Eerste klas controle
Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.
Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).
Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.
Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.
Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.
Met vriendelijke groet,
Marcel Ruitenburg
Goedemiddag MamR en welkom bij de NS Community!
Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.
We zijn nu anderhalf jaar verder en het is alleen maar slechter geworden. Op het Utrecht Amsterdam traject ben ik al weken niet meer gecontroleerd. Als mensen al betrapt worden op 1ste klas zitten zonder daar voor te betalen, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze dan ook een boete krijgen.
‘Zichtbaarheid van personeel’ betekent dat ze een keer door de trein wandelen. Ook leuk maar nog steeds zwaar onvoldoende.
Tussen Sloterdijk en Schiphol is er eigenlijk zeer zelden controle. Dat is mijn ervaring. Denk meer aan een poissonverdeling in de categorie dat een bliksemschicht me raakt of dat ik een grote prijs win.
Ik heb toch wel iets van 1 keer per maand controle. Dan mocht ik willen dat ik zo vaak een grote prijs win
"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "
Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing.
Vanmiddag was het personeel in mijn sprinter zeker zichtbaar, wanneer je in het achterste stel dicht bij de 1e klas zat, want daar bevonden ze zich. 2 stuks maar liefst die elkaar afwisselden met de vertrekprocedure, hij deed het op Laan van NOI en Voorschoten en zij op Mariahoeve en De Vink. Verder ging ik zelf niet. En tussendoor zaten ze gezellig in de 1e klas, allebei een eigen 4-zitje.
Maar ach, ik maak me er verder niet druk om. Als ik maar van A naar B en terug kom, (meestal) kan zitten en lekker rustig wat lezen. En ik weet dat ik gewoon netjes betaald heb voor mijn reis.
"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "
Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing. iMark geeft mijn inziens subtiel aan wat er speelt. Daarom mijn vraag in dit topic. 'Wat is het rendement van het doorzetten van ervaringen en suggesties van moderators aangaande (geen controle en/of boetes in de eerste klas en luidruchtige conducteurs in de stiltecoupé)? Plus een toelichting betreft de onderbouwing'
Wellicht moeten de klagers samen de krachten bundelen en via de rechter het verschil aan geld tussen de 1e klas en 2e klas terug vorderen voor iedere keer dat we niet gecontroleerd zijn. Misschien dat de NS wel actie onderneemt als ze het in haar portomonee voelt...
Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.