bespottelijke reacties

  • 26 February 2023
  • 39 reacties
  • 832 Bekeken

Reputatie 6

beste allemaal, 

 

ik heb nu meerdere gtbv claims uitstaan die onterecht afgewezen zijn. Heel erg veel argumentatie wordt er niet genoemd, alleen maar "u had niet voldoende vertraging", hetgeen simpelweg niet klopt. ik reageer telkens op de emails maar de discussie is er een van maanden gezien de supersnelle afhandelingstijd. Is er nog een manier om dit op een meer redelijke termijn af te handelen, of moet ik het maar doen met de irritatie over snelheid en leugens (excuseer, onwaarheden) die kennelijk de norm zijn nu? Met 50.000 sollicitanten waarvan 90% afgekeurd is, kan een personeelstekort toch niet echt meer een excuus zijn?

 

groet, 

Tonny


39 reacties

Badge +3

Het AKO topic is 8 jaar oud met de laatste reacties 7 jaar geleden.

En jij bent 12? 🤗

Nee, 54 maar ik denk niet dat het veel zin heeft om dat uit het archief te halen.

Het AKO topic is 8 jaar oud met de laatste reacties 7 jaar geleden.

En jij bent 12? 🤗

Nee, 54 maar ik denk niet dat het veel zin heeft om dat uit het archief te halen.

Waarom niet? Leg dat eens uit? Wat staat er in dat topic dat niet de moeite waard is? ;) Sterker nog wat staat er in dat topic dat wel de moeite waard is @Robert B? 😯

Reputatie 1

Ik had laatst zelf nog zo'n twijfelachtig geval (check-out precies 30 minuten later dan de geplande aankomst, dus zal ietsjes eerder aangekomen zijn). Maar die werd binnen seconden automatisch toegewezen. Al scheelde het allicht dat dit m'n eerste GTBV-waardige vertraging in jaren was.

Binnen seconden automatisch toegewezen? Hoe in vredesnaam? Van al mijn jaren reizen met de trein heb ik weleens een claim ingediend maar deze zijn nooit binnen een paar seconden toegewezen. Eerder gevalletje maanden en maanden wachten. 

Om hier nog even op terug te komen: nou vooruit, het waren 360 seconden ofwel 6 minuten.

Claim ingediend via Mijn NS en op 21-2 om 19.40 uur kreeg ik de bevestiging, op 21-2 om 19.46 uur de mail dat de claim goedgekeurd was.

En op 23 februari stond het geld op m'n rekening. Het kan dus wel snel.

Heb jij NS Flex? Ik flex weekendvrij. 

Jouw claim kon blijkbaar wel geheel automatisch worden verwerkt. De mijne niet. Ik ben vast een heel ingewikkeld persoon met ingewikkelde claims. 

Badge +3

Waarom niet? Leg dat eens uit? Wat staat er in dat topic dat niet de moeite waard is? 😉 Sterker nog wat staat er in dat topic dat wel de moeite waard is @Robert B? 😯

Alsjeblieft https://www.dropbox.com/t/zjzU9J9BQgHpijLb (link verloopt 06-03-2023)

Dat is pagina 1 van 5. Waar het daar over gaat is dus sinds 2016 helemaal niet meer van toepassing omdat er nu ‘van rit naar reis’ geldt en je dus prima tijdens de spits even buiten de poortjes mag (maximaal 35 minuten).

Wat er nu speelt is dat een overstap (uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten) blijkbaar een GTbV claim om zeep helpt.

Bij meer dan 35 minuten kan ik me daar nog iets bij voorstellen, ook al vetrekt er in de tussentijd geen enkele trein. Daar is een ander (recent) topic over.

Reputatie 7
Badge +2

Heb jij NS Flex? Ik flex weekendvrij. 

Nee, oude WeekendVrij op saldo.

En de reis was echt een grensgeval: Voorschoten - Amersfoort met eerst een defect aan de trein, vervolgens politieassistentie en daarna een Sprinter voor ons (allemaal op Leiden - Amersfoort wat die dag rechtstreeks kon door werkzaamheden). Check-out precies 30 minuten later dan geplande aankomst, dus had nog moeilijk gedoe over net niet genoeg vertraging verwacht.

Bij mij was een claim met Flex Weekend Vrij binnen vier dagen toegekend. Blijkbaar is de afhandeltijd heel wisselend 

Badge +3

Bij mij was een claim met Flex Weekend Vrij binnen vier dagen toegekend. Blijkbaar is de afhandeltijd heel wisselend 

Als ‘het systeem’ niet anders kan constateren dat er voldoende vetraging was, wordt een claim per direct goedgekeurd. Of je je geld dan binnen enkele weken hebt (bij reizen op saldo) is dan nog maar de vraag.

Het grote probleem is dat een afwijzing (waarop je kunt reageren met uitleg) maanden in beslag neemt… 

Reputatie 1

Nee hoor. Niet alleen reageren op een afwijzing duurt maanden. Reguliere claims worden ook gewoon pas na maanden behandeld, althans dat is alleen mijn ervaring. Gezien de reacties hierboven kan het wel veel sneller, maar Joost mag weten hoe dat kan. Zoals ik eerder zei ben ik blijkbaar deel van de groep mensen met zeer ingewikkelde treinreizen dat het systeem het allemaal niet zelf kan beoordelen maar er een mens aan te pas moet komen. Blijkbaar ook voor het volgende waar ik al maanden op wacht:

 

Check in Rotterdam C. Uitcheck Groningen. Ik zit in de IC naar Groningen en er is een aanrijding op het baanvak Amersfoort-Zwolle dan strand ik dus in Amersfoort en mag ik omreizen via Deventer. Resultaat is met vertraging in Groningen. Dat kun jij, dat kan ik, dat kan NS, dat kan ProRail dat kan iedereen bedenken. Maar het systeem waar jij over spreekt kan dat bij de afwikkeling van mijn claim blijkbaar niet, waardoor hij niet automatisch wordt goedgekeurd en ik moet wachten tot een mens na maanden op de grote knop drukt. Daarom vind ik het maar zeer opvallend dat er zoveel verschil zit in de snelheid van de afhandeling van de claims. First in, first out wordt niet gehanteerd blijkbaar. De een krijgt het binnen 6 min, de ander binnen een week en weer een ander wacht dus maanden. 

