Eerste klas controle



Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat controleren moet je ook langzaam opbouwen. Stel dat reizigers nu elke 2 of 3 reizen gecontroleerd worden, die schrikken zich dan een hartverlamming. Dat wil je niet hebben als NS. 😄 NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

Reputatie 2

Tijdens het weekend neem ik vaak de IC Brussel - Amsterdam. In eerste klas kom ik de controleurs echt wel vaak tegen. In de binnenlandse treinen kom ik inderdaad bijna nooit een controleur tegen. 

Wat wel een probleem is, zijn de stilte coupés in eerste klas (in de IC Brussel). Meestal bezet door een familie toeristen die het concept niet kennen. Misschien zoals in België een klein plastic bordje aan het bagagerek hangen? of in ieder geval een duidelijker pictogram. Aan die “silence” op het raam heeft lijkt het niemand wat. 

Reputatie 7

NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

NS onderschat het aantal zwart-en grijsrijders enorm en laat hiermee veel geld liggen + zorgt voor ergernis bij wel betalende klanten.

Zeker op zaterdag is de massa terug. Doordeweeks is het vaak rustiger dan op zaterdag(-ochtend).

NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

Zeker op zaterdag is de massa terug. Doordeweeks is het vaak rustiger dan op zaterdag(-ochtend).

Als je naar de cijfers kijkt geldt dat overigens meer voor de zondag dan voor de zaterdag. 

Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.

De Japanse spoorwegen hebben ook geen eerste klas meer behalve in de Shinkansen en een klein aantal luxe Limited Express treinen maar om nou te zeggen dat die een laag ambitieniveau hebben lijkt me overdreven.

Het is uiteindelijk gewoon een zakelijke overweging. Op de intercitylijnen in/naar de Randstad is er zeker in de spits nog wel vraag naar. Maar buiten de Randstad is de eerste klas ook in de intercity's in de spits vaak grotendeels leeg, om maar te zwijgen over de daluren en de sprinters.

 

De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 

Reputatie 2

De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.

Reputatie 7
Badge +3

Qua cijfers scoort de zondag inderdaad het beste als je het vergelijkt met de cijfers van zondagen in 2019. Maar de zaterdag doet ook goed mee.

Maar behalve het feit dat 80% van het aantal reizigers weer terug is, geeft NS ook aan dat het aantal abonnementhouders naar recordhoogte steeg. Nu kun je je wel afvragen wat NS verstaat om abonnementhouders. Zijn dat alleen reizigers die een betaald abonnnement hebben of ook mensen met Flex Basis? Als Flex Basis daar ook onder valt dan zegt dat recordaantal abonnementhouders niet veel, dan tel ik nu voor 2 mee maar ik heb al bijna 3 jaar geen meter met de trein gereisd. Zijn het qua betaalde abonnementen voor een groot deel reizigers met Dal Voordeel die als ze nog steeds minder reizen ook minder in het laatje brengen. Of zijn dat voor een groot deel mensen met Traject Vrij waarbij het voor NS wel heel makkelijk verdiend is als deze reizigers momenteel nog minder reizen, dat geld komt toch wel binnen. 

Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community. 

Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.

In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.

Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS speelt het probleem van geen personeel hebben om te controleren niet. Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.

Reputatie 7

Waar vind je die cijfers? Iedereen kan dat zo opzoeken blijkbaar.

Dat laatste is zo fraudegevoelig dat dat voorlopig wel bij proefjes zal blijven. Nog los van de kosten.

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

Je moet wel even de toelichting lezen om de dagcijfers te kunnen duiden. Feestdagen en vakanties kunnen voor individuele dagen een scheef beeld geven.

De weekcijfers zijn wel goed vergelijkbaar omdat de variabele feestdagen in 2019 puur toevallig precies in dezelfde weken vielen als dit jaar.

Verder is vergeleken met 2019 het aantal etickets inmiddels gestegen (die zitten niet in de cijfers) en is de middagspits inmiddels voor alle kortingabonnementen van kracht geworden.

Reputatie 7

Grappig in dit kader mijn eerste reis na laatste lock down naar Groningen en gelijk controle op dit traject. Wel pas dicht voor Zwolle dus na de Randstad.

De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.


De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein. 

Ik bén bereid meer te betalen voor meer rust en luxe. Het probleem bij de NS is nou juist dat je wel meer betaalt, maar niet meer rust en luxe krijgt omdat iedereen zonder 1e klas kaartje daar ook ongestraft gaat zitten. Je betaalt dus voor een service/product die je niet krijgt. Dat is misleidend. Óf je handhaaft in de 1e klas, óf je heft de 1e klas op. Maar maak een keuze. Nu is er een halfslachtig beleid en dat frustreert 1e klas reizigers en jaagt ze de trein uit. 

Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.

Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.

Als er inmiddels jarenlang slechts mondjesmaat (uit andere berichten de kans is zo'n 5% inmiddels) wordt gecontroleerd in de trein, gaan er mensen profiteren van dit lakse beleid en met hun 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Ik denk overigens dat op het traject Schiphol-Amsterdam v.v. de controle nog veel lager is dan die 5%.

