Rechtstreekse trein Enschede - Schiphol

  • 15 February 2024
  • 60 reacties
  • 1451 Bekeken

Reputatie 1

NS heeft bekend gemaakt dat de rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol er begin volgend jaar uit gaat. Heel Oost Nederland moet dus voor werk in Hilversum of Amsterdam, of een trip naar Schiphol overstappen. De ervaring leert dat de overstaptrein in ongeveer de helft vd gevallen niet lukt door vertraging van de trein die zou moeten aansluiten.

Er zijn veel mensen die naar Hilversum, Duivendrecht of Amsterdam Zuid forensen vanuit het Oosten. Ik vind het bizar dat we in het Oosten alle rechtstreekse verbindingen kwijtraken. Rotterdam is al verdwenen. Ik verzoek u dan ook met klem deze wijziging niet door te voeren. Hiermee jagen jullie meer en meer mensen de trein uit. En dat alleen om de problemen met de HSL op te lossen. 
 

Gaat NS dit nog heroverwegen?

 


60 reacties

Van afleveren naar inzetbaar kan in 4 à 6 weken. De NS zal ook geen treinen laten overkomen als er achterstand is in het accepteren van de treinen want het aantal beschikbare opstelsporen waar de niet inzetbare treinen kunnen staan is beperkt.

Van afleveren naar inzetbaar kan in 4 à 6 weken. 

Nou, dat is tot nu toe niet gebleken.  

Oh ja wel hoor, kijk maar naar het lijstje op https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG en je ziet dat meerdere treinstellen een maand na aflevering in dienst zijn verschenen. Meest recent stel 3141: op 3 december geleverd en op 3 januari de eerste passagiers vervoerd. De treinstellen die uit de zogenaamde retrofit komen (simpel gezegd treinstellen die gebouwd zijn voor de productiefouten ontdekt werden en dus gecorrigeerd moeten worden) zullen in het begin wat langer duren. Mogelijk is dat de reden dat het afleveren en accepteren nu stil ligt? Het laatst geleverde treinstel betreft zo'n retrofit stel.

Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Reputatie 7
Badge +3

In een artikel in het AD vandaag zegt iemand van NS dat er nu iedere maand 3 nieuwe ICNG’s bij komen en dat NS er eind dit jaar dus ongeveer moet 50 hebben. Ik hoop van ganser harte dat dit uitkomt, maar eerst zien dan geloven. 

Off-topic, maar @Momo wat een goede manier om een AD artikel te delen zonder paywall (gewoon een stukje tekst selecteren dus)

Is gewoon een linkje naar een betaalmuuromzeilende archive website.

Allemaal mooie praatjes van de NS om capaciteitsproblemen op te lossen en tegelijkertijd 1600 meer treinen te laten rijden. Echter het ongemak telt net zo goed mee als aantallen. De aansluitingen in Amersfoort zijn uiterst krap en dat al jaren lang. Slechts 1 minuut vertraging bij aankomst en je ziet de deuren van de andere trein al dicht gaan terwijl er reizigers met hun neus tegen aan staan, al dan niet met hun bagage. Om van ouderen maar niet te spreken. Vorig jaar kon ik nog net bij de conducteur instappen, alle deuren waren al dicht. Ik kreeg een standje op mijn “nou, nou". Maar we gingen wel meer dan 30 sec voor de tijd weg !! Op de terugweg 's avonds stonden we 5 min (5 ja) extra te wachten op de aansluitende trein uit Den Haag, te laat dus in Apeldoorn en de reizigers voor Zutphen misten hun laatste trein.

Dan de illusie dat je via een internationale trein een aansluiting kan maken. Via of vanuit A'dam lukt dat soms nog wel, maar echt niet altijd omdat er spoor wisselingen zijn. Vanuit Duitsland ri Schiphol echter zie ik stelselmatig (dagelijks) de trein te laat komen, dus geen overstap mogelijk in A’foort, dan maar door naar A’dam maar dan komt de late trein steevast op een ander spoor binnen, waardoor je alsnog een aansluiting mist en half uur moet wachten.

Reputatie 7

Sprankje hoop voor Twente, de Tweede Kamer wil dat de directe IC Enschede - Schiphol behouden blijft in 2025 en verder. De staatssecretaris moet in gesprek met NS. We gaan het zien.

Gaan die tweede kamerleden van zelf meehelpen om op tijd voldoende nieuwe ICNG treinen gereed te hebben én alle machinisten opgeleid te hebben? Of was dit weer zo'n motie voor de buhne?

Reputatie 7

Tja, ik weet wel dat men in Twente nog niet klaar is met strijden. Twente is de dupe en moet ddo rhte schrappen van een verbinding Randstedelijke problemen mee helpen oplossen, zonder dat daar ook maar iets tegenover staat, is de gedachte.

https://twente.com/twente-board/regio-twente-verheugd-met-motie-cda-om-directe-intercityverbinding-enschede-schiphol-in-stand-te-houden

https://www.tubantia.nl/enschede/volop-druk-op-behoud-van-directe-trein-enschede-met-schiphol~a203f7e9/

 

 

 

Men mag best strijden, maar de vraag is of de tweede kamer hier de juiste plek voor is. In de onlangs vastgestelde concessie staat namelijk “Stoppatronen en lijnvoering zijn niet voorgeschreven in de Concessie. Hierdoor heeft NS dus de vrijheid om haar product te optimaliseren binnen de specificaties met betrekking tot het volume.”. Tijdens de behandeling van de concessie was het moment geweest om met moties te komen om bepaalde lijnvoeringen wel voor te schrijven, niet achteraf.

Reageer