waarom zoveel bussen


De komende week zijn er werkzaamheden op de lijn (half uur dienst) Haarlem-Leiden. Er worden bussen ingezet (10 per uur!) en al 10 jaar proberen wij erachter te komen wat de logica is om het aantal bussen niet af te stemmen op het aantal reizigers. Pure geldverspilling, slecht voor het milieu, vaak te hard rijdend en niet passend in een 30 km zone. De vele (lege) bussen die achter elkaar rijden in dezelfde richting… en dat 20 per dag de komende 7 dagen.

Pogingen om in contact te komen met deze afdeling bij NS stranden bij de NS service, ook via ProRail geen succes. Ook zij hebben geen ingang tot deze afdeling en moeten net als wij de klantenservice bellen. Via deze afdeling kan je een boodschap achterlaten maar er wordt bij voorbaat gezegd dat je er geen reactie op krijgt!!. Hoe klantvriendelijk kan je zijn.

Deze week een mooi verhaal over de energiekosten van de roltrappen op tv gezien, de besparingen liggen echter al jaren op straat.

NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en grijp in op deze afdeling


29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, als je niet hoeft te werken is de toeristische route misschien wel mooi voor een keertje, als dagelijkse forens zit je niet te wachten op de lange extra reistijd. Omreizen met de trein via Sloterdijk is nog iets sneller dan die stopbus, al was dat vandaag nou niet echt ideaal vanwege enkele storingen. 

Badge +3

Meningen verschillen, maar niet overwegend positief:

https://twitter.com/Marco_Wiesehahn/status/1521161611977048066

‘n reis met de bus, die de @NS_online trein tussen Haarlem en Leiden vervangt, rijdt je nu comfortabel langs veel kleine haltes in de (nu prachtige) #bollenstreek. Voor de forens op weg naar Den Haag is dat alleen wel een crime. Idee om een snelle ‘intercity-bus’ te introduceren?

en..

Wat ik heb gelezen is dat snelbussen eruit zijn gehaald vanwege het feit slechts enkele reizigers...dus dan blijven er stopbussen over...frequentie 30 minuten. Een rit Heemstede naar Voorhout bijna 40 min. Ik was vrij en genoot van de bollen.

Reputatie 7
Badge +3

Werkzaamheden en langere reistijden door omreizen, minder treinen en/of bussen zijn natuurlijk nooit leuk. Maar als je netjes dagen tevoren de reisplanner hebt gecheckt en zag dat je reistijd van 20 minuten naar 40 minuten met de snelbus ging en vervolgens mag je daar nog eens 10 tot 20 minuten bij optellen dan baal je natuurlijk nog wat meer. 

 

Ik heb het zelf wel eens een keer andersom gehad. Bij werkzaamheden tussen Den Haag en Delft/Rotterdam waren er eerst alleen stopbussen ingepland. Dat leidde de eerste werkdag van de week gelijk al tot chaos in de spits, lange rijen en overvolle vollen. Bussen zaten op de beginhalte vaak al vol waarna er op vervangende haltes van de sprinterstations niemand meer met de bus mee kon. Ik stapte 's morgens in op Den Haag Centraal en op Moerwijk konden de paar reizigers die daar stonden te wachten niet mee, want bus vol, op Rijswijk konden er net 1 of 2 mee omdat er enkele reizigers daar uitstapten. Diezelfde maandag werd nog besloten om tijdens de spits ook snelbussen te laten rijden, alleen kon dat pas de dag erna ingaan. Geen idee of dat toen nog in de reisplanner verwerkt werd, dat boeide me niet, alleen dat ik de dag erna 's morgens een snelbus kon nemen, op het busplatform in Den Haag stonden rond dezelfde tijd 2 bussen klaar. Die eerste dag op de terugweg had ik nog wel een stopbus, maar nadat we Rijswijk hadden gehad en er nog een 2e bus vlak achter ons reed vroeg de chauffeur aan de reizigers of er nog iemand op Moerwijk moest uitstappen, toen het antwoord nee was reeds de chauffeur vanaf Rijswijk direct naar Den Haag Centraal zonder bij station Moerwijk te stoppen, scheelde toch weer wat tijd. 

Reputatie 6

@Momo Als dagelijkse reiziger op dit traject zou ik er idd flink de pee in hebben. Toen ik tijd lang op dit traject reisde, ook wel eens te maken gehad met werkzaamheden in de vakanties op dit traject. De snelbus was al geen pretje.

