beantwoord

Bestemming niet bereikt

  • 7 April 2024
  • 27 reacties
  • 451 Bekeken

Reputatie 7

Een vraag namens kennissen van mij. Zij hebben gisteren 2 kaartjes uit de automaat gekocht: Roosendaal - Leerdam en zijn gelijk gaan reizen. 10.07 sprinter Dordrecht. In Dordrecht 4 minuten overstaptijd maar deze hebben ze niet gehaald (zijn oudere mensen, lopen niet zo snel en het is trap op trap af.) Trein reed net weg. Ze hebben een half uur gewacht. Toen trad een storing op: seinstoring tussen Gorinchem en Leerdam. Niemand kon verdere informatie geven, de trein reed nu maar tot Gorinchem. Ze zijn meegereisd in de hoop dat het mogelijk opgelost zou zijn in vrij korte tijd. Maar niet dus. Ook geen vervangende bus en er was daar ook geen reguliere bus richting Leerdam. De verstoring bleef maar duren. De mensen waar ze die middag op bezoek zouden gaan hebben geen eigen vervoer dus ze konden ook niet opgehaald worden. Uiteindelijk zijn ze na ruim 1,5 uur zinloos wachten in Gorinchem maar teruggereisd naar Roosendaal (nieuwe kaartjes terug gekocht). Zij willen geheel geld terug want hun doel is niet bereikt (gezegd dat dat niet mogelijk is). Dit dus compleet weggegooid geld geweest. Zij hadden wel vervangend vervoer gewild maar dat was er niet. Ik heb nagekeken of er mogelijk een lijnbus was, maar in en rond Leerdam is er in het weekend eigenlijk alleen flexvervoer, met bestellen, bellen, apps etc. De bestuurder van de R-net trein hebben ze bevraagd maar deze wist het ook allemaal niet. Verder nergens enig personeel natuurlijk op die kleine stations. Is er compensatie mogelijk? Niet bij NS heb ik gezegd, maar van de site van R Net werd ik niet veel wijzer. Wat is er in zulke gevallen mogelijk?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 April 2024, 14:22

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Via NS zullen ze geen geld terug krijgen, want op het NS deel van het traject was er geen vertraging.

Je kunt het via https://contact.dmg.qbuzz.nl/hc/nl/requests/new proberen.

Reputatie 7
Badge +1

Wordt op de NS-automaat eigenlijk aangegeven, voordat je betaalt, dat je meerdere overeenkomsten aangaat?

In ieder geval hebben ze recht op terugbetaling van Dordrecht-Leerdam en Gorinchem-Dordrecht, aangezien ze zijn teruggereisd omdat de bestemming alleen worden bereikt met meer dan een uur vertraging. In principe was het niet nodig geweest om daarvoor een nieuw ticket te kopen. Vergoeding moet je aanvragen daar waar je het oorspronkelijke ticket hebt gekocht, in dit geval dus NS.

Of Roosendaal-Dordrecht vergoed moet worden, hangt ervan af of NS op de automaat duidelijk maakt of je meerdere overeenkomsten aangaat. Zo niet, dan heb je maar 1 overeenkomst en moet alles worden terugbetaald.

Badge +3

Op tickets uit een automaat (en e-tickets) staan inderdaad de vervoerders apart vermeld (maar niet de prijs per vervoerder).

De vervoerderskeuze moet je van tevoren maken (als er meerdere mogelijkheden zijn), dus ik neem aan dat het scherm in dit geval zal tonen Roosendaal - Dordrecht met NS en Dordrecht - Leerdam met R-net.

Bij voldoende vertraging op Roosendaal - Dordrecht krijg je natuurlijk ook GTbV voor het R-net deel.

Edit: je krijgt bij een automaat in Roosendaal ook een optie met NS via Den Bosch (iets duurder) en vrije keuze (vanaf Dordrecht of Geldermalsen met R-net).

