tja René, ik zit hier ook maar in m'n vrije tijd te proberen wat te helpen.
Waar zouden we zijn zonder auto?
In de file op de snelweg.
pedit]Oh nee, daar zou je juist zijn mét de auto
Het gaat niet om de snelheid, maar om de ins en outs van de beveiligingen op het baanvak. Als je dan treinen langzamer gaat laten rijden zorg je juist voor méér werk (hoe gek dat ook mag klinken). Je loopt dan om te beginnen al veel meer kans op overwegstoringen, waarvoor je seinen zal moeten herroepen (op rood zetten) én alle machinisten met aanwijzingen laten rijden, wat waarschijnlijk voor nóg meer overwegstoringen gaat zorgen (vooral op een baanvak met veel goederenvervoer).
Verkeersregelaar met een portofoon bij de overweg en dat hele ding gewoon uit?
Ik realiseer me absoluut dat een treindienstleider op het drukke Nederlandse spoor normaal complex werk doet, maar mijn punt is dat je het zo simpel kunt maken als je zelf wilt. Alles is beter dan niets.
Seinen? Niet nodig als alles langzaam rijdt en zorgt dat er maar één trein op spoor rijdt. Ja maar dan grijpt de ATB in? Die heb je in een beperkte situatie ook niet nodig. Wisselbediening? Ook overbodig als je niet alle maar een deel van de richtingen bedient of het desnoods handmatig doet. Automatische overwegbeveiliging? Dat kan bij lage snelheid dus ook wel met de hand.
(Stoom)treinen reden er al voor dit allemaal bestond en dat ging ook prima. Complexe systemen zijn goed voor complexe situaties, maar als die dienst weigeren, moeten we niet opeens gaan stellen dat iets simpels ook niet meer simpel kan. Om een (één) trein te laten rijden is echt niet veel meer nodig dan een machinist...
Waar zouden we zijn zonder auto?
In de file op de snelweg.
pedit]Oh nee, daar zou je juist zijn mét de auto
Velen staan echt liever in de file dan in onzekerheid op een station vastzitten of helemaal niet weg kunnen.
Vrienden van me zijn afgelopen week sinds lang weer eens met de trein geweest en dat was geen succes (5 min te laat, aansluiting weg, 30 minuten vertraging). Vast toeval, maar voorlopig stappen ze weer in de auto: eigen regie. Jammer toch.
Blijkbaar moet ik geen in de kop als minder lezen. Vraag mij af of er iemand binnen NS wel eens naar dit soort berichten kijkt alvorens ze op de website geplaatst worden. Ik zie nu wel dat constant de reizigers rondom Utrecht het haasje zijn. Weet niet of er mogelijkheden zijn om personeel van andere standplaatsen in te schakelen.
Het probleem is dat er wél treindienstleiders zijn, maar er is geen treindienstleider die het baanvak Utrecht-Arnhem/Rhenen kan bedienen.
Treindienstleiders worden eerst algemeen opgeleid en daarna specifiek voor een werkgebied. Een treindienstleider uit Zwolle of Amsterdam ‘lenen’ is daarmee niet mogelijk, omdat die niet beschikt over de specifieke kennis die nodig is om het gebied te bedienen.
Het is een klein beetje te vergelijken met machinisten: een machinist wordt opgeleid om de regels van het spoornetwerk te kennen en zijn/haar werk uit te voeren, maar daarnaast ook voor het materieel waarmee gereden gaat worden én de baanvakken die bereden gaan worden.
Niet alle machinisten mogen overal rijden met alle materieel.
Zo is dat ook met treindienstleiders het geval.
@Tonny.s De groep mensen die gebruik maakt van het OV groeide tot Corona nog steeds elk jaar.
Doden door treinvervangend vervoer vallen natuurlijk onder doden door het wegvervoer want dit heeft weinig met het spoor te maken natuurlijk, behalve dat het ingezte wordt omdat de trein niet rijdt.
De veiligheid is op alle fronten (spoor en weg) toegenomen door het nemen van meer veiligheidsmaatregelen, wil je die dan allemaal gaan terugdraaien?
Uiteraard wil ik geen veiligheidsmaatregelen terugdraaien. Wel zou ik willen dat er eens kritisch gekeken wordt naar welke situaties ze voor bedoeld zijn en in welke uitzonderingssituaties ze eventueel achterwege kunnen blijven. Dat vergroot de flexibiliteit in situaties als deze. Een belangrijk radertje dat wegvalt (de treindienstleider) kan de hele machine dan misschien alleen vertragen in plaats van deze geheel tot stilstand te laten komen.
