Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 175 reacties
  • 5976 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


175 reacties

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Reputatie 7

Liberalisering is leuk voor mensen met rechtse (o.a. VVD) denkbeelden. 'Zolang ik het maar goed heb’, en de rest kan barsten. Je ziet dit ook terug in de zorg, wat steeds meer uitgehold wordt en van het ooit zo mooie sociale systeem wat er in Nederland was is haast niets meer over. Alles draait tot in extremen om de winst, personeel wat nog niet weg is gejaagd is overwerkt en de wachtlijsten zijn lang. Verzekeraars doen overal moeilijk over en geven doktoren en huisartsen zoveel mogelijk de opdracht om vooral niet te helpen, want dat kost geld. Met OV gebeurt min of meer hetzelfde: er worden delen aanbesteed en de hoogste bieder mag er het OV gaan verzorgen. Maar omdat het bij al die wirwar van bedrijven nóg meer om de winst draait dan bij een overheidsinstantie wordt er op andere vlakken bespaard, vaak zijn dat personeelskosten, voorwaarden, aanschaf en onderhoud van materieel etc. Zie ook het vele schrappen van buslijnen die niet winstgevend genoeg meer zijn, waardeloze initiatieven zoals belbussen en inderdaad ook grote uitval onder personeel omdat diensten zodanig volgepland worden dat er weer een paar chauffeurs minder nodig zijn. Maar ergens tussendoor een plas doen is dan al bijna onmogelijk.

Gelukkig bestaan er nog vakbonden die opkomen voor de belangen van personeel en daarmee indirect ook voor de belangen van de reiziger. Want zolang arbeidsvoorwaarden redelijk blijven is er altijd wel genoeg personeel te vinden om de reiziger te bedienen. Jammer dat dit vaak niet gezien wordt door de schreeuwers op social media (ook op dit forum aanwezig). Overigens zeg ik niet dat de NS een heilig huisje is, maar wel veel beter dan het alternatief.

Maargoed we dwalen af, @ThomasReichel kom maar door met je volgende verhaal 😉

Reputatie 4

Prijsstijgingen zijn de afgelopen jaren toch geen nieuwswaarde meer, binnen geen enkele sector. Je betaalt meer en doorgaans krijg je minder. Zie als voorbeeld ook de huursector, de zorg, supermarkten, energie, water, belastingen, verzekeringen etc

Eens, maar 540 miljoen verlies maken en toch aanblijven als president-directeur is nieuwswaardig…

Reputatie 7

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

Helaas is extra materieel inzetten bij een opvolgende rit niet zo makkelijk als dat het lijkt. Stel dat er 30 minuten tussen de opvolgende ritten zitten; er moet dan in die tijd een machinist met rangeerdienst gebeld worden om een extra treinstel van het rangeerterrein te gaan halen. De meeste rangeerterreinen liggen niet pal naast het station dus daar staat looptijd voor. Op sommige standplaatsen kan deze looptijd al oplopen tot 40!! minuten. De trein moet worden gereedgemaakt volgens de regelgeving, wil je het goed doen kost dit al gauw tien minuten voor 1 treinstel. De trein moet worden voorgebracht, dus wegvragen aan de treindienstleider volgens de regels van de veiligheidscommunicatie. Er moet ruimte zijn om op dat moment de trein te kunnen rangeren naar het station; zijn er andere treinbewegingen gepland dan gaan deze voor. Na het rangeren moet de trein nog worden gecombineerd en volgt opnieuw een remproef. Dit alles gaat uit van dat er a la minute een rangeermachinist beschikbaar zit op de standplaats en deze ook daadwerkelijk tijd heeft, laat @Tamzin het maar niet horen of dat er iemand in de kantine zit te wachten speciaal voor dit soort momenten, wat een beroerde efficiency 😏

 

Voor wat betreft goederentreinen die voorrang krijgen; inderdaad frustrerend. Maar hier gaat Prorail over, niet NS, en die mogen niet de ene organisatie voortrekken op de andere. Goederentreinen zijn nou eenmaal langzame en vreselijk logge dingen die een stuk langzamer kunnen rijden dan reizigerstreinen. Als ze eenmaal in de weg zitten kan je ze moeilijk van het spoor wegblazen. En geloof me, ook ik raak gefrustreerd als ik netjes op tijd rij en zo'n joekel weer voorrang krijgt of de boel op loopt te houden.

