Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12058 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Waar ik gewerkt heb (intussen al 3 jaar niet meer) was er voor iedereen dezelfde regeling, aantal km gerekend via Google maps x 19 cent x 214 dagen per jaar voor een fulltimer, maakt niet uit hoe je er kwam. Bij reizen met de trein was met 4 dagen een Traject Vrijabonnement nog steeds het goedkoopst maar maar kreeg je 1/5e minder aan reisksostenvergoeding en betaalde je dus nog steeds hetzelfde voor je abonnement. Bij 3 dagen in de week kon een Traject Vrij niet meer uit en was een Altijd Voordeel voor mij niet voordeliger dus zou het vol tarief worden, waarmee ik maar een fractie goedkoper uit was dan met mijn Traject Vrij maar ik zou dan wel 2/5e minder aan reiskostenvergoeding krijgen.

Met de huidige abonnementsprijs zou ik met 5 dagen reiskostenvergoeding bijna 50 euro meer krijgen dan de prijs van het treinabonnement, maar die 50 euro is niet genoeg om ook 5 dagen per week met een bus van station naar het werkadres te gaan. Met 2 of 3 dagen in de week zou er niet genoeg over zijn voor de bus en leg je er zelfs op toen. Is op te lossen door van station naar werkadres met de fiets te gaan, wat ik ook deed. Maar ook aan een fiets heb je nog wel eens kosten. Laat je die fietskosten even buiten beschouwing zou ik van 5 dagen per week €50 overhouden van de reiskostenvergoeding met 3 dagen per week gaan naar slechts enkele euro's of niets overhouden maar dan wel fors meer aan energie betalen omdat je thuis niet in de kou wilt zitten. Het voordeel van wel iedere dag naar kantoor gaan zou dan die €50 + het extra bedrag aan energie zijn. Daar zou ik best de dagelijkse reistijd voor over hebben. 

Reputatie 6

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Waar ik gewerkt heb (intussen al 3 jaar niet meer) was er voor iedereen dezelfde regeling, aantal km gerekend via Google maps x 19 cent x 214 dagen per jaar voor een fulltimer, maakt niet uit hoe je er kwam. Bij reizen met de trein was met 4 dagen een Traject Vrijabonnement nog steeds het goedkoopst maar maar kreeg je 1/5e minder aan reisksostenvergoeding en betaalde je dus nog steeds hetzelfde voor je abonnement. Bij 3 dagen in de week kon een Traject Vrij niet meer uit en was een Altijd Voordeel voor mij niet voordeliger dus zou het vol tarief worden, waarmee ik maar een fractie goedkoper uit was dan met mijn Traject Vrij maar ik zou dan wel 2/5e minder aan reiskostenvergoeding krijgen.

Met de huidige abonnementsprijs zou ik met 5 dagen reiskostenvergoeding bijna 50 euro meer krijgen dan de prijs van het treinabonnement, maar die 50 euro is niet genoeg om ook 5 dagen per week met een bus van station naar het werkadres te gaan. Met 2 of 3 dagen in de week zou er niet genoeg over zijn voor de bus en leg je er zelfs op toen. Is op te lossen door van station naar werkadres met de fiets te gaan, wat ik ook deed. Maar ook aan een fiets heb je nog wel eens kosten. Laat je die fietskosten even buiten beschouwing zou ik van 5 dagen per week €50 overhouden van de reiskostenvergoeding met 3 dagen per week gaan naar slechts enkele euro's of niets overhouden maar dan wel fors meer aan energie betalen omdat je thuis niet in de kou wilt zitten. Het voordeel van wel iedere dag naar kantoor gaan zou dan die €50 + het extra bedrag aan energie zijn. Daar zou ik best de dagelijkse reistijd voor over hebben. 

Even radicaal offtopic: Als ik met de fiets ga dan krijg ik per dag 22 km × 0,19 ct vergoed. Nu moet ik soms nette kleding aan en in de regen is de auto aantrekkelijker, maar het is een fijne vergoeding als je met de fiets gaat.

Nu weer ontopic: Ik moet in 2023 regelmatig in Den Haag zijn, maar met het vervallen van de spitsIC Alkmaar - Den Haag, wordt dat weer een langere reis...

Reputatie 7
Badge +3

Even radicaal offtopic: Als ik met de fiets ga dan krijg ik per dag 22 km × 0,19 ct vergoed. Nu moet ik soms nette kleding aan en in de regen is de auto aantrekkelijker, maar het is een fijne vergoeding als je met de fiets gaat.

Nu weer ontopic: Ik moet in 2023 regelmatig in Den Haag zijn, maar met het vervallen van de spitsIC Alkmaar - Den Haag, wordt dat weer een langere reis...

