Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?

@Tamzin   heb je het al gevonden ?


Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 

2 treinstellen extra is wel een probleem als daar een extra conducteur voor nodig is. Die extra conducteur is er namelijk niet.


Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 


Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Even nieuwsgierig, waar heb je dat gevonden in de CAO ?


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

 

 

Je blíjft steeds herhalen dat er tijdens de spits mínder reizigers zijn, maar ik wilde juist benadrukken dat het sinds vorige week weer drukker is geworden. Dat zie je als je zelf met de trein reist, niet als je thuis cijfertjes bekijkt op internet.

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Zoals al eerder uitgelegd is voor een extra treinstel ook een extra conducteur nodig die er dus niet is. En overal een VIRM6 inzetten kan ook niet omdat er daar maar een beperkt aantal van zijn. Er zijn meer VIRM4 stellen dus een deel van de treinen zal moeten rijden met een losse VIRM4.

 

Je blíjft steeds herhalen dat er tijdens de spits mínder reizigers zijn, maar ik wilde juist benadrukken dat het sinds vorige week weer drukker is geworden. Dat zie je als je zelf met de trein reist, niet als je thuis cijfertjes bekijkt op internet.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Zoals al eerder uitgelegd is voor een extra treinstel ook een extra conducteur nodig die er dus niet is. En overal een VIRM6 inzetten kan ook niet omdat er daar maar een beperkt aantal van zijn. Er zijn meer VIRM4 stellen dus een deel van de treinen zal moeten rijden met een losse VIRM4.

 


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.


Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral lijken voor te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.

Ook bij SLT en Flirt zie je dat, ook daar is geen touw aan vast te knopen.

Vroeger toen het materieel nog vooral met de hand werd gepland had iedere treinserie een vaste basissamenstelling waarbij treinen op drukke tijden naar behoefte werden verlengd (wel voor ma-vr altijd dezelfde verlenging).

Dat kon omdat je toen nog kleine eenheden had, bij een viertje als basis kon je in de spits een tweetje bij plaatsen. Door de aankoop van treinstellen met veel meer bakken is dat niet meer mogelijk waardoor de planning ook veel ingewikkelder is geworden.


Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb soms het idee dat de lengte en inzet van treinen totaal willekeurig wordt ingepland en er geen enkele logica achter zit.

Bijvoorbeeld trein 677. Maandag ICM-3, vandaag en morgen staat er DDZ-6 gepland en donderdag opeens weer ICM-3. Kijkend naar de historie van deze rit op donderdag zie ik dat er de ene week DDZ-6 rijdt en de week erop weer ICM-3. Wat maakt dan dat die trein elke keer zo verschilt in capaciteit?

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral voor lijken te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.


Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Correct. Dit is exact wat er nu aan de hand is. Genoeg ideeën: van het verlengen op de bestaande trajecten tot extra treinen via een omleiding, maar nergens is nu de capaciteit om het op de gewenste manier te verwerken. Zelfde issue met alle te korte treinen en de bijbehorende meldingen.


Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. 

Laat op de avond is dat zeker doordeweeks geen probleem, maar 19 uur is wel te vroeg.


Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Het probleem tussen Zwolle en Amersfoort is dat vooral op de drukkere momenten twee stellen ICM al veel te weinig is. Dat komt nu voor een deel ook door de problemen met het spoor tussen Zwolle en Lelystad. 

Extra zuur is wel dat vervolgens de stampvolle treinen in Zwolle gesplitst worden, en als losse ICM verder rijden naar het noorden.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

De volle treinen blijven melden.


Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Het invullen van de drukte melder helpt als er veel meldingen binnen komen, dan wordt desbetreffende trein uitgelicht en gekeken naar hoe druk die de laatste tijd is en komt deze op een monitor lijst.  Maar als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.


Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?


Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. 

Dat klopt, maar dat is vaak doordat er geen tweede conducteur beschikbaar is voor verlenging. Bij VIRM heb je bijv. alleen 4 en 6 wagen stellen, gevolg is dat je voor iedere trein waar je twee stellen inzet een tweede conducteur nodig hebt. Idem dito als je in de spits drie stellen ICM wil inzetten.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.


Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Ik zeg niet dat het even druk is, wel dat de treinen waarin ik afgelopen tijd heb gezeten over het algemeen behoorlijk vol zaten. Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. Al zal dat deels natuurlijk door personeelstekorten komen. Voor de reiziger is het allesbehalve leuk. Dat merk je in de trein al aan reacties van reizigers die er helemaal klaar mee zijn dat ze voor de zoveelste keer opgepropt op het balkon of in de tussenpaden staan.

Overigens zijn het niet alleen reizigers die er klaar mee zijn. Zo nu en dan geeft ook personeel wel eens af op de materieelplanningen.


Dat de materieelplanning momenteel totaal niet op orde is, is een feit. Je hoeft alleen maar een aantal dagen het twitteraccount te volgen en je ziet de meldingen en foto's over de overvolle treinen. 

 

Ik zie zeer weinig actie van NS. De dooddoener: Vul svp de druktemelder in, kennen we nu al en ik heb niet de indruk dat daar ook maar iets mee gedaan wordt.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol.

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

 

De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.
Dat is mensen terug jagen naar hun auto. Het lijkt soms vee vervoer met die kleine treinen in de Spits. Ik reis vanuit Almere naar Lelylaan en daar reed vroeger een IC trein naar Almere, deze is er al eruit gehaald. Nu nu ook minder treinen…. AUB dan graag wel langer. De trein die nu vanuit Lelylaan naar Almere rijdt komt vanuit Schiphol en zit alweer vol met toeristen etc. Waardeloos reizen dit. En dan willen ze ook mindere treinen inzetten in 2023. A.U.B. dan wel graag LANGERE treinen. 


Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Breda heeft ook vooral vertragingen door de cargo treinen op de routes.


Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Mocht iemand hier nog terecht komen op zoek naar een antwoord op deze vraag: er wordt nu inderdaad getoon dat dit de trein via Amsterdam Centraal naareiden Centraal is. De volledige waarheid dus. M.i. kan het moeilijk beter dan dit. Hopen dat NS het deze keer niet over een tijdje wéér verandert zoals @Henk_NL aangaf dus.


Reageer