Per 7 september geen aansluiting meer van 2900 op 3600 in Den Bosch?

  • 1 September 2020
  • 82 reacties
  • 4858 Bekeken

Reputatie 1

Beste allen,

 

Nog steeds reis ik in de daluren van Eindhoven naar Nijmegen/Arnhem. Zie eerdere topics over de “aansluiting” in Den Bosch:

 

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-aanlsuiting-in-s-hertogenbosch-daluren-55563

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/eindhoven-nijmegen-arnhem-na-18-00-42898

 

Nu is het zo dat de 2900 om .52 en .22 aankomt op 4b in Den Bosch en dan aan de overzijde kan worden overgestapt op de 3600 die om .54 en .24 vertrekt van 3b. Los van het feit dat deze overstap vaak mis gaat, blijkt deze volgende week helemaal te zijn verdwenen uit de reisplanner…

Op wo 02-09 van Eindhoven naar Nijmegen om 18:34 duurt 0:48 (aankomst 19:22). Op wo 09-09 is dit ineens 1:09 (vertrek 18:34, aankomst 19:43). Reden: de overstap in Den Bosch is verdwenen ?!

Wat blijkt, de 2900 komt vanaf 07-09 op spoor 4a aan in Den Bosch, en de 3600 vertrekt van spoor 3. Geen cross-platform overstap volgens de reisplanner dus, in de praktijk rennen. Wat is hier de logica van? Waarom kan de 3600 bijvoorbeeld niet vanaf 3a vertrekken zodat de overstap weer verschijnt in de reisplanner? Of is de intentie om deze overstap te schrappen?


82 reacties

Ik moet in Den Bosch van perron 3 naar perron 4a. Als ik uit de trein kom moet ik dan naar links of naar rechts naar de overkant lopen?

Spoor 4 is aan de ander kant van het perron als spoor 3.

Spoor 4a is de noordkant van spoor 4, u moet daarom ook een stukje naar voren lopen. 

Helder antwoord. Bedankt!

Dat hangt volledig af van waar de trein precies stopt op perron 3. Spoor 4a ligt in ieder geval aan de rechterkant als je er naar kijkt vanaf spoor 3.

Ik moet in Den Bosch van perron 3 naar perron 4a. Als ik uit de trein kom moet ik dan naar links of naar rechts naar de overkant lopen?

 

Is perron Xa de kop van de trein? Of de kont? M.a.w. moet je naar links of naar rechts lopen als je alleen het perron moet oversteken? En is dat altijd zo?

Is a de kop van de trein? Of de kont? En is dat altijd zo?

Badge +3

Vandaag weer zoiets, https://twitter.com/Jeff026/status/1483865452984127491

Vanuit Eindhoven om 19.52 aangekomen in Den Bosch om daar met 30 kilo bagage over te stappen op de IC naar Zwolle! Bij aankomst blijkt de trein naar Zwolle op spoor 1 te staan, dus niet oversteken. Alle roltrappen buiten gebruik. IC Zwolle wacht niet ff maar rijdt weg.

Nou ja, zelfs als alle roltrappen zouden werken haal je dat natuurlijk niet. Dus sprinter genomen (met nogal onvolwaardige 1e klas)…

Badge +3

Inmiddels een soortgelijk topic maar dat komt door werkzaamheden. In dit geval wordt een 2-minuten overstap in Roermond van 3a naar 2 juist wél weergegeven.

Met in dat topic ook nog een link naar deze.

De medewerker waarmee ik dit aan het uitzoeken ben, is aan het genieten van een vakantie. Hij zal eind volgende week weer aanwezig zijn en dan hoop ik jullie weer van een update te voorzien! 

Helaas! Nog geen nieuw nieuws! Hopelijk kan ik je snel het definitieve antwoord geven :)

Nog geen nieuwe update helaas, maar heb net nogmaals een herinnering gestuurd!

Helaas heb ik nog geen nieuwe update binnen dit topic mogen ontvangen. Hopelijk weet ik snel weer iets nieuws voor je! Wel weet ik dat mijn collega's hier nog steeds mee bezig zijn!

Reputatie 3

Voor mij geld het zelfde ik ga per 1 juli gebruik maken van de auto.

Hopelijk komt er ooit nog eens een oplossing voor de Reizigers tussen Eidhoven en Nijmegen die al jaren in de kou staan. 

Reputatie 1

Bedankt! Hier ook een update, mijn abonnement bij NS opgezegd en ga inmiddels weer met de auto. Hoop dat er ooit nog een oplossing komt voor de reizigers, wel bedankt voor je inzet. 

Nog geen nieuwe update, maar hopelijk snel meer!

