Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12084 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk toch dat je maatschappelijke antenne aangaande het neoliberalisme voor wat er nu gebeurt in het land wat tekort schiet. Je kijkt naar één aspect van dit bedrijf maar de maatschappelijke functie is veel groter dan het product alleen.

Elke periode in de politiek is een correctie op de vorige. Wat meer liberalisme was vijftien jaar geleden nodig, het pamperen was doorgeschoten, nu moet er meer naar de maatschappelijke problemen dan naar het kortetermijndenken gekeken worden.

Het loopt vast als er geen koopkrachtherstel komt. Mensen met lage inkomens zijn ook mensen en geen lastig economisch gegeven. Er vliegen altijd burgers over de rand maar het zijn er nu zoveel dat het een maatschappelijk probleem wordt. De lonen moeten omhoog en dat kost het bedrijfsleven geld. Met deze groeicijfers van de economie kan dat heel verantwoord, naast een overheid die heffingen op energie verlaagt of afschaft  - en de verhoging van het minimumloon - heb je wel enig idee hoe weinig dat al is? - afdwingt. Het gaat over mensen die zonder hun toedoen niet meer rond kunnen komen. Overigens denk ik dat het die kant wel op moet en zal gaan na Prinsjesdag. 

Ik wist precies dat je dit zou schrijven, het is een continue litanie tegen werknemersrechten en de wereld reduceer je tot alleen het economisch aspect, maar het beleid moet gericht worden op meer dienstverlening en het terughalen van de spitsreizende forenzen. Zij brengen het geld op, in de tweede en zeker in de eerste klas. Dat een deel weg zal blijven heeft andere oorzaken en dus moet NS anticiperen. De prijzen zullen stijgen, dat doen ze al in ruime mate, maar met dit comfort voor deze prijs hou je de betalers niet goed binnen. 

Een bedrijf mag best winst maken en moet op de kosten letten, maar dat is niet het enige dat telt. 

Aardig artikel in Trouw vanmorgen. De stakende NS-ers missen vooral waardering, zowel van de top als van een deel van de reizigers. Waarschijnlijk dat deel dat ik de hufterburgers noem.

 

Zo, dan is Bommel bij uitzondering ook eens politiek, lol. 

Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ziekteverzuim is een logisch gevolg van het beleid en de spanningen die dit met zich mee brengt, zolang de waardering voor medewerkers nergens uit blijkt binnen de NS zal dit niet veranderen. Het wordt weer tijd dat de people managers met hart voor de medewerkers terug keren op hun plek zodat de medewerkers weer een luisterend oor hebben en zich gewaardeerd voelen.

Reputatie 7

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.
Reputatie 7
Badge +4

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden. Staan is niet helemaal niet normaal en het waterbedeffect van dan maar zwart in de eerste klas gaan zitten wordt ook tegengegaan.

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan meer materieel.

De prioriteit moet weer bij maatschappelijke verantwoordelijkheid liggen. NS kan dan aansluiten bij de huidige maatschappelijke trend van het terugdraaien van het doorgeschoten neoliberalisme. Rijke bedrijven en een sterk groeiende verarming bij veel te veel burgers moeten we niet meer willen.

Gewoon weer een zitplaats voor de duurbetaalde kaartjes in plaats van een vervoersbewijs. Het kan nu. 

 

 

 

Ik ben persoonlijk nog altijd groot voorstander van lijnnummers, maar misschien komt dat ook vanuit m’n achtergrond. Wat ik wilde aangeven is dat er, naast lijnnummers waar veel ingrijpendere wijzigingen voor nodig zijn, er ook laaghangend fruit is waar NS telkens tussen schommelt. Anders haalt NS direct de “Heel Erg Complex” joker tevoorschijn. 

Ik heb een paar reacties verwijderd in dit topic omdat deze geen toegevoegde waarde hebben en tegen de huisregels ingaan. Laten we het beschaafd en on-topic houden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat de materieelplanning momenteel totaal niet op orde is, is een feit. Je hoeft alleen maar een aantal dagen het twitteraccount te volgen en je ziet de meldingen en foto's over de overvolle treinen. 

 

Ik zie zeer weinig actie van NS. De dooddoener: Vul svp de druktemelder in, kennen we nu al en ik heb niet de indruk dat daar ook maar iets mee gedaan wordt.

