Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12111 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

SP cultuur bij de NS ???  🤣😂🤣😂

Het heeft juist aantrekkingskracht dat collega's er zijn voor elkaar, dat zie je tegenwoordig niet meer veel in bedrijven maar juist wel bij de NS. Collegialiteit is heel hoog bij de NS ten opzichte van veel andere bedrijven in NL.

En voor de rest weer een hoop flauwekul, aan sollicitanten geen gebrek bij de NS alleen recruitment wijst het gros af en dat alleen al op wat er in de sollicitatie brief is geschreven.

En gezien de vele personeelstekorten kan een ieder nu solliciteren naar een baan waar de voorkeur naar uitgaat en wordt er niet meer puur gesolliciteerd om maar ergens te kunnen werken om geld binnen te halen. Tijden zijn veranderd Tamzin, werkgevers bieden weer tegen elkaar op om mensen binnen te halen en ze benaderen zelfs mensen via social media kanalen om ze te werven.

 

Reputatie 7

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Beeldvorming. Zelf hoor ik bijna alleen maar negativiteit over NS in mijn omgeving. Helaas! Dit wordt natuurlijk gevoed door verhalen over de vele uitval, storingen, tarieven, onveiligheid in de trein en nu weer de stakingen. 

Het doel kan wel zijn om het qua arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker te maken om op de trein te komen werken, en een hoger loon af te dwingen, maar of dat helpt, ik weet het niet.…

Tegenwoordig verdien je al makkelijk een redelijk tot goed loon terwijl je soms de deur niet eens uithoeft. Op onregelmatig werk zit het gros ook niet te wachten. Horeca en zorg, ook zo'n drama qua personeel. Men wil goed verdienen, maar zo min mogelijk moeten doen én 's avonds en in het weekend thuis zijn. Het werkethos is gewoon anders geworden.

 

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Tegenwoordig verdien je al makkelijk een redelijk tot goed loon terwijl je soms de deur niet eens uithoeft. Op onregelmatig werk zit het gros ook niet te wachten. Horeca en zorg, ook zo'n drama qua personeel. Men wil goed verdienen, maar zo min mogelijk moeten doen én 's avonds en in het weekend thuis zijn. Het werkethos is gewoon anders geworden.

Als we @Jeroen zouden moeten geloven is er aan sollicitanten bij NS geen gebrek.....

Overigens is het personeelstekort bij NS zoals gezegd sowieso vrijwel opgelost nu de diensten met 10% worden ingekrompen..

@Rene74  Beeldvorming was er altijd al, de NS is het nationale pispaaltje dat is niets nieuws.

En wat mensen wel of niet willen doen voor de kost is ook vooral afhankelijk of er meer banen zijn of meer werkzoekende, dat is ook van alle tijden en economie afhankelijk. Als er banen in overvloed zijn zoals nu dan kun je uitzoeken wat je het meest aanstaat, zodra er meer werkzoekende zijn pak je wat je pakken kan.

 

Reputatie 7
Badge +2

...

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?

Reputatie 7
Badge +4

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden. Staan is niet helemaal niet normaal en het waterbedeffect van dan maar zwart in de eerste klas gaan zitten wordt ook tegengegaan.

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan meer materieel.

De prioriteit moet weer bij maatschappelijke verantwoordelijkheid liggen. NS kan dan aansluiten bij de huidige maatschappelijke trend van het terugdraaien van het doorgeschoten neoliberalisme. Rijke bedrijven en een sterk groeiende verarming bij veel te veel burgers moeten we niet meer willen.

Gewoon weer een zitplaats voor de duurbetaalde kaartjes in plaats van een vervoersbewijs. Het kan nu. 

 

 

 

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden.

Als je tien procent moet inkrimpen zal ook de hoeveelheid materieel grosso modo met tien procent moeten inkrimpen, anders krijg je het plaatje financieel niet rond. Iedereen een zitplaats in de spits was onbetaalbaar en blijft onbetaalbaar. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien aankomen dat ICM versneld aan de kant zal gaan.

Het "terugdraaien van het neoliberalisme" (een eufemisme voor NS wil subsidie) zal niet gebeuren. De nu aangekondigde inkrimping maakt duidelijk dat NS in Den Haag te verstaan is gegeven dat het zijn eigen broek moet ophouden.

Reputatie 7

@Rene74  Beeldvorming was er altijd al, de NS is het nationale pispaaltje dat is niets nieuws.

