NS: veel meer treinen per dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 69 reacties
  • 2489 Bekeken

Reputatie 7
  • Machinist NS
  • 311 reacties

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!


69 reacties

 

Onjuist, geldt voor elke tunnel dat er minimaal met twee personeelsleden gereden moet worden, dus ook bij één treinstel. Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !

Dan moeten Duitse S-bahnen toch wel levensgevaarlijk zijn. In regio's als Berlijn, Hamburg, Frankfurt of München rijden de treinen daar door tunnels met treinen met in de spits meer dan 1000 reizigers per trein en dat alles met eenmansbediening.

Ik zou als ik jou was onmiddelijk alarm slaan bij de Duitse regering over deze levensgevaarlijke toestanden.

Overigens is het wellicht ook verstandig om de arbeidsinspectie te vragen om de metro's in Amsterdam en Rotterdam onmiddellijk stil te laten leggen.

 

Beloftes, toezeggingen, “van plan zijn”, maar geen zekerheden. De regio wil garanties…..

Hoezo garanties?

​​​Alle plannen voor 2025 (en al helemaal voor de jaren daarna) hangen van beloften aan elkaar, alles met een garantie tot de deur. Pas in het najaar komt er een definitief exploitatieplan voor 2025 en ik ben bang dat er dan net als afgelopen najaar een koude douche komt voor de reizigers. 2026 is nog veel verder uit zicht.

Overigens is NS conform de concessievoorwaarden ook helemaal niet verplicht om een rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol te laten rijden en kan de eisen van de regio dus ook gewoon negeren.

Klinkt mooi maar bij de adviesaanvraag in februari vorig jaar kwam NS ook met zo'n plan om vervolgens in augustus een groot deel van de verbeteringen weer te schrappen en nieuwe "slimme" inkrimpingen aan te kondigen. Ofwel: eerst zien en dan geloven.

Wel zijn een aantal frequentieverhogingen bij de sprinters in het weekend verplicht op basis van de nieuwe concessie en daar zal NS dus niet onderuit kunnen.

Reputatie 7
Badge

Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)

Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.

Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!

 

Met het wijzigingsblad voor februari is het helaas weer niet gelukt om in de avonduren 2x per uur te gaan richting Den Helder. De uurdienst zou teruggedraaid worden maar dat lukt nog niet.

Zelfde geldt voor de weekenddiensten in de regio Eindhoven, Utrecht-Baarn en Schiphol-Hoorn. Als het personeelstekort onder machinisten en conducteurs opgelost zou zijn verwacht je dat de aangekondigde tussentijdse verbeteringen geleidelijk ingevoerd gaan worden. Benieuwd of er in april wel iets komt.

Overigens vraag ik me af of het überhaupt de bedoeling is om de uurdienst tussen Alkmaar en Den Helder in de late avonduren weer om te zetten in een halfuurdienst. Ik had begrepen dat dat een van "slimme optimalisaties" was om kosten uit te sparen en dat dat niet was vanwege personeelstekort.

Reputatie 3

De IC direct toeslag kan ook via de NS App aangeschaft en geüpload worden; hoef je ook de trein niet uit.

Reputatie 7
Badge

Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !

Zoals wat? En accepteren we die risico's niet elders wel? In drukke tunnel voor auto's zijn totaal zomaar net zoveel mensen als in een trein en daar loopt toch ook niet constant iemand door de tunnel voor als er iets mis gaat? Is dat dan ook een onaanvaardbaar risico?

....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen 🙄

Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.

Die zijn er alleen gekomen omdat Arriva dreigde ook sprinters te laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Zonder die dreiging had NS die extra sprinters nooit ingelegd.

