Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

Hetzelfde overzicht wat bij de NOS staat, staat ook in het nieuwsbericht op de eigen NS website.

https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/


Ik mag toch verwachten dat die detailuitwerking al lang klaarligt?

Dat besluit is ook niet vanmiddag pas genomen. 


De NOS heeft zich gebaseerd op het persbericht van NS en het overzicht geknipt en geplakt. :https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Het wachten is nu op de detailuitwerking. Daar hebben ze bij NS op het moment vast geen tijd voor.


Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.


Ik heb dit overzichtje geknipt en geplakt van de website van de NOS. Een gedetailleerder overzicht nog niet gezien.


Is er een overzicht van de aanpassingen per 5 september per treinserie?

Of moeten gewoon wachten tot 10 dagen voor de beoogde reisdatum om het dan zelf maar uit te zoeken in de reisplanner?


Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort

Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer. 

 


Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)


Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ziekteverzuim is een logisch gevolg van het beleid en de spanningen die dit met zich mee brengt, zolang de waardering voor medewerkers nergens uit blijkt binnen de NS zal dit niet veranderen. Het wordt weer tijd dat de people managers met hart voor de medewerkers terug keren op hun plek zodat de medewerkers weer een luisterend oor hebben en zich gewaardeerd voelen.


Reageer