Eerste klas controle
Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.
Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).
Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.
Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.
Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.
Met vriendelijke groet,
Marcel Ruitenburg
Het probleem van het niet controleren in de 1e klas speelt al veel langer dan sinds het begin van de pandemie. Het is bijzonder flauw om dat als excuus aan te voeren.
Wanneer ik voor mijn werk met de trein reis wordt er werkelijk nooit maar dan ook nooit naar een vervoerbewijs gevraagd. In de trein heb ik zicht op de 1e klas. Daar is bijna altijd een Hc aanwezig die heel druk is met administratie.
Dit topic is al meer dan 2 jaar oud. De problemen met het slecht controleren in de 1e klas zijn hoogstens verergerd sinds de pandemie.
Ik vind het naar dat je vaak een zeer negatieve houding aanneemt als het over dergelijke onderwerpen gaat, Pingpong. We hebben het afgelopen jaar vaak van Loes mogen ervaren hoe moeilijk ons personeel het heeft in de trein en dat Loes bijna altijd controle doet op vervoerbewijzen. Het is helaas niet altijd mogelijk en het is inderdaad wel minder geworden sinds Corona er is. Loes heeft al aangegeven waarom dit het geval is en dat er ook nog veel conducteurs zijn die wel hun ronde net zo vaak doen als voorheen. Om daarna nog steeds te roepen dat we maar meer moeten controleren vindt ik kort door de bocht en getuigd weinig begrip voor ons rijdend personeel. Ik zet elk signaal door en ook zal ik deze doorzetten, maar ik hoop ook op een beetje begrip dat het niet altijd mogelijk of wenselijk is om controle te doen.
Iedere reiziger die extra betaalt voor 1e klas heeft het recht om zich bekocht te voelen. NS levert waardeloze service aan deze klanten. NS spant zich totaal niet in om te controleren in de 1e klas waardoor fraudeurs die illegaal in de 1e klas zitten zonder enige consequentie kunnen frauderen.
Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.
Als er inmiddels jarenlang slechts mondjesmaat (uit andere berichten de kans is zo'n 5% inmiddels) wordt gecontroleerd in de trein, gaan er mensen profiteren van dit lakse beleid en met hun 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Ik denk overigens dat op het traject Schiphol-Amsterdam v.v. de controle nog veel lager is dan die 5%.
Enige manier om dit tegen te gaan is meer controleren. NS is hier niet toe bereid. Derhalve geschiedt wat FRE183 aangeeft. Die ervaring is hier inmiddels al ontiegelijk vaak gedeeld op dit forum. Ik vind het derhalve een beetje vreemd dat je reageert alsof deze ervaring nieuw is.
Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.
De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt.
Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.
Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.
De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein.
Ik bén bereid meer te betalen voor meer rust en luxe. Het probleem bij de NS is nou juist dat je wel meer betaalt, maar niet meer rust en luxe krijgt omdat iedereen zonder 1e klas kaartje daar ook ongestraft gaat zitten. Je betaalt dus voor een service/product die je niet krijgt. Dat is misleidend. Óf je handhaaft in de 1e klas, óf je heft de 1e klas op. Maar maak een keuze. Nu is er een halfslachtig beleid en dat frustreert 1e klas reizigers en jaagt ze de trein uit.
Ik ben opgehouden te betalen voor 1e klas.
De reden dat ik meer bereid was te betalen was om rustig te kunnen zitten.
Maar iedereen gaat daar maar zitten zonder kaartje en en wordt niet gehandhaaft.
Sterker nog, ze gaan nu officieel maken dat iedereen daar mag gaan zitten als het druk is: https://www.nu.nl/coronavirus/6123914/treinreizigers-moeten-binnenkort-weer-naast-elkaar-zitten-in-drukkere-treinen.html
De 1e klas is bij deze officieel dood en het zou de NS sieren de 1e klas coupes te verwijderen.
Nu betalen mensen die er zitten namelijk voor een service die ze niet krijgen.
Typisch Nederlands trouwens: regels instellen en die vervolgens niet handhaven. Zo gaat alles wat mooi is naar de knoppen in dit land.
Dat laatste is zo fraudegevoelig dat dat voorlopig wel bij proefjes zal blijven. Nog los van de kosten.
Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.
Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.
Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op ?
Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community.
