Rechtstreekse trein Enschede - Schiphol

  • 15 February 2024
  • 60 reacties
  • 1465 Bekeken

Reputatie 1

NS heeft bekend gemaakt dat de rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol er begin volgend jaar uit gaat. Heel Oost Nederland moet dus voor werk in Hilversum of Amsterdam, of een trip naar Schiphol overstappen. De ervaring leert dat de overstaptrein in ongeveer de helft vd gevallen niet lukt door vertraging van de trein die zou moeten aansluiten.

Er zijn veel mensen die naar Hilversum, Duivendrecht of Amsterdam Zuid forensen vanuit het Oosten. Ik vind het bizar dat we in het Oosten alle rechtstreekse verbindingen kwijtraken. Rotterdam is al verdwenen. Ik verzoek u dan ook met klem deze wijziging niet door te voeren. Hiermee jagen jullie meer en meer mensen de trein uit. En dat alleen om de problemen met de HSL op te lossen. 
 

Gaat NS dit nog heroverwegen?

 


60 reacties

Reputatie 1

@kraujerom Sinds jaar en dag is het mogelijk om in ieder geval eens per uur rechtstreeks vanuit Deventer (in mijn geval) naar Amsterdam Zuid & Schiphol te reizen. Het lijkt mij niet teveel gevraagd om dit te behouden. Het is niet alsof we vragen een 10-minuten lijn in stand te houden. Daarnaast; het gaat om alle bestemmingen ten Oosten van Amersfoort. Dus dat zijn echt wel een heleboel reizigers. Deze wijziging van de NS wordt niet doorgevoerd omdat er geen reizigers zijn, maar omdat we de problemen met de HSL lijn moeten oplossen.

 

 En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.

Mag wel, maar er is onvoldoende behoefte aan. De waarheid is hard. Misschien kun jij iets doen om reizigers uit de treinen van Apeldoorn/Amersfoort naar Utrecht massaal richting Amsterdam te laten reizen? 

Oh nee, de NS-dienstregeling raar noemen om het aanpassen van het aanbod aan de vraag is veel makkelijker voor mensen die real en/of down zijn.

Niet de reizigersaantallen, maar het tekort aan materieel voor de HSL is de oorzaak.

Overal rechtstreeks treinen laten rijden is volkomen onhaalbaar. Je zou er m.i. op moeten inzetten dat verbindingen met een overstap ook gewoon behoorlijk betrouwbaar zijn.

Op zich waar maar vergeleken met de huidige situatie worden de verbindingen van/naar het noorden en oosten vanaf 2025 beduidend slechter. En dan moet je je afvragen of die nieuwe dienstregeling wel een goed idee is.

Reputatie 7

Ik ben dezelfde mening toegedaan. De enige optie om dan nog zonder overstap in regio Amsterdam te komen is via de 2-uurlijkse intercity uit Berlijn. Maar dan nog zit in dat geval de grootste stad van Overijssel, Enschede, met een overstap in Hengelo. Uit de intercity Berlijn wil men trouwens in de zomerperiode mogelijk reizigers voor binnenlands vervoer weren.

Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol. Echter zowel Noord, Oost als Zuid-Nederland verdienen m.i. allen tenminste één directe intercityverbinding met onze hoofdstad. Alleen voor Oost gaat dat dus veranderen.

De plannen zijn nog niet helemaal definitief, maar veel veranderen zal er wel niet.

Reputatie 7

Een wijdverbreid misverstand is dat het Centraal Station midden in de stad zou liggen. De meeste gangbare bestemmingen liggen echter ook op flinke afstand vanaf het Centraal.

Wat zijn die bestemmingen dan? Het Museumplein ligt wel wat ver om te lopen, maar verder? Er loopt niet voor niets altijd een onafzienbare stroom volk van CS over het Damrak richting Dam en vice versa. De gangbare bestemmingen voor bezoekers zijn toch de plekken in een cirkel van 1 km rond de Dam. Dat concludeer ik omdat het daar áltijd het drukst is met mensen. Dat is makkelijk te lopen vanaf CS. En het IJ natuurlijk. Ook de meest bekende grachten, het Kalverstraatgebied, Spui, de 9 straatjes, Nemo en het Scheepvaartmuseum loop je makkelijk vanaf CS en proeft gelijk de sfeer. In een stad loop je normaal gesproken toch ook rond om iets te zien. 