Of misschien is het verkeerde scenario in de planner gekomen en is dat de technische storing 

Reputatie 7
Badge +3

Dat over vraag en aanbod is ook wat soort van wordt aangegeven op Twitter. Maar dat verklaart nog niet waarom er werd aangegeven dat er vanwege een technische storing eerst wel snelbussen in de reisplanner stonden. Mijn vraag was dan ook, waren die snelbussen oorspronkelijk wel gepland en kunnen ze niet rijden (bv vanwege personeelstekort) en was dat niet of niet op tijd in de planner verwerkt, of waren de snelbussen uberhaupt al niet gepland omdat NS meende dat er te weinig vraag naar zou zijn maar zijn ze door een technische storing ten onrechte wel in de reisplanner terecht gekomen? Dus, was het een technische storing of verschuilt NS zich hier alleen maar achter? En als het wel echt een technische storing was, dan zegt dat ook iets over de IT bij NS. 

Reizigers tussen Haarlem en Leiden die enkele dagen ervoor de reisplanner checkten, zoals NS altijd adviseert, kregen een reistijd van 40 minuten met een snelbus te zien, maar hebben nu een langere reistijd met de stopbus of door omreizen via Sloterdijk. De 40 minuten met de snelbus was al 2 keer zo lang als normaal met de IC, door het omreizen of gebruik te maken van de stopbus wordt dat nog langer. Ik zou als (dagelijkse) reiziger op dit traject niet blij zijn hiermee.

Reputatie 6

@Momo

De 30 km zones die ik bij dit traject kan bedenken zijn in de binnenstad van Haarlem en daar zullen dan zowel snel/stopbussen rijden.

Haarlem is overigens bezig van de hele stad één grote 30 km zone te maken (ook de grotere doorgaande wegen) dus een 30 km zone betekent niet dat de wegen ongeschikt zouden zijn voor busvervoer.

Dat @M.habraken waarschijnlijk zelf geen frequent treinreiziger is had ik al geconcludeerd uit zijn opmerking dat de treinen een halfuursdienst rijden.

30 km/u kan een bus idd prima over. Maar de weginrichting zou ook dusdanig moeten worden aangepast dat het voldoet aan de standaard voor 30 km/u en dan is de reis per bus wel langer. Maar goed lang niet overal passen ze de weg ook aan als er 30 km zone komt.

 

@Momo misschien ook kwestie van vraag en aanbod? Vakantie en personele krapte maken wellicht dat op dit traject voor deze oplossing is gekozen. Je hebt immers een alternatief ipv extra snelbussen te laten rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Als personeelstekort de reden is, is het geen schande om dit te vertellen. Veel bedrijven kampen daarmee. Ik zou daar dan meer begrip voor hebben dan een zoveelste technische storing bij NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de personeeltekorten elders neig ik daar ook toe, maar geef dat dan gewoon aan ipv het op een technische storing te gooien. 

 

NS is helaas heel goed met de waarheid te verbloemen. Is ook te zien alle eufemistische uitspraken op dit forum van de moderators. Vaste forumleden prikken daar natuurlijk heel simpel doorheen.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de personeeltekorten elders neig ik daar ook toe, maar geef dat dan gewoon aan ipv het op een technische storing te gooien. 

@Momo 

Ik vermoed dat NS niet voldoende bussen heeft kunnen regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag onderstaand pas na de reacties hier in dit topic. Er blijken helemaal geen snelbussen te rijden, maar die stonden door een storing wel in de reisplanner. Vrijdagmorgen is de reisplanner aangepast dat de snelbussen er niet meer in stonden. Door het niet rijden van de snelbussen maar alleen stopbussen reis je tussen Leiden en Haarlem sneller met de via Schiphol omgeleide IC waardoor er minder reizigers van de bussen die wel rijden gebruik zullen maken.

 

Ik vraag me nu vooral af hoe het nu weer kon gebeuren dat er in de reisplanner snelbussen stonden die niet reden/rijden. NS heeft een mantra dat de reisplanner 10 dagen van tevoren aangepast is. Nu werd het terwijl de werkzaamheden al waren begonnen nog aangepast. Wat was hier de reden van? 

