Rechtstreekse trein Enschede - Schiphol

  • 15 February 2024
  • 60 reacties
  • 1474 Bekeken

Reputatie 1

NS heeft bekend gemaakt dat de rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol er begin volgend jaar uit gaat. Heel Oost Nederland moet dus voor werk in Hilversum of Amsterdam, of een trip naar Schiphol overstappen. De ervaring leert dat de overstaptrein in ongeveer de helft vd gevallen niet lukt door vertraging van de trein die zou moeten aansluiten.

Er zijn veel mensen die naar Hilversum, Duivendrecht of Amsterdam Zuid forensen vanuit het Oosten. Ik vind het bizar dat we in het Oosten alle rechtstreekse verbindingen kwijtraken. Rotterdam is al verdwenen. Ik verzoek u dan ook met klem deze wijziging niet door te voeren. Hiermee jagen jullie meer en meer mensen de trein uit. En dat alleen om de problemen met de HSL op te lossen. 
 

Gaat NS dit nog heroverwegen?

 


60 reacties

Men mag best strijden, maar de vraag is of de tweede kamer hier de juiste plek voor is. In de onlangs vastgestelde concessie staat namelijk “Stoppatronen en lijnvoering zijn niet voorgeschreven in de Concessie. Hierdoor heeft NS dus de vrijheid om haar product te optimaliseren binnen de specificaties met betrekking tot het volume.”. Tijdens de behandeling van de concessie was het moment geweest om met moties te komen om bepaalde lijnvoeringen wel voor te schrijven, niet achteraf.

Reputatie 7

Tja, ik weet wel dat men in Twente nog niet klaar is met strijden. Twente is de dupe en moet ddo rhte schrappen van een verbinding Randstedelijke problemen mee helpen oplossen, zonder dat daar ook maar iets tegenover staat, is de gedachte.

https://twente.com/twente-board/regio-twente-verheugd-met-motie-cda-om-directe-intercityverbinding-enschede-schiphol-in-stand-te-houden

https://www.tubantia.nl/enschede/volop-druk-op-behoud-van-directe-trein-enschede-met-schiphol~a203f7e9/

 

 

 

Gaan die tweede kamerleden van zelf meehelpen om op tijd voldoende nieuwe ICNG treinen gereed te hebben én alle machinisten opgeleid te hebben? Of was dit weer zo'n motie voor de buhne?

Reputatie 7

Sprankje hoop voor Twente, de Tweede Kamer wil dat de directe IC Enschede - Schiphol behouden blijft in 2025 en verder. De staatssecretaris moet in gesprek met NS. We gaan het zien.

Allemaal mooie praatjes van de NS om capaciteitsproblemen op te lossen en tegelijkertijd 1600 meer treinen te laten rijden. Echter het ongemak telt net zo goed mee als aantallen. De aansluitingen in Amersfoort zijn uiterst krap en dat al jaren lang. Slechts 1 minuut vertraging bij aankomst en je ziet de deuren van de andere trein al dicht gaan terwijl er reizigers met hun neus tegen aan staan, al dan niet met hun bagage. Om van ouderen maar niet te spreken. Vorig jaar kon ik nog net bij de conducteur instappen, alle deuren waren al dicht. Ik kreeg een standje op mijn “nou, nou". Maar we gingen wel meer dan 30 sec voor de tijd weg !! Op de terugweg 's avonds stonden we 5 min (5 ja) extra te wachten op de aansluitende trein uit Den Haag, te laat dus in Apeldoorn en de reizigers voor Zutphen misten hun laatste trein.

Dan de illusie dat je via een internationale trein een aansluiting kan maken. Via of vanuit A'dam lukt dat soms nog wel, maar echt niet altijd omdat er spoor wisselingen zijn. Vanuit Duitsland ri Schiphol echter zie ik stelselmatig (dagelijks) de trein te laat komen, dus geen overstap mogelijk in A’foort, dan maar door naar A’dam maar dan komt de late trein steevast op een ander spoor binnen, waardoor je alsnog een aansluiting mist en half uur moet wachten.

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Is gewoon een linkje naar een betaalmuuromzeilende archive website.

Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Oh ja wel hoor, kijk maar naar het lijstje op https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG en je ziet dat meerdere treinstellen een maand na aflevering in dienst zijn verschenen. Meest recent stel 3141: op 3 december geleverd en op 3 januari de eerste passagiers vervoerd. De treinstellen die uit de zogenaamde retrofit komen (simpel gezegd treinstellen die gebouwd zijn voor de productiefouten ontdekt werden en dus gecorrigeerd moeten worden) zullen in het begin wat langer duren. Mogelijk is dat de reden dat het afleveren en accepteren nu stil ligt? Het laatst geleverde treinstel betreft zo'n retrofit stel.

Van afleveren naar inzetbaar kan in 4 à 6 weken. 

Nou, dat is tot nu toe niet gebleken.  