Beter dan kantorencentrum Zuid en dan nog even verder met de metro.

Reputatie 5

Zuid is in de spits een goed idee, maar verder niet echt. Toeristen hebben daar weinig te zoeken.

Reputatie 7
Badge +4

 

Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol. 

Ik vind het een goede zet van NS.

Deventer/Apeldoorn - Amsterdam (Zuid) is een van mijn meest gereisde trajecten en reizigers uit Oost-Nederland reizen inderdaad in veel grotere getalen naar Utrecht dan naar Duivendrecht/Amsterdam (Zuid)/Schiphol.

@debbiedowner8 kan beter een campagne beginnen om haar provinciegenoten meer richting Amsterdam te bewegen, dan NS vragen om het aanbod niet aan de vraag aan te passen. Ze behoort met haar reisbehehoeften namelijk echt tot een minderheid.

Zijn nu trouwens over het algemeen ook cross platform overstappen in Amersfoort, waarbij het missen vaak genoeg is voor een gtbv-vergoeding. Ook dit nadeel heeft (uiteraard) een voordeel 

Randstedelijke arrogantie. Nederland stopt niet bij de gemeentegrenzen van Amsterdam. Groningen had het gas ook niet voor het overgrote deel in de Randstad in moeten zetten en zelf genoegen moeten nemen met iets meer dan één procent? Toen was Nederland kennelijk wel één. De Noord-Zuidverbinding daar zou beter Slochterenlijn mogen heten.

Ja hoor, daar profiteren de Groningers ook van als ze in Amsterdam zijn.

 

 

 

 

 

Klopt. Maar gegeven dat er ergens een pijnlijke maatregel nodig is vanwege de HSL/materieel-problemen, is het wel logisch dat je die pijnlijke maatregel neemt op de plek waar zo min mogelijk reizigers er last van hebben. En dat blijkt hier goed te kloppen. Vanuit Enschede reizen de minste reizigers naar Schiphol, dus met het overstappen in Amersfoort raak je zo min mogelijk reizigers. Op zich dus wel een verdedigbare keuze.

Leuke redenering. Als er een tekort is aan leraren sluiten we wat jou betreft dus gewoon alle scholen in Friesland, immers dan hebben zo min mogelijk mensen er last van.

Reputatie 6
Badge

Bizarre vergelijking. Je kan immers gewoon nog reizen tussen Enschede en Schiphol. Je moet er alleen voor overstappen. Als het ging om het volledig stoppen met de treindienst in een bepaalde regio, zou je vergelijking nog hout snijden, maar hier sla je de plank echt mis.

Reputatie 7

 En toch wel raar dat Oost-Nederland geen rechtstreekse reguliere verbinding mag krijgen met de hoofdstad of Schiphol.

Mag wel, maar er is onvoldoende behoefte aan. De waarheid is hard. Misschien kun jij iets doen om reizigers uit de treinen van Apeldoorn/Amersfoort naar Utrecht massaal richting Amsterdam te laten reizen? 

Met deze overstap in Amersfoort zullen het er zeker nog minder worden (want dit is vragen om stress, gedoe, gemiste overstappen). Dat is dan later mogelijk weer een argument om de directe lijn maar niet meer te herstellen. Dat is ook een van de zorgen die er in de regio spelen, hoor ik van treinreizende vrienden uit Twente. 

Het liefst zien zij de lijn zoals die ooit was: van Enschede via Amersfoort en Hilversum naar Amsterdam CS en vandaar verder naar Schiphol/Hoofddorp (in Amsterdam Zuid had je toen (en nu ook eigenlijk) niets te zoeken). Maar ik snap dat deze lijnvoering wel nooit meer zal terugkomen, en zij denk ik ook wel. 

Je kan niet overal vandaan rechtstreekse treinen naar de hoofdstad hebben, maar vanuit alle 4 windstreken van de randen van het land tenminste eentje lijkt me wel het minimum. Zo was het ook altijd.

Vanuit Vlissingen wordt 1 tot 2x per uur naar Amsterdam gereden. Hoeveel Zeeuwen zullen dat dagelijks doen? Een overstap in Rotterdam zou "logisch" zijn 🫣 Ik gun ze hun directe lijn maar met grote reizigersaantallen voor een bepaalde richting of "grote behoeftes" heeft het niks te maken.

