Ervaringen en Tips 9-EURO-Ticket


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Sinds 1 juni kun je bij de VRR automaat voor €9 per kalendermaand een kaartje kopen, waarmee je met alle lokale bussen en treinen (géén ICE, IC of EU sneltreinen zonder meerkosten kunt reizen. Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen? 
Kun je dit ticket ook al in Nederland gebruiken? 
Heb je leuke ideeën voor een dagje uit?

 


 

 


41 reacties

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen 

Nee. Het was vooral bedoeld als compensatie voor de gestegen kosten van levensonderhoud. Dat staat ook gewoon op de website van de Duitse regering.

Warum gab es das 9-Euro-Ticket?

Das 9-Euro-Ticket ist eine Initiative der Bundesregierung als Teil des Energie-Entlastungspaketes, auf das sich der Koalitionsausschuss am 23. März 2022 verständigt hatte. Damit hat die Bundesregierung Bürgerinnen und Bürger zum einen wegen der stark gestiegenen Kosten für Strom, Lebensmittel, Heizung und Mobilität finanziell direkt entlastet. Zum anderen hat sie einen Anreiz zum Umstieg auf den klimaschonenden ÖPNV und zur Einsparung von Kraftstoffen gesetzt.

Men wil ook graag mensen uit de auto krijgen, maar dat wil men al veel langer. Dit ticket was een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daardoor gestegen prijzen voor levensonderhoud. Zonder die oorlog was dit ticket er niet gekomen 

En in Duitsland wordt het door een meerderheid van de bevolking en een ruime meerderheid in de politiek als een groot succes beschouwd die de prijzen van het OV in Duitsland voorgoed zal veranderen. 

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/9-euro-ticket-beschlossen.html

Volkert Wissing: Das 9-Euro-Ticket ist ein großer Erfolg und zeigt, wie wir vorangehen müssen, wenn wir im ÖPNV nachhaltig etwas verändern möchten. Es funktioniert plötzlich etwas, was viele nicht für möglich gehalten haben. Ich freue mich auch, dass es jetzt viele Vorschläge dazu gibt, wie ein mögliches Anschluss-Ticket aussehen könnte. Wir werden all das genau prüfen und evaluieren, auch eigene Modelle durchrechnen und mit den Ländern beraten. Wir müssen uns genau anschauen, zu welchem Preis man ein solches Ticket deutschlandweit anbieten könnte. Unser Ziel ist es, den Tarif-Dschungel zu beseitigen und das ÖPNV-Angebot für die Bürgerinnen und Bürger möglichst einfach und attraktiv zu gestalten. Am Ende muss es natürlich auch in die Haushalte der Länder und des Bundes passen.

En ja. Het Duitse OV zal met een opvolger waarschijnlijk structureel drukker gaan worden en dat is inderdaad helaas niet voor iedereen prettig 

Reputatie 7
Badge

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen en daar is men in Duitsland amper in geslaagd. Het 9 euro ticket werd vooral gebruikt voor plezierreizen met als gevolg overvolle treinen op bepaalde dagen en tijden. En dat heeft het imago van het OV niet echt goed gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Men zal de auto niet laten staan, dat deed men ook niet toen de benzineprijzen op z'n hoogst stonden. Men zal extra tripjes maken met OV omdat dat gratis is. Ik verwacht niet dat de 2e auto eruit gaat.

Wanneer trein gratis is, zal ik niet vaker gaan reizen. Ik heb geen auto, nooit gehad, en verwacht niet vaker te reizen als het goedkoper of gratis is. Reizen met de trein is niet leuk meer, door o.a. vertraging/uitval, vieze treinen, onveiligheid, mentaliteitsverandering. Ik reis al lang niet meer voor mijn plezier.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Reputatie 7
Badge +3

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Dat kan alleen als het rijk meebetaalt. Hier in Nederland gaan de vervoerbedrijven failliet als zij zo'n goedkoop abonnement moeten aanbieden.

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Mijn ervaring met het 9 euro ticket vanaf Arnhem:

Op Arnhem inchecken met ARRIVA, bij station Emmerich (niet Emmerich elten) staan er paaltjes naast de trap waar je moet uitchecken op ARRIVA. Vanaf daar is je 9 euro ticket geldig.

Badge +3

En voor de hele gretige uitzonderingenvinders; met dat ticket kan je dus ook-maar dan enkel met eb, pendelen tussen Oldenzaal en Hengelo. Aldaar schijnt eb inmiddels de verkoop van gewone biljetten-ook als die wat minder kosten als 9, gestaakt te hebben op de treinautomaten

Een paar maanden kunnen pendelen tussen Hengelo en Oldenzaal voor 9 euro per maand?

Ga je gang inderdaad (want het kán, is een e-ticket).

Maar er wordt van je verwacht dat je op zijn minst grensoverschrijdend reist natuurlijk! 😅

Reputatie 7
Badge +1

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

NEE! LEzen-zoals hierboven al enkele keren uitdrukkelijk is benoemd: dit staat ook in de gründliche DE-Regelung: tot/van laatste station/stopplaats IN Duitsland. Kijk maar op vrr.de. Net zoals in Belgie met NMBS al die veel goedkopere biljetten enkel binnenlands gelden en niet tot grenspunten.

Nog zotter is dus inderdaad dat Westfalen zich beroept op NRW-regeling, waar VRR ook onder valt en het wel laat gelden tot Enschede en hun bussen in NL.