Bij ons waren er mensen (wel fietshebbers) die (bijna) iedere dag met e-bike 25/26 km heen en 25/26 km terug deden en daar ook 19 cent voor vergoed kregen en de voornaamste reden daarvoor was financieel. Anderen carpoolden iedere dag met een collega en kregen ook die 19 cent. Eén persoon, die je gerust een vrek kunt noemen kwam bij mooi weer ook regelmatig met de racefiets over een afstand enkele reis van iets van 35 km, alleen maar om de autokosten te besparen (daarnaast was het ook een fanatieke sportman). Als het om geld gaat zullen er best mensen zijn die kijken wat financieel het meest gunstige is voor hen.

En met treinreizen komt het nog wel eens voor dat je vertraging hebt, niet fijn maar kan wel betekenen dat je geld terug kunt vragen en je per saldo dus minder kwijt bent. Als je doordat er minder treinen rijden vaker moet overstappen, is de kans op missen van een overstap ook weer wat groter en met een lagere frequentie heb je dan zo 30 minuten vertraging. 

Reputatie 3

Wat is planning voor het afschalen van de frequentie van de internationale treinen in 2023. Ook daar is er een (enorm) tekort aan personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Planning? Dat betekent vooruitkijken. Zover is men nog lang niet.

Reputatie 7

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

 

Wat is er met die afschrijvingen aan de hand en wat heeft de belastingdienst daarmee te maken ? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen. Op zich een volkomen krankzinnig idee van een bedrijf waarvan de aandelen voor 100% in handen zijn van de Nederlandse Staat. 
Het is een episode die typerend is voor de walgelijke kruideniersmentaliteit binnen de toenmalige leiding van NS. De jaarcijfers oppoetsen door een constructie te verzinnen om minder belasting te betalen. 

https://www.futd.nl/fiscaal-nieuws/8528/ns-bouwt-belastingvoordeel-via-ierland-af/
https://www.ewmagazine.nl/belasting/opinie/2017/06/dankzij-ierse-dochter-kan-ns-concurreren-514821/
https://nieuws.ns.nl/alle-treinen-voor-nederlands-hoofdrailnet-nu-in-nederlands-eigendom/

Maar het zegt ook heel veel over de krakkemikkige manier waarop NS verzelfstandigd is door de Nederlandse overheid. De gelegenheid maakt immers de dief.

Het treurigste in dit hele kruideniersverhaal is natuurlijk dat NS door de constructie de aanbesteding met Abellio in Duitsland had gewonnen en uiteindelijk daar gewoon op de fles is gegaan. 

Reputatie 7
Badge

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Reputatie 7

Ik vermoed dat gedoeld wordt op de constructie waarbij NS een leasemaatschappij had in Ierland om zo minder belasting in Nederland te betalen.  

 

Het is mogelijk dat Jeroen dat bedoeld heeft, even afwachten of dat zo is. De huidige CFO is daar echter volgens mij niet bij betrokken geweest. Dan blijft nog de vraag over mbt de cijfers uit de coronatijd waarbij er iets aan de hand zou zijn geweest met afschrijvingen.

Het grappige mbt de Ierse verhaal is wel dat de Staat hierbij zowel benadeeld als bevoordeeld is geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Reputatie 7
Badge

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Ja, die ken ik, vandaar de toevoeging "uitgebreider". Zo'n lijstje globale opmerkingen is leuk, maar wat betekent dit concreet. Als de frequentie ergens omlaag gaat, welke treinen vallen er dan tussenuit? En wat gebeurt er met vertrektijden van andere treinen om bijvoorbeeld waar mogelijk aansluitingen in stand te houden? Met andere woorden, wat wordt de dienstregeling? Dat moet nu een week van tevoren wel bekend zijn, toch?

Reputatie 4

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 


De vraag is of dat de schuld is van de NS of van een vakbond die menen alles te kunnen maken.  Vakbonden verzieken een bedrijf meestal en richten het ten gronde… Opkomen voor de werknemer doen ze dus ook niet. Het enige die er goed mee zijn, is de top vd vakbond.

Reputatie 4

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

 

Er is helaas niets positiefs te melden inmiddels over NS. Ik ben een groot voorstander van het OV. Het probleem is dat jet het treinvervoer in Nederland niet meer serieus kan nemen ik ik met goed fatsoen het OV niet meer kan verkopen aan bekenden, vrienden, collega's.

De top van de NS wordt geregeerd door kansloze bestuurders, vakbonden maken het bedrijf moedwillig kapot en de makke conducteurs lopen als schapen achter de vakbonden aan.

