beantwoord

Aantekening werd een boete



Toon eerste bericht

54 reacties

Een vaste toeslag is idioot duur voor korte trajecten.

Logisch, want eerste klas is voor korte afstand ook totale onzin.

Reputatie 7
Badge +1

Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.

Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt.

Ehm, nee. Wel dat de meerderheid Nederlands spreekt.

Reputatie 7

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Japanse treinen kennen op de Shinkansen en enkele Limited Express treinen na al 50 jaar geen eerste klas meer.

Verder kent een groot aantal landen geen eerste klas meer in het regionale vervoer.

 

Klopt maar ik doelde erop dat geen enkele trein in Nederland nog klasseverschil zou hebben. Dan zijn het klasseloze metrootjes geworden. Echte intercity’s zijn er toch al niet of nauwelijks. Teveel steden, stadjes en dorpen op een steenworp van elkaar in een vol landje.

Reputatie 7

Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.

Liever een maandelijks afgekocht recht zoals bij de toeslag in de ICD tussen Rotterdam en Schiphol. Wel graag controleren 😉

In Sprinters heeft 1e klas weinig zin, maar er zijn hier helaas ook intercityverbindingen die in feite gedeeltelijk sprinters of andere tussenvorm zijn. Toch heel iets anders dan bijv de ICE'S in Duitsland. 

Reputatie 7

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

De eerste klas vervoert voornamelijk lucht. 

Er is verhoudingsgewijs wel teveel 1e klas in veel treinen. De 2e klas draait verder hoofdzakelijk op ov-studentenkaarten. Ook niet veel inkomsten daarvan.

Overigens vervoert de 2e klas van de meeste treinen ook voornamelijk lucht, met name na 20.00 in de avond. Ik zie de lange intercity’s en de ICD in Breda dan altijd vrijwel leeg voorbijkomen. Hier en daar zitten wat mensen. Lijkt me zeer kostbaar.

En de bussen weleens gezien buiten schooltijden?

Reputatie 7

Dat is een misverstand over de 1e klas. Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn heeft 1e klas meerwaarde voor de mensen die ervoor willen betalen.

 

Bij toenemende drukte zal de meerwaarde afnemen. Op het moment dat geen stoel meer beschikbaar is en men moet staan, zullen weinigen nog spreken van een meerwaarde waar men voor wil betalen.

Bij een effectief systeem van toeslagen waarbij er overloop ontstaat uit de 2e klas, dreigt de meerwaarde van de 1e klas teniet te gaan.

Reputatie 7

Overigens zie ik niet in, waarom het onderscheid dan moet worden afgeschaft. Dat is toch een prima keuze die men kan maken ? Extra geld in ruil voor een zitplaats ?

 

Bij voldoende capaciteit is daar helemaal niets op tegen en ook het gebruik van het prijsmechanisme stuit bij mij niet op verzet.

Waar het mij om gaat is dat bij de huidige en te verwachten schaarste aan capaciteit het niet zo zou moeten zijn, dat men capaciteit onbenut laat. Openbaar vervoer zou er primair op gericht moeten zijn om de beschikbare capaciteit om personen op een veilige wijze te vervoeren maximaal te gebruiken.

Het hanteren van verschillende klassen werkt daarbij, gezien de inflexibiliteit, contraproductief.

Dat er onder de huidige omstandigheden een grote toestroom kan ontstaan lijkt mij duidelijk, dat er een tekort aan materieel is ook en dat de verhouding 1e/2e klas reiziger wijzigt lijkt mij niet ondenkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Zo werkt NS Flex nu eenmaal. Als je niet bent ingecheckt of niet volgens de klasse waarin je reist, wordt dit geregistreerd en volgt een correctietarief. 

Ik mag aannemen dat iemand van 16 wel het verschil weet tussen een cijfer 1 of 2.

Badge +3

Bij het maken van die aantekening (registratie afwijking) kan een conducteur verder ‘graven’ in de backend of er sprake van een 1e klas abonnement is.

Of ze een Klassewissel kunnen zien weet ik niet, maar bij geen aantoonbaar 1e klas reisrecht volgt dus die registratie (die dan weer leidt tot een correctie, dat bepaalt het systeem later wel).

Bij Flex is de regel (handelperspectief?) dat een afwijking/registratie 1e klas gemeld wordt aan de reiziger (met mogelijke gevolgen zoals een correctietarief), en dat die dan inderdaad mag blijven zitten.

Een scheefrijder die alsnog kiest om te verhuizen naar 2e klas heeft dan geen zin, want de registratie is al gemaakt.

