beantwoord

Bijzonder slechte stoelen in de nieuwe Sprinters?

  • 14 November 2018
  • 71 reacties
  • 6907 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb sinds maandag inmiddels 3 keer in de nieuwe Sprinters gezeten op verschillende stukken tussen Haarlem en Den Haag Centraal, en ik zal niet de enige zijn maar ik heb een bijzonder slechte indruk van de stoelen in deze treinen. De stoelen zijn hard, dun, en staan steil recht op met geen enkele mogelijkheid om deze te verstellen. Nou heb ik tot nog toe alleen in de 1e klas gereisd, dus ik kan niet spreken voor de 2e klas, maar het lijkt mij sterk dat de stoelen hier beter zijn.

Nu is mij verteld dat er in het Verenigd Koninkrijk ook treinen rondrijden met eenzelfde type stoel - de klasse 800 die tussen Londen en het noorden rijdt - en dat er daar veel kritiek op is geweest. (artikel 1, artikel 2) Nu gaat het hier over intercitytreinen voor de lange afstand, waar comfort logischerwijs belangrijker is, maar de NS onderschat toch vaak hoe lang reizigers in Sprinters moeten zitten. Ik heb uiteindelijk bijgehouden hoe lang ik in zo'n "extra luxe" 1e klas stoel kon zitten voordat ik last van mijn rug kreeg; dat duurde 6 minuten. Daarna moest ik voor mijn eigen welzijn opstaan en heen en weer lopen voordat ik weer kon zitten. En dan ben ik nog jong en gezond.

Ik begin me dan toch af te vragen wat hier aan de hand is want de stoelen in de gerenoveerde VIRM's zijn ook vrij stug, en ik geloof dat de FLIRT's een vergelijkbaar soort stoel hebben. Heeft dit te maken met kostenbesparing, te strenge regelgeving of een gebrek aan belang voor de reiziger?
icon

Beste antwoord door ravitsec 15 November 2018, 09:00

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 5
Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.
Ik zie nergens tekortkomingen. Ik zie meningen van mensen, over hoe zij hadden gewild dat de trein was geworden. Zoals al eerder gezegd, er reizen dagelijks een miljoen mensen met de NS, je kan nooit iedereen tevreden stellen.
De SNG is net als veel andere treinen secundair uitgevoerd met luchtvering voor het comfort en ik ben eerlijk gezegd altijd blij als mijn trein gewoon het spoor volgt, anders heb ik zoveel uit te leggen als ik naast het spoor rij met mijn trein. 😉

Het heen en weer gaan ligt niet aan de trein maar meer aan het spoor zelf, op het traject Leeuwarden - Meppel zijn hele stukken spoor recent vervangen en daar rijdt deze trein echt wel goed. Als ik op de delen kom waar het spoor niet is vervangen zit ik net zo te schommelen in de SNG als dat ik in een ICM/DDZ doe.

Enige wat ik bemerk is dat het rij geluid in de SNG iets meer hoorbaar lijkt te zijn dan in de SLT.

Maar nu zit ik natuurlijk over het algemeen voor het draaistel en niet er bovenop, als passagier heb ik deze trein nog niet echt ervaren.
Ik vind persoonlijk de 1e klas inderdaad een houding afdwingen die net te rechtop is, maar als je in de goede houding zit, geven de stoelen wel goede steun.
De 2e klas heeft dat minder en vind ik persoonlijk die dus ook beter zitten voor een 'gemakkelijke' zit.
De stoelen zijn uitgekozen na een grote reizigerstest op Rotterdam Centraal. Wat ook al eerder is gezegd: de meerderheid heeft dus voor deze stoelen gekozen, maar je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas.
Reputatie 7
Badge +3
Die tafeltjes verdienen de naam tafeltjes niet, dat zijn gewoon smalle plankjes. Zijn net iets breder dan een hand.
Reputatie 4
De stoelen zijn uitgekozen na een grote reizigerstest op Rotterdam Centraal.
Wat heb je in hemelsnaam aan een reizigerstest op een station? Daar komen dan reizigers langs gaan er enkele minuten in zitten en zeggen, ja lekker of niet.
Ze hebben dan compleet geen idee hoe de stoel 20 minuten lang al wiebelend in een rijdende trein zal zitten.
De enige manier om dit aan reizigers voor te leggen is een treinstel nemen, daar in bijvoorbeeld één cuopé alle stoelen vervangen voor de nieuwe versies en dan tijdens de ritten die dat treinstel maakt de klanten gaan vragen naar hun mening hoe die stoelen op de lange duur zitten.
Ik heb sinds maandag inmiddels 3 keer in de nieuwe Sprinters gezeten op verschillende stukken tussen Haarlem en Den Haag Centraal, en ik zal niet de enige zijn maar ik heb een bijzonder slechte indruk van de stoelen in deze treinen.

