beantwoord

Bijzonder slechte stoelen in de nieuwe Sprinters?

  • 14 November 2018
  • 71 reacties
  • 6916 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Sinds enige tijd rijdt de SNG ook op het traject Groningen – Zwolle ter vervanging van de ICM en de DDZ. De stoelen vind ik zelf ook verschrikkelijk zitten. Ik heb er veel meer reizigers over horen klagen. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

(Ze zijn ook smaller, maar daar heb ik op zich nog wel begrip voor gezien de trein nu ook goed toegankelijk is voor mindervaliden)

Tuurlijk: voor 10 minuten geen ramp. Maar voor mensen die vanuit Groningen Europapark naar Zwolle reizen (= 1 uur en 7 minuten), is het verre van prettig.

Los van de stoelen, vind ik ook dat de omroep om te huilen is (Google Translate doet het nog net niet beter). Waarom is dat systeem er überhaupt gekomen? Er is toch een conducteur aanwezig die kan omroepen? En anders kan de stem van de stationsomroep toch gewoon overgenomen worden (met wat aanpassingen)?

Verder zijn de bagagerekken te smal. Je kunt er nog net een sporttas op kwijt, maar daar blijft het bij.

Uiteraard is een sprinter bedoeld voor korte ritjes. Dus wat dat betreft is de trein nog niet eens zo heel verkeerd. Maar op het traject Groningen – Zwolle is het verre van comfortabel als je zowat het hele traject moet afleggen.

Ik denk ook dat er überhaupt geen sprinter treintype op dit traject hoort, gezien de afstanden. Maar dat staat los van dit onderwerp.


Beste,

Ik zit op hetzelfde traject en kom hier speciaal een account aanmaken om mijn onvrede te uiten. Hoe kan het anno 2019 dat er dermate slecht ergonomische treinen worden opgeleverd en ook nog eens 250 van zijn besteld, zelfs na een eerste livegang van 88 treinen.

Ik ervaar precies hetzelfde, alles lijkt erop mooi te zijn opgeleverd maar qua gebruik dramatisch.

Een opsomming:

  1. De stoelen in de eerste klas staan veel dichter op elkaar dan welke andere trein dan ook. Alle privacy is weg, je wordt gedwongen fysiek tegen elkaar aan te zitten en afschermen van bijvoorbeeld laptop gebruik is onmogelijk.
  2. De tafeltjes (mag je het uberhaupt zo noemen) zijn zo klein, er past net een iPhone in de lengte op. Hoe kan het voor een 1e klas waar veel wordt gewerkt dat iedereen wordt gedwongen om met de laptop op schoot te zitten? Kansloos.
  3. De bagagerekken zijn zo smal dat er geen koffer op kan, die staan dus nu overal in de weg.
  4. Het vuilnis moet verplicht naar een plek bij een deur worden gebracht want het is verdwenen bij de stoelen, zal allemaal beter zijn voor recyclen maar de gebruiker kan voor ieder dingetje nu opstaan en in een drukke trein tussen iedereen door proberen zijn afval kwijt te raken.
  5. De armleuningen zijn dermate dicht tegen de muur aan gezet, je kan er niet normaal op leunen zonder een gekke houding aan te nemen, daarnaast zitten ze ook nog is vast dus omhoog klappen ho maar. Daarnaast zijn er bij de dubbele zitjes 1 armleuning, leuk joh met een andere onbekende reiziger die ook bijna 550 euro per maand moet betalen voor een 1e klas abonnement worstelen om je arm neer te kunnen zetten.
Ongepaste trots, zowel in de trein als daarbuiten. Dit is een flutproduct, ziet er mooi uit maar voor gebruikers verschrikkelijk.
Reputatie 7
Badge
Sowieso is deze trein voor de 1e klas gebruikers echt een drama. Ik wil niet lullig zijn maar.....
Veelte weinig 1e klas sowieso. Stoelen inderdaad heel dicht bij elkaar. Je zit gewoon tegenover elkaar, behalve de twee achterste stoelen maar die zitten dan weer een stuk krapper.
De 1e klas heeft in deze sprinter helaas echt geen toegevoegde waarde. En dit zal ik niet snel zeggen over de 1e klas hoor...maar helaas. Toch een beetje een teleurstelling.

