Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4858 Bekeken

Reputatie 1

Beste allen,

 

Nog steeds reis ik in de daluren van Eindhoven naar Nijmegen/Arnhem. Zie eerdere topics over de “aansluiting” in Den Bosch:

 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-na-18-00-42898

 

Nu is het zo dat de 2900 om .52 en .22 aankomt op 4b in Den Bosch en dan aan de overzijde kan worden overgestapt op de 3600 die om .54 en .24 vertrekt van 3b. Los van het feit dat deze overstap vaak mis gaat, blijkt deze volgende week helemaal te zijn verdwenen uit de reisplanner…

Op wo 02-09 van Eindhoven naar Nijmegen om 18:34 duurt 0:48 (aankomst 19:22). Op wo 09-09 is dit ineens 1:09 (vertrek 18:34, aankomst 19:43). Reden: de overstap in Den Bosch is verdwenen ?!

Wat blijkt, de 2900 komt vanaf 07-09 op spoor 4a aan in Den Bosch, en de 3600 vertrekt van spoor 3. Geen cross-platform overstap volgens de reisplanner dus, in de praktijk rennen. Wat is hier de logica van? Waarom kan de 3600 bijvoorbeeld niet vanaf 3a vertrekken zodat de overstap weer verschijnt in de reisplanner? Of is de intentie om deze overstap te schrappen?


82 reacties

Reputatie 1

Hoi Sanne,

 

Bedankt voor de moeite want ik begrijp de logica niet.

Als ik op dinsdag de reis plan van Eindhoven naar Nijmegen is dit het advies:

 

Maar op woensdag staat er dit:

 

Op dinsdag komt de intercity uit Eindhoven aan op spoor 4a (waardoor er volgens de reisplanner geen overstap is, die er in de praktijk wel is), en op woensdag op spoor 4.

Om het nog verwarrender te maken; op donderdag is er weer geen overstap en op vrijdag wel...

Waarom dit verschil?

@Jeroen ik zal er de komende dagen ff opletten. Ik durf het nu niet uit mijn hoofd te zeggen.

Reputatie 1

Duidelijk! Maar hiermee is dit dus geen officiële overstap meer volgens de reisplanner dus ook geen GTBV of 1/2 minuten wachten waar vroeger sprake van was.

En de 2900 op 4b en 3600 op 3b (zoals nu ook het geval is)?

 


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 

Nog even gezocht maar wat ik tegen kom zouden er borden staan met maar 1 getal in de richting van Utrecht en geen treinlengteborden met 2 cijfers.  Anders is die info dus achterhaald.

Gezien hoe de wissel is gesitueerd lijkt het me dat hier ook alleen blauwe treinlengteborden staan.

@Loes   jij komt hier vaker dan dat ik er kom, zou jij eens willen kijken hoe dat op perron 3 zit met de treinlengteborden in de richting van Utrecht.

Reputatie 4

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Ik heb nog even in de plannen gekeken, maar de 2900 is gepland naar spoor 4 (geheel, dus niet 4a) en de 3600 naar spoor 3. Er blijft dus gewoon sprake van een cross-platform overstap. Waarom de reisplanner voor de 2900 spoor 4a aangeeft weet ik niet.

Dat is ook heel onlogisch omdat spoor 4b ook gewoon vrij is. 

Helaas ook ‘s avonds vertrekken ze NIET tegenover elkaar. In het beste geval staat de een op 4 en de ander op 3b, met pech staat ie op 4a en wordt het echt rennen. Daar staan in Den Bosch een berg trappen en hokjes in de weg. Zomaar oversteken is lastig. Het is mij ook nog steeds een raadsel waarom die trein dan niet 100m eerder stilgezet kan worden. Hij komt nota bene over 3b aangereden!

Verder is het me ook een raadsel waarom de verbinding Nijmegen-Eindhoven zo stiefmoederlijk bedeeld wordt. Er is al geen directe lijn itt tot 100 jaar geleden, maar een fatsoenlijke aansluiting is kennelijk ook te veel werk.