@Rene74 Tegen emoties en vastgeroeste gedachtenpatronen is geen kruid gewassen. Zo zijn er ook mensen die de mythe in stand houden dat er bij de spoorwegen “altijd” gestaakt wordt. Ga je dan kijken naar het aantal stakingsdagen per jaar dan is de hinder te verwaarlozen.
Het is vergelijkbaar met het idee dat mensen hebben dat het tijdens het woon-werkverkeer in Nederland bijna altijd regent. De werkelijkheid is dat je bij woon-werkverkeer in Nederland een kans hebt van ongeveer 1 op 10 om in een regenbui terecht te komen. Desondanks wordt deze mythe keer op keer herhaald.
Iemand wilde vanuit Maarn naar Amsterdam Zuid, dus ik dacht gebruik gewoon 9292, plan tot Utrecht en zet de optie ‘trein’ uit.
Resultaat: Niet mogelijk (nou ja, Helaas is er geen reisadvies mogelijk met de ingevoerde gegevens. Probeer het nogmaals met een andere datum, vervoermiddel of locatie.)
Er wordt schijnbaar wel gekeken of er bussen ingezet kunnen worden maar stel je voor dat dit op een werkdag gebeurt, dan is het einde zoek en moet er weer een #sneeuwpoolen initiatief komen (digitaal een carpool date regelen i.p.v. liften met je duim omhoog).
De boel stort aardig in elkaar, zie ook de problemen wegens werkzaamheden Amsterdam en de toestroom voor de klimaatmars. Veel van die mensen zullen ook wel weer naar ergens tussen Utrecht en Arnhem/Rhenen willen…
Oh, en er zouden GVB poortjes open staan op o.a. Bijlmer? Niet dus… maar daar hebben ze per direct iemand naar toe gestuurd, zegt Webcare
De treindienstleider is geen radertje, die is bijna het hele uurwerk Olav.
In jouw redenering zou de hoogst haalbare veiligheid voor het spoor zijn om nooit meer treinen te rijden. Dat zal uiteindelijk meer slachtoffers vergen, echter zal dat logischerwijs niet meer door treinen komen.
Ik ben zeker geen tegenstander van veiligheidsmaatregelen, maar denk wel dat het relevant is om het grote plaatje in de gaten te houden en niet teveel in hokjes te denken.
Ik denk dat je het zo moet lezen:
"Geen” impliceert dat er helemaal geen treindienstleiders zijn. In dat geval zou er in het hele land geen enkele trein meer kunnen rijden.
“Minder” dekt in deze dan meer de lading, aangezien alleen het bediengebied Utrecht-Arnhem/Rhenen geraakt wordt door ziekmeldingen.
Hou er ook rekening mee dat door een gebroken spoorstaaf te Bunnik er ná 15:00 morgen ook nog beperkt treinverkeer is.
Voor wie zich afvraagt waarom dat niet hersteld wordt in de tijd dat er tóch geen treinen rijden door afwezigheid van een treindienstleider: Dat is precies de reden dat het niet kan.
Ook voor werkzaamheden (en bijbehorende buitendienststelling) is (contact met) een treindienstleider met specifieke kennis van het traject nodig. Vandaar dat er nog langer hinder is.
@Edwin : Ja dat klopt had ik hierboven ook al opgemerkt dat geen verkeersleiders fout was. (zie post van 7 uur geleden).
In jouw redenering zou de hoogst haalbare veiligheid voor het spoor zijn om nooit meer treinen te rijden. Dat zal uiteindelijk meer slachtoffers vergen, echter zal dat logischerwijs niet meer door treinen komen.
Ik ben zeker geen tegenstander van veiligheidsmaatregelen, maar denk wel dat het relevant is om het grote plaatje in de gaten te houden en niet teveel in hokjes te denken.
Die conclusie trek je uit mijn post, knap hoor.
Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.
Ik mopper niet maar constateer. Het klopt helemaal dat het veel veiliger is geworden en dat is prachtig. Maar de reizigershinder is ook toegenomen. Dat weerhoudt een flink deel van de mensen ervan de trein te nemen. Tenzij je een studentenkaart hebt, geen rijbewijs hebt of in de Randstad woont, waar veel ov en hoge frequentie beschikbaar is en de bevolking het hardst groeit. Daar zal dan ook wel de grootste reizigersgroei van voor corona zitten. Buiten de Randstad zijn er gewoon veel gebieden waar - op jongeren en studenten na - vrijwel niemand vaak de trein neemt.