Gisteren heb ik voor het eerst in de SNG gereden en eerlijk gezegd vond ik het een tegenvaller. Ook in de tweede klasse vind ik de stoelen niet prettig, ook in vergelijking met andere stoptreinen. Erg hard, erg kort en erg laag.
De stoelen in de echte Sprinter en in de SLT zijn ook niet fantastisch en comfortabele banken zoals vroeger in Plan V zal er wel niet meer inzitten, maar de SNG slaat alles.

Los daarvan ben ik ook niet te spreken over de rij-eigenschappen. De trein lijkt erg hard geafgeveerd en had het hele traject (Leiden-Haarlem) last van trillingen.

Met andere woorden: ik ben nog niet overtuigd...
Het is ook vrij vervelend om als 1e klas reiziger in een uithoek van de trein gepropt te worden, en dan ook nog boven een draaistel op een verhoging. Snap niet precies welk nut dit dient, en ik hoop dat het in de ICNG's meer wordt zoals in traditionele intercity's.
Maar die draaistellen zitten ook in de 2e klasse onder de trein en die verhoging zou er niet zitten als deze geen doel dient.

En als ik met de trein reis maakt het mij helemaal niet uit waar de 1e klasse zit in de trein, enige nadeel is als deze maar aan 1 kant van de trein zit dat je moet afwachten of de 1e klasse aan de voor- of aan de achterkant van de trein zit.

Er moeten hierin simpelweg keuzes gemaakt worden en nu komt de 1e klasse in alle sprinters in ieder geval op dezelfde plek te zitten.

De treinen worden niet gebouwd naar uw persoonlijke smaak maar naar een bepaalde filosofie welke volgens de NS het beste is voor de inzet van de treinen.

Of de ICNG de 1e klasse ook op de uiteinden van de trein heeft weet ik niet maar wellicht weet @Julian dat wel, aangezien hij betrokken is bij de ICNG.
Afgelopen week heb ik voor het eerst in een SNG gezeten. De stoelen zitten inderdaad voor geen meter. Ik ben geen tegenstander van harde stoelen, maar net zoals bij VIRMm zit ik in een rare kronkel in de stoel. SLT en SGM zitten echt vele malen beter.
Pfff je zou toch denken dat de tekortkomingen van deze trein op een gegeven moment erkend zouden worden maar nee, ik hoor nog steeds dat het eigen schuld is of onwaar of wat voor een onzin dan ook. Beetje VVD-achtig om een ondermaats product te leveren en de gebruiker de schuld te geven als ze klachten hebben.



Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.Ik zie nergens tekortkomingen.
Klaptafels, vooral onhandig op de lange stukken ten noorden van Zwolle. Tijdens je dagelijkse ritje naar je werk moet je daar met je laptop op schoot zitten.
SNG is een sprinter. Ook andere sprinters hebben geen klaptafels in de 2e klas. Dit kun je dus niet zien als een tekortkoming van een sprinter.


Dat kan wel, ik doe het namelijk al langer. Het hele concept Sprinter is van top tot teen één grote tekortkoming. Ik leef echt mee met de mensen die hier de dupe van worden want die moeten hier dus dagelijks mee reizen terwijl ze verteld wordt dat er niks mis is, en dat ze moeilijk doen. Er wordt in beide klassen een identiek product geleverd, alleen betaalt de 1e klasser ruim meer. Dat is niet acceptabel en het is ontoereikend voor een gevestigd Nederlands bedrijf.
Wil ook even toevoegen dat ik het gewoon zorgelijk vind. Het lijkt er sterk op dat dit soort onprettige stoelen al jaren in de nieuwe treinen worden gezet, en dat ze ook in de nieuwe intercity's straks gaan komen. Het comfort voor de reiziger gaat hiermee sterk achteruit, ondanks de andere factoren die het reizen in nieuwe treinen aantrekkelijker maken. Zo zijn de klaptafels en oplaadpunten erg fijn, en is ook de aanwezigheid van een leeslamp erg prettig. Dit valt jammer genoeg door de stugge zit vaak in het niet.