En voor de hele gretige uitzonderingenvinders; met dat ticket kan je dus ook-maar dan enkel met eb, pendelen tussen Oldenzaal en Hengelo. Aldaar schijnt eb inmiddels de verkoop van gewone biljetten-ook als die wat minder kosten als 9, gestaakt te hebben op de treinautomaten

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het 9 euro bij de db gekocht mag je dan vanaf Hengelo 9 euro ticket al gebruiken of moet je dan kaartje bij kopen  groetjes floris 

Waarom deze reactie?? Antwoord staat er toch al?

Ik heb het 9 euro bij de db gekocht mag je dan vanaf Hengelo 9 euro ticket al gebruiken of moet je dan kaartje bij kopen  groetjes floris 

Badge +3

Kun je vanaf Hengelo naar Duitsland met het 9 euro is mijn vraag of is ie niet geldig in nl groetjes floris 

Alleen met de RE 61, dus via Oldenzaal de grens over. Dit is een uitzondering voor het Niedersachsen vervoersgebied. Vanaf of naar andere stations in Nederland geldt het niet.

Kun je vanaf Hengelo naar Duitsland met het 9 euro is mijn vraag of is ie niet geldig in nl groetjes floris 

Reputatie 2

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

Helaas is NS International een paar dagen geleden gestopt met het online of telefonisch

boeken van tickets tussen Elten en Arnhem / Zevenaar.

Het goedkoopste kaartje tussen Elten & Zevenaar kost via de VRR app €2,90 (Preisstufe A1).

Volgens de DB Navigator app kun je met je 9-Euro-Ticket reizen naar Arnhem

 

 

Reputatie 2

9 euroticket is geldig in Duitsland. Dus vanaf en naar de grens. In Nederland moet je een ticket of abbonnement hebben bijvoorbeeld weekend vrij

Ter info : Emmerich heeft twee liften om naar volgend perron te gaan.

Wachtruimtes zijn op de perrons vh station, wel droog maar open.

Afgelopen 1e Pinksterdag  geen enkel probleem op en neer naar Emmerich vanaf Arnhem. Het was dan ook erg druk en nauwelijks controle.

Vandaag zelfde rit, heen geen personeel gezien. In Emmerich waren wel twee Duitsers uit de trein gezet omdat ze geen kaartje naar Zevenaar hadden. Die moesten dus n uur wachten op de volgende trein.

Terug naar Arnhem (zonder extra kaartje; ik wist niet beter) werd ik aangesproken na Zevenaar en ik verwees naar de DB app en dat het afgelopen weekend geen probleem was.   Aber das stimmt nicht ! 

Ik had n kaartje moeten kopen. Brommend liep de conducteur verder.

Ik reisde dus met het €9 ticket.

In Arnhem ingescheckt bij NS en op perron uitgescheckt. Bij terugkomst het omgekeerde gedaan.

 

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

 

Ik heb het topic net even doorgenomen maar ik heb nergens gelezen dat Fr-Arn het onzin vind om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied. Zou je jouw bewering even willen onderbouwen en als je dat niet kan misschien excuses aanbieden?? 

Reputatie 6

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan.

Nee, ik heb niet gezegd dat ik het onzin vind. Ik koop zelf ook gewoon zo'n ticket en formeel moet dat ook en is het geen probleem, ook al gaat het om 2 minuten reistijd, Duitsland is Duitsland.

Het gaat mij om de onduidelijkheid en verwarring die er nu heerst bij de reiziger. Op het ene traject kan het wel, het andere traject niet. DB geeft aan dat je wel met het 9 euro ticket mag reizen in het VRR grensgebied, van VRR mag het niet. De ene conducteur zegt dat je in geval van een Nederlands abonnement geen aanvullend ticket nodig heb, de andere zegt van wel. En er zijn reizigers die er van uitgaan, dat je, afgaande op de berichtgeving, in Emmerich kunt uitchecken. In een lokale krant stond zelfs afgelopen week nog dat dit nu al mogelijk is. Dus dit alles bij elkaar roept veel vragen en discussie op en hier en daar ook ergernis. Dus vandaar mijn opmerking of dit hele gedoe nou wel de moeite waard is voor die 2 minuutjes Duits traject.

Reputatie 7
Badge +3

't Is maar net wat je in die reactie leest.

Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Er zijn uitzonderingen op de regel dat het 9-Euro-Ticket geldig is vanaf het eerste station in Duitsland. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op omdat het zo ongeveer per Verkehrsverbund anders is. 

Logisch dus dat mensen vragen hebben over de geldigheid van het Ticket bij de VRR. 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

U hebt helemaal gelijk. Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket. Maar het gaat mij meer hier om: deze onduidelijkheid levert zoveel discussie en mogelijk ook ergernis van de reiziger op. Waarom zo moeilijk doen over dat kleine stukje, welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied? Ik heb het dan over Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten. Ook gezien de allang beloofde en keer op keer uitgestelde OV chip paaltjes die er nog steeds niet staan, zou je voor dit specifieke traject kunnen zeggen dat het ticket vanaf de grens geldig is en met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel je dus geen extra ticket nodig hebt.

Het Duitse 9-euro kaartje is er gekomen om Duitse reizigers te compenseren en is geldig vanaf/tot het 1e grensstation waar de trein stopt in Duitsland. Begint jouw reis niet Duitsland, dan zul je dus een aanvullend kaartje moeten kopen tot het station waar het 9-euro kaartje geldig is, als op het Duitse station waar jouw reis begint geen Nederlands in/uitcheck paaltje staat. Dat de reistijd van de grens tot 1e grenstation 2 minuten is doet niet ter zake. Koop je het 9-euro ticket dan heb je te dealen met de voorwaarden die daarvoor staan en niet met wat jij vindt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ken degene die dat was inderdaad zeer goed, ;-)

Reageer