Dat is ook precies zoals ik het bedoeld heb
Overigens gaat het mij niet per se om het handhaven van een 1e klas. Voor zowel het handhaven als het afschaffen is het een en ander te zeggen. Waar ik wel voor pleit is dat er in plaats van het voeren van een halfslachtig beleid, een duidelijke keus wordt gemaakt. De 1e klas slechts als een cash cow laten doodbloeden is, naar klanten toe, niet chique.
De techniek schrijdt echter voort. Zo zag ik onlangs in het buitenland dat het Japanse (!) bedrijf Hitachi bezig was met het uittesten van een systeem waarbij men in een ruimte reizigers kon detecteren die niet waren ingecheckt.
Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.
Vakbonden bij NS verbieden controle door het bedrijf op het doen en laten van het rijdend personeel. De facto heb je daarmee dezelfde situatie als in Japan: conducteurs bedienen vrijwel alleen de deuren. In die situatie wordt het lastig om op den duur de eerste klas te handhaven, dus die sterfhuisconstructie van
Bij NS speelt het probleem van geen personeel hebben om te controleren niet. Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.
...
Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.
In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.
Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen.
Dat is misschien ook het gevoel wat veel mensen hebben, dat van een sterfhuisconstructie: de NS vraagt nog extra geld voor 1ste klas, en zo lang mensen dat betalen, prima. Ze controleren minimaal, want lekker goedkoop, en als de vraag naar 1ste klas kaartjes daardoor inzakt (waarom extra betalen als je met 2de klas kaartje ook ongestraft 1ste klas kunt zitten) dan stoppen ze met 1ste en 2de klasse, vanwege te weinig belangstelling.
Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.
Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.
Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op ?
Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.
In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.
Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen.
Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.
Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.
Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op ?
Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community.
Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.
Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.
Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op ?
De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt.
Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.
Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.
De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein.
De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt.
Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.
Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.
De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt.
Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.
De Japanse spoorwegen hebben ook geen eerste klas meer behalve in de Shinkansen en een klein aantal luxe Limited Express treinen maar om nou te zeggen dat die een laag ambitieniveau hebben lijkt me overdreven.
Het is uiteindelijk gewoon een zakelijke overweging. Op de intercitylijnen in/naar de Randstad is er zeker in de spits nog wel vraag naar. Maar buiten de Randstad is de eerste klas ook in de intercity's in de spits vaak grotendeels leeg, om maar te zwijgen over de daluren en de sprinters.
Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).
Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.
Het hangt ook erg van het traject af. Ik word in de sprinter Utrecht Den Bosch / Tiel regelmatig gecontroleerd, maar Utrecht Amsterdam al weken niet meer.
Tijdens het weekend neem ik vaak de IC Brussel - Amsterdam. In eerste klas kom ik de controleurs echt wel vaak tegen. In de binnenlandse treinen kom ik inderdaad bijna nooit een controleur tegen.
Wat wel een probleem is, zijn de stilte coupés in eerste klas (in de IC Brussel). Meestal bezet door een familie toeristen die het concept niet kennen. Misschien zoals in België een klein plastic bordje aan het bagagerek hangen? of in ieder geval een duidelijker pictogram. Aan die “silence” op het raam heeft lijkt het niemand wat.
Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).
Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.
Vertel, vertel!
In dit verband is interessant dat een van de Britse dochters van NS, Greater Anglia, van plan is om later dit jaar de eerste klas volledig af te schaffen op één uitzondering na: de InterCity-treinen van London Liverpool Street naar Norwich.
Een van de argumenten is dat de eerste klas capaciteit vreet op drukke forenzentrajecten.
Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken.
De oorzaak van het probleem valt voor een groot deel terug te voeren op de introductie van poortjes op veel stations in de Randstad in een treinsysteem met twee klassen. Poortjes werken heel behoorlijk om het aantal reizigers zonder vervoerbewijs terug te dringen. Helaas werken poortjes niet tegen het reizen in de eerste klas met een tweedeklas vervoerbewijs. Daar zal NS toch echt met controlerend personeel moeten gaan handhaven. Ik verbaas me bij ieder bericht over dit onderwerp dat NS dat niet veel slimmer en consequenter aanpakt.
Het enige positieve wat ik de afgelopen tijd aan maatregelen heb gelezen is in een bericht van
In een metrosysteem zonder klassen hoef je uiteraard niet in de voertuigen te controleren.
Er zitten alleen maar voordelen aan het veel strenger controleren en beboeten in de eerste klas. In de eerste plaats gaan de opbrengsten omhoog. In de tweede plaats zal het op termijn reclame zijn voor de eerste klas en zullen meer mensen voor de eerste klas gaan betalen omdat ze dan waar voor hun geld krijgen.
Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.