Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12084 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 

Ja, en dat gaf ik in de rest van mijn post, wat je nu niet meenemt in je quote, ook aan. 

Reputatie 4

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Politiek, als NS die zou afschaffen leggen ze een bom onder het verdere PHS programma. 

Waarom nog verder Investeren in PHS (bijv. in Vught) als NS zelf aangeeft dat het niet meer nodig is? 

Niet ASML of Schiphol zit hier achter maar ProRail. 

Reputatie 7

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Dit is inderdaad een van de meest pijnlijke voorstellen, niet alleen voor het stuk Dordrecht-Tilburg maar ook voor het stuk Den Bosch-Nijmegen. Een groot aantal stations in Brabant valt daarmee terug naar een uurdienst. Maar ja, pijnlijke maatregelen doen pijn. 

Reputatie 7

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Ik neem toch aan dat zaterdags twee stellen de standaard wordt en wellicht ook op zondag. Toen het stuk Den Bosch-Nijmegen op zondag overdag nog om het uur ging waren er op zondagochtend al vaak overvolle treinen als er met één stel werd gereden. 

Verder zullen er tussen de grotere stations straks meer mensen met de (nu vaak matig bezette) intercity gaan, simpelweg omdat die wel twee keer per uur gaat. 

Reputatie 1

Ik las die dienstroosters en ik kreeg het gevoel of ik niet meer thuis zal kunnen komen met de trein! Ik werk in de vroege avond in Elst. De laatste rechtstreekse trein richting huis ging om 20:05. Die rijdt nu dus niet meer. Jammer! Gelukkig rijdt er (nog) een bus richting huis. Voor mijn collega's, die langer moeten werken, veel succes!

Reputatie 7
Badge

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

NS wisselt om de zoveel tijd van standpunt over doorgaande verbindingen, en nu weer in het voordeel van de software: een treinnummer, en in de reisinformatie trucs uithalen om die eindbestemmmingen op te knippen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Badge +3

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Ik zie dit zo gauw niet terug, maar zou ook nog kunnen komen omdat Dronten - Lelystad eruit ligt, en de 14600 alleen Zwolle - Dronten rijdt?

Als je een op een 4600 vanuit Den Haag Zwolle als bestemming zou zetten dan zou je misschien verwachten dat die via Utrecht gaat, maar als er Lelystad op staat is het al een stuk duidelijker.

Maar de 1800 (Den Haag - Zwolle) rijdt dezelfde route, staat daar dan wel duidelijk via Amsterdam Centraal op de borden?

Reputatie 7
Badge +3

Dat 4600 voor de hele route heeft niets te maken met het probleem tussen Lelystad en Dronten, er was al eerder aangegeven dat dit weer één serie zou worden. Ik zeg weer omdat bij het begin dat de 4600 van/naar Den Haag dit ook één serie was, dit duurde echter maar enkele maanden.

De reisplanner is nu al wel voor maandag aangepast wat betreft het probleem Lelystad- Dronten en dan is het tussen Zwolle en Dronten 304600.

En ik denk dat je wat in de war bent met de 1900, dat was Dordrecht - Eindhoven. Den Haag - Zwolle (en verder naar het noorden) is 700 en 1800 en die gaan niet via Amsterdam Centraal, maar via Amsterdam Zuid.

Reputatie 6
Badge

De Intercity Dordrecht - Lelystad moet keren in Almere, omdat het niet past in Lelystad (serie 2400). Serie 4600 (sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal - Den Haag) rijdt wel vanaf Lelystad, net als de intercity's naar Den Haag (serie 700/1800).

Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

feitelijk gebruikt de NS die ook alleen communiceren ze daar niet mee.  Maar je ziet ze ook in de reisplanner gewoon staan met daarin dan ook het volgnummer van de trein verwerkt.  Op zich is het allemaal wel logisch opgebouwd alleen is er de keuze gemaakt om met de plaatsnamen te werken, net als op de snelwegen het geval is.  Op snelwegen had men ook de keuze kunnen maken met A1 West en A1 Oost maar weet niet of dat duidelijkheid geeft voor veel mensen.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

De 1800 gaat dit weekend via Centraal, maar dat is niet de gebruikelijke route. En de 2600 rijdt normaal alleen Almere - Amsterdam Centraal, maar dit weekend rijdt die 2600 vanaf Almere via Zuid en Schiphol door naar Vlissingen. Normaal rijdt de 2200 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen en gaat dan via Haarlem. Maar dit weekend is Haarlem een beetje vol met sprinters naar Zandvoort (er schijnt daar een feestje te zijn of zo 😄 ). Er is het één en ander aangepast rond Amsterdam en Haarlem, dus als je wilt kijken naar hoe deze series normaal rijden moet je niet dit weekend als uitgangspunt nemen. 

