Vandaag stapte ik om 07.13 op Amsterdam Muiderpoort in de sprinter richting Rhenen. Vlak daarna werd er gefloten, en weer daarna sprongen er nog drie reizigers in de trein. 'Vervelend voor de conducteur', dacht ik in eerste instantie. Maar toen ik mijn klok checkte bleek het nog steeds geen 07.14u te zijn, de vertrektijd volgens dienstregeling. Sterker nog, ik ben even blijven opletten en tegen de tijd dat het 07.14u werd, was het treindeel waar ik zat (redelijk achteraan) al helemaal los van het perron. Deze trein is dus bijna een volle minuut te vroeg vertrokken. Hoe kan dit?
Bladzijde 1 / 2
Bij de regionale lijnen in Overijssel geldt dan ook dat de gecommuniceerde vertrektijd (bijvoorbeeld 14:01) het moment is dat de deuren gesloten worden. Tot die tijd kun je gewoon instappen. En niet tot 14:00:30 of nog eerder, afhankelijk van hoe de (spreekwoordelijke) pet van de conducteur staat.
Het staat zelfs in de concessievoorwaarden. Hoog tijd dat het ministerie dit ook in de concessievoorwaarden van NS opneemt. Alleen types die niets van openbaar vervoer als systeem voor het vervoeren van reizigers begrijpen halen het in hun hoofd om treinen planmatig te vroeg te laten vertrekken. Het verstand staat er bij stil.
Wanneer reizigers hun trein missen omdat de deuren te vroeg sluiten is dat zogenaamde "op tijd" rijden een volkomen zinloze exercitie. Dat hebben ze bij de Provincie Overijssel prima begrepen en bij NS niet.
NS moet vooral zorgen dat reizigers op tijd aankomen. Of een trein aan het rollen is op het moment dat de minuut verspringt is tamelijk irrelevant.
NS moet vooral zorgen dat reizigers op tijd aankomen. Of een trein aan het rollen is op het moment dat de minuut verspringt is tamelijk irrelevant.
Je slaat de spijker op zijn kop. NS lijkt alleen nog maar geïnteresseerd te zijn in de statistieken van de vertrekpunctualiteit. Een volkomen irrelevante en wereldvreemde bezigheid wanneer reizigers daardoor hun trein missen omdat de deuren van de trein te vroeg gesloten waren en de trein voor vertrektijd al wegreed.
Inderdaad, te vroeg vertrokken. Standaard reactie: verwarring omdat het sein al op groen stond en omdat de stationsklokken niet overal goed lopen...
Dank voor het 'bewijs'! Blijft toch heel gek. Ik zat er zelf gewoon in, maar toch lastig om campagne te voeren om niet meer in te stappen na het fluitsignaal, als je tegelijkertijd dat signaal ruim een minuut te vroeg geeft.
Dank je Rizana!
Dank Jouke, dat is me duidelijk. Wilde alleen even dubbelchecken met het oog op vanochtend, toen de trein wel degelijk een voorsprong nam.
Dat is veel te kort door de bocht. De website van treinposities registreert nooit dat een trein te vroeg is vertrokken. Dat is dus geen bron voor onderzoek naar te vroeg vertrokken treinen. Daar hebben we bronnen als die van
Waarom is dit als "Antwoord" gemarkeerd? Het is niet een antwoord op de initiële vraag, de vertrektijd van de 7:13 op Muiderpoort, en de juistheid is ook nog eens betwist.
Ter verduidelijking gaat het hier om de IC richting Venlo, vertrek 11:24 vanaf Utrecht Centraal.
Volgens de grafiek op https://treinposities.nl/ritinfo/20190606/3537 was deze om 11:23 al in beweging, en wel op 2 van de 4 meetpunten van die minuut in de grafiek. Aangenomen dat er dus iedere 15 seconden een GPS signaal is doorgestuurd (om 11:23:00, 11:23:15, 11:23:30, 11:23:45), is deze trein dus tussen 30 en 45 seconden te vroeg vertrokken.
Ik moet wel zeggen dat er de laatste minder van dit soort meldingen komen dan pakweg 1 a 2 jaar geleden. Wordt er dan toch meer opgelet? Komt dit (mede) door de smartwatch?
Het lijkt in ieder geval niet te komen omdat het webteam van NS er bovenop zit. Prima dat hier een discussie ontstaat over het sluiten van deuren vs het draaien van wielen, maar ik ben echt verbaasd dat niemand van NS de moeite neemt hier op te reageren (of AbbeyRoad moet zo 'uit de kast komen', wat ook zomaar zou kunnen ;-)).
Zojuist weer: de intercity vanuit Eindhoven naar Enkhuizen, vertrektijd 16.57u. Als ie op tijd wegrijdt en de deuren zijn wat eerder dicht, prima. Maar ook deze trein was toen het 16.57u werd, al lekker in beweging. Het zou idd kunnen dat NS de prioriteit meer legt bij goede statistieken dan bij het daadwerkelijk zo goed mogelijk vervoeren van zo veel mogelijk passagiers. Een kwestie van seconden eerder vertrekken levert me een vertraging van 20 minuten op. Maar hij staat niet bij NS in de boeken ;-)
Goedemorgen AlwinAMS, welkom bij de Community!