En waarom is er in godsnaam niet meer 1e klas gekomen in de SNG? Waarom zit de 1e klas alleen maar aan een kant van de trein? Ik snap dat echt niet.
De SLT heeft gewoon 1e klas aan allebei de kanten van de trein. En de 1e klas daar zit ook een stuk prettiger ook.

Het enige positieve puntje aan deze SNG is dat hij er wel mooi uitziet kwa uiterlijk in ieder geval. Maar praktisch is deze trein absoluut niet😌
Reputatie 7
Badge
Ik doe in de SNG veelal niet eens de moeite om de 1e klas-coupe op te zoeken, het is een gok of deze zich voor- of achteraan de trein bevindt dus sta je vaak verkeerd te wachten. Qua comfort maakt het inderdaad ook geen fluit uit of je 1e of 2e klas zit.

Precies weetje. Dit is echt niet goed gewoon. Ze hadden de 1e klas aan alle twee de kanten moeten doen.😌
De sprinter werd vandaag als intercity ingezet, geen comfortabele reis! Mensen zonder rugklachten hebben misschien geen problemen? De stoelen drukken je bovenlichaam naar voren, kan niet gezond zijn!
Reputatie 7
Badge
Precies weetje. Dit is echt niet goed gewoon. Ze hadden de 1e klas aan alle twee de kanten moeten doen.😌

In het slechts te geval sta je bij een SNG3 zo'n 40 meter (!) verwijderd van de eerste klasse als je aan de "verkeerde kant" staat.
Die minitreinstellen zijn nog geen 60 meter lang.
Als dit het ergste is bij het reizen met SNG dan valt het allemaal nog wel mee.
Pfff je zou toch denken dat de tekortkomingen van deze trein op een gegeven moment erkend zouden worden maar nee, ik hoor nog steeds dat het eigen schuld is of onwaar of wat voor een onzin dan ook. Beetje VVD-achtig om een ondermaats product te leveren en de gebruiker de schuld te geven als ze klachten hebben.
Welke tekortkomingen?
Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.
En toch biedt de 1e klas in een Sprinter helemaal niks, behalve een veel grotere kans op een zitplaats.

Om die reden mijd ik de Sprinter ook. Een grotere kans op een zitplaats is er trouwens op sommige momenten ook niet. Pas geleden reed ik om 9:20 met de IC van Amsterdam naar Utrecht en moest in de eerste klas staan, de tweede klas was overgelopen. Gelukkig stond er een meisje voor me op, ik ben 71.
Reputatie 7
Badge

In verhouding tot de enorme breedte van het SNG gangpad zijn de stoelen extreem smal. Normaal naast elkaar zitten kan eigenlijk niet.
Bij het ontwerp is hier echt iets fout gegaan, dit naast het feit dat de stoelen erg slecht zitten en de trein erg stug rijdt.
Heb je nu ook al ervaring als machinist dat je kunt aangeven dat de trein erg stug rijdt ?

Als machinist zijnde zijn er wel wat verschillen maar de trein is qua rijden toch redelijk te vergelijken met de SLT, wat geeft jou als passagier dan het idee dat deze trein 'stug' rijdt ??

Ik heb het dan natuurlijk over de vering, of liever gezegd het erg ontbreken daaraan. Vooral als je zit boven de draaistellen als reiziger is het goed voelbaar dat deze trein nogal erg het spoor volgt, zowel qua hoogte als van links naar rechts.
Dat je dat zelf niet merkt @Jeroen .
Reputatie 6
Toen dat oudere materieel op de baan kwam waren die klachten er vast wel!