Reputatie 7

Dit forum is een ook een manier om frustraties van je af te schrijven. Dat lucht weer even wat op. NS zelf kun je niet mailen. Ik begrijp @ThomasReichel wel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Wat betreft het eerste gedeelte van je post ben ik het helemaal met je eens. Maar ik krijg, zelfs zonder de inside informatie die Re.tep (of moeten we “hé daar is ‘ie weer eens met weer een andere naam” Peter zeggen) heeft, toch echt de indruk dat de trein wel degelijk defect was, de 2 stellen die deze trein hadden moeten rijden zijn tot nu toe de rest van de dag niet meer ingezet. Als ze niet defect zouden zijn, hadden ze intussen al andere ritten gereden, het laatste GPS signaal is vanmorgen 6:54 vanaf de Binckhorst. 

Reputatie 7

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen???

 

Ik vermoed zomaar dat de trein op dit tijdstip nog van het rangeerterrein af komt rijden (1e rit van de dag voor het betreffende materieel). Afhankelijk van de beschikbare tijd en ruimte op het station worden treinen enkele minuten voorafgaand aan de rit voorgebracht. Op het rangeerterrein zal tijdens het gereedmaken dan echter een defect zijn geconstateerd van danige aard waarna is besloten de trein op te heffen. Voor de reiziger kan het lijken als iets onzinnigs, want waarom wordt zoiets niet eerder besloten?

Een trein (veel) eerder gereedmaken en voorbrengen is vaak niet mogelijk omdat stations beperkte capaciteit hebben. Er passen nu eenmaal geen meerdere treinen uit dezelfde serie tegelijkertijd op het station, zonder dat dit ten koste gaat van andere treinseries die ook opstarten. Jouw trein met treinnummer 1121 is de derde trein van de dag die vanaf Den haag centraal richting Eindhoven rijdt. Enkel de allereerste treinen die op de vroege ochtend gaan vertrekken worden doorgaans al langer vantevoren klaargezet. Pas nadat deze treinen vertrokken zijn kan de volgende rits worden klaargezet en dat kan natuurlijk ook niet tegelijkertijd want er is een beperkt aantal sporen van en naar het rangeerterrein. Zo kan het dus, hoewel zeker frustrerend, dat een trein pas kort vantevoren komt te vervallen.

Waarom bestaat ProRail? Vroeger bouwden en beheerden spoorwegmaatschappijen zelf hun sporen en legden ze zelf hun sporen aan. NS kan dat dus blijkbaar niet.

Een van de redenen was dat NS vroeger overheidsgeld dat bedoeld was voor de infrastructuur gebruikte om de exploitatie verliezen af te dekken. In Duitsland is dat nog steeds zo vandaar dat infrastructuur daar op instorten staat.

Dat is een beetje overdreven. Een storing waarbij de werkzaamheden niet worden getoond heb ik niet vaak voorbij zien komen in mijn carrière.

Een storing misschien niet, maar werkzaamheden die wel al bekend zijn maar nog niet opgenomen zijn in de reisinformatie komt wel te vaak voor. Dat is geen storing want de systemen werken gewoon, alleen niemand heeft de informatie ingevoerd en dus worden ze ook niet getoond. Dat de reisplanner pas relatief kort van de voren actuele adviezen toont is al discutabel, maar vaak genoeg is er zelfs geen aankondiging zichtbaar.

Concreet voorbeeld, zondagavond 7 april, geen treinen tussen Tilburg en Boxtel. Staat wel al enkele dagen in de open data, reisplanner van de NS meld op moment van schrijven nog niets hierover. Wel adverteert men met PrijsTijd deals van 60% korting op treinen die niet rijden. En nee, dit is geen storing, de NS reisplanner loopt gewoon altijd 2 dagen achter op de open data, waarschijnlijk verschijnen er morgenochtend wel opeens bussen in de reisplanner hier, al ontbreekt het dan nog wel op de werkzaamhedenpagina.

Reputatie 5

De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.

Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been  en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!

Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd

 

Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!