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 


Dit is wel een hele rare verklaring, wij mogen als machinist nml. helemaal niet afgaan op de perron aanduiding van de TimTim, wij rijden of naar een sein toe of naar het juiste treinlengtebord. De perron vermelding helpt ons voornamelijk inschatten door welke wissels we gaan voor het perron om zo eventueel wat snelheid extra terug te nemen omdat we door meer wissels gaan of wissels die niet erg soepel te nemen zijn waardoor de trein erg heen en weer schudt. En als er een dubbele vermelding van de treinlengte op zo’n treinlengtebord staat is het punt waar we stoppen afhankelijk of we door een wissel geleidt worden of dat we langs het perron binnenkomen.  Puur regelgeving welke hier opgevolgd wordt.

De perron aanduiding in de TimTim heeft verder geen enkele waarde voor de machinist.

 

En wat betreft het wachten, officieel is het de treindienstleider die bepaalt of we wachten op een vertraagde trein met overstap of niet, dat is niet aan de machinist en ook niet aan de Hc. Al gebeurt het wel eens dat er overleg is tussen Hc en Mcn zodra de trein het station binnen rijdt om dan even te wachten, al is dit niet conform de regels zoals die er nu voor ons zijn.

De reden dat er gestuurd wordt op OP TIJD rijden komt vooral voort uit het feit dat ons spoornetwerk gewoon overvol is op veel plekken en niet alleen in de Randstad.  Door ‘op tijd’ te rijden passen er gewoon meer treinen op een traject waardoor er weer meer mogelijkheden ontstaan voor het laten rijden van meer treinen.

De bedoeling is dat er op steeds meer trajecten gewerkt gaat worden met elke 10 minuten een trein, maar daar moet dus wel de ruimte voor gevonden worden in de dienstregeling en de ruimte op het spoor.

Hoi Jeroen,

 

Ik heb je terugkoppeling eerder niet gezien, maar nu wel. Ik ga dit even meenemen naar de afdeling waarmee ik hierover in conclaaf ben. Wellicht dat zij nog een en ander op kunnen helderen! 

Badge +3

Zie de aankomst om 22:53 op spoor 4, die staat in het rood dus er is een spoorwijziging. Waarom dat geen overstap oplevert naar spoor 3, geen idee.

Reputatie 3
 

 

De reisplanner/app geeft geen overstap als het van 4a naar 3 is, alleen als het 4 en 3 is.

 

Nee, de app geen ook geen overstap van 4 naar 3 zien, dat was wat ik vorige week probeerde te vertellen.

Mijn vragen zijn/waren.
A     Waarom laat de app een overstap van 4 naar 3 in de app NIET als overstap zien.
B     Waarom liet de app een overstap van 4 naar 3 in de app WEL 7 maanden geleden als overstap zien. ( zie bericht Rubennn met printscreen )
 
ter info. Ook als ik vanavond een overstap van 4 naar 3 wil doen. b.v. 22:52/22:54 weigert de app deze te laten zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badge +3

Robert, wat bedoel je met geplande spoor ?

optie A: Geplande spoor volgens jaarplan?

optie B: Geplande spoor volgens dagplan?

optie C: Geplande spoor volgens ns app?

A+B weet ik niet. C was gepland op spoor 4.


 

Volgens mij zou het zou het logisch zijn dat elke trein die op spoor 4 aankomt een overstap moeten hebben op elke trein op de spoor 3 (behalve als de overstap tijd minder dan 2 minuten is). Waarbij de het niet uit zou moeten maken of deze treinen al een jaar van te voren zou gepland zijn, of dit komt omdat de planning 10 minuten geleden is aangepast. Maar misschien is dat wat jij bedoeld met de “de reisplanner is dom”. (want overstappen van 2 minuten moet je handmatig toevoegen). Blijft de vraag : Waarom programmeer je de reisplanner “dom” ?

Als antwoord op die eerste vraag, met name optie C.

De reisplanner/app geeft geen overstap als het van 4a naar 3 is, alleen als het 4 en 3 is. De reisplanner is dus ‘dom’, maar veel machinisten zijn dus ‘slim’ en zetten bij gepland op 4a hun trein ‘gewoon’ op 4 neer als ze zeker weten dat 4b vrij is, en dat is (vrijwel) altijd zo omdat ze daar ook over komen binnenrijden.

In de praktijk is de overstap dus best ‘haalbaar’ zolang je niet helemaal van de a naar b zijde hoeft te lopen. Op Den Bosch is dat een flink eind, Roosendaal wat minder.

Een vaste overstap 4a naar 3a lost het probleem op Den Bosch in zijn geheel op (de IC Zwolle een stukje naar voren zetten dus).

