Eerste klas controle
Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.
Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).
Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.
Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.
Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.
Met vriendelijke groet,
Marcel Ruitenburg
Ik was vanochtend aangenaam verrast. Controle tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Het kan echt!
Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken.
Vertel, vertel!
In dit verband is interessant dat een van de Britse dochters van NS, Greater Anglia, van plan is om later dit jaar de eerste klas volledig af te schaffen op één uitzondering na: de InterCity-treinen van London Liverpool Street naar Norwich.
Een van de argumenten is dat de eerste klas capaciteit vreet op drukke forenzentrajecten.
Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).
Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.
Ze hangen nu al op ieder station, dus in een groot deel van het land ben je niet meer dan een paar minuten van een AED verwijderd mocht een reiziger zich door de controle echt een verlamming schrikken. Dat plaatsen op alle stations is nog best snel gegaan, zo terug lezend was de start van het plaatsen ervan op alle station in juli vorig jaar en in maart dit jaar was het zo ver. Dat is sneller gegaan dan alle stations voorzien van een toilet of watertappunt, wat al eerder aangekondigd was. Deze laatste 2 heb ik hier bij station De Vink nog niet gezien, de AED wel.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.