Klopt. Van enige trots van de Nederlander op ons nationale spoor is al decennia geen sprake. En je kan je afvragen hoe dat komt. Dat komt ergens vandaan. Maar deze stakingen bevestigen het beeld alleen maar weer van altijd gedoe en problemen met het spoor. Ongeacht wat het resultaat van de stakingen zal zijn. De goedbetalende reizigers die nu al weg zijn komen er zeker niet mee terug want die zijn al in de auto of op de e-bike gevlucht. De reizigers die alleen voor een koopje gaan, de mensen zonder rijbewijs of auto en zij die een studenten-ov hebben blijven over.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk toch dat je maatschappelijke antenne aangaande het neoliberalisme voor wat er nu gebeurt in het land wat tekort schiet. Je kijkt naar één aspect van dit bedrijf maar de maatschappelijke functie is veel groter dan het product alleen.

Elke periode in de politiek is een correctie op de vorige. Wat meer liberalisme was vijftien jaar geleden nodig, het pamperen was doorgeschoten, nu moet er meer naar de maatschappelijke problemen dan naar het kortetermijndenken gekeken worden.

Het loopt vast als er geen koopkrachtherstel komt. Mensen met lage inkomens zijn ook mensen en geen lastig economisch gegeven. Er vliegen altijd burgers over de rand maar het zijn er nu zoveel dat het een maatschappelijk probleem wordt. De lonen moeten omhoog en dat kost het bedrijfsleven geld. Met deze groeicijfers van de economie kan dat heel verantwoord, naast een overheid die heffingen op energie verlaagt of afschaft  - en de verhoging van het minimumloon - heb je wel enig idee hoe weinig dat al is? - afdwingt. Het gaat over mensen die zonder hun toedoen niet meer rond kunnen komen. Overigens denk ik dat het die kant wel op moet en zal gaan na Prinsjesdag. 

Ik wist precies dat je dit zou schrijven, het is een continue litanie tegen werknemersrechten en de wereld reduceer je tot alleen het economisch aspect, maar het beleid moet gericht worden op meer dienstverlening en het terughalen van de spitsreizende forenzen. Zij brengen het geld op, in de tweede en zeker in de eerste klas. Dat een deel weg zal blijven heeft andere oorzaken en dus moet NS anticiperen. De prijzen zullen stijgen, dat doen ze al in ruime mate, maar met dit comfort voor deze prijs hou je de betalers niet goed binnen. 

Een bedrijf mag best winst maken en moet op de kosten letten, maar dat is niet het enige dat telt. 

Aardig artikel in Trouw vanmorgen. De stakende NS-ers missen vooral waardering, zowel van de top als van een deel van de reizigers. Waarschijnlijk dat deel dat ik de hufterburgers noem.

 

Zo, dan is Bommel bij uitzondering ook eens politiek, lol. 

Reputatie 7
Badge +1

Belangrijkste wijziging die nu mogelijk is: zorg er voor dat iedereen weer zo veel mogelijk kan zitten en maak de treinen langer, zeker nu er minder rijden. Staan is niet helemaal niet normaal en het waterbedeffect van dan maar zwart in de eerste klas gaan zitten wordt ook tegengegaan.

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan meer materieel.

De prioriteit moet weer bij maatschappelijke verantwoordelijkheid liggen. NS kan dan aansluiten bij de huidige maatschappelijke trend van het terugdraaien van het doorgeschoten neoliberalisme. Rijke bedrijven en een sterk groeiende verarming bij veel te veel burgers moeten we niet meer willen.

Gewoon weer een zitplaats voor de duurbetaalde kaartjes in plaats van een vervoersbewijs. Het kan nu. 

 

 

 

 

Maar dat kan dus alleen als de verplichting één conducteur per zoveel treinstellen ervan af gaat. Ik ben het geheel met deze opmerking eens (kleine toevoeging):

 

Meer zitplaatsen, langere treinen en minder agressie door zwartrijden. Dit is een gouden kans om het beleid in deze om te buigen. Er is dan maar ook nu al meer materieel beschikbaar.

...

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

Ja, door die bij elkaar gefraudeerde reizigersaantallen die nu ook die losse drietjes rechtvaardigen zeker?

Reizigersaantallen worden gewoon gemeten door in- en uitchecks, enige wat dat verstoort zijn grote aantallen zwartrijders.

Een bedrijf mag best winst maken en moet op de kosten letten, maar dat is niet het enige dat telt. 

Alleen maakt NS helemaal geen winst, zonder subsidie (die overigens eind december stopt) zou er dit jaar 225 miljoen verlies zijn. En dat betekent dat bij NS meer geld uitgeven alleen kan als er ook in de toekomst jaarlijks een grote zak subsidie komt zoals Mw Rintel wilde.

Daarnaast zijn de bedrijfskosten per reizigerskilometer bij NS momenteel al hoger dan bij andere treinvervoerders.

NS is nu eenmaal geen ASML, Shell of Unilever, die meer financiële ruimte hebben omdat de arbeidsproductiviteit er een stuk hoger is. Het beeld dat alle bedrijven enorme winsten maken slaat nergens op, dat geldt alleen voor een kleine groep hoog productieve bedrijven.