Ik mis een paar opvallende overwegingen in deze discussie:

  • de afstand tussen de stoelen (beenafstand). Die is bij de SNG beduidend korter dan bij de SLT en terwijl ik helemaal niet bijzonder lang ben, heb ik daar last van! Ik weet nooit waar ik m'n knieëen moet laten. Daardoor kan ik niet netjes "in" de stoel zitten. In de SLT is dat allemaal geen probleem.
  • slijtage en vandalisme. Je kunt de meest mooie stoelen bedenken, maar die slijten best hard met zoveel passagiers per dag (als ze niet al gesloopt zijn voor die tijd). Daarom is het ondoenlijk om echt mooie stoelen te gebruiken.
En stoel mag van mij best heel basic en (knoert-)hard zijn, als hij dan maar wel natuurlijk het lichaam volgt en je je benen kwijt kunt. Bij de SNG hebben ze te "goedkoop" willen zijn met teveel reizigers in een bak (met daardoor te korte afstand tussen de stoelen).

Ik ben zelf geen 1e klas reiziger, maar het zou een mooie geste zijn geweest als daar, net als in de mat'54 en mat'64 vroeger, drie stoelen op een rij zouden zijn geplaatst. Dan heb je tenminste nog echt het idee dat je waar krijgt voor je (extra) geld.

Ik vind privacy in een trein een beetje flauwekul en ik wens daar ook niet aan mee te betalen. Maar een beetje normaal kunnen zitten zou wel erg fijn zijn.
Daar heb je een punt, in de zin dat de stoelen in de nieuwe generatie dubbeldekkers ook allemaal keihard zijn maar vanwege de betere vorm wel relatief goed zitten. Ik zou het liever anders zien, de 1e klas stoelen in de ICMm zijn bijvoorbeeld een stuk dikker en zachter en zitten duidelijk beter. Maar het probleem is de houding, niet zozeer de stugheid of de dikte.

Dat ze geen 2+1 opstelling willen doen zoals in de Mat '54 of Mat '64 snap ik want een Sprinter is echt een ander soort trein. Sprinters nu stoppen een stuk vaker dan Stoptreinen toen, en op een minuut of 20 hoef je echt geen extra grote stoel te hebben. Maar wat meer beenruimte, een paar graden verstelbaarheid en een normaal formaat klaptafel zou echt wel mogen hoor. In een SLT zit je met je knieën tegen een totaal nutteloze stoel voor je en een prullenbak waar je je koffie op kwijt kan. Bijna niet meer serieus te nemen dat.
Reputatie 7
Badge
In verhouding tot de enorme breedte van het SNG gangpad zijn de stoelen extreem smal. Normaal naast elkaar zitten kan eigenlijk niet.
Bij het ontwerp is hier echt iets fout gegaan, dit naast het feit dat de stoelen erg slecht zitten en de trein erg stug rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb tot nu toe alle 3 de dagen met de nieuwe SNG gereisd in de 2e klas en ik deel deze mening niet. Ja, ze zitten wat rechter en volgens mij zijn ze ook iets smaller (en is daardoor het gangpad iets breder), maar ik vind ze wel goed zitten. Beter dan de stoelen in de vernieuwde VIRM waar ik de hoofdsteun absoluut niet comfortabel vind.
Per rit zit ik 11 minuten in deze sprinter.
Reputatie 7
Ik heb omdat ik van treinen hou het hele traject den Haag CS Haarlem gereden.
Ik maak hierbij gebruik van een eerste klas dal vrij abonnement omdat ik vaak met de intercity direct reis die vaak ook in de daluren vol is wat betreft 2e klas. Op een aantal andere trajecten is het comfort net iets beter.
Maar ook in de tweede klas heb ik prive jarenlang met veel plezier gereisd.

Wat de sprinters betreft heb ik geen moeite wat betreft de stoelen of dit nu eerste klas stoelen zijn of die van de tweede klas.
Aan een sprinter stel ik heel andere eisen dan aan een intercity een sprinter mag van mij minder luxe hebben maar vindt ik optrekken en snelheid belangrijk.
Wat de SNG betreft die is mij prima bevallen ik heb beide klasse geprobeerd en de stoelen zaten daarbij van Den Haag CS tot Haarlem volgens mij goed.
Ja je moet ze niet in een echte lange afstand trein zetten daar zijn ze niet voor bedoeld.

Voor de goede orde ik ben 71 jaar en reis per intercity graag comfortabel voor het gewone vervoer per sprinter metro tram en bus ben ik zeer tevreden met het huidige materiaal.
De SNG scoort bij mij 8,5.

