Personeelstekort verkeersleiding Prorail

  • 5 November 2021
  • 32 reacties
  • 1112 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7

Alles lijkt helaas zo geavanceerd en complex geworden, ook qua protocollen, normen en regels, dat bij problemen niets meer kan of mag en alles dus stil ligt. NS kan er natuurlijk ook niks aan doen, maar helaas straalt dit gedoe allemaal wel weer af op het imago van reizen per trein (en ov in algemeen). Dat merkte ik gisteravond weer. "We blijven wel lekker in de auto". Maar dat zal Prorail wel niet zoveel kunnen schelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.

Reputatie 7

In het grote plaatje kun je je wel afvragen hoeveel die extra veiligheid kost in extra verkeersongelukken vanwege treinmijdend gedrag.

 

Daarnaast zijn er ook al verschillende dodelijke ongelukken gebeurd met treinvervangend vervoer.

 

De vraag is dan ook of het veiliger is geworden of dat de onveiligheid is verplaatst naar minder goed gemeten gebieden. 

@Tonny.s   De groep mensen die gebruik maakt van het OV groeide tot Corona nog steeds elk jaar.

Doden door treinvervangend vervoer vallen natuurlijk onder doden door het wegvervoer want dit heeft weinig met het spoor te maken natuurlijk, behalve dat het ingezte wordt omdat de trein niet rijdt.

De veiligheid is op alle fronten (spoor en weg) toegenomen door het nemen van meer veiligheidsmaatregelen, wil je die dan allemaal gaan terugdraaien? 

Reputatie 7
Badge

De beerput gaat nu wel massaal open lijkt het. 

Reputatie 7

Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.

Ik mopper niet maar constateer. Het klopt helemaal dat het veel veiliger is geworden en dat is prachtig. Maar de reizigershinder is ook toegenomen. Dat weerhoudt een flink deel van de mensen ervan de trein te nemen. Tenzij je een studentenkaart hebt, geen rijbewijs hebt of in de Randstad woont, waar veel ov en hoge frequentie beschikbaar is en de bevolking het hardst groeit. Daar zal dan ook wel de grootste reizigersgroei van voor corona zitten. Buiten de Randstad zijn er gewoon veel gebieden waar - op jongeren en studenten na - vrijwel niemand vaak de trein neemt. 

Mensen  horen en lezen erover op het nieuws of horen er via via over:  "nee he er is alwéér wat de hand met dat spoor" hoor ik dan en ze voegen eraan toe dat ze niet snappen dat ik nog steeds heel veel met de trein /bus ga door het hele land. Waarom zou je je dat aandoen en ga je niet autorijden, vragen ze mij. Zij gaan alléén incidenteel met de trein als ze een goedkope aanbieding kunnen kopen, rechtstreeks naar hartje Amsterdam of Utrecht voor een dagje uit en omdat parkeren er zo duur is. Daarnaast reizen ze nooit met de trein. En zeker niet met die vermaledijde bus!  

Ik zou ze graag willen overtuigen van het nut en plezier van ov-gebruik, maar dat wordt steeds moeilijker. 

Zo dat moest er even uit😉

In jouw redenering zou de hoogst haalbare veiligheid voor het spoor zijn om nooit meer treinen te rijden. Dat zal uiteindelijk meer slachtoffers vergen, echter zal dat logischerwijs niet meer door treinen komen.

Ik ben zeker geen tegenstander van veiligheidsmaatregelen, maar denk wel dat het relevant is om het grote plaatje in de gaten te houden en niet teveel in hokjes te denken. 

Die conclusie trek je uit mijn post, knap hoor.

Reageer