Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

@Tamzin 

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?


Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Dit is een besluit van het management vanwege het tekort aan personeel, zonder betere CAO gaat het personeelstekort alleen maar meer oplopen met als gevolg nog minder treinen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.


uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s 

Uurdiensten ook bij Arriva.


Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.

 

Bovenstaande lijst gaat dus over 2023. De lijst voor de rest van 2022:

In de basis opgeheven

  • 3200 (IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam) opgeheven
  • 3900 (IC Heerlen - Enkhuizen) opgeheven tussen Amsterdam C en Eindhoven
  • 4500 (Spits IC Amsterdam - Enkhuizen) opgeheven
  • 1900 (IC Dordrecht - Eindhoven) opgeheven

In de avonduren stoppen series eerder met rijden. Na 20u rijden deze series niet meer:

  • 1000 (HSL Amsterdam - Rotterdam)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 4300 (SPR Almere Oostvaarders - Leiden) rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Leiden en niet meer tussen Almere C en Almere Oostvaarders
  • 5200 (SPR Rottterdam C - Dordrecht)
  • 5400 (SPR Amsterdam C - Zandvoort) rijdt niet meer tussen Amsterdam C en Haarlem
  • 6800 (SPR Gouda Goverwelle - Den Haag C)

In het weekend opheffen:

  • 800 (IC Alkmaar - Maastricht) opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam
  • 900 (HSL Amsterdam C - Breda) rijdt 1x/uur
  • 1000 (HSL Amsterdam C - Rotterdam C)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2400 (IC Dordrecht - Lelystad)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 3900 (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Sittard
  • 5500 (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur
  • 5600 (SPR Utrecht - Zwolle) rijdt na 20u 1x/uur
  • 5700 (SPR Utrecht - Hoofddorp)
  • 6000 (SPR Utrecht - 's-Hertogenbosch) rijdt 1x/uur naar 's-Hertogenbosch en 1x/uur naar Tiel
  • 6300 (SPR Haarlem - Leiden) rijdt na 20u 1x/uur
  • 6400 (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt 1x/uur tussen Weert en Eindhoven
  • 6600 (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen 
  • 6900 (SPR Utrecht - Tiel) rijdt niet, zie 6000
  • 7400 (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest)
  • 7600 (SPR Wijchen - Zutphen) opgeheven tussen Wijchen en Nijmegen, rijdt 1x/uur tussen Arnhem en Zutphen
  • 14600 (SPR Amsterdam - Zwolle) rijdt 1x/uur tussen Lelystad en Zwolle

@Tamzin

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Een CAO verhoging van 10% kost zo'n 500 miljoen. De rest van het verlies wordt veroorzaakt door het wegblijven de reizigers.

Het aantal reizigers is 20% minder dan voor corona maar omdat voornamelijk de langeafstandsreizigers wegblijven is het verlies in reizigerskilometers zo'n 30%. Financieel is het nog erger omdat juist de best betalende reizigers zijn verdwenen. Van alleen de opbrengsten van studenten en dagjesmensen wordt de penningmeester niet vrolijk.

Verder is er nog een kip en ei probleem. Als je de diensten in 2023 met 10% inkrimpt leert de ervaring dat dat weer leidt tot 5% minder reizigers (de helft geldt als vuistregel).

BIj ook nog een grote tariefsverhoging in 2023 van bijv. 10% heb je hetzelfde probleem want ook daar geldt dezelfde vuistregel

En uiteraard stopt ook de coronasubsidie eind dit jaar. 


Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Ik las gisteren wel dat de tekorten vooral zitten bij de conducteurs en in veel mindere mate bij machinisten. Tijdelijk maximaal 1 conducteur per trein zoals in België of Duitsland zou in sommige gevallen dus kunnen helpen.

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. Dus ook met een overvloed aan personeel zijn krimpingen noodzakelijk.