Ik ken het hele argument dat de NS gebruikt; dat deze stoelen door reizigers zijn getest, maar die hebben klaarblijkelijk dan niet erg goed hun best gedaan.
Reputatie 5
Ten eerste vervelend dat u vind dat de stoelen niet lekker zitten, echter moet u zich bedenken dat NS dagelijks meer dan een miljoen reizigers heeft van alle leeftijden, lengtes, gewichten en noem maar op, iedereen heeft een andere smaak. Ik vind dan ook de reactie dat de testers niet goed hun best hebben gedaan te suggestief en niet relevant. Daarnaast vind ik het ook niet fair naar de NS dat u suggereert dat de NS een gebrek heeft aan het belang van de reiziger omdat u niet lekker zit in de trein.

Het punt is en blijft dat op iedere stoel die NS in haar treinen plaatst er wel geklaag gaat komen van een groep reizigers, bij de ene stoel meer dan bij de ander. Nu vind ik zelf bijvoorbeeld de stoelen in de Flirt weer heerlijk zitten, maar vind een vriend van mij deze stoelen vreselijk.

En ja inderdaad, er zit een kostenplaatje aan verbonden, met 10 euro kan je niet voor 12 euro aan spullen kopen, dus moeten er ergens keuzes worden gemaakt, en die keuzes zal bij de een in het verkeerde keelgat schieten en vooe de ander weer de beste keuze zijn naar zijn of haar mening. Zo vind ik zoals ik al zei de stoelen in de FLIRT lekker zitten terwijl de Wi-Fi naar mijn mening niet nodig is, en een andere persoon zal daar precies omgekeerd over denken.
Reputatie 7
Badge +3
U kunt tenminste zitten. Vele spitsreizigers zullen jaloers op u zijn.
Tip: test de stoelen in de 2e klas, als die net zo zitten als die in de 1e klas, zou u kunnen overwegen uw 1e klas abonnement om te zetten in een 2e klas abonnement als u zeer regelmatig in deze sprinters reist.
Reputatie 7
Het 3 treinen stelsel is goed uit te voeren in landen als Frankrijk Duitsland en andere landen van dergelijke grote in Nederland inderdaad niet realistisch want wat zijn dan de intercity steden de sneltreinsteden en de plaatsen waar de sprinter stopt.

Dus ik snap waarom het nooit uitgevoerd is te ingewikkeld en te kostbaar en nog moeilijker om een heel intensieve treinenloop te realiseren.
Wij moeten hier tot compromissen komen en niet iedereen zal tevreden zijn.

Wat het ritje in de Metro Rotterdam Den Haag betreft alleen neem ik ook de intercity maar ik reis ook vaak met een groep ouderen en die hebben als 65 jarige net al ikzelf een gratis RET abonnement en reizen daarom met de metro op 0 tarief naar Den Haag omdat dat reiskosten uitspaart en een aantal dat niet kunnen betalen die groep is er namelijk ook en die kijken echt niet naar comfort.

Om straks in Hoek van Holland te komen zal men ook met de metro moeten en ik denk dat men in de toekomst veel meer van dit Randstad rail vervoer zal krijgen hier is de metro de nieuwe sprinter de sprinter de nieuwe sneltrein en daarnaast de intercity
Reputatie 7
Badge +3
Het is dan natuurlijk wel dat je dan alleen kan kiezen uit 3 stoelen.
Stel dat bij zo'n test ze alledrie gewoon ruk zitten, dan zal daar degene uitkomen die nog het minst oncomfortabel is.

Nu kunnen meningen verschillen, ik vind bv de nieuwe stoelen in de VIRM niet lekker zitten terwijl er weer mensen zijn die deze goed vinden zitten.
Ik las dat er in de ICNG gewoon (grote) uitklaptafels komen in de 1e klas.. Kan je tenmiste een potje kaarten of zo! 🤔
Ja, dat is dan wel weer een slimme zet denk ik want de ICNG is in veel opzichten de opvolger van de ICM. Die heeft nu grote, stevige klaptafels met ruimte voor een laptop, een krant én koffie, en dankzij de comfortabele zit is hij ruim geschikt voor lange binnenlandse reizen.