Hopelijk wordt het nog wat met dat ICNG-gemodder en krijgen we uiteindelijk van meet af aan beoogd is.

Reputatie 7

De capaciteit van Amsterdam Centraal wordt de komende jaren fors verkleind dus onnodig om gaan rijden via Amsterdam Centraal zal het zeker niet meer worden.

Vanuit Vlissingen wordt 1 tot 2x per uur naar Amsterdam gereden. Hoeveel Zeeuwen zullen dat dagelijks doen? 

Het aantal reizigers dat lange afstanden reist is overal zeer beperkt. Het leeuwendeel van de reizigers die op de Zeeuwse stations instappen is uiterlijk in Roosendaal al weer uitgestapt. Hetzelfde geldt vrees ik in Twente, reizigers uit Enschede en Hengelo zullen veelal uiterlijk in Apeldoorn weer zijn uitgestapt.

Ja, dat eerste weten we en is gewoon zonde. Maar daar verschillen de meningen natuurlijk ook over en dat mag, de keuze is nu eenmaal gemaakt, eerst maar eens zien hoe dat uitpakt en of dat geen foute keuze is geweest. Er moet sowieso nog heel wat water en honderden miljoenen euro's door de Rijn voordat Amsterdam Zuid een volwaardige vervanging is. Het klassieke gebouw van CS en de hele sjeu en reuring van de omgeving is van oudsher karakteristiek en aansprekend; die omgeving is natuurlijk ook van waaruit Amsterdam is ontstaan en historisch gegroeid is. DB zag de toeristen in de trein wegblijven toen de IC Berlijn via Zuid naar Schiphol ging. NS had verwacht dat die wel via Zuid met de metro zouden gaan……….. 

Wat het tweede punt betreft: dat geldt dus net zo goed voor Groningen, Leeuwarden (in Zwolle zijn de meesten alweer uitgestapt) en Maastricht. Voor Limburg vind ik het juist weer jammer dat de intercity's 2x per uur alleen maar naar Den Bosch en Utrecht en Amsterdam gaan. Waarom niet één intercity per uur Maastricht - Roermond - Eindhoven - Tilburg - Breda Rotterdam - Den Haag? 

Het hebben van meer rechtstreekse bestemmingen maakt treinreizen vanaf een station aantrekkelijker. Ik denk dat vanuit reizigersoogpunt gewaardeerd zou worden. Maar voor NS is het waarschijnlijk efficiënter.

Zo ook Zeeland: 2x per uur dezelfde intercity naar Amsterdam, de ene nog even extra stoppend in Zeeland. Zou voor reizigers geweldig zijn om 1x per uur Zeeland - Amsterdam te hebben en 1x per uur rechtstreeks Zeeland - Zwolle, pak je alle steden er tussen in mee. Maar nogmaals ik ziet het natuurlijk puur vanuit reizigersoogpunt. (Praktische) bedrijfsvoering staat hier natuurlijk vaak haaks op.

 

Dat zal zeker een factor zijn, maar het concept van "het centrum" negeren doet wel wat naïef aan. 

Dat is ook niet zo, het centrum is vanuit Zuid niet slechter bereikbaar dan vanaf Centraal nu de NZ-lijn klaar is. 

En juist toeristen zijn commercieel interessant, want die reizen op vol tarief. Ze komen veelal met de trein (via Schiphol). Als je zegt dat toeristen veel met de auto komen, maak je vooral duidelijk dat je geen idee hebt.

Het merendeel van de buitenlandse toeristen naar Amstersam zo bleek recentelijk uit onderzoek komt uit Duitsland en België (vaak twee of drie dagen) en voor het grootste deel met de auto of de bus.

Voor wie met het vliegtuig komt verandert er vrijwel niets. Naast dat veel mensen bij aankomst een taxi naar hun hotel nemen, blijven gewoon zeer frequent treinen rijden van Schiphol naar Centraal. De markt voor intercontinentale toeristen is overigens steeds kleiner geworden, het aantal Amerikaanse en Aziatische toeristen is het laatste decennium bijv. sterk gedaald.