 


uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

Er reden daar op zaterdag gezien de bezettingsgraad ook te veel treinen. Tot nu toe reden er op zaterdag in het noorden twee keer zoveel treinen als op zondag, terwijl het verschil in aantal reizigers tussen beide dagen ongeveer 20% was. Al vaker was de vraag gesteld of je de dienstregeling voor zaterdag en zondag niet gelijk moest trekken. 


Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.


uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

 

@Rene74 eens inderdaad, het is allemaal wel heel simplistisch en zonder visie. visie in de OV zector gaat niet verder dan bedelen om geld bij de overheid. 


Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Klopt, 10% krimp is 5% minder reizigers maar op een gegeven moment heb je financieel geen keuze als andere efficiency maatregelen intern onbespreekbaar zijn.

 

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.

Ja, maar hoe? De spitstarieven klakkeloos verlagen helpt natuurlijk niet want dat snijdt weer in de inkomsten. Hooguit zou je AltijdVoordeel wat goedkoper kunnen maken, dat is nu te duur in verhouding tot de spitskorting.

De meeste van de (parttime) verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.


uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

Arriva bedient zich van dezelfde salami tactiek naar de opdrachtgever toe als NS doet. Denk maar niet dat Arriva vanaf 1 oktober weer op volle sterkte rijdt, ook die zitten met de financiële consequenties van minder reizigers 


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Als ik nu nog 2 of 3 dagen per week naar kantoor zou moeten, zou ik zeer zeker proberen nog een dag extra per week thuis te werken, of kijken of ik wat vaker met een collega mee kan rijden of misschien toch bij goed weer op de fiets of e-bike te gaan. Dat zou dan kosten voor de trein schelen en heeft NS minder inkomsten. Nadeel van meer thuiswerken kan komende winter wel de hogere energiekosten zijn.

Bij 5 dagen en Traject Vrij leverde het me financieel niets op om te gaan fietsen of mee te rijden met een collega. Dat meerijden met een collega die bij mij in de wijk woonde deed ik alleen bij werkzaamheden omdat het veel tijdswinst opleverde of die ene keer bij de staking in mei 2019. 


Wat mij betreft mag de overheid in de nieuwe consessie z.s.m. eisen dat NS ook ‘s avonds en in het weekend elk half uur elk station moet bedienen.

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…


Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Dat laatste is inderdaad een groot risico met uurdiensten.

 


We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.


NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat krijg je met incompetente politici die een concessie afsluiten zonder goede concessievoorwaarden vast te leggen.


We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat is juist het probleem: Blindstaren op onzin als een tienminutendienst. Leuk als het kan, maar noodzakelijk is het nooit geweest. Een kwartierdienst is ook al “spoorboekloos”. Van een halfuurdienst naar een kwartierdienst kost twee extra treinen, naar PHS-niveau 4 extra treinen. Van een uurdienst naar een halfuurdienst kost maar 1 extra trein. Alles per uur bekeken. Laaghangend fruit om dat te fixen ten koste van onzinnige prestigefrequenties.


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.


Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

 

 

 

 


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. Dat was dus een dooie mus, behalve voor de grotere bedrijven die gebruik kunnen maken van Traject op Maat. Maar de forens die zelf zijn abonnement betaalt (en daar al dan niet reiskostenvergoeding voor ontvangt) staat in de kou. Dan vind ik het niet zo gek dat die reiziger NS de rug toekeert. 


Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Omdat je ook deels buiten je vaste traject kunt reizen wordt dat op het spoor mateloos ingewikkeld. Kortingabonnementen zijn veel simpeler.


De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. 

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 


Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. Dat vind ik geen goed alternatief iemand die eerst 5 dagen per week met Traject Vrij reisde en nu misschien nog maar 2 of 3 keer. Traject Vrij reizigers reizen vooral tijdens de spits. Die Zesrittenkaart is verder tot op heden niet geintroduceerd, waarschijnlijk zag NS zelf ook in dat dit geen succes zou worden. 

 


NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Gokken is niet verstandig. Casino wint toch altijd. 


Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 


Reageer