NS zegt elk jaar dat er meer treinen komen, en die komen er ook in principe maar dat is dan alleen weer voor de Randstad, de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen 🙄

Gelukkig is daar Arriva die een extra trein tussen Groningen en Zwolle wil laten rijden: https://www.oogtv.nl/2024/04/eerste-testrit-arriva-op-spoor-tussen-groningen-en-zwolle/

Reputatie 7

De NS heeft al laten weten van plan te zijn de intercity Enschede - Schiphol in 2026 terug te willen laten keren, daarnaast wil men de intercity Deventer - Amsterdam Centraal in 2026 ook in de daluren laten rijden én komen er in de spits enkele intercity's Enschede - Amsterdam Centraal bij bovenop de bestaande intercity's. Dus er is zeker aandacht voor die regio vanuit de NS, alleen lukt dat nog niet in 2025.

Beloftes, toezeggingen, “van plan zijn”, maar geen zekerheden. De regio wil garanties…..

In de spits enkele IC's Enschede - A’dam CS zou mooi zijn, maar eerst zien….. 😉

 

 

Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.

 

Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!

Dit zijn gewoon enkele van de eerder opgeheven versnelde sprinters in de spits.

Reputatie 5

Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt. Vooral op de lijn Eindhoven-Rotterdam-Den Haag vallen nog steeds om de haverklap treinen uit. En die geplande tienminutentreinen zijn sowieso volstrekt overbodig op een toch al overvol spoor. Investeer dan liever in verbeteringen van de infrastructuur zoals spoorverdubbelingen en broodnodige nieuwe trajecten (Utrecht-Breda, Lelystad-Drachten-Groningen).

Reputatie 7

Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍

De AirportSprinter gaat met eenmensbediening rijden, dat betekent echter niet automatisch dat de conducteur verdwijnt, het betekent alleen dat de conducteur niet meer verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren maar de machinist dat gaat doen. Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.

Het is vooral om tijd te winnen bij de vertrekprocedure, de conducteur sluit nu alle deuren behalve de eigen deur en kijkt dan een tweede keer naar buiten voor de laatste deur gesloten wordt, de machinist kijkt via een beeldscherm en sluit alle deuren tegelijk. En er staat in de normen van ProRail dat een trein waarbij de machinisten de deuren sluit 1% minder rijtijdspeling nodig heeft omdat er minder factoren zijn die vertraging kunnen veroorzaken (zoals een conducteur die afgeleid wordt door een reiziger met lastige vragen op moment dat de trein moet vertrekken).

Reputatie 7
Badge

Dat snap ik nog wel, maar bespaar dan ook personeel(s)kosten en laat die conducteurs überhaupt thuis, of ga ze op een of andere manier controleren ofzo. Die betaalde passagiers in uniform zorgen echt alleen maar voor irritatie.

Reputatie 7
Badge

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

Aandeelhouders kunnen (ook) in Nederland bestuurders ontslaan. Dat lijkt me toch een vrij eenvoudig (druk)middel om iets dat je echt wilt geregeld te krijgen.

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

Aandeelhouders kunnen (ook) in Nederland bestuurders ontslaan. Dat lijkt me toch een vrij eenvoudig (druk)middel om iets dat je echt wilt geregeld te krijgen.

Aandeelhouders kunnen de raad van bestuur benoemen en ontslaan maar zijn daarbij wel gehouden aan de beginselen van goed bestuur. De controle daarop ligt weer bij de ondernemingskamer die beslissingen kan toetsen. Als de aandeelhouders misbruik maken van hun bevoegdheid door (in strijd met de geest van de wet) via de achterdeur toch invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering uit te oefenen zullen ze worden teruggefloten.

Overigens zal het ministerie van financiën er sowieso geen trek in hebben zich via dergelijk machtsmisbruik te gaan bemoeien met de NS-dienstregeling. Te meer daar in dit geval de eventuele kosten van extra treinen uiteindelijk ten laste komen van de aandeelhouder.

Reputatie 7
Badge

Het gaat er niet beter op worden. Met dit bericht wil NS vooral goodwill kweken. Maar doe je met daden en niet met woorden!