 

Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat mijn reisgenoot beiden dezelfde claim hebben ingediend en hij een maand eerder uitsluitsel had. Zelfde type abonnement, zelfde in/uitcheck tijden, zelfde dag geclaimd, zelfde vertraging, zelfde alles. Schiet mij maar lek. 

 

Verder hoor ik over dit onderwerp allerlei verschillende antwoorden en scenarios, ook op dit forum. Via de chat gaf NS aan dat ze met de claims van eind november bezig zijn. Via de telefonische klantenservice vernam ik dat de NS nog bezig met claims van oktober dus ja vraag me niet wat nu werkelijk de realiteit is. Voor mij zit er niks anders op dan rustig af te wachten. Al snap ik er dus geen biet van na al die jaren. Wat mij mag NS hierover best wat meer specifiekere informatie over naar buiten brengen dan alleen drukte door personeelstekort maar goed wie ben ik. 

Allereerst, NS heeft bij monde van voormalig community manager Sivan aangegeven dat de oorzaak van de enorme vertragingen die ook 6 jaar geleden al speelden niet relevant zijn voor dit forum.

Ik heb een idee bij welke informatie de GTBV-computer in gaat, maar hoe het proces van verwerking daarna werkt is buiten de scope van waar ik soms iets van mag vinden als externe partij. Durf na zoveel jaar hier actief zijn wel te concluderen dat de first time right van de GTBV-computer erg laag is, veruit de meerderheid van de claims wordt pas na weken goedgekeurd. Dat wekt de indruk dat het grotendeels een handmatig proces is, maar tegelijkertijd komen die besluiten wel op de meest onmogelijke tijdstippen binnenrollen. Vraag is dan, is er zo laat nog iemand claims aan het goedkeuren, zit er een lange tijd tussen goedkeuren en verwerken van die goedkeuring, of kan de GTBV-computer de hoeveelheid niet bolwerken. Ik heb vermoedens natuurlijk, zoals velen hier, maar NS wil er niks over zeggen. Voor dit forum niet relevant.

Reputatie 7
Badge +3

@Jody1991 een GTbV-claim bij een omreis is geen standaard-claim. Van A naar B is makkelijker te beoordelen dan van A naar B via C.

@Henk_NL NS heeft ook klantenservice medewerkers in o.a. Suriname heb ik uit reacties van klanten begrepen. Als deze medewerkers aan de andere kant van de wereld claims behandelen kan dat de rare tijden van afhandeling verklaren.

Webhelp doet onder andere voor NS inderdaad ook klantcontacten via Paramaribo sinds een aantal jaren terug dat contract is uitgebreid. Maar ik heb nooit meegekregen dat men daar ook aan claims mag rommelen. Zou een hoop verklaren…

 

WH zelf zit in nog veel meer (lage lonen) landen. For obvious reasons. Ik ben er in Portugal wel eens over de vloer geweest bijvoorbeeld. 

Badge +3

@Jody1991een GTbV-claim bij een omreis is geen standaard-claim. Van A naar B is makkelijker te beoordelen dan van A naar B via C.

Het lijkt me logisch dat het systeem bij vertraging tussen A (Rotterdam) en C (Groningen) gaat kijken wat de reistijd was op basis van de tijd van je incheck in A en eerst mogelijke aankomst in C. Als je uitchecktijd in C ongeveer klopt is dat een ‘match’, je claim is geldig en wordt goedgekeurd.

Bij omreizen via B (in het geval van @Jody1991 via Deventer) moet je daar natuurlijk niet uit/inchecken, want dan is het een ‘via’ reis zonder vertraging. Of misschien vindt het systeem wel dat omreizen via Deventer eigenlijk sneller kon dan je daadwerkelijk gedaan hebt?

Maar dan zou je alsnog meteen een afwijzing moeten krijgen (niet voldoende vertraging geconstateerd), en mag je inderdaad de molen in.

Reputatie 1

Nee ik was alleen in Rotterdam C ingecheckt en pas in Groningen uitgecheckt. Bij het omreizen via Deventer ben ik daar dus niet uitgecheckt. Ik was hierdoor uiteindelijk 60 minuten later in Groningen. 

 

21.04 zou ik uit Amersfoort richting Groningen vertrekken maar dat kon dus niet vanwege de aanrijding. Dus 21.22 met de IC naar Deventer. 22.16 vanuit Deventer naar Zwolle en 22.45 vanuit Zwolle naar Groningen. 

Nee ik was alleen in Rotterdam C ingecheckt en pas in Groningen uitgecheckt. Bij het omreizen via Deventer ben ik daar dus niet uitgecheckt. Ik was hierdoor uiteindelijk 60 minuten later in Groningen. 

 

Badge +3

21.04 zou ik uit Amersfoort richting Groningen vertrekken maar dat kon dus niet vanwege de aanrijding. Dus 21.22 met de IC naar Deventer. 22.16 vanuit Deventer naar Zwolle en 22.45 vanuit Zwolle naar Groningen. 

Claim goedgekeurd zou ik zeggen dan. Succes!

Als tip, wacht een paar dagen voordat je een GTbV claim indient.

Reageer