NS: veel meer treinen per dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 69 reacties
  • 2504 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6

Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍

Met het wijzigingsblad voor februari is het helaas weer niet gelukt om in de avonduren 2x per uur te gaan richting Den Helder. De uurdienst zou teruggedraaid worden maar dat lukt nog niet.

Reputatie 7

Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍

Reputatie 6

Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)

Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.

Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!

Eens. Ik heb door de halfuursdienst vanaf Alkmaar naar Amsterdam op bepaalde momenten, problemen met andere aansluitingen/overstappen en mijn voor- en natransport zorgt vaak voor 28 minuten duimen draaien. Elk kwartier op vrijdagochtend, zorgt weer voor wat minder duimen draaien. 

Daarnaast ook weer 2x 15 minuten besparing in de spits tussen Alkmaar en Haarlem door de herinvoering van spits IC. Maar zoals @Tamzin zegt: eerst zien dan geloven...

Reputatie 1

Mij is niet helemaal duidelijk wat er nou over blijft van de Intercity die altijd via Amersfoort Centraal - Hilversum - Amsterdam Centraal rijdt (Serie 1500?)

Bij werkzaamheden of storingen op de Hanzelijn of tussen Utrecht en Amersfoort is Amersfoort voor mij altijd een belangrijke tussenstop geweest tussen Groningen(Leeuwarden) en Amsterdam/Westelijke Randstad. Via Amersfoort kon je dan direct naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. De Sprinters altijd erg druk (geen ze daar er nu meer van rijden op traject Amersfoort - Amsterdam CS en/of Amersfoort - Amsterdam Zuid) en de Intercity veel snellere reistijd en rustiger. Overstap vaak op hetzelfde perron. Via Hilversum was voor mij bij storingen altijd een belangrijke omreis-route.

Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?

Nee, want er zijn geen mogelijkheden om te schuiven. Enige echte optie is om de treinen uit Breda door te trekken naar Vlissingen en die uit Rotterdam in Roosendaal te laten eindigen 

En die extra IC is trouwens tijdelijk tot de pot van de marinierskazerne leeg is.

Reputatie 5

Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?

Reputatie 7
Badge

Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)

Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.

Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!

Reputatie 7

Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .

Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.

Het is naar mijn idee nogal scheef; een erg hoge frequentie op bepaalde trajecten en nogal lage op andere. Arnhem/Nijmegen wordt ook wel erg ruim bedeeld met intercity’s. Zoveel vraag is er toch ook weer niet daar lijkt me? Maar kan het mis hebben. In de treinen waarin ik zit daar, is het nu ook niet bepaald overvol. Zeker niet in de daluren.

Meer spoor (en nieuwe stations voor sprinters) is nodig. 

NS verwacht nogal een reizigersgroei kennelijk…….. ik betwijfel het, gezien ook de prijzen die in 2025 (flink) zullen stijgen, in tegenstelling tot dit jaar.

Reputatie 7
Badge

Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.

Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.

De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.

Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.

Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam). 

Overstappen op de Airport Sprinter kan natuurlijk ook, op Schiphol, naar Amsterdam CS.

Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt. 

Een deel van de frequentieverhogingen bij de sprinters is nodig om in 2025 aan de eisen van de nieuwe concessie te voldoen. Dus de dienstregeling hetzelfde laten kan sowieso niet.

Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .

Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.

Voor dergelijke investeringen moet je bij de overheid zijn, niet bij de NS.

Reputatie 5

Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt. Vooral op de lijn Eindhoven-Rotterdam-Den Haag vallen nog steeds om de haverklap treinen uit. En die geplande tienminutentreinen zijn sowieso volstrekt overbodig op een toch al overvol spoor. Investeer dan liever in verbeteringen van de infrastructuur zoals spoorverdubbelingen en broodnodige nieuwe trajecten (Utrecht-Breda, Lelystad-Drachten-Groningen).

Reputatie 7

Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.

Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.

De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.

Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.

Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam). 

Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

 

Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!

Dit zijn gewoon enkele van de eerder opgeheven versnelde sprinters in de spits.

Reputatie 6
Badge +1

Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

 

Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!

Reputatie 7
Badge

Eerst zien dan geloven. De problemen zijn echt niet opgelost tegen die tijd. 

Reputatie 7
Badge +1

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat te paard gaan dat hebben we de afgelopen jaren denk ik allemaal wel gezien. Ook 2024 is niet bepaald goed begonnen. Ik sluit mij dus aan bij @Tamzin 

Klinkt mooi maar bij de adviesaanvraag in februari vorig jaar kwam NS ook met zo'n plan om vervolgens in augustus een groot deel van de verbeteringen weer te schrappen en nieuwe "slimme" inkrimpingen aan te kondigen. Ofwel: eerst zien en dan geloven.

Wel zijn een aantal frequentieverhogingen bij de sprinters in het weekend verplicht op basis van de nieuwe concessie en daar zal NS dus niet onderuit kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd, het klinkt veelbelovend in elk geval.

Reageer