Ik ben er weer met een update! De bakken borden staan goed. Een rede dat het af en toe niet goed gaat zou kunnen zijn dat een machinist zich te goed aan het advies van de tablet (tim tim = tom tom voor machinist) houdt waar op staat dat de trein moet stoppen op 4A. De meeste machinisten weten dat als je met deze trein binnenkomt je gewoon op 4A/B moet halteren en stoppen op het midden van het perron. Nu wordt er op dit moment gekeken naar het feit of dit misschien veranderd kan worden naar zowel A als B dat dan getoond wordt. Er wordt dus achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing. Hopelijk spoedig meer! 


Dit is wel een hele rare verklaring, wij mogen als machinist nml. helemaal niet afgaan op de perron aanduiding van de TimTim, wij rijden of naar een sein toe of naar het juiste treinlengtebord. De perron vermelding helpt ons voornamelijk inschatten door welke wissels we gaan voor het perron om zo eventueel wat snelheid extra terug te nemen omdat we door meer wissels gaan of wissels die niet erg soepel te nemen zijn waardoor de trein erg heen en weer schudt. En als er een dubbele vermelding van de treinlengte op zo’n treinlengtebord staat is het punt waar we stoppen afhankelijk of we door een wissel geleidt worden of dat we langs het perron binnenkomen.  Puur regelgeving welke hier opgevolgd wordt.

De perron aanduiding in de TimTim heeft verder geen enkele waarde voor de machinist.

 

En wat betreft het wachten, officieel is het de treindienstleider die bepaalt of we wachten op een vertraagde trein met overstap of niet, dat is niet aan de machinist en ook niet aan de Hc. Al gebeurt het wel eens dat er overleg is tussen Hc en Mcn zodra de trein het station binnen rijdt om dan even te wachten, al is dit niet conform de regels zoals die er nu voor ons zijn.

De reden dat er gestuurd wordt op OP TIJD rijden komt vooral voort uit het feit dat ons spoornetwerk gewoon overvol is op veel plekken en niet alleen in de Randstad.  Door ‘op tijd’ te rijden passen er gewoon meer treinen op een traject waardoor er weer meer mogelijkheden ontstaan voor het laten rijden van meer treinen.

De bedoeling is dat er op steeds meer trajecten gewerkt gaat worden met elke 10 minuten een trein, maar daar moet dus wel de ruimte voor gevonden worden in de dienstregeling en de ruimte op het spoor.

Reputatie 3

zoals je zegt de overstap van spoor 4 naar 3 zou moeten lukken in 2 muniten. Waarom laat de reisplanner deze dan niet zien?

Ik denk dat het dus komt omdat het geplande spoor 4a was (dus geen haalbare overstap terwijl je hem bijna altijd wel haalt). De reisplanner is dus ‘dom’, maar kan er me wel iets bij voorstellen.

 

Robert, wat bedoel je met geplande spoor ?

optie A: Geplande spoor volgens jaarplan?

optie B: Geplande spoor volgens dagplan?

optie C: Geplande spoor volgens ns app?

A+B weet ik niet. C was gepland op spoor 4.


 

Volgens mij zou het zou het logisch zijn dat elke trein die op spoor 4 aankomt een overstap moeten hebben op elke trein op de spoor 3 (behalve als de overstap tijd minder dan 2 minuten is). Waarbij de het niet uit zou moeten maken of deze treinen al een jaar van te voren zou gepland zijn, of dit komt omdat de planning 10 minuten geleden is aangepast. Maar misschien is dat wat jij bedoeld met de “de reisplanner is dom”. (want overstappen van 2 minuten moet je handmatig toevoegen). Blijft de vraag : Waarom programmeer je de reisplanner “dom” ?


 

Ik heb nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik weet dat mijn collega's ermee bezig zijn! Hopelijk spoedig meer :)

Badge +3

Als er geen officiële overstap is hoeft er natuurlijk niet gewacht te worden, maar als ‘ervaren machinisten’ hun trein bewust recht tegenover die op spoor 3 zetten dan heeft dat natuurlijk een reden…

Namelijk om die overstap mogelijk/haalbaar te maken. Lullig als je dan niet een minuutje wacht, met name later op de avond.

Reputatie 6

Dat bevestigt wel de praktische ervaring. Op drukke trajecten zoals grofweg in de "brede randstad" kan ik dat wel begrijpen. Het miskent wat mij betreft wel de situatie daarbuiten, die compleet anders is: niet zo druk en veel grotere impact door gemiste aansluitingen. Maargoed, het is al jaren een trend dat het spoor er is voor de drukke gebieden, en dat overige plekken blij mogen zijn met überhaupt een spoorlijn. 

De regel is dat we op aangegeven tijdstip moeten zijn vertrokken. Er wordt wel eens een uitzondering gemaakt als de mogelijkheid daar bestaat, maar dat gebeurd niet heel erg vaak.

Reageer