beantwoord

Aantekening werd een boete



Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge

Lijkt me ook geen goed idee.

Reputatie 7

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

En plein public met veel overtuiging een enorme connerie debiteren… da’s toch wel een Nederlandse specialiteit.

Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht. 

 

Overigens kan je van klasse vergissen ook een echte vergissing zijn. Zoals Philned schreef. Ik heb me vergist bij het tussenportaal van zo’n veredelde metro, maar ik had het dan na 5 minuten toch door, omdat het beeldscherm projecteerde “Welkom in de eerste klas !” De tijden van het rode pluche zijn vrijwel voorbij. En die oude gebakjes mét rode pluche zijn nu juist het liefst te vermijden...

Maar goed...dan kom je er met 20 euro nog enigszins ongeschonden vanaf.

 

Reputatie 7

Je kunt eerste klas ook regelen via een vaste toeslag die niet afstandsafhankelijk, bijv. €10 per enkele reis.

 

Verschillende toeslagen bestaan bij NS al voor alle kaartsoorten.

Het paradoxale is echter dat de meerwaarde van de 1e klas met name bestaat uit een suboptimale benutting van de ruimte. Naarmate deze ruimte beter benut wordt verdwijnt ook de meerwaarde.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

Kijk anders even op de wervingssite van Belgian Train (de SNCB dus). Hint: die conducteurs knippen de kaartjes niet. Ze hebben vooraan de plaats met het mooiste uitzicht.

 

Uiteraard heb ik het over het gebruik in het Nederlands. Ik woon overigens in België.

 

Reageer