Reputatie 7
Badge +1

Op een ticket uit een automaat (en e-tickets) staan inderdaad de vervoerders apart vermeld (maar niet de prijs per vervoerder).

Dat is niet de vraag en ook niet bepalend. Dat moet voor betaling worden aangegeven om werkzaam te zijn.

Badge +3

Vorige reactie aangevuld, maar wat je precies op het sherm te zien krijgt is een (logische) aanname.

Tussen Gorinchem en Leerdam rijden wel degelijk ook bussen (soms met overstap in Arkel of Vianen). Die komen ook gewoon uit de reisplanner 9292. 

Ik snap werkelijk niet hoe je tot de conclusie bent gekomen dat er geen bussen in Leerdam rijden in het weekend. Lijn 85 rijdt 2x/uur, lijn 260 1x/uur en er rijden twee ritten op lijn 704. 

Reputatie 7
Badge +1

De vervoerderskeuze moet je van tevoren maken (als er meerdere mogelijkheden zijn), dus ik neem aan dat het scherm in dit geval altijd zal tonen Roosendaal - Dordrecht met NS en Dordrecht - Leerdam met R-net.

Ook dat is niet bepalend. Dit is de vraag:

Wordt op de NS-automaat eigenlijk aangegeven, voordat je betaalt, dat je meerdere overeenkomsten aangaat?

Dat je meerdere vervoerders gebruikt, dat is aardig om te weten, maar dat betekent niet automatisch dat je meerdere overeenkomsten aangaat. Dat moet er expliciet bij staan (zoals in de NS-app), of anders is het niet van toepassing.

Reputatie 7

Tussen Gorinchem en Leerdam rijden wel degelijk ook bussen (soms met overstap in Arkel of Vianen). Die komen ook gewoon uit de reisplanner 9292. 

Ik snap werkelijk niet hoe je tot de conclusie bent gekomen dat er geen bussen in Leerdam rijden in het weekend. Lijn 85 rijdt 2x/uur, lijn 260 1x/uur en er rijden twee ritten op lijn 704. 

Ik zie het nu inderdaad. Ik blijk het blauwe schuifje "toon vervoer met reservering" aan te hebben staan in 9292 en zag een hele reeks opties met dit vervoer. De gewone bus viel zo op het eerste gezicht niet op hiertussen.

Reputatie 7

In ieder geval hebben ze recht op terugbetaling van Dordrecht-Leerdam en Gorinchem-Dordrecht, aangezien ze zijn teruggereisd omdat de bestemming alleen worden bereikt met meer dan een uur vertraging. In principe was het niet nodig geweest om daarvoor een nieuw ticket te kopen. Vergoeding moet je aanvragen daar waar je het oorspronkelijke ticket hebt gekocht, in dit geval dus NS.

Dat ze geen nieuw ticket hadden hoeven kopen wist ik niet. Ze hebben dat voor de terugrit dus bij R-Net gekocht, want er zal geen NS- automaat in Gorinchem staan. Afhankelijk van wat er op de NS-automaat in Roosendaal heeft gestaan, moeten ze dus eventueel bij 2 vervoerders zijn om iets in te dienen begrijp ik. Heeft R- net ook een eenvoudig GTBV formulier, voor terugbetaling Gorinchem- Dordrecht?

P.S. Eigenlijk vind ik dat ze een beetje aan hun lot zijn overgelaten. Nul info vanuit R- Net, geen vervangend vervoer maar ook geen personeel dat iets weet, of ze dan evt op de lijnbus heeft gewezen. Zoek het zelf uit. Veel mensen kijken op apps, maar zij hebben geen smartphone, maar nog zo'n oude Nokia.

