beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken


Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden.

Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap.

Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 April 2019, 16:41

Bekijk origineel

227 reacties

Reputatie 5
en vragen over de vorige dienstregeling hebben dan wat minder aandacht.
Da's best jammer eigenlijk ... vragen over onduidelijkheden in de 'oude' dienstregeling zou je mooi mee kunnen nemen voor de nieuwe.
Het lijkt me eigenlijk heel belangrijk om vragen, onduidelijkheden, opmerkingen en andere feedback juist wel veel aandacht te geven m.b.t. de nieuwe dienstregeling, dan kan je juist problemen e.d. voorkomen.
Reputatie 4
Ik stelde mijn vraag 10 maanden geleden. Ruim voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling.
Er is tijd genoeg geweest om mijn vraag te beantwoorden NA het ingaan van de nieuwe dienstregeling.

Overigens heeft mijn vraag niets te maken met een dienstregeling maar met de interpretatie van de terugsteekregels van NS.
Reputatie 5
Aankaarten in topic "Meedenken forumleden met dienstregeling 2018" ?
Vragen of de interpretatie gaat veranderen ?
Reputatie 4
Aankaarten in topic "Meedenken forumleden met dienstregeling 2018" ?
Vragen of de interpretatie gaat veranderen ?

Goner, ga je gang.
Ik hou het bij dit topic.
Reputatie 7
Badge
Wie weet bezinnen ze zich met betrekking tot de nieuwe dienstregeling om de oude intercity verbinding weer te herstellen. Dat is natuurlijk erg wikken en wegen, waardoor er geen tijd meer is om zich bezig te houden met het onnodig gecreëerde terugsteekverbod in deze situatie.

Houden we de politiek tevreden met de schijnoplossing om Den Haag zogenaamd aan te sluiten op de HSL.... Of kiezen we voor onze klanten en hebben we met hen het beste voor???
Reputatie 4
Raymond,

De afdeling dienstregeling heeft naar alle waarschijnlijkheid geen bevoegdheid om een uitspraak te doen over het terugsteekverbod.
Reputatie 5
Goner, ga je gang.
Ik hou het bij dit topic.

Tsja, eerlijk gezegd boeit het me niet meer zo ... m'n dochter heeft nu weer een studenten OV kaart en daar mag het wel mee.
Reputatie 4

Ik heb de vraag zojuist nogmaals uitgezet met hoge prio, ditmaal bij meer mensen. Ik blijf er bovenop.


Heeft nog niemand gereageerd Sivan ?
Helaas niet, Schraper. Frank is nu druk met de testdagen en de nieuwe dienstregeling. Neemt niet weg dat ik hem nogmaals ga vragen te reageren. Excuses.
Reputatie 4
Nog 12 dagen en dan is mijn vraag 1 jaar oud.
Krijg ik dan nog een verjaardagscadeau ?
Nu gaat Sivan met zwangerschapsverlof , het is haar gegund..
Is er een andere moderator die Frank eens om een reactie kan vragen?
Reputatie 6
Badge
Blijft natuurlijk triest. Iemand die speciaal naar dit forum zou komen om deze vraag te stellen zou na een week al niet meer actief zijn...

