Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12107 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

Iedereen die een beetje kan rekenen ziet natuurlijk ook dat met de teruggelopen reizigersaantallen er keihard moet worden bezuinigd bij NS. 

Toen ik dat hier vanmorgen vertelde vielen er nog allerlei mensen over mij heen die riepen dat NS juist meer geld moest gaan uitgeven aan personeel, extra zitplaatsen en service. Immers de maatschappelijke functie van NS was belangrijker dan het op orde brengen van de financiën. Dat laatste was neoliberale onzin uit het verleden.

ProRail voelt overigens al nattigheid aankomen nu NS fors gaat inkrimpen.

https://www.prorail.nl/nieuws/investeringen-in-treinverkeer-blijven-nodig

Reputatie 6

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

blijft het spoor eeuwig verouderd, of wanneer zal dat niet meer zo, zijn? de claim dat het spoor verouderd is is bijna zo oud als Rome. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

blijft het spoor eeuwig verouderd, of wanneer zal dat niet meer zo, zijn? de claim dat het spoor verouderd is is bijna zo oud als Rome. 

Inmiddels begint het op te schieten met het vervangen van alle oude dwarsliggers, sporen en wissels. Kijk maar eens naar het spoor als je in de trein ziet hoeveel stukken er nog zijn met ouderwetse houten dwarsliggers.

Badge +3

ProRail voelt overigens al nattigheid aankomen nu NS fors gaat inkrimpen.

https://www.prorail.nl/nieuws/investeringen-in-treinverkeer-blijven-nodig

Vught was al jaren een issue, en verdient dezelfde ‘behandeling’ als bijv. Driebergen-Zeist gehad heeft (voor de omgeving).

Reputatie 7

Prorail voorspelt op wat langere termijn een fikse reizigersgroei. Er zou "volgens prognoses" een miljoen inwoners bijkomen en die willen met de trein. Tuurlijk.... Laat de zakken met geld maar komen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. Zeker als de reiskosten door de werkgever worden vergoed of je deze kunt aftrekken van je belasting. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

En die klagen dan dat het zo koud is in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

In dit artikel wat rekenvoorbeelden aan extra energiekosten voor de thuiswerkers.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5328949/gas-thuiswerken-kantoor-euro-besparen-goedkoper

 

Iemand die voorheen 5 dagen naar kantoor ging met Traject Vrij en nu misschien 2 om 3 kantoor/ thuis, is daarmee wel goedkoper uit qua treinkosten maar het verschil is niet heel erg groot, zeker als je daarmee ook minder reiskostenvergoeding ontvangt. Zie ook de diverse klachten van deze part-time thuiswerkers. Dan kun je met de mogelijk veel hogere stookkosten beter dat beetje meer betalen voor je treinabonnement dan de hoofdprijs aan gas. Of je moet die extra energiekosten vergoed krijgen van je werkgever. Met de maximaal € 2 per dag aan onbelaste thuiswerkvergoeding kom je er niet deze winter. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan zitten de komende winter alleen studenten en mensen van wie de reiskosten worden betaald in de trein.

In dit artikel wat rekenvoorbeelden aan extra energiekosten voor de thuiswerkers.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5328949/gas-thuiswerken-kantoor-euro-besparen-goedkoper

 

Iemand die voorheen 5 dagen naar kantoor ging met Traject Vrij en nu misschien 2 om 3 kantoor/ thuis, is daarmee wel goedkoper uit qua treinkosten maar het verschil is niet heel erg groot, zeker als je daarmee ook minder reiskostenvergoeding ontvangt. Zie ook de diverse klachten van deze part-time thuiswerkers. Dan kun je met de mogelijk veel hogere stookkosten beter dat beetje meer betalen voor je treinabonnement dan de hoofdprijs aan gas. Of je moet die extra energiekosten vergoed krijgen van je werkgever. Met de maximaal € 2 per dag aan onbelaste thuiswerkvergoeding kom je er niet deze winter. 

Over die mensen in een villa maak ik mij geen zorgen, die zullen nog wel wat achter de hand hebben. Maar als je in een slecht geïsoleerde huurwoning woont, ben je slechter af.