Met die brede tafels moet het in de vierzits opstellingen in de ICNG straks ook mogelijk worden om daar werk te doen. In de ICM is er alleen dat tafeltje bij het raam waar een standaard 15" laptop net half op past. Die zijn zeker niet onhandig klein zoals in de Sprinters maar zeker niet geschikt om zomaar op te werken. Afhankelijk van de stoelen zelf denk ik dat de ICNG een waardige opvolger van de ICM kan gaan worden. Het enige wat mij nog niet duidelijk is, is of ze net zoals de nieuwe sneltreinen van sommige regionale vervoerders ook rolgordijnen krijgen. Ik meen dit wel in de mockup te hebben gezien.

Als je het mij vraagt zit de crux 'm in het idee dat omdat het OV zo ontzettend hard groeit, dat het straks niet meer nodig is om comfort te bieden op de korte afstand. Je kan straks je telefoon of tosti-ijzer op twee verschillende manieren opladen en gratis naar podcasts luisteren, maar als je wil zitten moet je het doen op een soort van gerecyclede strijkplank.
Reputatie 5
Er bestaat geen stoel of bank die iedereen lekker vind zitten, dus er zijn altijd mensen die een bepaalde stoel echt niet lekker zullen vinden zitten terwijl de ander die stoel weer heerlijk vind zitten. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen dat vergeten.

Een behoorlijke tijd geleden, toen de IC brussel nog via roosendaal reed, ben ik van rotterdam naar roosendaal gereisd met die trein. Men reed toen met buitenlands materieel (kan zo niet zeggen waarvandaan) en die beschikte over zachte grote stoelen in de 2e klasse, en ik kreeg er zeer veel last van mijn rug van, terwijl andere die stoel weer heelijk vinden zitten.

Dat NS geen grote en dikke stoelen in de sprinters zet is opzich niet gek, dat gaat weer tenkoste van het aantal zitplaatsen waardoor men langere treinen moet aanschaffen wat weer duurder is. Het is en blijft gewoon een compromis maken, geld is niet oneindig.
Reputatie 3

Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.Ik zie nergens tekortkomingen.


Klaptafels, vooral onhandig op de lange stukken ten noorden van Zwolle. Tijdens je dagelijkse ritje naar je werk moet je daar met je laptop op schoot zitten.

Ik zie meningen van mensen, over hoe zij hadden gewild dat de trein was geworden. Zoals al eerder gezegd, er reizen dagelijks een miljoen mensen met de NS, je kan nooit iedereen tevreden stellen.


Hiermee suggereer je dat ze naar die miljoen mensen hun wensen gevraagd hebben en hetgeen gekozen hebben waar de meeste stemmen voor waren. Je weet zelf natuurlijk ook wel dat dat niet waar is.

Wanneer is trouwens iets een tekortkoming en wanneer een mening? Stel ik wil WC's in de trein, is dat dan een tekortkoming of een mening? Of stel ik wil een patatkraam in de trein, is dat een tekortkoming of een mening? En blijkbaar bepaal jij dat? Erg vreemd.

En je hebt het steeds over een miljoen, maar zoveel is dat nou ook weer niet: minder dan 6% van de Nederlandse bevolking. Er zijn metrolijnen in Chinese steden die dagelijks meer passagiers vervoeren dan de hele NS bij elkaar (om de boel even in perspectief te plaatsen).
Reputatie 7
Badge
Weetje wat ik ook wel een beetje jammer vind aan de SNG. dat er per treinstel maar 1 1e klasse coupe zit. Dus alleen maar aan de voorkant van de trein. De achterkant heeft gewoon 2e klasse.
Dat vind ik wel jammer. Want bij de SLT zit er wel aan beide uiteinden van de trein een 1e klas. Ik dacht dat dat bij de SNG ook wel zo zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
Reputatie 3



Je hebt deze thread gelezen, je weet waar het zoal over gaat.Ik zie nergens tekortkomingen.
Klaptafels, vooral onhandig op de lange stukken ten noorden van Zwolle. Tijdens je dagelijkse ritje naar je werk moet je daar met je laptop op schoot zitten.
SNG is een sprinter. Ook andere sprinters hebben geen klaptafels in de 2e klas. Dit kun je dus niet zien als een tekortkoming van een sprinter.