Jammer dat de trein te vroeg vertrokken is. Ik kan inderdaad een standaard reactie geven, zoals Rudi zegt. Maar de exacte reden weet ik niet.
Ik ga een melding in het systeem zetten dat deze trein vanochtend te vroeg is vertrokken. Goed dat je het hebt doorgegeven, bedankt!
Jammer dat de trein te vroeg vertrokken is. Ik kan inderdaad een standaard reactie geven, zoals Rudi zegt. Maar de exacte reden weet ik niet.
Ik ga een melding in het systeem zetten dat deze trein vanochtend te vroeg is vertrokken. Goed dat je het hebt doorgegeven, bedankt!
Ik durf bijna niet te geloven dat het 2 keer op een dag gebeurt, maar zojuist wilde ik op Amsterdam Bijlmer Arena de sprinter richting Uitgeest pakken van 19.56u. Ik kwam om 19.56u aan op perron en de trein was al zo goed als uit zicht.
@Rudi, heb je daar ook info over?
@Rudi, heb je daar ook info over?
Lijkt me sterk dat het de trein van 20.56 aangezien het op dit moment 20.14 is en het topic 4 minuten oud is. Was het soms die van 19.56?
De info is gewoon te vinden op https://treinposities.nl/vertrekstaat/amsterdam-bijlmer-arena/2019-03-19 en kun je voor iedere datum en station terug zoeken.
De info is gewoon te vinden op https://treinposities.nl/vertrekstaat/amsterdam-bijlmer-arena/2019-03-19 en kun je voor iedere datum en station terug zoeken.
Je hebt helemaal gelijk Momo, dat zou idd wel heel vroeg zijn. 19.56 bedoelde ik idd. Ik pas 'm aan.
Prima dat je opmerkt
Een foutje is zomaar gemaakt
Dank je! Zo erg is het dus gelukkig ook weer niet 😉
Volgens deze pagina is je trein op de juiste tijd vertrokken, AlwinAMS. Let op, de tijden die wij aangeven zijn vertrektijden. Je dient voor de vertrektijd al aanwezig te zijn op het perron. Wanneer je om 19:56 komt aanlopen ben je dus al te laat en had je niet meer mee mogen rijden met deze trein omdat er hoogstwaarschijnlijk al gefloten was.
De treinen van NS vertrekken juist zeer punctueel, dat voor dit proces de deuren iets eerder moeten sluiten, snapt natuurlijk (bijna) iedereen.
Iets breder nog zelfs, het aanleverende systeem (zowel oud als nieuw) kent in principe geen negatieve vertragingen inderdaad (=te vroeg vertrokken). In theorie zou je het kunnen afleiden uit het moment waarop het bericht is verzonden, maar toen ik dat ergens vorig jaar een keer in bulk probeerde bleken er een hoop fouten in te zitten. Ook andere websites die op basis van de openbare datasets werken kunnen deze functionaliteit niet bieden.
De enige manier om (op basis van openbare data) te vroeg vertrekken te achterhalen is op basis van de GPS-data. Wel met de noot dat Treinposities het volgens mij aggregeert tot metingen per minuut, waar ze in de regel met een interval van 10-20 seconden worden ontvangen.
De enige manier om (op basis van openbare data) te vroeg vertrekken te achterhalen is op basis van de GPS-data. Wel met de noot dat Treinposities het volgens mij aggregeert tot metingen per minuut, waar ze in de regel met een interval van 10-20 seconden worden ontvangen.
Die bron van Rudi is net zo goed Treinposities, maar dan het gedeelte met het routeverloop wat onder de lijst met aankomst en vertrektijden staat.
Daar heb je gelijk in. Ik zal me nog eens verdiepen in Treinposities.
Te vroeg zie je inderdaad niet terug in de vertrektijden.
Vandaar dat ik dan altijd kijk naar het snelheidverloop en naar de tijden van de stops in het routeverloop. Bij de stops staan wel seconden vermeld.
Hoe accuraat die tijden zijn weet ik niet. Ik weet alleen dat ik wel eens de treinen waar ik zelf in heb gezeten daarin opzoek en dat de tijden daar dan wel goed overeenkomen met mijn eigen waarnemingen.
Zo stapte ik vanmorgen in op Laan van NOI, die trein kwam keurig op tijd binnenrijden en ook zo vertrokken (toppie@Jeroen ) en dat geeft Treinposities ook aan.
Vandaar dat ik dan altijd kijk naar het snelheidverloop en naar de tijden van de stops in het routeverloop. Bij de stops staan wel seconden vermeld.
Hoe accuraat die tijden zijn weet ik niet. Ik weet alleen dat ik wel eens de treinen waar ik zelf in heb gezeten daarin opzoek en dat de tijden daar dan wel goed overeenkomen met mijn eigen waarnemingen.
Zo stapte ik vanmorgen in op Laan van NOI, die trein kwam keurig op tijd binnenrijden en ook zo vertrokken (toppie
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.