Reputatie 6

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Zoals al eerder uitgelegd is voor een extra treinstel ook een extra conducteur nodig die er dus niet is. En overal een VIRM6 inzetten kan ook niet omdat er daar maar een beperkt aantal van zijn. Er zijn meer VIRM4 stellen dus een deel van de treinen zal moeten rijden met een losse VIRM4.

 

Je blíjft steeds herhalen dat er tijdens de spits mínder reizigers zijn, maar ik wilde juist benadrukken dat het sinds vorige week weer drukker is geworden. Dat zie je als je zelf met de trein reist, niet als je thuis cijfertjes bekijkt op internet.

NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat krijg je met incompetente politici die een concessie afsluiten zonder goede concessievoorwaarden vast te leggen.

Reputatie 6

We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat is juist het probleem: Blindstaren op onzin als een tienminutendienst. Leuk als het kan, maar noodzakelijk is het nooit geweest. Een kwartierdienst is ook al “spoorboekloos”. Van een halfuurdienst naar een kwartierdienst kost twee extra treinen, naar PHS-niveau 4 extra treinen. Van een uurdienst naar een halfuurdienst kost maar 1 extra trein. Alles per uur bekeken. Laaghangend fruit om dat te fixen ten koste van onzinnige prestigefrequenties.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

In dit artikel wat rekenvoorbeelden aan extra energiekosten voor de thuiswerkers.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5328949/gas-thuiswerken-kantoor-euro-besparen-goedkoper

 

Iemand die voorheen 5 dagen naar kantoor ging met Traject Vrij en nu misschien 2 om 3 kantoor/ thuis, is daarmee wel goedkoper uit qua treinkosten maar het verschil is niet heel erg groot, zeker als je daarmee ook minder reiskostenvergoeding ontvangt. Zie ook de diverse klachten van deze part-time thuiswerkers. Dan kun je met de mogelijk veel hogere stookkosten beter dat beetje meer betalen voor je treinabonnement dan de hoofdprijs aan gas. Of je moet die extra energiekosten vergoed krijgen van je werkgever. Met de maximaal € 2 per dag aan onbelaste thuiswerkvergoeding kom je er niet deze winter. 

Reputatie 6

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. Zeker als de reiskosten door de werkgever worden vergoed of je deze kunt aftrekken van je belasting. 

 

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Waar ik gewerkt heb (intussen al 3 jaar niet meer) was er voor iedereen dezelfde regeling, aantal km gerekend via Google maps x 19 cent x 214 dagen per jaar voor een fulltimer, maakt niet uit hoe je er kwam. Bij reizen met de trein was met 4 dagen een Traject Vrijabonnement nog steeds het goedkoopst maar maar kreeg je 1/5e minder aan reisksostenvergoeding en betaalde je dus nog steeds hetzelfde voor je abonnement. Bij 3 dagen in de week kon een Traject Vrij niet meer uit en was een Altijd Voordeel voor mij niet voordeliger dus zou het vol tarief worden, waarmee ik maar een fractie goedkoper uit was dan met mijn Traject Vrij maar ik zou dan wel 2/5e minder aan reiskostenvergoeding krijgen.

Met de huidige abonnementsprijs zou ik met 5 dagen reiskostenvergoeding bijna 50 euro meer krijgen dan de prijs van het treinabonnement, maar die 50 euro is niet genoeg om ook 5 dagen per week met een bus van station naar het werkadres te gaan. Met 2 of 3 dagen in de week zou er niet genoeg over zijn voor de bus en leg je er zelfs op toen. Is op te lossen door van station naar werkadres met de fiets te gaan, wat ik ook deed. Maar ook aan een fiets heb je nog wel eens kosten. Laat je die fietskosten even buiten beschouwing zou ik van 5 dagen per week €50 overhouden van de reiskostenvergoeding met 3 dagen per week gaan naar slechts enkele euro's of niets overhouden maar dan wel fors meer aan energie betalen omdat je thuis niet in de kou wilt zitten. Het voordeel van wel iedere dag naar kantoor gaan zou dan die €50 + het extra bedrag aan energie zijn. Daar zou ik best de dagelijkse reistijd voor over hebben. 

Reputatie 7
Badge +2

Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)

Reputatie 7
Badge +3

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort

Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer. 

