beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken



Toon eerste bericht

227 reacties

Reputatie 7
Badge

Bedenk ook dat in zo'n geval e-tickets goedkoper zijn dan reizen op saldo en dat zelfs eenmalige chipkaarten uit de automaat, ondanks de toeslag die daarvoor geldt, goedkoper kunnen zijn.


Degenen met een kortingskaart wordt ook onrecht aangedaan. Die zullen niet een voltarief-kaartje gaan kopen. Het probleem zijn die poortjes die op steeds meer stations onhandig, lees: reiziger-belemmerend worden neergezet.
Zal ik naar kijken Rudi maar kan niet beloven dat hier een oplossing voor te vinden is.
Natuurlijk is daar een oplossing voor te vinden. Maar dan moet er wel de wil zijn om het op te lossen.
De meeste reizigers die dit overkomt zijn zich hier vermoedelijk helemaal niet bewust van. Je moet de prijs in je hoofd hebben bij het uitchecken, wil je zien dat iets niet klopt of dit achteraf in je mutatieoverzicht zien.
De klant die het wel ziet, moet zich bewust zijn dat het niet zijn eigen fout is en dan ook nog eens bereid zijn om tijd te steken in een moeizaam contact met NS-klantenservice. De enkeling die zover gaat, krijgt gewoon het teveel betaalde terug en de rest is snel verdiend voor NS. Die gaan dat echt niet oplossen, tenzij ze gedwongen worden door de concessieverlener.
Reputatie 6
Dank, Frank. Hoe het ook zij, er moet wel wat gebeuren. De tarieven tussen twee stations worden bepaald door de kortste reisafstand; de reisplanner geeft die kosten aan voor alle reisalternatieven met NS, ook voor de in tijd kortere reizen met een omweg. Dus Ć²f die aangegeven kosten over de kortste afstand moeten bij reizen op saldo daadwerkelijk worden berekend, Ć²f de reisplanner moet hogere tarieven voor een (toegestane) omweg aangeven wanneer de reiziger bij een overstap poortjes kan ontmoeten. Dat lijkt me communicatief gezien geen fijne situatie.
Bedenk ook dat in zo'n geval e-tickets goedkoper zijn dan reizen op saldo en dat zelfs eenmalige chipkaarten uit de automaat, ondanks de toeslag die daarvoor geldt, goedkoper kunnen zijn.
Reputatie 3
Uit een ander topic op dit forum blijkt dat bij deze omreis de extra kilometers (tariefeenheden) bij reizen op saldo wel worden berekend, omdat bij overstap op Amsterdam Zuid moet worden uit- en weer ingecheckt. Geen terugsteken, maar wel meer betalen dan de reisplanner aangeeft. Misschien kan Frank daar ook even naar kijken?

Zal ik naar kijken Rudi maar kan niet beloven dat hier een oplossing voor te vinden is.
Reputatie 7
Badge
Liever geen bord "Goedkoper overstappen? Neem de roltrap". Of op Amsterdam Sloterdijk: "...twee trappen op en aan het andere einde van het perron weer twee trappen af".
De onwetende, zoekende reiziger leest dat niet en heeft het al moeilijk genoeg om het juiste vertrekspoor te vinden. Meer principieel: de reiziger moet niet nog meer ondergeschikt aan Het Systeem worden. Het "probleem" moet gewoon binnen het chipkaartsysteem worden opgelost. Het is toch niet de schuld van de reiziger dat het bouwtechnisch ingewikkeld is om een poortvrije overstapzone te maken?


Zo'n bord zou natuurlijk overbodig moeten zijn. Maar nu worden reizigers genept door NS, zonder dat ze het doorhebben. En als ze het we doorhebben moet er vrij veel moeite worden gedaan om het geld terug te krijgen.