Mijn grote bezwaar tegen jouw reactie is dat je suggereert dat NS best flink wat extra geld kan uitgeven zonder dat daarvoor subsidie nodig is.

Reputatie 7
Badge +1

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Reputatie 7
Badge +3

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Warrom zouden abonnementen goedkoper moeten worden? Er blijven gewoon treinen rijden, alleen iets minder vaak

De adviesaanvraag ligt inmiddels bij het locov en ik las dat er behoorlijk in de dienstregeling wordt gesneden. Op vragen op twitter of dat betekent dat abonnementen ook goedkoper worden (minder aanbod), wordt door NS keihard NEE geantwoord. Het zou mij niet verbazen als daar in een later stadium toch enige nuancering op volgt.  

Er is een financiële noodsituatie ontstaan dus dit is niet de tijd voor cadeautjes. NS vecht om te overleven, niet meer en niet minder. 

Ik verwacht eerder dat veel goedkope kaartjes en abonnementen gaan verdwijnen en dat er vooral wordt teruggegaan naar betalen per kilometer. 

Je moet bij het verdwijnen denken aan de keuzedagen, weekendvrij, jongerendagkaart, groepsticket, meereisregeling, etc.

Reputatie 7

Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.

Als dat inderdaad zou gebeuren zullen nog meer reizigers gaan afhaken. En ik constateer dat jou verwachtingen nogal eenzijdig en economisch gericht zijn.

Dat is niet zo'n ramp zolang het reizigers zijn die relatief weinig betalen. Erger zou het zijn als er nog meer spitsreizigers zouden afhaken omdat hun abonnementen nog duurder worden.

Dat de maatregelen nogal economisch zijn gericht lijkt me nogal wiedes bij een bedrijf dat het water financieel tot de lippen staat.

Reputatie 7

Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Dat zorgt natuurlijk niet voor reizigersgroei. Wel voor meer verkeer op de weg.

Reputatie 7

Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij  1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.

“Ontwaakt! verworpenen der Aarde Ontwaakt! verdoemd in hong‘ren sfeer Reed‘lijk willen stroomt over de Aarde en die stroom rijst al meer en meer Sterft, gij oude vormen en gedachten Slaaf geboor‘nen, ontwaakt! ontwaakt! De wereld steunt op nieuwe krachten begeerte heeft ons aangeraakt ”

Laat die treinen maar weer (even) rijden.

Dat zou betekenen dat je om met de trein te reizen veelal dus weer een wat beter gevulde portemonnee dient te hebben. Zou de prijs/ kwaliteitverhouding van het vervoer dan ook omhoog gaan?

Valt mee, DalVoordeel bijv. zal gewoon blijven. Maar voor onder de tien euro van Rotterdam naar Groningen op en neer zal er niet meer in zitten.

Gun elk personeelslid een vorstelijk salaris en geef iedere reiziger een Altijd Vrij  1e klas abo met een zitplaatsgarantie . Problemen opgelost.

Ik wist niet dat jij tot de intieme kennissenkring van Zoete Lieve Gerritje behoorde.😁

Reputatie 7
Badge +4

Het is allemaal speculatie. 

Reputatie 6

Ik heb de adviesaanvraag gelezen en zie dat er best wel gesneden worden. 

Meerdere tienminutentrajecten er inderdaad uit.

Zo is de spitsintercity Alkmaar - Haarlem (3400) definitief eruit. Er is tenslotte een sprinter op het traject (4800)

Gaat de IC tussen Den Haag CS en Amsterdam CS (2100) alleen nog in de brede spitsuren rijden op maandag, dinsdag en donderdag.

En Utrecht CS - Baarn (5500) gaat in weekene en avonduren naar 1x per uur.

Vaak onderscheid tussen ma/di/do en wo/vrij waarbij die laatste twee dagen minder spitsaanbod krijgen.

In de kerstvakantie komt een speciale dienstregeling met 2 ICs per uur omdat de vraag fors lager ligt. Wat was er ook alweer tijdens de kerst in 2020 en 2021?

 

Ik heb maar een paar dingen genoemd die me opvielen en waar ik de consequenties van snap. Er is vast veel meer over te zeggen. 

Het is allemaal speculatie. 

Je kunt de adviesaanvraag gewoon vinden op de site van het Locov. Dat is geen speculatie.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die een beetje kan rekenen ziet natuurlijk ook dat met de teruggelopen reizigersaantallen er keihard moet worden bezuinigd bij NS. Het is dan ook te verwachten dat allerlei goedkope aanbiedingen uit het assortiment zullen verdwijnen. Met de trein reizen wordt min of meer een luxeproduct. Net als reizen met de auto.

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

In de praktijk zal dat mogelijk betekenen dat NS met heel korte treintjes kan rijden zonder iemand daar last van heeft.

Reageer