 

Badge +3

Vind het apart dat men zo volhoudt aan vier treinen per uur Arnhem - Rotterdam via Schiphol (de 3200)

Want er rijden er ook nog tussen Nijmegen en Schiphol (de 3100) en tussen Rotterdam en Schiphol rijdt er ook genoeg (al dan niet via de HSL).

Voor de rest kan Eindhoven - Utrecht C - (groot) Amsterdam ook wel met 4 treinen per uur, met een cross-platform overstap op Utrecht C voor naar Schiphol en zo.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die een beetje kan rekenen ziet natuurlijk ook dat met de teruggelopen reizigersaantallen er keihard moet worden bezuinigd bij NS. Het is dan ook te verwachten dat allerlei goedkope aanbiedingen uit het assortiment zullen verdwijnen. Met de trein reizen wordt min of meer een luxeproduct. Net als reizen met de auto.

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

In de praktijk zal dat mogelijk betekenen dat NS met heel korte treintjes kan rijden zonder iemand daar last van heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

De 1800 gaat dit weekend via Centraal, maar dat is niet de gebruikelijke route. En de 2600 rijdt normaal alleen Almere - Amsterdam Centraal, maar dit weekend rijdt die 2600 vanaf Almere via Zuid en Schiphol door naar Vlissingen. Normaal rijdt de 2200 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen en gaat dan via Haarlem. Maar dit weekend is Haarlem een beetje vol met sprinters naar Zandvoort (er schijnt daar een feestje te zijn of zo 😄 ). Er is het één en ander aangepast rond Amsterdam en Haarlem, dus als je wilt kijken naar hoe deze series normaal rijden moet je niet dit weekend als uitgangspunt nemen. 

 

Reputatie 4

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 


De vraag is of dat de schuld is van de NS of van een vakbond die menen alles te kunnen maken.  Vakbonden verzieken een bedrijf meestal en richten het ten gronde… Opkomen voor de werknemer doen ze dus ook niet. Het enige die er goed mee zijn, is de top vd vakbond.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Ik zeg niet dat het even druk is, wel dat de treinen waarin ik afgelopen tijd heb gezeten over het algemeen behoorlijk vol zaten. Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. Al zal dat deels natuurlijk door personeelstekorten komen. Voor de reiziger is het allesbehalve leuk. Dat merk je in de trein al aan reacties van reizigers die er helemaal klaar mee zijn dat ze voor de zoveelste keer opgepropt op het balkon of in de tussenpaden staan.

Overigens zijn het niet alleen reizigers die er klaar mee zijn. Zo nu en dan geeft ook personeel wel eens af op de materieelplanningen.

Reputatie 4

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb soms het idee dat de lengte en inzet van treinen totaal willekeurig wordt ingepland en er geen enkele logica achter zit.

Bijvoorbeeld trein 677. Maandag ICM-3, vandaag en morgen staat er DDZ-6 gepland en donderdag opeens weer ICM-3. Kijkend naar de historie van deze rit op donderdag zie ik dat er de ene week DDZ-6 rijdt en de week erop weer ICM-3. Wat maakt dan dat die trein elke keer zo verschilt in capaciteit?

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral voor lijken te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.

@Tamzin

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Een CAO verhoging van 10% kost zo'n 500 miljoen. De rest van het verlies wordt veroorzaakt door het wegblijven de reizigers.

Het aantal reizigers is 20% minder dan voor corona maar omdat voornamelijk de langeafstandsreizigers wegblijven is het verlies in reizigerskilometers zo'n 30%. Financieel is het nog erger omdat juist de best betalende reizigers zijn verdwenen. Van alleen de opbrengsten van studenten en dagjesmensen wordt de penningmeester niet vrolijk.

Verder is er nog een kip en ei probleem. Als je de diensten in 2023 met 10% inkrimpt leert de ervaring dat dat weer leidt tot 5% minder reizigers (de helft geldt als vuistregel).

BIj ook nog een grote tariefsverhoging in 2023 van bijv. 10% heb je hetzelfde probleem want ook daar geldt dezelfde vuistregel

En uiteraard stopt ook de coronasubsidie eind dit jaar. 

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Dit is inderdaad een van de meest pijnlijke voorstellen, niet alleen voor het stuk Dordrecht-Tilburg maar ook voor het stuk Den Bosch-Nijmegen. Een groot aantal stations in Brabant valt daarmee terug naar een uurdienst. Maar ja, pijnlijke maatregelen doen pijn. 

Reageer