 

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Er zijn legio mogelijkheden om uit te kiezen, lijnnummers, maar er zijn ook allerlei opties al in de reisinformatie-software ingebouwd om met dit probleem overweg te kunnen. Probleem is veelal dat er dan toch weer gaten vallen, zo kan bijvoorbeeld de boordsoftware van de SLT sprinter niet overweg met verkorte eindbestemmingen. Dan staat er dus op het bord netjes “Amsterdam CS”, terwijl op de trein “Den Haag CS” staat. Daar komt NS dan ineens weer achter na een aantal maanden draaien, en dan een jaar of wat later wisselt men weer van idee.

Ik heb nog wel wat ideeën over de manier waarop men dit relatief netjes kan fixen, maar durf geen voorbarige uitspraken meer te doen over dit verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Lijnnummers zijn heel handig omdat je meer flexibiliteit krijgt in de planning en de reisinformatie.

In Utrecht heb je bijvoorbeeld buslijn 6 die bij station Overvecht wisselt van lijnnummer en daar lijn 30 wordt. Maar een gedeelte van het jaar rijdt lijn 30 minder frequent en wordt er niet van lijnnummer gewisseld omdat lijn 6 en lijn 30 dan onafhankelijk van elkaar worden gereden.

 

Ik ben persoonlijk nog altijd groot voorstander van lijnnummers, maar misschien komt dat ook vanuit m’n achtergrond. Wat ik wilde aangeven is dat er, naast lijnnummers waar veel ingrijpendere wijzigingen voor nodig zijn, er ook laaghangend fruit is waar NS telkens tussen schommelt. Anders haalt NS direct de “Heel Erg Complex” joker tevoorschijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal leuk en herkenbaar wordt het wanneer zoals in Duitsland de lijnnummers ook nog een extra naam krijgen. Liefst iets met Express erin. Zoals RE19, de Rhein-IJssel Express.

 

In principe kan dat allemaal wel, het echt consistent overal uitrollen zal wat voeten in de aarde hebben, maar NS kan het prima invoeren. Dan, als het echt gangbaar wordt, nemen andere partijen het rap genoeg over in de eigen applicaties/planners/et cetera.

Je zit dan wel met treinen die opeens een andere route rijden, daar is dan geen lijnnummer voor.  Neem dit weekend de 1800 die via Amsterdam Centraal reed ipv Amsterdam Zuid.

Reputatie 7
Badge +2

Bussen met een vast lijnnummer rijden ook wel eens een omleiding, waarom zou dat bij treinen dan opeens een probleem zijn?

Qua communicatie juist makkelijker: "IC18 rijdt om via Amsterdam Centraal". Zie bv. de communicatie in Zwitserland waar ze ook met lijnnummers werken die bij de ICs ook redelijk uit het treinnummer volgen (bij de IRs daar zag ik de link niet zo).

Moet NS alleen niet van die complexe dingen gaan doen als afgelopen zondag, met IC15 die Den Haag - Amersfoort reed, maar andersom Amersfoort - Amsterdam. En de IC7/IC18 die dan juist Lelystad - Den Haag en Amsterdam - Lelystad reden.

Overall kan gesteld worden dat de NS in een deplorabele staat verkeerd. Stakingen, uitval van treinen, veel te volle treinen, korte treinen en nu diep snijden in de dienstregeling. Je kan zeggen dat NS gewoon weg geen betrouwbaar product levert. Mijns inziens moet de concessie worden opengebroken om zo een andere vervoerder een kans te geven. 

Simpelweg zeggen dat er geen personeel is kan niet zomaar de hoofdreden zijn. Men wist dat Corona een keer over zou zijn en daar dient men op te anticiperen als bedrijf. Dat geld overigens voor elk bedrijf. 

Met terugkerende reizigers, aankomende woningbouw opgaves en de stikstof problemen gaat NS ordinair bezuinigen. Overigens treft het kabinet ook hierin blaam. Jarenlang betalen voor lege treinen om vervolgens bij terugkeer en herstart van de maatschappij hand op de knip te houden.

Andere OV bedrijven doen dit ook. Het risico is dat de reiziger definitief weg blijft en het van kwaad tot erger wordt. NS heeft nu als core business minder en minder treinen rijden, uitval en stakingen. NS weet zelf ook dat vele treinen in de toekomst niet zullen terug keren. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen op OV gebied.

Reageer