Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 7676 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

Badge

Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ziekteverzuim is een logisch gevolg van het beleid en de spanningen die dit met zich mee brengt, zolang de waardering voor medewerkers nergens uit blijkt binnen de NS zal dit niet veranderen. Het wordt weer tijd dat de people managers met hart voor de medewerkers terug keren op hun plek zodat de medewerkers weer een luisterend oor hebben en zich gewaardeerd voelen.

Reputatie 6
Badge

Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)

Reputatie 7
Badge +3

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort

Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer. 

 

Is er een overzicht van de aanpassingen per 5 september per treinserie?

Of moeten gewoon wachten tot 10 dagen voor de beoogde reisdatum om het dan zelf maar uit te zoeken in de reisplanner?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dit overzichtje geknipt en geplakt van de website van de NOS. Een gedetailleerder overzicht nog niet gezien.

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Reputatie 7
Badge +3

De NOS heeft zich gebaseerd op het persbericht van NS en het overzicht geknipt en geplakt. :https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Het wachten is nu op de detailuitwerking. Daar hebben ze bij NS op het moment vast geen tijd voor.

Ik mag toch verwachten dat die detailuitwerking al lang klaarligt?

Dat besluit is ook niet vanmiddag pas genomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Hetzelfde overzicht wat bij de NOS staat, staat ook in het nieuwsbericht op de eigen NS website.

https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Het management is dus inmiddels tot bezinning gekomen dat ze niet meer treinen moeten laten rijden maar juist een stap terug moeten doen en naar een kleinere dienstregeling moeten gaan met minder personeel en minder reizigers.

Ik denk eerder dat de minister de directie ondubbelzinnig te verstaan heeft gegeven dat de coronasteun toch echt eind dit jaar stopt en niet pas in 2025 zoals Mw Rintel dacht. En dat NS dus de tering naar de nering moet zetten.

Overigens betekent 10% minder treinen dat het huidige personeelstekort voor een groot deel is opgelost en dat NS zich verder grotendeels kan beperken tot werving om het natuurlijk verloop op te vangen.

Reputatie 7

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort

Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer. 

 

11 december duurt nog ruim 3 maanden. Ik beschouw wat hierboven staat per 11 december meer als wishfull thinking. Ik denk dat het 11 december scenario nog wel zal worden ingehaald door de werkelijkheid. Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

@Henkpeetersen

Met 10% minder treinen is het huidige personeelstekort grotendeels opgelost. Of er verder wordt ingekrompen zal nu eerder afhangen van de reizigers ontwikkeling de komende 1-2 maanden. Als het ook na de vakanties op 15-20% minus blijft hangen zal het mes toch nog wat verder in de dienstregeling moeten om het huishoudboekje in 2023 quitte te krijgen. De vraag is daarbij ook hoe hard er aan de tariefknop gedraaid gaat worden.

Badge +3

Vind het apart dat men zo volhoudt aan vier treinen per uur Arnhem - Rotterdam via Schiphol (de 3200)

Want er rijden er ook nog tussen Nijmegen en Schiphol (de 3100) en tussen Rotterdam en Schiphol rijdt er ook genoeg (al dan niet via de HSL).

Voor de rest kan Eindhoven - Utrecht C - (groot) Amsterdam ook wel met 4 treinen per uur, met een cross-platform overstap op Utrecht C voor naar Schiphol en zo.

Toch zit er een rariteit in dit bericht: steeds geeft men aan dat het recreatief vervoer het hardst hersteld en de duurbetalende spitsreiziger wegblijft. Maar men snijdt juist precies andersom (en dus in de vingers?)

Spitsreizigers en forensen is niet hetzelfde. Spitsvervoer omvat ook studenten en dat is een hele grote groep die wel voor 100% terugkomt en komend schooljaar nog groeit 

Reputatie 6
Badge +1

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000

Badge +3

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Daar lijkt het wel op (4 mogelijkheden per uur) maar zoals het er staat lijkt het alsof die er wél zou zijn.

Tel je 2+2 op dan is het dus gewoon (2x per uur) overstappen in Utrecht voor naar Schiphol en dat levert je inderdaad 4 mogelijkheden per uur op. Prima!

Voor Rotterdam van/naar Arnhem stap je natuurlijk gewoon over in Utrecht.

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekortIk kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Reputatie 7

Er zal vast nog meer geschrapt worden in 2023. Het is te hopen dat bepaalde treinen structureel langer worden. Deze week al een paar maal in een echt overvolle trein gezeten doordat deze gewoon veel te kort is. 

Goed dat er tussen Breda en Rotterdam 2 intercity's minder per uur gaan rijden. Veel te overdadige frequentie op dit traject. Zonde van het geld. Betreffende ICD's (Breda - Amsterdam CS) zijn vaak driekwart leeg van/ tot Rotterdam en in de avond past het aantal reizigers wel in een los treinstelletje.

Reputatie 6
Badge

Vind het apart dat men zo volhoudt aan vier treinen per uur Arnhem - Rotterdam via Schiphol (de 3200)

De 3200 is daar de extra serie, die vervalt juist. De 3000 en 3100 blijven daar rijden.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Drie treinen per uur slaat op de HSL Rotterdam - Breda. Daar blijven de 1100 en 9200 rijden, de 900 rijdt dan tot Rotterdam. (of niet en vervangen door de 1000, kan natuurlijk ook nog)

Badge

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

Reputatie 6
Badge +1

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000

Ik zie iets meer interne info, het zou voor september doordeweeks structureel o.a. gaan om de 4500, 3200, 3900, 1900, 6800 en 2400 en dan voor de avonden daarbovenop de 1000, 7600, 2000, 2800 en 2100.

De weekenden zullen zoals verwacht lijken op de afgelopen weekenden.

Voor december zijn de keuzes zoals gezegd anders, met minder HSL-treinen Bd-Rtd en andere series die wel/niet vervallen.

 

Badge

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Ik hoop wel dat het straks mogelijk is om weer strakke kwartiersdiensten te rijden op trajecten zoals 3000, 3100 en 5000 en 5100. 

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Veel mensen willen liever niet werken bij een bedrijf als NS met een activistische SP-cultuur. Net als dat veel mensen ook liever niet willen werken in het onderwijs vanwege de geitenwollen sokken cultuur daar. Het beeld dat mensen hebben van de cultuur in een bedrijf heeft grote invloed op hun keuzes, meer dan salaris, etc .

​​​​​​Daar komt bij dat veel potentiële kandidaten gezien de grote inkrimpingen die NS vandaag heeft aangekondigd zich zullen afvragen wat de toekomst van NS nog eigenlijk is en of NS dus wel een goed paard is om op te wedden. Niemand solliciteert graag bij een sterk inkrimpend bedrijf.

Anderzijds geldt natuurlijk dat met 10% inkrimping het personeelstekort ook ineens grotendeels is opgelost en resteert verder vooral het normale natuurlijke verloop. Te meer als je bedenkt dat 10% inkrimping als vuistregel ook weer 5% minder reizigers betekent en een verdere inkrimping zich dus aandient. De discussie over een personeelstekort zou wel eens heel snel plaats kunnen maken voor een discussie over een reizigerstekort.

Reageer