Van afleveren naar inzetbaar kan in 4 à 6 weken. De NS zal ook geen treinen laten overkomen als er achterstand is in het accepteren van de treinen want het aantal beschikbare opstelsporen waar de niet inzetbare treinen kunnen staan is beperkt.

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

50 geleverd en hoeveel inzetbaar? 

Als 3 per maand lukt hoeft deze situatie niet langer dan twee maanden te duren, 6 extra treinstellen is voldoende om weer 1x per uur naar Enschede door te rijden. Dus dan zou de tijdelijke situatie per februari 2025 weer teruggedraaid moeten kunnen worden. Of anders per april 2025 als men eerst zekerheid wil hebben over de levering (de tussentijdse dienstregelingswijzigingen worden altijd 2 maanden van te voren vastgelegd, dus in december 2024 worden de wijzigingen per februari 2025 definitief. Als men dus in februari voldoende ICNG binnen heeft en dan besluit de boel terug te draaien is april het eerstvolgende moment dat de wijzigingen in kunnen gaan).

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Het is jaren beleid van NS geweest om zoveel mogelijk reizigers een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven te bieden. Er is dan ook wel iets voor te zeggen om rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol te behouden of te introduceren, juist vanwege het dan niet hoeven overstappen met bagage.

Tja, dan zal die ICNG een keer serieus inzetbaar moeten worden en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Het is jaren beleid van NS geweest om zoveel mogelijk reizigers een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven te bieden. Er is dan ook wel iets voor te zeggen om rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol te behouden of te introduceren, juist vanwege het dan niet hoeven overstappen met bagage.

 

Reputatie 3

De enige manier om rechtstreekse treinen te kunnen laten rijden tussen Enschede en Schiphol Airport is een van de twee treinen per uur uit Enschede naar Den Haag Centraal vanaf Amersfoort Centraal naar Schiphol Airport te laten rijden. En dan de trein uit Amersfoort Schothorst dan naar Den Haag Centraal. In het andere uur geldt dan Amersfoort Schothorst - Schiphol Airport en Enschede Den Haag Centraal. Om in Schiphol Airport voldoende ruimte te creëren zullen de treinen vanaf de HSL Zuid naar Amsterdam Centraal moeten rijden ten kosten van een Airport Sprinter. De overige treinen rijden dan conform de voorgestelde dienstregeling 2025.

 

Wat is de status van de IC(E) Berlijn? In de voorgestelde dienstregeling 2025 rijdt er buiten de spits elke twee uur een intercity vanaf Amsterdam Centraal naar Deventer. Dit kan twee dingen betekenen, namelijk dat de IC(E) Berlijn geïntegreerd blijft in het binnenlandse IC-netwerk (buiten de vakanties om dan, als er onvoldoende vraag is naar internationale reizen om de trein zonder binnenlandse reizigers rendabel te exploiteren). Of dat er op het moment dat de IC(E) Berlijn als aparte trein rijdt er in het pad op het andere uur als de IC(E) Berlijn een binnenlandse trein wordt ingezet van Amsterdam Centraal naar Deventer.

Reputatie 7

De gemeente Enschede is er absoluut niet blij mee. Twente wordt wéér de dupe, stelt men, en nu als gevolg van scheurtjes in viaducten waar de regio Twente totaal niets mee van doen heeft. Nadat Rotterdam en Amsterdam CS eerder al als rechtstreekse bestemmingen wegvielen is Schiphol nu de volgende. Tijdelijk vindt men het geen probleem, maar de zorg is wel dat uitstel definitief afstel wordt en wat dit allemaal gaat doen met het aantal reizigers in de intercity. De reiziger met koffer(s) wil toch graag rechtstreeks en al helemaal geen stressvolle 3 minuten overstap. De regio wil actie ondernemen (lobby'en) las ik in Tubantia. 

Reputatie 3

We dwalen iets af van het onderwerp rechtstreekse treinen van Enschede naar Schiphol. Vanuit Enschede zal zowel in de richting Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid/Schiphol vanaf dienstregeling 2025 in Amersfoort Centraal moeten worden overgestapt. Dus is het om het even welke bestemming het beste van Centraal of Zuid te bereiken is, overgestapt zal er altijd moeten worden.
 

De internationale treinen zullen, met uitzondering van de IC Brussel (welke geïntegreerd is in het binnenlandse IC-net), ook in dienstregeling 2025 allemaal naar Amsterdam Centraal blijven rijden. Ook komt er 8 keer per uur een Sprinter van Schiphol naar Amsterdam Centraal (en ook nog een hoog aantal treinen naar Zuid).

Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan. 

Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is. 

En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.

Het merendeel van de buitenlandse toeristen naar Amstersam zo bleek recentelijk uit onderzoek komt uit Duitsland en België (vaak twee of drie dagen) en voor het grootste deel met de auto of de bus.