Waren er er oorspronkelijk al geen snelbussen gepland maar was dit door een fout of net als met de Samenreiskorting op Koningsdag intern niet goed gecommuniceerd? Of waren er eerst wel snelbussen gepland en is dit later aangepast naar alleen stopbussen? Misschien omdat men toch liever de reizigers tussen Leiden en Haarlem met de omgeleide IC wilde laten reizen. Of omdat er op het laatste moment niet genoeg bussen beschikbaar waren of niet genoeg chauffeurs wegens een personeelstekort? Net als dat er nu op Schiphol een personeelstekort is, of de afgelopen tijd al vaker bij ProRail verkeersleiding? Of zoals hier bij de regiotaxi waardoor mijn moeder de vorige keer op zondagavond pas om 5 voor 1 's nachts en bijna 5 uur na de gevraagde tijd werd opgehaald bij mij? 

Reputatie 7
Badge +1

Dat laatste over de halfuursdiens had ik inderdaad zelf ook al aangegeven.

Iemand die een frequent treinreiziger is weet dat het juist regelmatig voorkomt dat er te weinig bussen, dat bussen vaak vol zijn en lange rijen wachtende reizigers. Dan wil je juist meer bussen ipv minder. Ik zie op Twitter al weer klachten over lange rijen bij het busvervoer van/naar Geldermalsen.

Ja elders aangegeven, gisteren om 19.00 uur een rij van meer dan 100 meter voor de bus naar Geldermalsen. Ben benieuwd hoe dat tussen 16.30 uur en 17.30 uur is geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste over de halfuursdiens had ik inderdaad zelf ook al aangegeven.

Iemand die een frequent treinreiziger is weet dat het juist regelmatig voorkomt dat er te weinig bussen, dat bussen vaak vol zijn en lange rijen wachtende reizigers. Dan wil je juist meer bussen ipv minder. Ik zie op Twitter al weer klachten over lange rijen bij het busvervoer van/naar Geldermalsen.

@Momo

De 30 km zones die ik bij dit traject kan bedenken zijn in de binnenstad van Haarlem en daar zullen dan zowel snel/stopbussen rijden.

Haarlem is overigens bezig van de hele stad één grote 30 km zone te maken (ook de grotere doorgaande wegen) dus een 30 km zone betekent niet dat de wegen ongeschikt zouden zijn voor busvervoer.

Dat @M.habraken waarschijnlijk zelf geen frequent treinreiziger is had ik al geconcludeerd uit zijn opmerking dat de treinen een halfuursdienst rijden.

Reputatie 7
Badge +3

De pro forma dienstregeling staat altijd in de planner om reizigers als ze plannen een indicatie te geven van de verwachte (langere) reisduur. Als je geen dienstregeling in de planner zou zetten kun je niet plannen.

De tien bussen die TS noemt zullen gebaseerd zijn op zijn inschatting uit het verleden. Dat aantal zal variëren, op zaterdagavond waarschijnlijk wat minder, in de spits op maandagmorgen wat meer.

 

Je hoeft me niets te vertellen over de bus dienstregeling, daar ben ik van op de hoogte. Het gaat me erom waarop die 10 per uur van TS op gebaseerd is, de reisplaner, eigen inschatting of nog weer wat anders. Dat is niet duidelijk in het bericht. Er wordt door hem alleen heel stelling beweerd dat het er 10 per uur zijn zonder aan te geven of het 10 per richting zijn of 10 totaal en of het 10 per uur ieder uur van de dag is. Er rijden bovendien zowel snel als stopbussen. Die stopbussen zullen vaker door 30 km zones rijden dan de snelbussen, terwijl je uit zijn bericht zou kunnen opmaken dat ze alle 10 door die 30 km zones heen crossen. 

En TS is waarschijnlijk geen treinreiziger die zelf regelmatig met een NS bus heeft mogen reizen. 

Nee dat wisselt heel erg. Bij dit soort korte buitendienststellingen zijn de reisplanner-tijden richttijden, er rijden bussen af en aan, geen van de chauffeurs heeft een dienstregeling. Soms staat er nog een “dispatcher” van de contractant van NS, maar dat is precies hetzelfde motto: volstampen en gas d’r op.