Reputatie 7
Badge +1

In ieder geval hebben ze recht op terugbetaling van Dordrecht-Leerdam en Gorinchem-Dordrecht, aangezien ze zijn teruggereisd omdat de bestemming alleen worden bereikt met meer dan een uur vertraging. In principe was het niet nodig geweest om daarvoor een nieuw ticket te kopen. Vergoeding moet je aanvragen daar waar je het oorspronkelijke ticket hebt gekocht, in dit geval dus NS.

Dat ze geen nieuw ticket hadden hoeven kopen wist ik niet. Ze hebben dat voor de terugrit dus bij R-Net gekocht, want er zal geen NS- automaat in Gorinchem staan. Afhankelijk van wat er op de NS-automaat in Roosendaal heeft gestaan, moeten ze dus eventueel bij 2 vervoerders zijn om iets in te dienen begrijp ik.

De verkopende vervoerder moet dit helemaal afhandelen bij mijn weten, dus NS.

Badge +3

De verkopende vervoerder moet dit helemaal afhandelen bij mijn weten, dus NS.

Ja, het is één (doorgaand) vervoerbewijs maar de NS geeft natuurlijk geen vergoeding voor vertraging of uitval bij een andere vervoerder.

Natuulijk wel zuur dat als je op het NS deel een paar minuten vertraging hebt en een overstap naar een andere vervoerder mist, je kunt fluiten naar GTbV.

In dit geval kon men nog vanuit Dordrecht naar Gorinchem (trein van een half uur later), en zul je bij R-net moeten zijn voor enige restitutie.

Als je bij de NS een claim indient voor Roosendaal - Leerdam en dan aangeeft dat je je bestemming niet bereikt hebt (dus in Gorinchem ‘uitgecheckt’ hebt) lijkt het me wél logisch om heel het ticket te vergoeden, al zal de NS je steevast naar de andere vervoerder verwijzen (sinds juni 2022).

Reputatie 7

Dat je meerdere vervoerders gebruikt, dat is aardig om te weten, maar dat betekent niet automatisch dat je meerdere overeenkomsten aangaat. Dat moet er expliciet bij staan (zoals in de NS-app), of anders is het niet van toepassing.

Heb even op de automaat gekeken. Je krijgt keuze uit route A (via Dordrecht, het goedkoopst) en route B (via Den Bosch/Geldermalsen, een beetje duurder) of route C (even duur als B maar je hebt dan "vrije reisroute"). De reisdelen staan gespecificeerd met de betreffende vervoerder erachter. Dus 2 "reisovereenkomsten"?

Badge +3

Heb even op de automaat gekeken. Je krijgt keuze uit route A (via Dordrecht, het goedkoopst) en route B (via Den Bosch/Geldermalsen, een beetje duurder) of route C (even duur als B maar je hebt dan "vrije reisroute"). De reisdelen staan gespecificeerd met de betreffende vervoerder erachter. Dus 2 "reisovereenkomsten"?

Top, dan kan je dus het beste de vrije routekeuze nemen (voor de zekerheid, omdat het risico  bestaat dat er uitval is tussen Dordrecht en Leerdam). Zal allicht goedkoper zijn dan een lijnbus van Gorinchem naar Leerdam.

Wel jammer dat die reizigers geen retourtje Roosendaal - Leerdam hadden, want dat zou bij ‘bestemming niet bereikt’ volgens mij geheel vergoed worden. De kaartjes voor de terugreis (gekocht in Gorinchem) zal de NS absoluut moeilijk over doen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat je meerdere vervoerders gebruikt, dat is aardig om te weten, maar dat betekent niet automatisch dat je meerdere overeenkomsten aangaat. Dat moet er expliciet bij staan (zoals in de NS-app), of anders is het niet van toepassing.

Heb even op de automaat gekeken. Je krijgt keuze uit route A (via Dordrecht, het goedkoopst) en route B (via Den Bosch/Geldermalsen, een beetje duurder) of route C (even duur als B maar je hebt dan "vrije reisroute"). De reisdelen staan gespecificeerd met de betreffende vervoerder erachter. Dus 2 "reisovereenkomsten"?