Dus waarom zou je dan als reizigers niet de randen mogen opzoeken er per ongeluk erover heen gaan. De top, vakbonden en stakers doen dat naar mening mening ook. Enfin je mag daar ook een andere mening over hebben. De waarheid ligt wellicht daartussen.

Ik heb een paar reacties verwijderd in dit topic omdat deze geen toegevoegde waarde hebben en tegen de huisregels ingaan. Laten we het beschaafd en on-topic houden.

Reputatie 7

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

 

Het is klinkklare onzin om hier te beweren dat de cfo van een Nederlandse vennootschap vrijblijvend met cijfertjes kan spelen om een andere indruk (?) van de werkelijkheid te geven.

Dat lukraak, naar eigen inzichten en zonder verantwoording, zou kunnen worden afgeschreven is van het hetzelfde laken een pak. De verslechterde vooruitzichten zijn  in de jaarrekening van 2020 tot uiting gebracht middels een afwaardering. Daar is men wettelijk toe verplicht. Dat heeft in de daarop volgende jaren geleid tot lagere afschrijvingen.

De verdachtmakingen t.a.v. de cfo lijken mij dus volstrekt onterecht.

Die afschrijving kun je dus wel degelijk sturen, niemand kan namelijk in de toekomst kijken welke afschrijving juist is in deze gevallen. Ook de NS is niet in staat om de toekomstige reizigersaantallen te voorspellen in 2020, als ze dat wel had gekund en corona had voorspeld dan waren de extra afschrijvingen nml. niet nodig geweest. De optie was er ook om minder extra af te schrijven en de afschrijvingen pas te laten plaatsvinden in de jaren waar het betrekking op had.

In alle bedrijven wordt “gespeeld” met afschrijvingen omdat dat niet ten laste gaat van je liquide middelen in het bedrijf maar wel sturing geeft aan het bedrijfsresultaat en je belastingafdracht.

 

Zover mijn enige reactie richting jou voor nu en de komende tijd op dit forum. Zoals aangegeven heb ik geen enkele behoefte en zin om op jouw posts te reageren, dus bespaar je de moeite om op die van mij te reageren.

Reputatie 7

Je dient een onderscheid te maken tussen de fiscale en de commerciële jaarrekening.

De fiscale jaarrekening dient er uitsluitend toe om de fiscale winst en de te betalen belasting te bepalen en kent eigen regels mbt afschrijvingen etc.. Deze fiscale jaarrekening is verder niet relevant.

Waar het hier om gaat is de commerciële jaarrekening, die geeft de financiële situatie van de onderneming weer. Gesteld dat de afschrijvingen uitgesteld hadden kunnen worden, hetgeen niet zo is, dan was het verlies in 2021 en verder hoger geweest. Zou niet weten wat daarmee gewonnen zou zijn geweest. Als je blijft denken dat het geven van een meer rooskleurig beeld mogelijk zou zijn geweest dan verwijs ik je naar hetgeen de voormalige top van het Ahold concern (van der Hoeven/Meurs) is overkomen.

In de externe verslaggeving is o.a. het principe van de voorzichtigheid leidend, daar valt niet aan te ontkomen. Maar iedereen is vrij om eigen opvattingen er op na te houden en daar op bijvoorbeeld de beurs, al dan niet, zijn voordeel mee te doen.

De cfo van NS verdient je verdachtmakingen echter niet.

Reputatie 7

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.
Reputatie 7
Badge

Dank voor het delen @West Het is zeker een vervelend lange lijst, maar het in ieder geval weten is toch fijn en ik had hem nog steeds niet gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Reputatie 7

Dramatisch. Veel sprinters 1x per uur; in avonden en weekenden veel geschrapt. Niet bepaald aantrekkelijk😉. Bedankt voor het hele overzicht. 

Reputatie 6

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Reputatie 7
Badge

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Oh ik zie nu pas dat ook @West het over de dienstregeling 2023 had. Die viel natuurlijk uit de adviesaanvraag te halen, ja. Ik hoopte eigenlijk nog op een lijstje met de concrete wijzigingen per september.

Reputatie 4

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst

Reken er maar op dat het hier niet bij gaat blijven. Tenzij de forensen plotseling massaal gaan terugkomen (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) zullen veel grotere inkrimpingen nodig zijn .

Uitgaande van een CAO-verhoging van ruim 10% zal het tekort volgend jaar oplopen tot een kleine miljard euro. Dat ga je met deze inkrimpingen niet goed maken. De kosten zullen dan toch echt 20-25% omlaag moeten, qua exploitatie, qua materieel en qua personeel. Dat betekent dan niet in het weekend en tussen spitsen wat treinen schrappen maar gewoon de basisdienstregeling substantieel inkrimpen.

Reageer