Wie weet krijg je ooit antwoord..
Het terugsteek verbod geld al lang niet meer: Een reis van Lelystad Centrum - Utrecht Centraal stuurt je over Amsterdam Zuid waarbij je RAI dus twee keer voorbijkomt, en van Driebergen naar Den Bosch moet je via Utrecht Centraal, waarbij je Vaartsche Rijn 2x voorbij komt, meer voorbeelden zijn zo gevonden. Een beetje opheldering zou dus zeker op zijn plaats zijn voor alle mogelijke trajecten.
Misschien dan toch eens tijd om Selective Door Operation te gaan gebruiken: Dat bij een bepaald station maar een aantal deuren open kunnen, ivm perronlengte.
Reputatie 5
Het terugsteek verbod geld al lang niet meer:
Maar dat zou ik dan graag van de NS horen ... tenzij jij een officiële bron hebt ?
Reputatie 3
Ik ben bezig een aantal van jullie punten uit te zoeken. In reactie op Jordibont kan ik al wel zeggen dat het voorbeeld Lelystad Centrum-Utrecht Centraal via Amsterdam Zuid geen terugsteken is. Dit is een omreis die is toegestaan omdat dit de snelste reis is. Het is geen terugsteken omdat het instapstation niet opnieuw voorbij wordt gereden.
Reputatie 6
Uit een ander topic op dit forum blijkt dat bij deze omreis de extra kilometers (tariefeenheden) bij reizen op saldo wel worden berekend, omdat bij overstap op Amsterdam Zuid moet worden uit- en weer ingecheckt. Geen terugsteken, maar wel meer betalen dan de reisplanner aangeeft. Misschien kan Frank daar ook even naar kijken?
Reputatie 7
Badge
Afhankelijk van welke trap je gebruikt op Amsterdam Zuid moet je wel of niet opnieuw inchecken. NS zou natuurlijk ook een groot bord kunnen ophangen boven op het perron met deze mededeling, zodat (onwetende) reizigers naar de juiste trap geleid worden.
Reputatie 6
Liever geen bord "Goedkoper overstappen? Neem de roltrap". Of op Amsterdam Sloterdijk: "...twee trappen op en aan het andere einde van het perron weer twee trappen af".
De onwetende, zoekende reiziger leest dat niet en heeft het al moeilijk genoeg om het juiste vertrekspoor te vinden. Meer principieel: de reiziger moet niet nog meer ondergeschikt aan Het Systeem worden. Het "probleem" moet gewoon binnen het chipkaartsysteem worden opgelost. Het is toch niet de schuld van de reiziger dat het bouwtechnisch ingewikkeld is om een poortvrije overstapzone te maken?
Ik vraag me af hoe men dit in het buitenland oplost ?
Reputatie 4
In het buitenland ben ik nog nooit een soortgelijk systeem tegengekomen.
Reputatie 7
Dat is er ook niet. Het Nederlandse chipkaartsysteem is uniek. Toch veelbetekenend dat in geen enkel ander land zo'n nationaal systeem wordt ingevoerd..... blijkbaar ziet men dat niet zitten. Chipkaarten hebben ze vaak wel regionaal, maar die werken dan met vaste tarieven per zone. ?
Reputatie 7
Badge
Liever geen bord "Goedkoper overstappen? Neem de roltrap". Of op Amsterdam Sloterdijk: "...twee trappen op en aan het andere einde van het perron weer twee trappen af".
De onwetende, zoekende reiziger leest dat niet en heeft het al moeilijk genoeg om het juiste vertrekspoor te vinden. Meer principieel: de reiziger moet niet nog meer ondergeschikt aan Het Systeem worden. Het "probleem" moet gewoon binnen het chipkaartsysteem worden opgelost. Het is toch niet de schuld van de reiziger dat het bouwtechnisch ingewikkeld is om een poortvrije overstapzone te maken?


Zo'n bord zou natuurlijk overbodig moeten zijn. Maar nu worden reizigers genept door NS, zonder dat ze het doorhebben. En als ze het we doorhebben moet er vrij veel moeite worden gedaan om het geld terug te krijgen.

De situatie verplicht door poortjes te moeten omdat die onlogisch geplaatst zijn, is natuurlijk volstrekt onwenselijk.
Reputatie 3
Uit een ander topic op dit forum blijkt dat bij deze omreis de extra kilometers (tariefeenheden) bij reizen op saldo wel worden berekend, omdat bij overstap op Amsterdam Zuid moet worden uit- en weer ingecheckt. Geen terugsteken, maar wel meer betalen dan de reisplanner aangeeft. Misschien kan Frank daar ook even naar kijken?

Zal ik naar kijken Rudi maar kan niet beloven dat hier een oplossing voor te vinden is.
Reputatie 6
Dank, Frank. Hoe het ook zij, er moet wel wat gebeuren. De tarieven tussen twee stations worden bepaald door de kortste reisafstand; de reisplanner geeft die kosten aan voor alle reisalternatieven met NS, ook voor de in tijd kortere reizen met een omweg. Dus òf die aangegeven kosten over de kortste afstand moeten bij reizen op saldo daadwerkelijk worden berekend, òf de reisplanner moet hogere tarieven voor een (toegestane) omweg aangeven wanneer de reiziger bij een overstap poortjes kan ontmoeten. Dat lijkt me communicatief gezien geen fijne situatie.
Bedenk ook dat in zo'n geval e-tickets goedkoper zijn dan reizen op saldo en dat zelfs eenmalige chipkaarten uit de automaat, ondanks de toeslag die daarvoor geldt, goedkoper kunnen zijn.

Reageer