 

Enige manier om dit tegen te gaan is meer controleren. NS is hier niet toe bereid. Derhalve geschiedt wat FRE183 aangeeft. Die ervaring is hier inmiddels al ontiegelijk vaak gedeeld op dit forum. Ik vind het derhalve een beetje vreemd dat je reageert alsof deze ervaring nieuw is. 

Ik vind het naar dat je vaak een zeer negatieve houding aanneemt als het over dergelijke onderwerpen gaat, Pingpong. We hebben het afgelopen jaar vaak van Loes mogen ervaren hoe moeilijk ons personeel het heeft in de trein en dat Loes bijna altijd controle doet op vervoerbewijzen. Het is helaas niet altijd mogelijk en het is inderdaad wel minder geworden sinds Corona er is. Loes heeft al aangegeven waarom dit het geval is en dat er ook nog veel conducteurs zijn die wel hun ronde net zo vaak doen als voorheen. Om daarna nog steeds te roepen dat we maar meer moeten controleren vindt ik kort door de bocht en getuigd weinig begrip voor ons rijdend personeel. Ik zet elk signaal door en ook zal ik deze doorzetten, maar ik hoop ook op een beetje begrip dat het niet altijd mogelijk of wenselijk is om controle te doen.

Er vind helaas minder controle plaats. De conducteur heeft ook andere werkzaamheden, maar zal ook minder snel controle uitvoeren als hij/zij merkt dat het gewoon onveilig is om dit te doen. Loes heeft in het begin hier heel veel uitleg over gegeven waarom dit het geval is. Het is voor haar en andere collega's zeer onwenselijk om maar continue uitleg te moeten geven waarom dit het geval is. Vaste leden zoals jij en Pingpong kennen het verhaal en ik snap dat het antwoord niet gewenst is, maar dat betekent niet dat het klopt dat we geen controle meer doen. Het klopt zeer zeker niet dat we hier helemaal niets aan willen doen en ik vind zulke uitspraken na alle moeite van collega's ook zeer ongepast van leden die vaak deze discussie hebben gevoerd.

Ik probeer niets recht te praten. Ik kan ook niet exact zeggen hoeveel minder controle er momenteel is, maar ik heb wel alle discussies hier de afgelopen maanden intensief gevolgd. Loes is natuurlijk niet de maatstaaf, maar als zij een half jaar geleden al aangeeft net zoveel te controleren als voor Corona denk ik dat er wel meer rijdend personeel zal zijn die dat doet. Ongetwijfeld zullen er ook collega's tussen zitten die minder dan voorheen controleren, maar om nu te zeggen dat wij helemaal geen controle meer doen is in mijn ogen ook misplaatst. 

 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

Reputatie 7
Badge +4

U heeft uw bericht gelukkigaangepast, dan doe ik dat ook maar. ;-)

 

 

Goedemiddag MamR en welkom bij de NS Community!

Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.
Tussen Sloterdijk en Schiphol is er eigenlijk zeer zelden controle. Dat is mijn ervaring. Denk meer aan een poissonverdeling in de categorie dat een bliksemschicht me raakt of dat ik een grote prijs win. Dat is mijn gevoel... (En ja, qua ervaring is er enige discrepantie... want ik ben weleens gecontroleerd op dat traject..)

"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "
Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing. iMark geeft mijn inziens subtiel aan wat er speelt. Daarom mijn vraag in dit topic. 'Wat is het rendement van het doorzetten van ervaringen en suggesties van moderators aangaande (geen controle en/of boetes in de eerste klas en luidruchtige conducteurs in de stiltecoupé)? Plus een toelichting betreft de onderbouwing'
Reputatie 7
Badge +3

Tussen Sloterdijk en Schiphol is er eigenlijk zeer zelden controle. Dat is mijn ervaring. Denk meer aan een poissonverdeling in de categorie dat een bliksemschicht me raakt of dat ik een grote prijs win.

 


Ik heb toch wel iets van 1 keer per maand controle. Dan mocht ik willen dat ik zo vaak een grote prijs win 😂

 

 

 

 

"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "
Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing.


Vanmiddag was het personeel in mijn sprinter zeker zichtbaar, wanneer je in het achterste stel dicht bij de 1e klas zat, want daar bevonden ze zich. 2 stuks maar liefst die elkaar afwisselden met de vertrekprocedure, hij deed het op Laan van NOI en Voorschoten en zij op Mariahoeve en De Vink. Verder ging ik zelf niet. En tussendoor zaten ze gezellig in de 1e klas, allebei een eigen 4-zitje.

Maar ach, ik maak me er verder niet druk om. Als ik maar van A naar B en terug kom, (meestal) kan zitten en lekker rustig wat lezen. En ik weet dat ik gewoon netjes betaald heb voor mijn reis.

 

 

Reageer