Bij een NS Business Card wordt de registratie stilzwijgend gedaan (daar gaan we de beste reiziger niet mee lastig vallen natuurlijk, het systeem zoekt het wel uit) en diegene mag dan natuurlijk ook blijven zitten.

Wellicht dat men bij Flex (uit onwetendheid, gemakzucht of ter voorkoming van agressie/discussie) er ook maar niets van zegt en dus simpelweg met één druk op een knop registreert, waarna het systeem wel bepaalt wat voor gevolgen het heeft?

Automatisme dan denk ik. Tikte bij de zelfscan bij een supermarkt ook wel eens op Betalen terwijl ik producten had gekocht die in de aanbieding waren. Tegenwoordig geven die apparaten dan (gelukkig) een melding daarover (Bonuskaart?) voordat je teveel betaalt. En bij ‘mijn’ AH hangt er gewoon zo’n Bonuskaart aan een touwtje (handig want ik spaar toch geen AirMiles of zo) :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

1e treinreis van de zoon?

Badge +3

1e treinreis van de zoon?

De kaarthouder (zoon) kan gewoon een Klassewissel doen, of Samenreiskorting als dat zinnig is.

Reishistorie inzien kan die ook (zelfs in de NS app).

Facturen inzien kan alleen de contracthouder.

Zoon reisde onterecht 1e klas en is daarvoor ‘beboet’ voor 20 euro. Lesje geleerd :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

1e treinreis van de zoon?

De kaarthouder (zoon) kan gewoon een Klassewissel doen, of Samenreiskorting als dat zinnig is.

Reishistorie inzien kan die ook (zelfs in de NS app).

Facturen inzien kan alleen de contracthouder.

Zoon reisde onterecht 1e klas en is daarvoor ‘beboet’ voor 20 euro. Lesje geleerd :disappointed_relieved:

Hij bleek in een eersteklas coupé te zitten, maar dat had hij zelf niet door…..

Vandaar mijn vraag of het zijn 1e treinreis was, want iemand die vaker met de trein reist, weet het verschil tussen 1e en 2e klas en komt daar niet toevallig in terecht.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

Reputatie 7

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Prima, als ze dan nog een rustige coupé (helemaal stil is nergens voor nodig, maar graag op normaal geluidsniveau zonder allerlei dreunende muziek, niet teveel gevraagd toch?) kunnen handhaven 😉 ben ik daar gelijk te vinden. Wat rustiger kunnen reizen, zeker op wat langere afstand, is voor de meesten dé reden om nog 1e klas te reizen momenteel. Het gaat helemaal niet om je beter voelen dan een ander, zoals nog weleens gedacht wordt.

 

 

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Japanse treinen kennen op de Shinkansen en enkele Limited Express treinen na al 50 jaar geen eerste klas meer.

Verder kent een groot aantal landen geen eerste klas meer in het regionale vervoer.

 

Reputatie 7

Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.

Dan is het u hopelijk ook opgevallen, dat men in het grootste gedeelte van België Frans spreekt.

Ehm, nee. Wel dat de meerderheid Nederlands spreekt.

 

Of toch iets dat er op lijkt.

 

Uit de vlaamstalige krant De Morgen (live blog, 13 maart 2022 10h59):

 

[quote]

Trein geraakt die evacuatie uitvoerde in zuiden van Oekraïne

Een trein die onderweg was om burgers te evacueren uit de Oekraïense plaats Lyman, in de regio Loehansk, is in de nacht van zaterdag op zondag getroffen bij een bombardement. Volgens de Oekraïense spoorwegen kwam de conducteur om het leven en raakte een persoon gewond.

[/quote]

 

Erg nieuws. Maar wie is er nu dood ? De controleur of de machinist ?

 

De machinist waarschijnlijk. ‘Conducteur’ is vlaams voor machinist.

 

In het Frans (op de RTBF) is er minder twijfel over.

 

[quote]

Un train qui faisait route pour évacuer des civils de Lyman, dans la région orientale de Donetsk en Ukraine, a essuyé des tirs dans la nuit de samedi à dimanche. Le conducteur du train est décédé et une personne a également été blessée, a indiqué dimanche la compagnie ferroviaire ukrainienne.

[/quote]

 

En de Nederlandse krant NRC bevestigt.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Met het huidige controleniveau in de trein kan het tientallen reizen duren voordat iemand een keer wordt aangesproken op het wederrechtelijk plaatsnemen in de 1e klas.

