Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen | NS Community

Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen


Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 11927 reacties

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.


184 reacties

Reputatie 6
Badge

Als er opeens een Arrivavlag in Utrecht gaat wapperen: wat is er dan concreet veranderd? Personeel moet worden overgenomen (zie WP2000). Materieel ook. Je hebt dezelfde planners, dezelfde machinisten, dezelfde bijsturing. Alleen de kleur van het uniform wordt anders. Natuurlijk kun je denken aan treinen zonder conducteur, maar gaan de bonden dat goedvinden als de overheid het oplegt? En maakt het uit als al het andere personeel gewoon overgaat? Arriva heeft geen duizende machinsiten en een giga-vloot om opeens het hele Hoofdrailnet over te nemen. Feitelijk zal er dus weinig veranderen.

Misschien even het excuus van de NS lezen welke vandaag in de media is verschenen daar staat gewoon in dat het bedrijf de verkeerde focus heeft gehad waardoor ze nu zwaar in de problemen zitten qua personeel.

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, ook die moeten eerst personeel werven en met als dat met de CAO van Arriva of QBuzz zou zijn dan zal het personeelsgebrek alleen maar erger worden.

De overheid heeft hier zeker de hand in gehad door geen 100% afdekking te geven van de kosten die gemaakt moesten worden op gezag van de overheid. De overheid stond aan het bewind qua dienstregeling tijdens Corona want overal moest toestemming voor zijn vanuit de overheid qua afschalen juist vanwege de afspraken/concessie.

Maar ook het afstoten van succes formules op de stations heeft de NS inkomsten gekost.

En helaas heeft de aanstichter van dit alles het zinkende schip verlaten en is het nu nog steeds wachten op een kordate nieuwe CEO die de NS weer naar het niveau kan tillen wat we mogen verwachten in een land als Nederland. Alhoewel we inmiddels wel steeds verder wegzakken dankzij Den Haag.

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, 

Een ander OV-bedrijf gaat wel degelijk verandering brengen, maar dan in negatieve zien. Een vervoerder als Arriva is compleet niet klaar voor het hoofdrailnet en alles wat er bij komt kijken. Misschien wel wat treinen rijden betreft (of niet), maar zeker niet voor alles eromheen 

Ik raad mensen aan bijvoorbeeld een Arriva Flow-abonnement te proberen, een hoop te reizen en een aantal keer van abonnement te wisselen en dan contact op te nemen met de klantenservice over alles wat er mis gaat. Het is echt een totaal amateuristische bende. Er gaat zoveel fout dat NS er niets bij is en dan hebben ze alleen wat uithoeken van Nederland en provinciale lijntjes

Reputatie 7

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Daar kan NS niets aan doen maar feit is dat de meeste reizigers wél eerst naar NS kijken en daarop mopperen. Weten zij veel dat ze voor veel van de storingen eigenlijk naar Prorail dienen te wijzen. Maar het maakt ze denk ik ook niet uit want ze stappen dan toch weer in de auto als het enigzins mogelijk is. Misschien is de auto onder de streep duurder maar het is wel veel tijdsbesparender /flexibeler en dat blijkt veel waard. Treintarieven zijn ook niet mals immers en wat gaat dat nog worden als de financiële eisen van de bonden in het geheel zouden worden ingewilligd. Las vandaag in het nieuws dat de filedruk nu alweer flink toeneemt en men een zware herfst verwacht. En al die spoorperikelen helpen daar voor een deel aan mee. 

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium intensief treinreizen NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Defecte treinen moet je wel even goed gaan uitsorteren want de meeste gemelde defecte treinen staan slechts enkele minuten stil en rijden dan weer verder op het HRN.  Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

 

En Schiphol is een bekende bottleneck, daar rijden eigenlijk al meer treinen dan zou kunnen want de marges tussen treinen zijn daar al aangepast om al die treinen mogelijk te maken. 

Daar hadden gewoon 2 extra sporen moeten zijn maar dat kost teveel.

Ik kan heel goed leven met treinen die op drukke punten tijdens drukke tijden vertragingen oplopen. Dat heb je overal, vooral zelfs in en rond Zürich waar belangrijke trajecten gedeeltelijk enkelspoor zijn en blijven vanwege ruimtegebrek en/of natuurbescherming.

De spoorinfra, corona en de arbeidsmarkt kun je zo goed mogelijk proberen mee om te gaan, maar je zult het er grotendeels mee moeten doen. Voor mij blijven defecte treinen een punt waar in NL gewoon grote winst te behalen is. Ik verblijf nu in Frankfurt waar ik de trein indien mogelijk mijd door de gigantische uitval en vertragingen, maar defecte treinen heb ik niet meegemaakt de laatste maand. Het is altijd personeelstekort, vertraging van een voorgaande trein of een kapot spoor o.i.d.

Misschien en mogelijk wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn, vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. Misschien is mijn reisgedrag ook niet representatief omdat ik een groot deel van mijn reizen op de HSL maak, maar heel storend is het wel

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. 