Reputatie 3

Uit ervaring kan ik spreken dat van tegen over elkaar staan in de avond geen enkele sprake is in de avond. En ook in de reisplanner wordt deze reis nog steeds niet getoond. Waardoor je naar GTBV kunt fluiten. 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update voor jullie! Ik zit er nog bovenop voor jullie en ben bezig om het uit te zoeken! Mocht het mij lukken, dan ga ik proberen of ik jullie deze week nog van een extra update kan voorzien. Want zelf ben ik afwezig ivm kerst volgende week. 

Reputatie 3

@Robert B GTbV naar Zwolle is in ieder geval niet van toepassing. ( Die route is volgens mij altijd via Utrecht ) GTbV naar Zutphen of Dieren is wel van toepassing. ( Deventer kan zowel via Nijmegen als Utrecht CS) 

Daar ben ik weer! Met een onwijs lange update dit keer. De reden dat het soms wat lang duurt voordat ik een update heb is omdat het binnen NS bij een aantal afdelingen ligt die samen op onderzoek uit zijn. Helaas is er nog geen definitief antwoord, maar kan ik aangeven dat we wel weer een stap dichterbij zijn. Ik heb namelijk wat foto's onder ogen gekregen over de treinlengtebordjes en de fasehaltering. Het lijkt erop dat deze op station Den Bosch niet overal gelijk zijn. Hierdoor is de stop voor een trein op spoor 4 aan het einde bij a, maar is het bij 3 of 6 wel in het midden. Dit heeft er voor gezorgd dat binnen NS een aantal balletjes zijn gaan rollen en er wordt nu gekeken of er misschien een aanpassing gedaan kan worden op Den Bosch, wat deze overstap weer mogelijk maakt. Wordt nog vervolgd dus. 

Het geeft toch wel te denken dat men dit intern bij NS na 7 maanden nog niet kan oplossen. 

Reputatie 7

Het geeft toch wel te denken dat men dit intern bij NS na 7 maanden nog niet kan oplossen. 

Heeft geen prioriteit...... 

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 


Dit is wel een hele rare verklaring, wij mogen als machinist nml. helemaal niet afgaan op de perron aanduiding van de TimTim, wij rijden of naar een sein toe of naar het juiste treinlengtebord. De perron vermelding helpt ons voornamelijk inschatten door welke wissels we gaan voor het perron om zo eventueel wat snelheid extra terug te nemen omdat we door meer wissels gaan of wissels die niet erg soepel te nemen zijn waardoor de trein erg heen en weer schudt. En als er een dubbele vermelding van de treinlengte op zo’n treinlengtebord staat is het punt waar we stoppen afhankelijk of we door een wissel geleidt worden of dat we langs het perron binnenkomen.  Puur regelgeving welke hier opgevolgd wordt.

De perron aanduiding in de TimTim heeft verder geen enkele waarde voor de machinist.

 

En wat betreft het wachten, officieel is het de treindienstleider die bepaalt of we wachten op een vertraagde trein met overstap of niet, dat is niet aan de machinist en ook niet aan de Hc. Al gebeurt het wel eens dat er overleg is tussen Hc en Mcn zodra de trein het station binnen rijdt om dan even te wachten, al is dit niet conform de regels zoals die er nu voor ons zijn.

De reden dat er gestuurd wordt op OP TIJD rijden komt vooral voort uit het feit dat ons spoornetwerk gewoon overvol is op veel plekken en niet alleen in de Randstad.  Door ‘op tijd’ te rijden passen er gewoon meer treinen op een traject waardoor er weer meer mogelijkheden ontstaan voor het laten rijden van meer treinen.

De bedoeling is dat er op steeds meer trajecten gewerkt gaat worden met elke 10 minuten een trein, maar daar moet dus wel de ruimte voor gevonden worden in de dienstregeling en de ruimte op het spoor.

Reputatie 1

Bedankt! Hier ook een update, mijn abonnement bij NS opgezegd en ga inmiddels weer met de auto. Hoop dat er ooit nog een oplossing komt voor de reizigers, wel bedankt voor je inzet. 