De situatie verplicht door poortjes te moeten omdat die onlogisch geplaatst zijn, is natuurlijk volstrekt onwenselijk.
Reputatie 7
Dat is er ook niet. Het Nederlandse chipkaartsysteem is uniek. Toch veelbetekenend dat in geen enkel ander land zo'n nationaal systeem wordt ingevoerd..... blijkbaar ziet men dat niet zitten. Chipkaarten hebben ze vaak wel regionaal, maar die werken dan met vaste tarieven per zone. ?
Reputatie 4
In het buitenland ben ik nog nooit een soortgelijk systeem tegengekomen.
Ik vraag me af hoe men dit in het buitenland oplost ?
Reputatie 6
Liever geen bord "Goedkoper overstappen? Neem de roltrap". Of op Amsterdam Sloterdijk: "...twee trappen op en aan het andere einde van het perron weer twee trappen af".
De onwetende, zoekende reiziger leest dat niet en heeft het al moeilijk genoeg om het juiste vertrekspoor te vinden. Meer principieel: de reiziger moet niet nog meer ondergeschikt aan Het Systeem worden. Het "probleem" moet gewoon binnen het chipkaartsysteem worden opgelost. Het is toch niet de schuld van de reiziger dat het bouwtechnisch ingewikkeld is om een poortvrije overstapzone te maken?
Reputatie 7
Badge
Afhankelijk van welke trap je gebruikt op Amsterdam Zuid moet je wel of niet opnieuw inchecken. NS zou natuurlijk ook een groot bord kunnen ophangen boven op het perron met deze mededeling, zodat (onwetende) reizigers naar de juiste trap geleid worden.
Reputatie 6
Uit een ander topic op dit forum blijkt dat bij deze omreis de extra kilometers (tariefeenheden) bij reizen op saldo wel worden berekend, omdat bij overstap op Amsterdam Zuid moet worden uit- en weer ingecheckt. Geen terugsteken, maar wel meer betalen dan de reisplanner aangeeft. Misschien kan Frank daar ook even naar kijken?
Reputatie 3
Ik ben bezig een aantal van jullie punten uit te zoeken. In reactie op Jordibont kan ik al wel zeggen dat het voorbeeld Lelystad Centrum-Utrecht Centraal via Amsterdam Zuid geen terugsteken is. Dit is een omreis die is toegestaan omdat dit de snelste reis is. Het is geen terugsteken omdat het instapstation niet opnieuw voorbij wordt gereden.
Reputatie 5
Het terugsteek verbod geld al lang niet meer:
Maar dat zou ik dan graag van de NS horen ... tenzij jij een officiƫle bron hebt ?
Misschien dan toch eens tijd om Selective Door Operation te gaan gebruiken: Dat bij een bepaald station maar een aantal deuren open kunnen, ivm perronlengte.
Het terugsteek verbod geld al lang niet meer: Een reis van Lelystad Centrum - Utrecht Centraal stuurt je over Amsterdam Zuid waarbij je RAI dus twee keer voorbijkomt, en van Driebergen naar Den Bosch moet je via Utrecht Centraal, waarbij je Vaartsche Rijn 2x voorbij komt, meer voorbeelden zijn zo gevonden. Een beetje opheldering zou dus zeker op zijn plaats zijn voor alle mogelijke trajecten.
Reputatie 6
Badge
Blijft natuurlijk triest. Iemand die speciaal naar dit forum zou komen om deze vraag te stellen zou na een week al niet meer actief zijn...

Wie weet krijg je ooit antwoord..
Reputatie 4
Nog 12 dagen en dan is mijn vraag 1 jaar oud.
Krijg ik dan nog een verjaardagscadeau ?
Nu gaat Sivan met zwangerschapsverlof , het is haar gegund..
Is er een andere moderator die Frank eens om een reactie kan vragen?
Helaas niet, Schraper. Frank is nu druk met de testdagen en de nieuwe dienstregeling. Neemt niet weg dat ik hem nogmaals ga vragen te reageren. Excuses.
Reputatie 4

Ik heb de vraag zojuist nogmaals uitgezet met hoge prio, ditmaal bij meer mensen. Ik blijf er bovenop.


Heeft nog niemand gereageerd Sivan ?
Reputatie 5
Goner, ga je gang.
Ik hou het bij dit topic.

Tsja, eerlijk gezegd boeit het me niet meer zo ... m'n dochter heeft nu weer een studenten OV kaart en daar mag het wel mee.
Reputatie 4
Raymond,

De afdeling dienstregeling heeft naar alle waarschijnlijkheid geen bevoegdheid om een uitspraak te doen over het terugsteekverbod.
Reputatie 7
Badge
Wie weet bezinnen ze zich met betrekking tot de nieuwe dienstregeling om de oude intercity verbinding weer te herstellen. Dat is natuurlijk erg wikken en wegen, waardoor er geen tijd meer is om zich bezig te houden met het onnodig gecreƫerde terugsteekverbod in deze situatie.

Houden we de politiek tevreden met de schijnoplossing om Den Haag zogenaamd aan te sluiten op de HSL.... Of kiezen we voor onze klanten en hebben we met hen het beste voor???
Reputatie 4
Aankaarten in topic "Meedenken forumleden met dienstregeling 2018" ?
Vragen of de interpretatie gaat veranderen ?

Goner, ga je gang.
Ik hou het bij dit topic.
Reputatie 5
Aankaarten in topic "Meedenken forumleden met dienstregeling 2018" ?
Vragen of de interpretatie gaat veranderen ?
Reputatie 4
Ik stelde mijn vraag 10 maanden geleden. Ruim voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling.
Er is tijd genoeg geweest om mijn vraag te beantwoorden NA het ingaan van de nieuwe dienstregeling.

Overigens heeft mijn vraag niets te maken met een dienstregeling maar met de interpretatie van de terugsteekregels van NS.

Reageer