 

Bij “vastere” bussen, in mijn toenmalig achtertuin Zwolle-Wierden bijvoorbeeld maandenlang iedere avond, zat er wel degelijk een dienstregeling onder die matchte met de reisplanner. Die hebben soms zelfs attributen mee, “niet instappen” voor de laatste stops, et cetera. Helemaal de laatste thuisbrengers is NS vrij actief op tegenwoordig, want mensen spreken NS (terecht) aan op de thuisbrengplicht als die bus te vroeg weg is.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mijn weten rijdt er altijd een bus op de geplande vertrektijd. As er meer bussen zijn, kunnen de overige bussen ook op andere tijden reizen, bv. meteen vertrekken als ze vol zijn.

De pro forma dienstregeling staat altijd in de planner om reizigers als ze plannen een indicatie te geven van de verwachte (langere) reisduur. Als je geen dienstregeling in de planner zou zetten kun je niet plannen.

De tien bussen die TS noemt zullen gebaseerd zijn op zijn inschatting uit het verleden. Dat aantal zal variëren, op zaterdagavond waarschijnlijk wat minder, in de spits op maandagmorgen wat meer.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Dat is pro forma, de bussen rijden niet op dienstregeling.

Maar dat is wel hetgeen je nu kunt zien in de reisplanner en dus ook wat TS kan zien die aan een aantal van 10 per uur komt. En ik heb het niet over de geplande vertrektijd, maar het aantal per uur. Dus vraag ik me af waar het aantal van 10 van TS op gebaseerd is.

Overigens heb ik in het verleden een aantal keer bij werkzaamheden met een bus vanaf Den Haag Centraal gereisd en die bus ging 's morgens echt pas op de geplande tijd weg richting Delft en Rotterdam. Eind van de middag terug vanaf Delft naar Den Haag was inderdaad niet volgens de in de reisplanner gegeven tijd. 

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Dan zou de sprinter naar Houten en dan per bus misschien zinniger zijn?

De tussenstations op deze lijn zijn zeer onhandig bereikbaar per bus waardoor het met stopbussen zeer lang duurt.

@Momo 

Dat is pro forma, de bussen rijden niet op dienstregeling.

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er ook sterk van af hoe laat je kijkt en op welke plek. Zo reden er vanochtend hordes bussen leeg van Utrecht naar Geldermalsen om op de terugweg vol te zitten. Je kunt die bussen heen niet teleporteren. Iemand die alleen de ene richting zag, zou kunnen concluderen dat het teveel bussen waren. In het verleden is NS nog wel eens negatief in het nieuws geweest wegens te weinig capaciteit. Niet gek om een beetje reserve te hebben. Een rekensom: normaalgesproken op donderdag in de ochtendspits rijden er 4 intercity's per uur met 6 tot 10 rijtuigen. Laten we zeggen gemiddeld 8. In zo'n dubbeldeks rijtuig passen 80 zittende reizigers. Je hebt het dus over 2400 stoelen per uur. Daarnaast 2 sprinters per uur met 150 tot 200 stoelen. Totaal dus zeker 2600 stoelen per uur per richting. Daar heb je, afhankelijk van het type touringcar 40 tot 50 voor nodig. Nu leert de ervaring dat reizigers niet graag met de bus gaan en liever thuisblijven of omreizen met de trein. Toch vind ik 10 bussen per uur dus niet eens heel veel.

Van die 2400 IC stoelen per uur kun je nog wel het aantal reizigers van/naar Amsterdam afhalen omdat die met de omgeleide IC Vlissingen / Amsterdam (2200) gaan. Misschien ook nog wat reizigers naar/van Haarlem die toch liever met de trein via Schiphol omreizen, ook al is de reisduur dan langer. Geen idee hoeveel dat er bij elkaar zullen zijn en wat je dan nog overhoudt aan reizigers voor de bus, maar ik denk dat 10 bussen per uur geen luxe is. 

Ik vraag me ook of of TS 10 bussen per uur per richting bedoelt. Als ik zo even snel in de reisplanner kijk zie ik per uur 4 x een snelbus en 2 x een stopbus per richting, dat is bij mij geen 10. Of ik moet er een paas missen.

Reputatie 7
Badge +1

Weet ik nie, ik kwam met de bus vanuit Geldermalsen en zag een rij staan van ruim 100 meter. Uit een ooghoek zag ik nog 2 bussen aankomen, maar ik betwijfel of zelfs datr. genoeg was. Het was inmiddels al 19.00 uu

Badge +3

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Dan zou de sprinter naar Houten en dan per bus misschien zinniger zijn?

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom net met de bus aan op Utrecht CS. Er staat denk ik 200 mensen te wachten op een bus richting Geldermalsen.

Reageer