Verder is Amsterdam al enkele jaren actief bezig om het toerisme zoveel mogelijk te ontmoedigen, ook dat maakt dat het geen groeimarkt meer is. 

 

  • Voor de directe omgeving van Amsterdam Centraal is het logisch dat CS dichterbij is.
  • De omgeving van het Singel (westzijde binnenstad) ligt te ver van de metro af. De tram is daar aantrekkelijker. Ook veel studenten komen hier (bibliotheek, collegezalen)
  • De westelijke grachtengordel ligt nog verder weg. Vooral voor toeristen (Anne Frank Huis, 9 Straatjes etc.)
  • De Jordaan is helemaal geen doen vanaf de Noord-Zuidlijn.
  • De omgeving van het Leidseplein is vanaf Zuid onhandig bereikbaar (tram is ver lopen en doet er nog lang over ook)
  • Voor het Museumplein geldt hetzelfde.
  • De oostzijde van het Centrum (rondom Nieuwmarkt en Waterlooplein) is vanaf Zuid ook niet handig. Centraal of Amstel is veel logischer.
  • Voor de campussen rondom het Weesperplein is geldt hetzelfde

Het gros van de aankomende toeristen moet eerst naar een hotel en hebben niet eens een flauw idee welk station daarvoor het handigste is. Vergelijk het met dat jij naar Tokyo of Mexico City gaat. Wat jij hierboven allemaal noemt is lokaal vervoer voor de dagen er na.

Je verspringt hier van argument. Als het merendeel van de toeristen voor een paar dagen naar Amsterdam komt, gaat dat juist om toeristen die Amsterdam kennen en weten welk station het meest praktisch is. Voor intercontinentale toeristen is dat inderdaad anders, maar die komen vanaf Schiphol.

De NS moet oppassen dat ze die reizigers niet verspelen, zoals ze reizigers uit Purmerend hebben verspeeld door een uurdienst in het weekend. De bus bleek voor hen veel aantrekkelijker. Dat dreigt ook vanaf Schiphol te gebeuren. Je staat met de bus in 20 minuten bij het Concertgebouw vanaf Schiphol.

En voor het vervoer naar hotels geldt hetzelfde. Vanaf Amsterdam Centraal vertrekken trams, metro's en bussen in alle richtingen. Vanaf Amsterdam Zuid heb je richting Centrum keus uit 1 tram en 1 metro.

Reputatie 7

De gemeente Enschede is er absoluut niet blij mee. Twente wordt wéér de dupe, stelt men, en nu als gevolg van scheurtjes in viaducten waar de regio Twente totaal niets mee van doen heeft. Nadat Rotterdam en Amsterdam CS eerder al als rechtstreekse bestemmingen wegvielen is Schiphol nu de volgende. Tijdelijk vindt men het geen probleem, maar de zorg is wel dat uitstel definitief afstel wordt en wat dit allemaal gaat doen met het aantal reizigers in de intercity. De reiziger met koffer(s) wil toch graag rechtstreeks en al helemaal geen stressvolle 3 minuten overstap. De regio wil actie ondernemen (lobby'en) las ik in Tubantia. 

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Reputatie 7
Badge

Overal rechtstreeks treinen laten rijden is volkomen onhaalbaar. Je zou er m.i. op moeten inzetten dat verbindingen met een overstap ook gewoon behoorlijk betrouwbaar zijn.

 

Een argument schijnt ook te zijn dat reizigers uit Oost-Nederland in veel grotere getale naar Utrecht willen dan naar Amsterdam of Schiphol. 

Ik vind het een goede zet van NS.

Deventer/Apeldoorn - Amsterdam (Zuid) is een van mijn meest gereisde trajecten en reizigers uit Oost-Nederland reizen inderdaad in veel grotere getalen naar Utrecht dan naar Duivendrecht/Amsterdam (Zuid)/Schiphol.

@debbiedowner8 kan beter een campagne beginnen om haar provinciegenoten meer richting Amsterdam te bewegen, dan NS vragen om het aanbod niet aan de vraag aan te passen. Ze behoort met haar reisbehehoeften namelijk echt tot een minderheid.