Mijn energieleverancier maakte net bekend dat mijn variabele contract ipv 1x per jaar nu elke kwartaal de prijzen aanpast: 20 cent meer per kwh en 70 cent meer per kuub. Daar zitten we dan met lek dubbelglas (levertijd maart/april 2023) en al half jaar wachtend op nieuwe zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nu al regelmatig de meest belachelijke hoge bedragen voor energievoorschot langs komen. En met de alsmaar stijgende prijzen kan dan nog erger worden. Dan kun je nog genoeg achter de hand hebben, het gaat wel pijn doen en als je dat kan beperken door niet meer of minder thuis te werken zullen veel mensen dat doen als de werkgever daar ook akkoord mee gaat. Ik zou er in zo'n situatie denk ik ook er voor kiezen om dan maar weer iedere dag de trein in te stappen in plaats van thuis de hele dag te stoken. En voor de degenen die nu al moeilijk rond komen, of ze nu in een huurhuis of koophuis wonen, gaat dat nog meer op. Veel mensen vinden het thuiswerken wel fijn, geen reistijd, maar ik moet nog zien hoe fijn ze het vinden als het ze honderen euro's aan energiekosten gaat kosten. Op een ander forum zie ik een langlopend topic over energieprijzen mensen ook alaangeven dat ze misschien deze winter maar beter minder thuis kunnen werken, tenminste degenen die geen warmtepomp en niet veel zonnepanelen hebben. 

 

Jezus zeg, wat een verhoging van je variabele contract. Ik betaal (met 25% korting Blijven Loont) sinds 1 juli 24,5 cent per kWh, 3 cent meer dan vorig jaar. Gas heb ik niet, ik heb stadsverwarming, al is de prijs daarvan (nog) wel gekoppeld aan de gasprijs, maar is dit jaar alleen per 1 januari verhoogd, wel flink maar dat werd weer gecompenseerd door de vermindering energiebelasting.

Vooralsnog zit ik dit jaar dus nog goed qua energiekosten, mijn voorschot is zelfs iets lager dan vorig jaar en zou volgens mijn leverancier nog lager kunnen. Dit komt doordat ik eind vorig jaar de gasmeter heb laten verwijderen. Wilde ik eigenlijk al langer maar daar werd iets van 700/800 euro voor gerekend en was vanaf maart vorig jaar (tijdelijk) gratis. Vanwege de stadsverwarming was de gasaansluiting alleen om op te koken, maar in mijn huis zat al een electrische kookplaat toen ik dit huis kocht, die ik zelf vervangen heb door inductie. De gasaansluiting is dus nooit gebruikt (meter stond ook nog op 0 m3) maar had ik nooit weg laten halen vanwege de verwijderingskosten. Ik heb nooit een vast contract voor stroom afgesloten. ben ook nooit veranderd van energiemaatschappij en krijg 25% Blijven Loont korting op de stroomprijs. Wellicht heb ik voorgaande jaren meer betaald door niet over te stappen, maar mijn tarief voor stroom is nu maar 3 cent hoger dan die na de halfjaarlijkse verhoging van juli 2021. Het is alleen afwachten wat de tarieven vanaf januari 2023 gaan doen en dan met name de stadswarmte, hoeveel gaat die mee met de gestegen gasprijs. 

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. 

Dit klinkt als het soort wishful thinking waar de NS-directie al tweeënhalf jaar aan lijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren afgelopen winter al verhalen uit Engeland van ouderen die de hele dag in de bus zaten om thuis de verwarming niet aan te hoeven zetten. Iedereen van boven de 65 kan een gratis busabonnement krijgen. Dan wordt zo’n scenario aantrekkelijk.

Met de prijzen van het Nederlandse OV is dat natuurlijk geen optie. Maar je zult ongetwijfeld gaan zien dat het druk gaat worden in bibliotheken en overdekte winkelcentra om de kou thuis te ontwijken.

Reputatie 4

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Reputatie 4

 

 

Dit klinkt als het soort wishful thinking waar de NS-directie al tweeënhalf jaar aan lijdt.