Reputatie 7
Badge +3

Wat is nu 15 minuten vertraging op een reis van anderhalf uur? Ik had regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten. Als je al zo geirriteerd raakt door 15 minuten vertraging zou ik toch gaan denken over een alternatief. 

Reputatie 4

Terug van een week Portland Oregon waar het openbaar vervoer $2,80 voor 2,5 uur reizen kost, ongeacht of je de trein of bus neemt met onbeperkt overstappen. Je betaalt maximaal $5,60 per dag. Mijn enkeltje Schiphol - Den Haag HS kost daarentegen €6 met 40% korting in het weekend. Hoe hebben we het voor elkaar gekregen in dit land, dat de prijs/kwaliteit verhouding van het openbaar vervoer totaal de verkeerde kant is doorgeslagen en de NS reizigers tegenwoordig PER DAG (of beter gezegd meerdere keren per dag) de reisplanner moet raadplegen om te weten te komen of door beperkingen van materieel de intercity direct tussen Amsterdam en Breda wel rijdt. 
het materieel probleem verplaatst zich door het land, blijkbaar om de pijn van reizigers te verdelen. 
De politiek maakt zich niet druk over dit probleem, ze hebben genoeg andere hoofdpijn dossiers, zoals dit weekend tijdens de huldiging van het holocaust museum pijnlijk zichtbaar en vooral hoorbaar werd. 
Reizigersorganisatie Rover roept op tot verscherpt toezicht van de NS en ProRail, een oproep die jammer genoeg aan dovemansoren is gericht. De NS en ProRail modderen gewoon door, want uiteindelijk gaan reizigers er allemaal beter van worden. Aan beloftes geen gebrek in dit land…

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij ook verbaast is de stijging van de tarieven. NS zegt al een aantal jaar dat ze last hebben van te weinig personeel en een tekort aan materialen voor reparaties. Toch?

Zover ik geleerd heb bij economie is dat bij veel bedrijven de loonkosten het hoogste aandeel zijn in het de kosten van het produceren van een product/dienst. Dus als er minder personeel is, en minder treinen onderhouden kunnen worden, lijkt mij dat de kosten een stuk lager uitvallen voor de NS. En daarmee de kaartjes minstens op hetzelfde prijsniveau kunnen blijven. Wellicht iets goedkoper worden.

 

Kan iemand dan toch uitleggen waarom die kaartjes alsmaar duurder worden?

Het enige waar NS daadwerkelijk nog een tekort aan heeft zijn volgens mij de onderhoudsmonteurs. De loonkosten zijn het afgelopen jaar gigantisch gestegen, zoals in onderstaand topic is aangegeven. Daarnaast heeft NS veel branchevreemde activiteiten. NS zou zich wat mij betreft meer moeten concentreren op de hoofdtaak. Het goed en voor de reiziger comfortabel uitvoeren van de dienstregeling.

 

 

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Reputatie 7
Badge +3

De locomotieven die op de HSL rijden zijn helemaal niet zo oud, alleen de rijtuigen. 

Badge +3

Er was een storing. Ik zie nu wel de disclaimer als ik op desbetreffende reis zoek. Je kan nu zowel de Reisplanner als de borden op station en in de trein raadplegen.

Dat zie jij nu… een reiziger had daar weinig aan 😴

En als je later op de betreffende reis zoekt (in de NS Reisplanner, wegens een claim of zo) is er weinig terug te vinden natuurlijk.

Uiteraard weten Rijdendetreinen en Treinposities het, maar dat zijn kanalen die een willekeurige reiziger niet hoeft te kennen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is zelfs zo erg dat als je op Maastricht - Aachen zoekt, de NS app veel bussen laat zien, ook als je alleen om treinen vraagt 😂

 

Maarja, met de hoeveelheid buitendienststellingen van Prorail snap ik wel dat ze bij NS het verschil haast niet meer zien😜

Dat komt natuurlijk omdat die trein om de haverklap niet rijd door personeelstekort. Ik geloof ook dat Arriva dat traject bediend.