Meerdere vervoerders wil niet automatisch zeggen dat je meerdere overeenkomsten hebt. Alleen als er dan expliciet bij staat dat je meerdere overeenkomsten hebt, dan is dat het geval.

Ik zou in dit geval een complete terugbetaling van NS vragen, inclusief de nieuw gekochte kaartjes voor de terugreis. Als NS dat niet wil, ga dan door naar het Klachtenloket OV en/of de Geschillencommissie OV. Daarbij is denk ik een foto van de informatie op de automaat handig.

Reputatie 7
Badge +3

NS vergoedt geen kosten veroorzaakt door vertraging bij een andere vervoerder.

 

Reputatie 7
Badge +1

NS vergoedt geen kosten veroorzaakt door vertraging bij een andere vervoerder.

Je laat informatie over GTBV zien. Daar gaat het hier niet over.

Reputatie 7
Badge +3

NS vergoedt geen kosten veroorzaakt door vertraging bij een andere vervoerder.

Je laat informatie over GTBV zien. Daar gaat het hier niet over.

Men wilt geld terug omdat bestemming niet bereikt is. Maar men kon bestemming niet bereiken door vertraging/verstoring bij een andere vervoerder. M.a.w. men moet bij die andere vervoerder zijn en niet bij NS.

Badge +3

Gelukkig gaat het niet om e-tickets!

De kaartjes voor de heenweg naar Leerdam kwamen uit een automaat van de NS (Roosendaal). waarbij er gekozen is om vanaf Dordrecht met R-net naar Leerdam te reizen… 🤔

Bij wie moet je dan zijn voor vergoeding en je bestemming niet bereikt? Ja, dat zou de NS zijn!

Ben heel benieuwd hoe dit afloopt, en al helemaal de vergoeding van het ticket voor de terugreis (gekocht in Gorinchem wegens reis afgebroken want Leerdam was tijdelijk niet bereikbaar met de trein).

Geen idee wie het beste antwoord gemarkeerd heeft, maar voor onverrichter zake terug van Gorinchem naar Roosendaal zou R-net dus (volledig) moeten opdraaien, ook al was er voor die reis helemaal geen vertraging ❓

Geen idee trouwens of R-net wel een GTbV regeling heeft… (afgezien van zich moeten houden aan de EU regels, die de NS vrolijk negeert soms) 🙄

NS vergoedt geen kosten veroorzaakt door vertraging bij een andere vervoerder.

Je laat informatie over GTBV zien. Daar gaat het hier niet over.

Men wilt geld terug omdat bestemming niet bereikt is. Maar men kon bestemming niet bereiken door vertraging/verstoring bij een andere vervoerder. M.a.w. men moet bij die andere vervoerder zijn en niet bij NS.

Lees je de berichten van anderen wel voordat je iets op je toetsenbord tikt?

Reputatie 7
Badge +1

NS vergoedt geen kosten veroorzaakt door vertraging bij een andere vervoerder.

Je laat informatie over GTBV zien. Daar gaat het hier niet over.

Men wilt geld terug omdat bestemming niet bereikt is. Maar men kon bestemming niet bereiken door vertraging/verstoring bij een andere vervoerder. M.a.w. men moet bij die andere vervoerder zijn en niet bij NS.

Je moet dan bij de verkoper van het ticket zijn. In dit geval NS.

Badge +3

Je moet dan bij de verkoper van het ticket zijn. In dit geval NS.

En voor het (uit een R-net automaat gekochte) kaartje Gorinchem - Roosendaal dan ❓

Dan zou je recht op GTbV (als R-net zoiets kent) in Dordrecht of Geldermalsen ophouden.

Hetzelfde ticket kan je namelijk ook bij NS kopen. Bij wie moet je dan zijn voor GTbV? 🤔

 

Reputatie 7
Badge +1

Je moet dan bij de verkoper van het ticket zijn. In dit geval NS.