Zelfs dat vermogen heeft het management niet. Mijn huiskat heeft nog meer instinkt.

 

Er waren afgelopen winter al verhalen uit Engeland van ouderen die de hele dag in de bus zaten om thuis de verwarming niet aan te hoeven zetten. Iedereen van boven de 65 kan een gratis busabonnement krijgen. Dan wordt zo’n scenario aantrekkelijk.

In Den Bosch hebben ook een tijd lang een dakloze gehad die in de winter de hele dag met een dagkaartje (dat hij op het busstation vroeg aan uitstappende reizigers) in de bus bleef zitten tot de nachtopvang weer open ging. 

De bibliotheek heeft als nadeel dat je er niet mag praten (stilte a.u.b./g.v.d.), overdekte winkelcentra zijn dan handiger. 

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. Ga dus maar uit van flinke inkrimpingen en flink stijgende tarieven.

Door het massaal wegblijven van de hoofdprijs betalende forensen is het businessmodel als een kaartenhuis ingestort. Vanaf de opbrengst van de Studenten OV en allerlei goedkope tarieven voor de daluren kan de tent niet overleven. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Kom nu eens met een onderbouwing voor de 20% loonsverhoging die dus niet gevraagd wordt en ook voor de al jaren lange hogere loonstijging bij de NS dan de inflatie en loonkosten verhoging bij het bedrijfsleven.  Reken dan ook even mee dat er in de vorige CAO ingeleverd is op het opbouwpercentage van het pensioen en de uitwerking op de lange termijn daarvan financieel gezien.

Reputatie 6

Waar niemand het tot nu echt over heeft is het vooruitzicht dat miljoenen huishoudens heel ernstige keuzes zullen moeten maken tussen verwarming en eten. Dat is dan nadat al bezuinigd is op vervoer. Die economische crisis veroorzaakt door torenhoge energierekeningen kan jaren gaan duren.

Misschien wordt komende winter de gasprijs zo hoog dat het voor veel mensen goedkoper is om (vaker) naar kantoor te gaan dan thuis te werken en de hele dag de verwarming aan te hebben. Zeker als de reiskosten door de werkgever worden vergoed of je deze kunt aftrekken van je belasting. 

 

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Kom nu eens met een onderbouwing voor de 20% loonsverhoging die dus niet gevraagd wordt en ook voor de al jaren lange hogere loonstijging bij de NS dan de inflatie en loonkosten verhoging bij het bedrijfsleven.  

De vakbonden hebben deze week zelf erkend dat inwilliging van al hun eisen een verhoging van 20% betekent met de toevoeging "maar je krijgt natuurlijk nooit alle eisen gerealiseerd".

En dat de arbeidsproductiviteit onder de maat is is simpel te zien door de door het personeel gerealiseerde toegevoegde waarde te delen door de loonkosten. Dat betekent niet dat het personeel lui zou zijn of zo maar dat NS te arbeidsintensief is georganiseerd. Je kunt die productiviteit verhogen door maatregelen als tariefsverhogingen (mits er dan niet te veel reizigers weglopen), minder maar langere treinen, verhoging van de conducteursnorm, eenmansbediening, minder bureaucratie, etc.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

@Tamzin  Je praat alleen andere na maar komt niet met een onderbouwing, die 20% waar bestaat die nu dan uit ?

 

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

 

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

Er zitten natuurlijk twee kanten aan het verhaal.

Enerzijds is er bij NS momenteel sprake van wanbeleid (management) en gebrek aan realiteitszin (personeel). Omdat de gevolgen daarvan op het bordje van de reiziger komen mag die daar dus best iets van vinden.

Wat niet kan is roepen dat je dan maar zwart of grijs gaat reizen. Het staat iedereen vrij om NS de rug toe te keren maar niet om te gaan frauderen.

 

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon boekhoudkundige normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

En ik ben ook wat minder onder de indruk van de financiële competenties die jij Bert toedicht, ik vind dat hij er tot nu toe bij NS financieel weinig tot niets van heeft gebakken.

Wat me daarnaast verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

Reageer