Mensen horen en lezen erover op het nieuws of horen er via via over: "nee he er is alwéér wat de hand met dat spoor" hoor ik dan en ze voegen eraan toe dat ze niet snappen dat ik nog steeds heel veel met de trein /bus ga door het hele land. Waarom zou je je dat aandoen en ga je niet autorijden, vragen ze mij. Zij gaan alléén incidenteel met de trein als ze een goedkope aanbieding kunnen kopen, rechtstreeks naar hartje Amsterdam of Utrecht voor een dagje uit en omdat parkeren er zo duur is. Daarnaast reizen ze nooit met de trein. En zeker niet met die vermaledijde bus!
Ik zou ze graag willen overtuigen van het nut en plezier van ov-gebruik, maar dat wordt steeds moeilijker.
Zo dat moest er even uit
De beerput gaat nu wel massaal open lijkt het.
@Tonny.s De groep mensen die gebruik maakt van het OV groeide tot Corona nog steeds elk jaar.
Doden door treinvervangend vervoer vallen natuurlijk onder doden door het wegvervoer want dit heeft weinig met het spoor te maken natuurlijk, behalve dat het ingezte wordt omdat de trein niet rijdt.
De veiligheid is op alle fronten (spoor en weg) toegenomen door het nemen van meer veiligheidsmaatregelen, wil je die dan allemaal gaan terugdraaien?
In het grote plaatje kun je je wel afvragen hoeveel die extra veiligheid kost in extra verkeersongelukken vanwege treinmijdend gedrag.
Daarnaast zijn er ook al verschillende dodelijke ongelukken gebeurd met treinvervangend vervoer.
De vraag is dan ook of het veiliger is geworden of dat de onveiligheid is verplaatst naar minder goed gemeten gebieden.
Je kunt wel mopperen over complexiteit en protocollen. Maar feit is wel dat het Nederlandse spoor door al die ontwikkelingen de afgelopen decennia veel veiliger is geworden. Ongelukken op het spoor met dodelijke afloop komen nauwelijks nog voor. Met uitzondering natuurlijk van de ongevallen op overwegen. Maar die worden bijna altijd veroorzaakt door het wegverkeer.
Alles lijkt helaas zo geavanceerd en complex geworden, ook qua protocollen, normen en regels, dat bij problemen niets meer kan of mag en alles dus stil ligt. NS kan er natuurlijk ook niks aan doen, maar helaas straalt dit gedoe allemaal wel weer af op het imago van reizen per trein (en ov in algemeen). Dat merkte ik gisteravond weer. "We blijven wel lekker in de auto". Maar dat zal Prorail wel niet zoveel kunnen schelen.
On topic vraag ik me wel af of er niet gekeken kan worden of in eenvoudigere omstandigheden de eisen die aan een treindienstleider niet lager zouden kunnen. Stel je laat bjjvoorbeeld (veel) minder treinen (aanzienlijk) minder snel rijden, kan een treindienstleider die het traject (nog) niet het dan niet behappen? Dat lijkt me nog altijd beter dan helemaal niks laten rijden. En kan voor werkzaamheden niet gewoon eenvoudig het hele gebied verboden voor treinen worden verklaard, desnoods buiten het systeem om, gewoon met een bord of een vlag ofzo? Dan kan iedereen er veilig werken zonder treindienstleider, lijkt me. Dat zoiets onmogelijk zou, klinkt inderdaad wel als een overdreven bureaucratisch gedachtengang.
Is het zo makkelijk
Waar zouden we zijn zonder auto?
Thuis. Of zover de fiets je brengen kan.
Het gaat niet om de snelheid, maar om de ins en outs van de beveiligingen op het baanvak. Als je dan treinen langzamer gaat laten rijden zorg je juist voor méér werk (hoe gek dat ook mag klinken). Je loopt dan om te beginnen al veel meer kans op overwegstoringen, waarvoor je seinen zal moeten herroepen (op rood zetten) én alle machinisten met aanwijzingen laten rijden, wat waarschijnlijk voor nóg meer overwegstoringen gaat zorgen (vooral op een baanvak met veel goederenvervoer).
Zal mogelijk de komende tijd inderdaad nog wel vaker gebeuren. Er worden wel nieuwe mensen opgeleid maar ProRail zegt daarover “De effecten van deze nieuwe instroom worden pas in de zomer van 2022 zichtbaar. We hopen medio 2023 de bezettingsproblemen bij de verkeersleidingsposten te hebben opgelost.”
https://www.prorail.nl/nieuws/extra-maatregelen-personeelstekort-verkeersleiding
Het is wel een interessante, als er de rest van de dag heem treinen zijn en er geen alternatief wordt geregeld, is er in ieder geval nog een taxi door de thuisbrengplicht toch?