eerste klas reizen in de spits

  • 22 September 2022
  • 35 reacties
  • 1929 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge

Het communistische idee dat iedereen los van wat hij doet of verdient zich precies hetzelfde moet kunnen veroorloven door overal alle prijzen inkomensafhankelijk te maken is nogal wereldvreemd.

Dat ben ik, hoewel ik het best een mooie situatie zou vinden, volkomen mer je eens. Dat is dan ook niet het punt dat ik wilde maken.

Het punt dat ik wel wilde maken is dat Nederland ook geen absoluut kapitalistisch systeem heeft. Er zijn op allerlei vlakken onergrenzen waar we armeren aan helpen, denk aan de bijstand, maar ook aan het eerdergenoemde studentenreisproduct. Omgekeerd is er inderdaad van alles wat alleen de rijken zich kunnen veroorloven, een eigen jacht bijvoorbeeld om maar wat te noemen, of naar de McDonalds of de kroeg kunnen.

De vraag is dus waar je de grens trekt en het probleem is m.i. dat veel mensen een zitplaats in het openbaar vervoer als iets beschouwen dat voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn (noem dat gerust de communistische insteek), terwijl het systeem met overvolle tweede klassen en eerste klassen met meer dan voldoende zitplaatsen dat alleen de rijken biedt (dan de kapitalistische insteek).

@Robert B ook jouw rekensommetje gaat er uiteraard vanuit dat er hier geld aan moet kunnen worden verdiend in plaats van het als een sociale voorziening voor iedereen te beschouwen.

Het openbaar vervoer is in de basis natuurlijk een sociale voorziening (er is een hoop subsidie voor nodig om te zorgen dat het voor iedereen bruikbaar is en vervoer niet alleen beschikbaar is voor de rijken). De vraag is dus of je vindt dat recht op een zitplaats deel moet zijn van die voorziening, of een extraatje voor de rijken kan zijn.

Reputatie 7

Olav93

Lees ook even verder dan het geciteerde, en denk aan de mensen die wel iets meer willen betalen voor een mogelijke zitplaats die ook in de 1e klas niet gegarandeerd is en tegenwoordig niets met standverschillen te maken heeft. Ik voel me nu niet beter omdat ik wat meer betaal voor de eerste klas om ook nu op hogere leeftijd nog trein te reizen en ben niet rijker dan vroeger alleen de prioriteiten liggen nu anders.

Reputatie 7
Badge

@Cornelis van den Berg dat begrijp ik heel goed hoor, ik reageerde er niet op omdat ik er niets tegenin te brengen had, dat had ik wellicht beter wel kunnen doen. En uiteraard heb ik ook de delen van reacties die ik niet citeerde gelezen, ik citeerde puur om duidelijk te maken waar ik specifiek op reageerde.

Dat een deel van de mensen die wat extra behoefte hebben aan een zitplaats daar ook voor kan betalen en dat er graag voor over heeft is mooi voor die mensen, maar verandert er natuurlijk niets aan dat

- er ook veel mensen zonder extra behoefte in de eerste klasse zitten puur omdat iemand dat voor ze betaalt;

- er desondanks ook in de spits nog stoelen leeg zijn in de eerste klasse waardoor simpelweg capaciteit verspild wordt, ook in verder overvolle treinen;

- er ook mensen met een sterke behoefte aan een zitplaats zijn die het zich niet kunnen veroorloven daarvoor een eerste klasse vervoersbewijs te kopen;

- en veel mensen een zitplaats geen luxe maar een ondergrens vinden. Je hebt het hier niet over extra betalen voor een luxe leren fateuil ten opzichte van een acceptabele plek, maar over een misschien net wat meer dan behoorlijke plek ten opzichte van veredeld veevervoer met zelfs het risico om niet mee te kunnen. Dat is - in mijn ogen - niet hebben bieden van extra luxe voor wie dat wil, maar een puur ouderwets klassesysteem met verwaarlozing van 'het gepeupel'.

Ik verwacht niet dat er iemand zou klagen over een wat luxere eerste klasse als je niet constant met je neus in een anders oksel naar een lege stoel zou staan te kijken.

Reputatie 5

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Badge +3

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Je betaalt niet voor een zitplaats(garantie) of voor controle, dus als je (om welke reden dan ook) niet kunt zitten is de NS niet in gebreke.

Ook al voelt dat natuurlijk wel zo, wegens het gebrek aan controle en handhaving (boetes).

Reputatie 7
Badge +3

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Ik heb de regels niet gemaakt. Je koopt een vervoersbewijs en die is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor je hem gekocht hebt. Met een 2e klas vervoersbewijs mag je dus niet staan in de 1e klas, al doen velen dat wel als ze met hun 2e klaskaartje niet kunnen zitten in de 1e klas (wat ook niet mag).

En met staan in de 1e klas heb je meer comfort dan met staan in de 2e klas, omdat er meer ruimte is in de 1e klas 😉

Reputatie 7
Badge +1

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

 

Volgens mij hebben we al enige jaren (10) geen fysieke kaartjes meer. Dus hoe wil jij controleren dat iemand een 1e klas of 2e klas vervoersbewijs heeft. De enige die dat kan is de conducteur..

Badge +3

Ja maar… als ik mijn telefoon/tablet moet opladen kan dat niet anders!

Want er zijn alleen stopcontacten daar ‘voor de elite’, maar (ik moet toch echt opladen!) hoge nood, en nood breekt wet!

Dus pech voor de elite (moeten die 1e klas ‘oudjes’ maar sneller zijn voor een zitplaats, maling aan, want mijn USB of stopcontact voor laptop is veel belangrijker!)

Zo niet? Regel maar een conducteur!

Dan moet ik (alweer) verhuizen en 2e klas gaan zitten of staan, kut NS personeel, want ik betaal toch niet om hele reis te moeten staan? Als we stoelendans doen voor iemand die 1e klas heeft, vooruit dan maar… U mag hier zitten.

Jawel, precies daarvoor betaal je (vervoer met trein van A naar B)

Opa en oma mogen zitten en hun telefoons opladen zodra ik klaar ben, zelfde als op de wc. Dat soort dingen dus.

Stopcontacten of USB voor iedereen! Anders trekken we de (leeftijd/VDU) discriminatie kaart of zo 🤣

<ironie/sarcasme off>

Badge +3

Totaal off topic (alhoewel)…

Ouwe lulllen (1e klas) moesten al lang weg, toch?

https://www.youtube.com/watch?v=lvt6TC_IZRI

Uit de 1e klas (weg met dat gure tuig of studenten dus!)

De oplossing is zo simpel….Handhaven!

Reputatie 7
Badge +2

Echter is het over het algemeen in de eerste klasse ook gewoon druk bij grote drukte in de trein, het blijft natuurlijk een relatief zeer beperkt aandeel van het aantal plaatsen.

Dat de 1e klas vrijgegeven werd heb ik zelf nog maar zelden gehad, maar daar waren zeker ook wel twijfelachtige situaties bij. HCs willen bij drukte nogal eens uitblinken in aannames, door bv. om te roepen dat het achterin rustig is terwijl de trein daar ook gewoon vol zit of juist andersom dat de trein overvol is terwijl je dan in een privé vierzit zit. Degenen die daadwerkelijk even door (of langs) de trein lopen om dat te bevestigen voor ze het omroepen zijn zeldzaam.

Reageer