En voor het (uit een R-net automaat gekochte) kaartje Gorinchem - Roosendaal dan ❓

Dan zou je recht op GTbV (als R-net zoiets kent) in Dordrecht of Geldermalsen ophouden.

Hetzelfde ticket kan je namelijk ook bij NS kopen. Bij wie moet je dan zijn voor GTbV? 🤔

Het gaat niet over GTBV. Reizigers hebben hun reis afgebroken en zijn naar hun beginstation teruggekeerd. Aangezien het hier over 1 doorgaande overeenkomst gaat, met NS aangegaan, moet NS de hele afhandeling doen en alles terugbetalen.

Badge +3

Een claim voor restitutie wegens ‘bestemming niet bereikt’ gaat via het GTbV systeem, maar zou dus (handmatig) op een andere manier afgehandeld moeten worden ❓

Kan me voorstellen dat de NS gewoon zegt “die vertraging of uitval van een andere vervoerder is niet onze schuld, dus ga daar maar klagen”.

Want anders zouden er verschillende uitkomsten zijn bij een kaartje uit een automaat (gekocht bij R-net) en een e-ticket (gekocht bij NS).

Bij vertraging (of uitval/bestemming niet bereikt) op het NS deel van het traject kan je voor vergoeding terecht bij de NS, ongeacht waar je je ticket gekocht hebt.

Dan zou dat andersom toch ook zo moeten zijn?

Hoe zit het trouwens met een ov-chipkaart, waarbij je overstapt door uit- en in te checken (en dat moet met een kaartje uit een automaat ook!). Ga je dan een nieuwe overeenkomst aan?

Of zit ik er nu helemaal naast, en is ‘bestemming niet bereikt’ of je reis afbreken omdat die geen zin meer heeft (bijv. een concertbezoek) iets totaal anders dan een vorm van (of gevolg van) fikse vertraging?

Als je de laatste verbinding van R-net niet haalt kan je het beste via R-net (Qbuzz) een compensatie aanvragen. Voor de bus, tram en metro staat het volgende op hun website:

 

  • Als de eerste of laatste bus, tram of metro niet volgens de dienstregeling vertrekt (meer dan 10 minuten te laat) of helemaal niet komt, dan kun je rekenen op 1 keer RET 2 uur of compensatie van eventuele taxikosten, of organiseert de RET vervangend vervoer.

Ik kan helaas niet bevestigen of dit ook voor de trein geldt.

Reputatie 7
Badge +1

Een claim voor restitutie wegens ‘bestemming niet bereikt’ gaat via het GTbV systeem, maar zou dus (handmatig) op een andere manier afgehandeld moeten worden ❓

Kan me voorstellen dat de NS gewoon zegt “die vertraging of uitval van een andere vervoerder is niet onze schuld, dus ga daar maar klagen”.

Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook.

Want anders zouden er verschillende uitkomsten zijn bij een kaartje uit een automaat (gekocht bij R-net) en een e-ticket (gekocht bij NS).

Een verschil tussen ticket gekocht bij NS online en bij de NS-automaat is er sowieso, omdat NS op de automaat niet zegt dat je meerdere overeenkomsten aangaat, dus je hebt automatisch 1 overeenkomst met NS. Wat er op de automaat van R-Net staat, dat weet ik niet, maar dat doet er voor dit geval niet toe.

Of zit ik er nu helemaal naast, en is ‘bestemming niet bereikt’ of je reis afbreken omdat die geen zin meer heeft (bijv. een concertbezoek) iets totaal anders dan een vorm van (of gevolg van) fikse vertraging?

Dat is inderdaad iets anders en dat wordt in de EU-verordening ook in een ander artikel behandeld. Als NS dat met hetzelfde formulier kan afhandelen, prima natuurlijk.

Als je de laatste verbinding van R-net niet haalt

Daar gaat het hier helemaal niet over.

Reageer