De zit van een stoel is voor ieder zeer persoonlijk de een houd van harde stoel de ander van een zachte, de volgende wil een rechte stoel de ander leunt liever naar achteren.
Aan zoveel smaken is in een trein en zeker een sprinter moeilijk te voldoen.

In de intercity 1e klas pak ik graag een stoel in de rij met enkele stoelen in de sprinter of Metro heb ik daar geen behoefte aan.
Ik heb vrij weinig te klagen over het comfort in de Intercity's; deze zijn wat hard in de VIRMm's, maar ik vind de vorm van de stoelen erg fijn. In een DDZ zit ik altijd goed, en in de ICR's en ICM's hangt het eigenlijk van de situatie af. Wat mij betreft zijn beide dubbeldekkers er op vooruit gegaan terwijl de oudere Intercity's vroeger toch echt beter comfort hadden.

Ik heb het geluk dat ik eigenlijk nooit in een Sprinter hoef te zitten; vrijwel overal waar ik kom is er een vaste intercityverbinding. Ik reis alleen veel rond, ook naar uithoeken van het land, en het valt mij op dat er gewoon heel veel reizigers dagelijks voor langere tijd in de Sprinters moeten zitten. Zelf heb ik er vooral negatieve dingen over gehoord en ik herken me daar ook als vaste Intercity-gebruiker in. Ik ken mensen die uit principe weigeren in de Sprinters te stappen, en ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat de Sprinters eigenlijk niets bieden wat een bus niet heeft. In een bus is het logisch dat er geen ruimte is voor extra luxe; in een trein is die ruimte er wel. Voor een rit van 10 minuten snap ik het maar men zit toch vaak een stuk langer dan 10 minuten in een Sprinter.

Het is natuurlijk goed dat er ook veel reizigers zijn die hier helemaal geen moeite mee ondervinden, en ik vind het fijn dat het dus geen universeel probleem is, maar ondertussen hoor ik toch vaak genoeg klachten over het comfort in de nieuwere treinen dat ik me afvraag of er iets aan te doen is, en of NS ooit nog het comfort van vroeger kan gaan bieden. Dat het steeds drukker wordt en dat er daarom minder belang voor het comfort is snap ik, maar dat heeft weinig betrekking op de 1e klas. En toch biedt de 1e klas in een Sprinter helemaal niks, behalve een veel grotere kans op een zitplaats.
Reputatie 7
In de metro van Rotterdam naar den Haag zit men ook rond de 25 minuten toch hoor ik niemand daarover klagen en hoe je het ook bekijkt een sprinter is vergelijkbaar het is een stoptrein die ook daar stopt waar de intercity niet stopt ook op de tussenliggende plaatsen.
Als je reist van intercity plaats naar intercity plaats neem ik ook de intercity maar ik moet ook als ik reis vaak met de sprinter die ik toch echt vergelijk met een bus Metro of tram en niet met een intercity.
Ik reis als gepensioneerd zijnde vooral voor mijn plezier ook in de sprinters.
Een intercity waar men vaak 2,5 tot 3 uur inzit moet comfortabel zijn.
Op de wel heel lange trajecten in Duitsland is de ICE zeer comfortabel maar te duur voor de kortere trajecten hier hetzelfde geldt trouwens voor de TVR in Frankrijk.
Er zal altijd gekozen worden voor een betaalbare vorm van vervoer en die zal verschillend zijn voor een kort en middellang traject een lang traject of een internationaal traject.
Ik zou zelf nooit 25 minuten in een metro zitten. Als het moet, een kwartier. Metro's hebben vaak plastic stoelen en zitten erg onprettig. In Amsterdam en Rotterdam rijden nog oudere metro's met stoffen stoeltjes, die zitten veel beter en ik probeer deze waar mogelijk te nemen. Maar ook op 20-25 minuten is dat vaak niet erg prettig.