Voor wie met het vliegtuig komt verandert er vrijwel niets. Naast dat veel mensen bij aankomst een taxi naar hun hotel nemen, blijven gewoon zeer frequent treinen rijden van Schiphol naar Centraal. De markt voor intercontinentale toeristen is overigens steeds kleiner geworden, het aantal Amerikaanse en Aziatische toeristen is het laatste decennium bijv. sterk gedaald.

Verder is Amsterdam al enkele jaren actief bezig om het toerisme zoveel mogelijk te ontmoedigen, ook dat maakt dat het geen groeimarkt meer is. 

 

  • Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
  • De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
  • De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
  • De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
  • De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
  • Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
  • De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
  • Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde

Het gros van de aankomende toeristen moet eerst naar een hotel en hebben niet eens een flauw idee welk station daarvoor het handigste is. Vergelijk het met dat jij naar Tokyo of Mexico City gaat. Wat jij hierboven allemaal noemt is lokaal vervoer voor de dagen er na.

Je verspringt hier van argument. Als het merendeel van de toeristen voor een paar dagen naar Amsterdam komt, gaat dat juist om toeristen die Amsterdam kennen en weten welk station het meest praktisch is. Voor intercontinentale toeristen is dat inderdaad anders, maar die komen vanaf Schiphol.

De NS moet oppassen dat ze die reizigers niet verspelen, zoals ze reizigers uit Purmerend hebben verspeeld door een uurdienst in het weekend. De bus bleek voor hen veel aantrekkelijker. Dat dreigt ook vanaf Schiphol te gebeuren. Je staat met de bus in 20 minuten bij het Concertgebouw vanaf Schiphol.

En voor het vervoer naar hotels geldt hetzelfde. Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken trams, metro's en bussen in alle richtingen. Vanaf Amsterdam Zuid heb je richting Centrum keus uit 1 tram en 1 metro.

Reputatie 7

Ik spreek hier als dagjesmens, maar ook als ik een keer op een werkdag in Amsterdam ben lijkt centraal stukken drukker dan Zuid. Als er zoveel meer vraag was naar Zuid zou je daar toch uitpuilende treinen verwachten en als er teveel treinen naar centraal gaan zou je daar doodse stilte verwachten. De werkelijkheid ziet er anders uit. 

Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan. 

Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is. 

En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.

Het merendeel van de buitenlandse toeristen naar Amstersam zo bleek recentelijk uit onderzoek komt uit Duitsland en België (vaak twee of drie dagen) en voor het grootste deel met de auto of de bus.

Voor wie met het vliegtuig komt verandert er vrijwel niets. Naast dat veel mensen bij aankomst een taxi naar hun hotel nemen, blijven gewoon zeer frequent treinen rijden van Schiphol naar Centraal. De markt voor intercontinentale toeristen is overigens steeds kleiner geworden, het aantal Amerikaanse en Aziatische toeristen is het laatste decennium bijv. sterk gedaald.

Verder is Amsterdam al enkele jaren actief bezig om het toerisme zoveel mogelijk te ontmoedigen, ook dat maakt dat het geen groeimarkt meer is. 

 

  • Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
  • De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
  • De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
  • De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
  • De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
  • Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
  • De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
  • Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde

Het gros van de aankomende toeristen moet eerst naar een hotel en hebben niet eens een flauw idee welk station daarvoor het handigste is. Vergelijk het met dat jij naar Tokyo of Mexico City gaat. Wat jij hierboven allemaal noemt is lokaal vervoer voor de dagen er na.

Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan. 

Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is. 

Dit is absoluut niet juist. Alleen de oostzijde van het centrum (Burgwallen Oude Zijde) is even goed bereikbaar.

En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.

  • Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
  • De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
  • De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
  • De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
  • De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
  • Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
  • De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
  • Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde.

Minstens 75% van de reizigers naar Amsterdam Centrum heeft de NZ-lijn dus niet als eerste voorkeur. 

Kijk, centraal wordt vaker verbouwd dan dat het af is. Absurd eigenlijk.

Zolang ik me kan herinneren (vanaf de jaren 60l) is Centraal vrijwel permanent in verbouwing. ​​​​Dat is langzamerhand voor absurde bedragen aan verspijkerd.

Zuid is in de spits een goed idee, maar verder niet echt. Toeristen hebben daar weinig te zoeken.

Toeristen zijn op het totaal gezien niet zo interessant. De meeste buitenlandse toeristen komen per bus of auto en als ze met het vliegtuig komen hebben ze ook in de toekomst de keuze tussen Zuid en Centraal.

Het geklaag lijkt vooral te komen van Nederlandse dagjesmensen maar ik betwijfel of je daar wel je beleid op moet baseren want zo interessant is die lowcost doelgroep (vergeleken met forensen en zakenmensen) commercieel niet. Het is overigens niet voor niets dat de toeristensector in Amsterdam zich buiten de discussie tussen Zuid en Centraal houdt, het maakt hun niets uit..

.

Reputatie 7

Kijk, centraal wordt vaker verbouwd dan dat het af is. Absurd eigenlijk.

Reageer