Zijn nu trouwens over het algemeen ook cross platform overstappen in Amersfoort, waarbij het missen vaak genoeg is voor een gtbv-vergoeding. Ook dit nadeel heeft (uiteraard) een voordeel 

In de adviesaanvraag wordt aangegeven dat het tijdelijk is dat er geen directe verbinding is tussen Enschede en Schiphol. De uiteindelijke bedoeling is dat de trein die in 2025 over de HSL tot aan Amersfoort rijdt door gaat rijden naar Enschede. Maar dit kan nu nog niet omdat er nog niet genoeg nieuwe ICNG stellen zijn. Er wordt verder niet aangegeven wanneer dat wel het geval zal zijn.    

Nou, voorlopig in ieder geval niet. ICNG is een brekebeen en het is maar afwachten of NS en Alstom er nog ooit In zullen slagen het met enige betrouwbaarheid inzetbaar te krijgen. Duidelijk is dat het niet gaat om kinderziektes maar om structureel slechte kwaliteit.

Terwijl iedereen zich druk loopt te maken over de overstap lijken nog maar weinigen te beseffen wat er met de capaciteit gaat gebeuren. Nu worden de drukste treinen in de ochtendspits met 10 bakken DDZ gereden van Amersfoort naar Schiphol, wat plaats bied aan iets minder dan 1000 reizigers. De langste combinatie die je met ICNG kunt maken bied slechts plaats aan iets minder dan 850 reizigers. En dan is het de vraag of de NS überhaupt wel voldoende materieel heeft om vanaf december met de maximale lengte te gaan rijden.

Reputatie 7

Ik spreek hier als dagjesmens, maar ook als ik een keer op een werkdag in Amsterdam ben lijkt centraal stukken drukker dan Zuid. Als er zoveel meer vraag was naar Zuid zou je daar toch uitpuilende treinen verwachten en als er teveel treinen naar centraal gaan zou je daar doodse stilte verwachten. De werkelijkheid ziet er anders uit. 

Van afleveren naar inzetbaar kan in 4 à 6 weken. 

Nou, dat is tot nu toe niet gebleken.  

Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Is gewoon een linkje naar een betaalmuuromzeilende archive website.

Allemaal mooie praatjes van de NS om capaciteitsproblemen op te lossen en tegelijkertijd 1600 meer treinen te laten rijden. Echter het ongemak telt net zo goed mee als aantallen. De aansluitingen in Amersfoort zijn uiterst krap en dat al jaren lang. Slechts 1 minuut vertraging bij aankomst en je ziet de deuren van de andere trein al dicht gaan terwijl er reizigers met hun neus tegen aan staan, al dan niet met hun bagage. Om van ouderen maar niet te spreken. Vorig jaar kon ik nog net bij de conducteur instappen, alle deuren waren al dicht. Ik kreeg een standje op mijn “nou, nou". Maar we gingen wel meer dan 30 sec voor de tijd weg !! Op de terugweg 's avonds stonden we 5 min (5 ja) extra te wachten op de aansluitende trein uit Den Haag, te laat dus in Apeldoorn en de reizigers voor Zutphen misten hun laatste trein.

Dan de illusie dat je via een internationale trein een aansluiting kan maken. Via of vanuit A'dam lukt dat soms nog wel, maar echt niet altijd omdat er spoor wisselingen zijn. Vanuit Duitsland ri Schiphol echter zie ik stelselmatig (dagelijks) de trein te laat komen, dus geen overstap mogelijk in A’foort, dan maar door naar A’dam maar dan komt de late trein steevast op een ander spoor binnen, waardoor je alsnog een aansluiting mist en half uur moet wachten.

Gaan die tweede kamerleden van zelf meehelpen om op tijd voldoende nieuwe ICNG treinen gereed te hebben én alle machinisten opgeleid te hebben? Of was dit weer zo'n motie voor de buhne?

Men mag best strijden, maar de vraag is of de tweede kamer hier de juiste plek voor is. In de onlangs vastgestelde concessie staat namelijk “Stoppatronen en lijnvoering zijn niet voorgeschreven in de Concessie. Hierdoor heeft NS dus de vrijheid om haar product te optimaliseren binnen de specificaties met betrekking tot het volume.”. Tijdens de behandeling van de concessie was het moment geweest om met moties te komen om bepaalde lijnvoeringen wel voor te schrijven, niet achteraf.

Reageer