Reputatie 7

De dienstregeling wordt in bijna alle regio's uitgebreid. Er worden meer ritten toegevoegd / hersteld naar hoe het pre-corona was en in veel gevallen starten treinen eerder op de dag en eindigen ze later. Klik voor de uitgebreide variant per provincie even mijn link aan in de OP en vervolgens de links die onder het kaartje staan. Provincie Gelderland ( = niet de Randstad) heeft het langste lijstje 😉

 

Reputatie 3

De dienstregeling wordt in bijna alle regio's uitgebreid. Er worden meer ritten toegevoegd / hersteld naar hoe het pre-corona was en in veel gevallen starten treinen eerder op de dag en eindigen ze later. Klik voor de uitgebreide variant per provincie even mijn link aan in de OP en vervolgens de links die onder het kaartje staan. Provincie Gelderland ( = niet de Randstad) heeft het langste lijstje 😉

 

Als zeeuw wil ik zeggen dwt ik het echt enorm apprecieer dat de eerste IC van Amsterdam naar Vlissingen een halfuur eerder rijdt, want wie wil er nou niet in de vroege morgen naar Zeeland toe 🥰

Limburg gaat er trouwens ook echt enorm op vooruit, en Noord-Brabant 🤩 (Wie wilt er nou naar het zuiden)

Reputatie 7

Twente krijgt vrijdag en zaterdag een latere intercity die tot Amersfoort rijdt, echt tot op de drempel van de Randstad. Waarom maar tot Amersfoort? 

En een extra vroege stoptrein van Deventer naar Almelo.

Mooi, maar wel jammer alleen dat de sinds jaar en dag uurlijkse directe verbinding van Twente en Deventer (en Apeldoorn) met Amsterdam Zuid en Schiphol verbroken wordt en zodoende de hele regio Amsterdam niet meer rechtstreeks te bereiken is, afgezien van de 2-uurlijkse en altijd vertraagde IC uit Berlijn. Dit is nou juist waar de regio tegen te hoop loopt - deze verbinding behouden wordt belangrijker gevonden dan 2x per week een intercity die op de latere avond een halfuurtje later vertrekt naar Amersfoort.

De NS heeft al laten weten van plan te zijn de intercity Enschede - Schiphol in 2026 terug te willen laten keren, daarnaast wil men de intercity Deventer - Amsterdam Centraal in 2026 ook in de daluren laten rijden én komen er in de spits enkele intercity's Enschede - Amsterdam Centraal bij bovenop de bestaande intercity's. Dus er is zeker aandacht voor die regio vanuit de NS, alleen lukt dat nog niet in 2025.

Reputatie 4

Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !

Zoals wat? 

Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals @Olav93 , @wsm en @Henkpeetersen hier openbaar pleiten voor minder veiligheid op het spoor, of zou ook hier weer de aversie tegen de HC in het algemeen een rol spelen, en zijn wat slachtoffers meer geen enkel probleem bij een calamiteit in een tunnel......

Reputatie 7
Badge

Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !

Zoals wat? 

Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals @Olav93 , @wsm en @Henkpeetersen hier openbaar pleiten voor minder veiligheid op het spoor, of zou ook hier weer de aversie tegen de HC in het algemeen een rol spelen, en zijn wat slachtoffers meer geen enkel probleem bij een calamiteit in een tunnel......

@Re.tep dat is een behoorlijk verwijt en zou inderdaad bijzonder zijn geweest als het waar was geweest. Ik heb niet gepleit voor minder veiligheid op het spoor. Jijzelf claimde zonder onderbouwing dat een tweede conducteur in een tunnel van belang is vooor de veiligheid en ik vroeg je dat te onderbouwen. Dat is geen argument voor minder veiligheid op het spoor, maar hooguit tegen de suggestie dat een tweede conducteur aan boord in een tunnel daaraan bijdraagt, als het überhaupt de term argument al waard is. Dat je jouw argumenten zelfs nu je ernaar werd gevraagd niet geeft en in plaats daarvan modder begint te gooien, creëert misschien de suggestie dat je die argumenten noet hebt en dát zou een tegenargument kunnen zijn, maar... dat deed je dus zelf.

Reageer