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. Maar dan moet NS dat natuurlijk wel als strategisch doel formuleren, al het controlerend personeel instrueren en luid en duidelijk communiceren dat er echt gecontroleerd wordt in de 1e klas. Met de huidige wind die er waait bij NS zie ik het er helaas niet van komen.

Mag het prijsverschil tussen 1e en 2e klasse dan wel ook aanzienlijk groter? Ik heb al steeds meer bezwaar tegen het betalen van tarieven waarvan de kosten van het indienst hebben van personeel dat niets anders meer doet dan gratis meerijden betaald moeten worden. Als het ook nog eens beleid wordt dat die mensen hun werk niet doen in de 2e klasse, wil ik daar al helemaal niet meer aan mee betalen.

Reputatie 7
Badge

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Prima, als ze dan nog een rustige coupé (helemaal stil is nergens voor nodig, maar graag op normaal geluidsniveau zonder allerlei dreunende muziek, niet teveel gevraagd toch?) kunnen handhaven 😉 ben ik daar gelijk te vinden. Wat rustiger kunnen reizen, zeker op wat langere afstand, is voor de meesten dé reden om nog 1e klas te reizen momenteel. Het gaat helemaal niet om je beter voelen dan een ander, zoals nog weleens gedacht wordt.

 

 

Volgens mij is dit conform de huisregels al in de hele trein de bedoeling, alleen handhaven doet NS niet meer aan en dan... tja.

Reputatie 7
Badge +3

Wel opmerkelijk dat De Morgen niet het bij de NMBS gebruikelijke woord “bestuurder” gebruikt als vertaling voor het Franse “conducteur”. 

Het is en blijft en rommeltje hoe in het Nederlands het Franse woord “conducteur” verkeerd vertaald of verkeerd gebruikt wordt. Zowel in Nederland als in Vlaanderen gaat dat al decennia niet goed. Hetzelfde geldt voor het gebruik van het woord “machinist”. Geen wonder dat sommige media er niet meer uitkomen.

Reputatie 7
Badge +1

[quote]

Trein geraakt die evacuatie uitvoerde in zuiden van Oekraïne

Een trein die onderweg was om burgers te evacueren uit de Oekraïense plaats Lyman, in de regio Loehansk, is in de nacht van zaterdag op zondag getroffen bij een bombardement. Volgens de Oekraïense spoorwegen kwam de conducteur om het leven en raakte een persoon gewond.

[/quote]

Erg nieuws. Maar wie is er nu dood ? De controleur of de machinist ?

De machinist waarschijnlijk. ‘Conducteur’ is vlaams voor machinist.

Dat heb ik nog nooit iemand horen gebruiken in die betekenis (toch niet in het Nederlands :). Het lijkt me hier een geval van verkeerde vertaling of een journalist die het niet zo precies weet (komt vaker voor bij spoorse onderwerpen).

Het NMBS’iaans is “treinbestuurder”, de gewone mensen gebruiken o.a. "machinist” of "bestuurder”. Het NMBS’iaans voor conducteur is "treinbegeleider”, de gewone mensen gebruiken o.a. "conducteur” (!), “(trein)wachter” (dat verdwijnt wel langzaam) of "controleur”.

Zie ook dit artikeltje.

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

In Nederland werd vroeger ook de term "kaartjesknipper" gebruikt maar dat hoor je tegenwoordig bijna niet meer.

In België hoor ik dat ook nog wel eens heel af en toe maar men weet doorgaans wel dat het verouderd is.

Reputatie 7

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

 

Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er geen metro meer te vinden die nog een klasse-indeling hanteert en dat is niet voor niets.

Het is inderdaad zo dat in veel landen in stoptreinen, S-Bahn of andere regionale treinen er geen 1e klas meer is. Maar dat regionale verkeer is tariefmatig vaak volkomen gesplitst van de langeafstandstreinen. In Nederland rijden op veel trajecten zowel Sprinters als IC’s en wordt het tarief veelal berekend op basis van in- en uitcheck. Het systeem weet niet met welke treincategorie (IC of Sprinter) je gereisd hebt. Wanneer je de 1e klas uit alle Sprinters zou slopen dan wordt het reizen met een enkele incheck bij NS onmogelijk als je van een Sprinter op een IC overstapt.

Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.

In Duitsland bestaat trouwens ook eerste klas tarief voor regionale treinen, de helft van die treinen (meest RE) heeft wel eerste klas, de andere helft (meest RB/S) niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Een vaste toeslag is idioot duur voor korte trajecten.

Reageer