Wel als ze die sprinters ook inzetten op de lange stukken, bijv. boven Zwolle waar je al snel een half uur tot een uur in zit wil je ergens komen. De vraag is dus waarom ze daar diezelfde sprinters inzetten, maar dat is meer iets voor een ander topic.
Reputatie 7
Badge
Het gaat hier over de SNG niet de ICNG want die rijdt nog niet.
En in de de SNG hebben de 4-delige stellen aan beide kanten een 1e klas coupe, en de korte 3-delige stellen inderdaad aan maar 1 kant een 1e klasse. En dat is normaal is gesproken genoeg, zijn zelfs in de spits niet volledig bezet. Ja, er moeten natuurlijk niet geen reizigers met een 2e klas kaartje gaan zitten.


Ja ik bedoelde SNG.
Maar nee....ik vind het erg weinig.
Reputatie 7
Badge
Dat kun jij wel vinden, maar als ze zelfs nu nog half leeg voor het grootste deel van de tijd en op bepaalde tijden mensen ook in de 2e klas van de SNG moeten staan vind ik het nog te veel 1e klas.

Ik zit er iedere dag in tijdens de spits en ervaar het dus zelf.


Dat is dan in jouw regio zo. In mijn regio wil het best wel eens voorkomen dat de 1e klasse goed gevuld zijn. Zowel bij de SGM als bij de SLT. (en die hebben alle twee flink wat 1e klas de bieden)
Betekent dus dat mocht deze SNG sprinter in mijn regio rijden dat het misschien wel net zo druk zal worden in de 1e klas als in de 2e klas. Plus stoelen die niet zo lekker zitten. Hmmm zie ik niet zo zitten eigenlijk.
@Jeroen Helemaal correct, maar dat is vooral op machinisten/technisch vlak ;)
Ik kan je van alles vertellen over de technische werking van dat ding, maar over interieur weet ik vrij weinig helaas.
Echter, voor zover ik weet heeft de ICNG 2e klas in de kopbakken. De 1e klas zit, als ik het goed heb, in de 5-delige treinen op één locatie, in de 8-delige treinen op twee locaties verspreid over de trein.
Maar pin mij er niet op vast. Het zal niet de eerste keer zijn dat er geschoven wordt in het interieur tijdens de bestelling en de bouw.
Onlangs heb ik een stukje gereden in een refurbished SLT met nieuwe stoelen. Dit zijn de slechtste stoelen ooit in NS-materieel. Oorzaak hiervan is de voorgevormde rugleuning met hoofdsteunen. Misschien zijn deze prettig voor kleinere mensen, maar als je langer dan 1.80 bent bent prikken die hoofdsteunen in je schouderbladen. Het is onmogelijk om een prettige zithouding te vinden. Onbegrijpelijk dat de NS geen ergonomisch onderzoek heeft gedaan.
Sinds enige tijd rijdt de SNG ook op het traject Groningen – Zwolle ter vervanging van de ICM en de DDZ. De stoelen vind ik zelf ook verschrikkelijk zitten. Ik heb er veel meer reizigers over horen klagen. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

(Ze zijn ook smaller, maar daar heb ik op zich nog wel begrip voor gezien de trein nu ook goed toegankelijk is voor mindervaliden)

Tuurlijk: voor 10 minuten geen ramp. Maar voor mensen die vanuit Groningen Europapark naar Zwolle reizen (= 1 uur en 7 minuten), is het verre van prettig.

Los van de stoelen, vind ik ook dat de omroep om te huilen is (Google Translate doet het nog net niet beter). Waarom is dat systeem er überhaupt gekomen? Er is toch een conducteur aanwezig die kan omroepen? En anders kan de stem van de stationsomroep toch gewoon overgenomen worden (met wat aanpassingen)?

Verder zijn de bagagerekken te smal. Je kunt er nog net een sporttas op kwijt, maar daar blijft het bij.

Uiteraard is een sprinter bedoeld voor korte ritjes. Dus wat dat betreft is de trein nog niet eens zo heel verkeerd. Maar op het traject Groningen – Zwolle is het verre van comfortabel als je zowat het hele traject moet afleggen.

Ik denk ook dat er überhaupt geen sprinter treintype op dit traject hoort, gezien de afstanden. Maar dat staat los van dit onderwerp.

Reageer