Reputatie 3

Voor mij geld het zelfde ik ga per 1 juli gebruik maken van de auto.

Hopelijk komt er ooit nog eens een oplossing voor de Reizigers tussen Eidhoven en Nijmegen die al jaren in de kou staan. 

Helder antwoord. Bedankt!

Ik moet in Den Bosch van perron 3 naar perron 4a. Als ik uit de trein kom moet ik dan naar links of naar rechts naar de overkant lopen?

Spoor 4 is aan de ander kant van het perron als spoor 3.

Spoor 4a is de noordkant van spoor 4, u moet daarom ook een stukje naar voren lopen. 

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Reputatie 4

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Het is in Den Bosch niet mogelijk om vanuit het zuiden een aankomst op spoor 3a te plannen, wegens het ontbreken van wissels loopt deze rijweg altijd over 3b en de machinist moet in zo'n geval volgens handboek de trein in het midden van beide perronfasen plaatsen. In de praktijk zal er tussen de voorkant van de 3600 en de achterkant van de 2900 alsnog weinig extra afstand zitten.


Even voor de correctheid, in het handboek staat nergens vermeld dat een machinist een trein halverwege 2 perronfases neer moet neerzetten.  De trein wordt stilgezet voor het sein of ter hoogte van het juiste treinlengtebord welke overeenkomt met de lengte van de trein.

Nu kom ik niet heel vaak op 's Hertogenbosch maar op spoor 3 is er een sein halverwege welke het perron opdeelt vanuit het zuiden in het a en b gedeelte. Hierdoor staan de treinlengteborden op spoor 3a dusdanig dat als de trein daar aankomt deze volledig vrij zal komen te staan van het wissel en dus niet halverwege zal komen te staan zoals je hier aangeeft.

Het lijkt mij hier meer een foutje dat het perron als 3 staat aangegeven in de reisplanner en niet als 3a of 3b.

Treinen stoppen in Den Bosch als er spoor 3, 4,6 of 7 in de planner is aangegeven in het midden van het perron. Als er in de planner een a- of b-zijde is aangegeven stoppen ze op betreffende deel. De stopborden hebben ook allemaal twee getallen voor beide situaties. 

Reputatie 1

 

Hoi rubennn, 

Goed dat je nog weer eens aan de bel trekt bij ons. Helaas heb ik op dit moment geen antwoord voor je, maar ik ga het wel voor je uitzoeken! Ik kom hopelijk zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord! 

Inmiddels is deze wijziging ingegaan, het blijkt inderdaad zo te zijn dat er nog een cross-platform overstap is omdat de 2900 op 4a binnen komt en de 3600 op 3 staat. Echter is dit niet ideaal, de overstap staat namelijk niet in de reisplanner en in de praktijk is het vaak rennen omdat ze niet letterlijk tegenover elkaar staan en er maar 2 minuten tussen zit. De overstap wordt trouwens wel door conducteurs omgeroepen en staat ook op de schermen in de trein, dus hoe dat dan in elkaar zit?

Kortom mijn vraag staat nog steeds open.

Hoi Rubennn,

Sorry voor mijn late reactie. Ik ben de afgelopen weken zelf afwezig geweest en ben vergeten even een collega hier voor aan te stellen om het in de gaten te houden. Ik ga ook deze informatie voor je doorzetten, maar ik vermoed nog steeds dat het te maken heeft omdat het maar een overstap is van 2 minuten. Vaak wordt hij dan niet vermeld omdat in de praktijk 2 minuten vaak niet haalbaar is. Maar ik ga verder met het uitzoeken voor je! 

Reputatie 1

Beste Sanne NS, of iemand anders van NS,

 

Ben best een geduldig persoon maar zo moeilijk kan dit toch niet zijn dat het nu alweer 2 weken stil is en nota bene een maand na de opening van het topic? Komt nog eens bij dat de aansluiting de afgelopen week weer waardeloos was… 

 

Reageer