heeft de informatie ingevoerd en dus worden ze ook niet getoond. Dat de reisplanner pas relatief kort van de voren actuele adviezen toont is al discutabel, maar vaak genoeg is er zelfs geen aankondiging zichtbaar.

Concreet voorbeeld, zondagavond 7 april, geen treinen tussen Tilburg en Boxtel. Staat wel al enkele dagen in de open data, reisplanner van de NS meld op moment van schrijven nog niets hierover. Wel adverteert men met PrijsTijd deals van 60% korting op treinen die niet rijden. En nee, dit is geen storing, de NS reisplanner loopt gewoon altijd 2 dagen achter op de open data, waarschijnlijk verschijnen er morgenochtend wel opeens bussen in de reisplanner hier, al ontbreekt het dan nog wel op de werkzaamhedenpagina.

Reputatie 7
Badge +1

.....En nu zie weer een aanrijding tussen Muiderpoort en Amstel (geen treinverkeer tot 19.00)…… en eerder vanmiddag een aanrijding tussen Roosendaal en Bergen op Zoom….. het is flink raak......

@Henkpeetersen vind dit leuk

Toch wel triest dat mensen zulk soort berichten plaatsen, nog meer bizar dat andere dit "leuk" vinden. Wat gaat er een leed (bij personeel, slachtoffers en nabestaanden) schuil achter dit soort gebeurtenissen op het spoor.

Het is wel zo netjes om dan meteen het hele bericht mee te quoten in plaats van het zo uit z'n context te trekken. Natuurlijk vind @Henkpeetersen de aanrijding niet leuk, maar vind hij wel het geplaatste bericht nuttig. En daar zat buiten jouw quote om nog een stuk bericht boven. Dat had je blijkbaar, gezien de puntjes aan het begin van de quote, zelf ook wel gezien.

Overigens is er volgens mij niets triests aan het bericht wat je quote, behalve dat het natuurlijk een trieste gebeurtenis is die alleen maar verliezers kent. NS vermeld het zelf toch ook gewoon op de website als er een aanrijding is geweest? Lijkt me voor reizigers wel nuttig om te weten waarom er niets rijdt. Ook om begrip voor de situatie te verkrijgen.

Reputatie 7

@ThomasReichel genoeg openstaande vacatures in Nederland. Je kunt ook een baan dichterbij zoeken. Of verhuizen richting jouw huidige werkplek. Scheelt vast een hoop stress.

Dat is heel kort door de bocht. Verhuizen is, zeker in de huidige tijd, niet zomaar een optie en niet voor iedereen ligt het werk voor het oprapen overal. 

In dit rijke Nederland mag je anno 2024 toch wel verwachten dat je goed en vlot, stressloos kunt reizen met OV. Zeker op deze korte afstanden. Er kan soms wat hinder zijn of wat vertraging, maar niet in de frequentie die we hier altijd zien. 

In het buitenland wordt gelachen om een afstand als Eindhoven - Den Haag en is men naar het werk nog wel meer reistijd kwijt. Of Den Haag - Antwerpen, ook een afstandje van niks.

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!

Reputatie 6

Ik begreep eens van een machinist dat de hoogte van het viaduct, en de soms bijzonder sterke wind over de rivier, treinen in het uiterste geval kunnen optillen. De gevolgen daarvan lijken me logisch.

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Vliegende treinen, zou dat sneller zijn? Stel je voor alle treinen reden nog tijdens storm Eunice 🙈

Reputatie 7
Badge +3

Wat is nu 15 minuten vertraging op een reis van anderhalf uur? Ik had regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten. Als je al zo geirriteerd raakt door 15 minuten vertraging zou ik toch gaan denken over een alternatief. 

Reputatie 5

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Het enige waar NS daadwerkelijk nog een tekort aan heeft zijn volgens mij de onderhoudsmonteurs. De loonkosten zijn het afgelopen jaar gigantisch gestegen, zoals in onderstaand topic is aangegeven. Daarnaast heeft NS veel branchevreemde activiteiten. NS zou zich wat mij betreft meer moeten concentreren op de hoofdtaak. Het goed en voor de reiziger comfortabel uitvoeren van de dienstregeling.

 

 

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Reageer