Het comfort van de Intercity's die in Duitsland rijden is geweldig, ook in de 2e klas, maar ik begrijp dat dat voor de meeste Nederlandse Intercity's gewoon niet nodig is. Was het 3-treinenstelsel uit het Rail21-plan van 1988 geheel doorgevoerd, dan hadden we in Nederland nu "echte" Intercity's gehad. Maar dat is niet zo, dus hebben we Intercity's die veel stoppen en daarom niet gericht zijn op de echt lange afstanden. Dan nog zijn deze stoelen vele malen prettiger dan alles wat hier rondrijdt.

Mocht er ooit besloten worden terug te gaan naar een systeem met een Sprinter, een Sneltrein en een Intercity, waar de Intercity ook daadwerkelijk alleen op grote stations stopt, geloof ik dat dat voor de individuele reiziger een verbetering zal zijn. Maar dat is nu relevant noch realistisch.
Bij de SNG hebben ze te "goedkoop" willen zijn met teveel reizigers in een bak (met daardoor te korte afstand tussen de stoelen).
Door alle eisen voor mega grote toiletten, fietsruimtes, rolstoelruimtes, etc. hebben nieuwe treinen juist steeds minder zitplaatsen. Nog minder gaat het dus niet worden want dan moet straks de helft van de reizigers staan.

Ook bij de SLT wordt door de inbouw van toiletten het aantal zitplaatsen nog verder verminderd.
Reputatie 7
Badge
Als er luchtvering in de SNG zit zou het gewoon echt comfortabel moeten zijn. Dus wat mensen nou lopen te klagen over de vering of gebrek daarvan is mij echt een raadsel.
In de Plan V zat nooit geen luchtvering in. Toch reed dat ook gewoon prima toen.
In verhouding tot de enorme breedte van het SNG gangpad zijn de stoelen extreem smal. Normaal naast elkaar zitten kan eigenlijk niet.
Bij het ontwerp is hier echt iets fout gegaan, dit naast het feit dat de stoelen erg slecht zitten en de trein erg stug rijdt.

Het gangpad moet voldoende breed zijn zodat er ook mensen doorheen kunnen en ook kunnen staan in de spits.
Ik vraag me toch af of het stelsel met 3 treinsoorten niet realistisch is in Nederland omdat we het nooit écht hebben geprobeerd. Pier Eringa van ProRail heeft onlangs nog voor non-stop verbindingen met Groningen en Maastricht gepleit en hoewel dit vergezocht is, is het zeker toch interessant om een extra dienst te rijden met een trein die minder stopt? Bijvoorbeeld Amsterdam C - Almere C - Zwolle - Groningen. Of Den Haag C - Utrecht C - Amersfoort - Apeldoorn -Enschede.

Ook dit is theorie maar gezien de toekomst is het wel iets dat op een gegeven moment overwogen moet gaan worden. Wellicht in de vorm van het uitbreiden van het Intercity Direct-netwerk naar andere delen van het land.
Badge +3
En de 'tafeltjes' in de vierzitjes (past niet eens een laptop op) zijn afgerond en smal wegens (Europese) veiligheidseisen?

Ik las dat er in de ICNG gewoon (grote) uitklaptafels komen in de 1e klas.. Kan je tenmiste een potje kaarten of zo! 🤔
@MJL
Verstelbare stoelen in de sprinters? Hoeveel dwazer kunnen de eisen van sommige reizigers nog worden?

Het 3-treinensysteem is destijds afgeschoten omdat daarvoor zo'n 50-100 miljard nodig was aan infra investeringen en de politiek daar (terecht) niet over piekerde voor een paar minuten tijdwinst.
@ravitsec
Sprinterreizigers zitten gemiddeld 20 minuten in een trein, dat is geen "lange duur".

Overigens heb ik zelf veel last van mijn rug en krijg van artsen steevast het advies om daarom zoveel mogelijk op een rechte, harde stoel te gaan zitten. Zachte, diepe stoelen verergeren het probleem juist. De nieuwe stoelen in de verbouwde VIRM zijn voor mij daarom ideaal.
Badge +3
Haha, met de hittegolf vorige week las ik wel leuke dingen (op Twitter) van Arriva en Keolis over hun rolgordijnen in de trein.

Niet dat het veel helpt...

Reageer