VIRM's en sprinters kunnen net zo goed defect raken. Zelf heb ik enkele keren het genoegen gehad in een defecte trein te zitten, dat was 1 keer een SLT die kort na vertrek vanaf Den Haag Centraal defect bleek, het ding kwam nog niet eens tot het bochtje naar Holland Spoor (terug naar Centraalm kon die nog wel), en andere keer was een SNG die na stoppen op Voorschoten niet meer verder wilde. Verder nog een paar keer een sprinter (zowel SLT als SNG) die na keren op Den Haag Centraal niet meer terug naar Leiden wilde (maar ik wel). 

Reputatie 7

Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Mocht iemand hier nog terecht komen op zoek naar een antwoord op deze vraag: er wordt nu inderdaad getoon dat dit de trein via Amsterdam Centraal naareiden Centraal is. De volledige waarheid dus. M.i. kan het moeilijk beter dan dit. Hopen dat NS het deze keer niet over een tijdje wéér verandert zoals @Henk_NL aangaf dus.

Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Breda heeft ook vooral vertragingen door de cargo treinen op de routes.

Reputatie 2

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.
Dat is mensen terug jagen naar hun auto. Het lijkt soms vee vervoer met die kleine treinen in de Spits. Ik reis vanuit Almere naar Lelylaan en daar reed vroeger een IC trein naar Almere, deze is er al eruit gehaald. Nu nu ook minder treinen…. AUB dan graag wel langer. De trein die nu vanuit Lelylaan naar Almere rijdt komt vanuit Schiphol en zit alweer vol met toeristen etc. Waardeloos reizen dit. En dan willen ze ook mindere treinen inzetten in 2023. A.U.B. dan wel graag LANGERE treinen. 

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Reputatie 7
Badge +1

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol.

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

 

De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat de materieelplanning momenteel totaal niet op orde is, is een feit. Je hoeft alleen maar een aantal dagen het twitteraccount te volgen en je ziet de meldingen en foto's over de overvolle treinen. 

 

Ik zie zeer weinig actie van NS. De dooddoener: Vul svp de druktemelder in, kennen we nu al en ik heb niet de indruk dat daar ook maar iets mee gedaan wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Ik zeg niet dat het even druk is, wel dat de treinen waarin ik afgelopen tijd heb gezeten over het algemeen behoorlijk vol zaten. Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. Al zal dat deels natuurlijk door personeelstekorten komen. Voor de reiziger is het allesbehalve leuk. Dat merk je in de trein al aan reacties van reizigers die er helemaal klaar mee zijn dat ze voor de zoveelste keer opgepropt op het balkon of in de tussenpaden staan.

Overigens zijn het niet alleen reizigers die er klaar mee zijn. Zo nu en dan geeft ook personeel wel eens af op de materieelplanningen.

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

Als je een kwart minder reizigers hebt, maar de trein is meer dan de helft korter (lees: Losse ICM's) dan is de betreffende trein al snel veel voller. 

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

 

 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Incidenteel zal er inderdaad wat uitvallen, maar ik heb het idee dat treinen gewoon structureel veel te kort worden ingepland. 

Dat klopt, maar dat is vaak doordat er geen tweede conducteur beschikbaar is voor verlenging. Bij VIRM heb je bijv. alleen 4 en 6 wagen stellen, gevolg is dat je voor iedere trein waar je twee stellen inzet een tweede conducteur nodig hebt. Idem dito als je in de spits drie stellen ICM wil inzetten.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Reputatie 4

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Het invullen van de drukte melder helpt als er veel meldingen binnen komen, dan wordt desbetreffende trein uitgelicht en gekeken naar hoe druk die de laatste tijd is en komt deze op een monitor lijst.  Maar als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Reputatie 7
Badge +3

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

De volle treinen blijven melden.

Reputatie 7
Badge +1

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Het probleem tussen Zwolle en Amersfoort is dat vooral op de drukkere momenten twee stellen ICM al veel te weinig is. Dat komt nu voor een deel ook door de problemen met het spoor tussen Zwolle en Lelystad. 

Extra zuur is wel dat vervolgens de stampvolle treinen in Zwolle gesplitst worden, en als losse ICM verder rijden naar het noorden.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. 

Laat op de avond is dat zeker doordeweeks geen probleem, maar 19 uur is wel te vroeg.

Reputatie 6
Badge

Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Correct. Dit is exact wat er nu aan de hand is. Genoeg ideeën: van het verlengen op de bestaande trajecten tot extra treinen via een omleiding, maar nergens is nu de capaciteit om het op de gewenste manier te verwerken. Zelfde issue met alle te korte treinen en de bijbehorende meldingen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb soms het idee dat de lengte en inzet van treinen totaal willekeurig wordt ingepland en er geen enkele logica achter zit.

Bijvoorbeeld trein 677. Maandag ICM-3, vandaag en morgen staat er DDZ-6 gepland en donderdag opeens weer ICM-3. Kijkend naar de historie van deze rit op donderdag zie ik dat er de ene week DDZ-6 rijdt en de week erop weer ICM-3. Wat maakt dan dat die trein elke keer zo verschilt in capaciteit?

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral voor lijken te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.

Reageer