Klopt, maar om dan een lijnbus weer te geven...? 😅

Klopt niet helemaal volgens mij. Trein rijdt onder de vlag van Arriva maar met personeel van Deutsche Bahn. (info van de site treinreiziger.nl)

Reputatie 7
Badge

Als er echt stront aan de knikker is ga je het met 1 niet redden hoor. En ook die kunnen achter de verstoring vastzitten

Natuurlijk is dit geen gouden maar één defecte of te korte trein komt vaker voor dan chaos, toch? En het mooie is dat dit niks hoeft te kosten als er toch al een machinist stand by is. De brandweer stationeert zijn mensen ook geen half uur van hun voertuigen, ondanks dat één team op de kazerne natuurlijk niet altijd genoeg is en er soms dus alsnog mensen van verder moeten komen.

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasReichel om een trein na een uitgevallen trein te kunnen verlengen moet er wel materieel en personeel zijn.

 

De liberalisering van het spoor, in lijn met het marktdenken van de jaren '90. 

En kijk eens wat het opgeleverd heeft....

In het goederenvervoer heeft het prima gewerkt, in het reizigersvervoer op de regionale lijnen ook. Alleen op het HRN werkt het niet omdat NS daar nog steeds een monopolie heeft.

Reputatie 4

Sinds oktober 2023 wordt reizigers van Den Haag naar Eindhoven op alle denkbare wijzen door de NS en ProRail het leven zuur gemaakt. Eerst de werkzaamheden tussen Den Haag naar Rotterdam en vervolgens een zogenaamde aangepaste dienstregeling die telkens qua datum schuift. 
Gisterenavond de reisplanner nog eens gecontroleerd, want eindelijk zouden de treinen in de ochtend op het normale tijdstip vertrekken, maar wat schetst mijn verbazing (of beter gezegd niet, want zo langzamerhand is de verwachting dat deze amateuristische shit het nieuwe normaal bij de NS is geworden), de trein van Den Haag HS naar Eindhoven viel weer eens uit door een aangepaste dienstregeling???!!!  Op de borden staat te lezen dat door materieel gebrek de treinen van Den Haag naar Rotterdam t/m 23 februari beperkte zullen rijden. Ik ben helemaal klaar met de wanprestaties van dit bedrijf en de overheid doet niets om dit stel incompetente idioten aan te pakken. 

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Hoezo niet, in NMBS staat toch ook NS? 😉

Reputatie 7

Ik heb het ov altijd als een publiekelijk gedragen systeem gezien. Een basisvoorziening. Daar wordt steeds verder aan gemord. Waarom zou ik via de belasting bijdragen aan het vervoer van een ander is de gedachte dan. Heel Amerikaans. Als je al kijkt naar het Amerikaanse zorgsysteem weet je al genoeg hoe men daar kijkt naar gebruik van collectieve systemen. Het is ieder voor zich en regel het zelf maar op een of andere manier (ook al kan of lukt dat je niet om welke persoonlijke reden of situatie dan ook)

Ik betaal ook belasting en daaruit worden ook zaken gefinancierd waar ik geen gebruik van maak of belang bij heb. Daar klaag ik niet over; dat hoort erbij; dat is samen als volk de kosten delen voor belangrijke en noodzakelijke voorzieningen. 

Het ov kan zeker efficiënter ingericht worden (betrek de reiziger zelf bij hoe ze het willen hebben), maar er zal altijd geld bij moeten; dat is een gegeven ( en is niet erg, maar noodzakelijk). Lege bussen op het platteland wil niemand, maar ga eens met daadwerkelijke gebruikers zelf in gesprek over wat zelf willen zodat ze meer gebruik maken van de bus. En bedenk niet iets ergens in een provinciekantoor aan een tafel, en dit zeker niet alleen door mensen die zelf nooit een bus of trein van binnen zien maar wel denken te weten wat het beste is! 

Reputatie 7

Dus ik heb jaren bij NS zitten klagen over de PHS rotzooi in het zuiden van het land, terwijl prorail de veroorzaker is? Al die 30-minuten aansluitingen enzo... typisch. Ik ben niet eens een klant van prorail.

Nog een reden waarom deze setup slecht is: prorail voelt de tucht van de markt nauwelijks. 

Reputatie 7

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Het gaat hier toch (ook) om de plotselinge uitval van de IC Brussel - Amsterdam? Dat heeft wel degelijk iets met NS te maken. 

Reageer