Ervaringen en Tips 9-EURO-Ticket


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Sinds 1 juni kun je bij de VRR automaat voor €9 per kalendermaand een kaartje kopen, waarmee je met alle lokale bussen en treinen (géén ICE, IC of EU sneltreinen zonder meerkosten kunt reizen. Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen? 
Kun je dit ticket ook al in Nederland gebruiken? 
Heb je leuke ideeën voor een dagje uit?

 


 

 


41 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind mijn eigen verhaal over bahn.de zeer verdedigbaar, maar daarmee ben je er niet.

 

Zoals een zeer gewaardeerd communitylid ooit al schreef:

Een verhaal is geen vervoersbewijs en mensen met een verhaal hebben vrijwel nooit een geldig kaartje.

😉

Reputatie 6

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan.

Nee, ik heb niet gezegd dat ik het onzin vind. Ik koop zelf ook gewoon zo'n ticket en formeel moet dat ook en is het geen probleem, ook al gaat het om 2 minuten reistijd, Duitsland is Duitsland.

Het gaat mij om de onduidelijkheid en verwarring die er nu heerst bij de reiziger. Op het ene traject kan het wel, het andere traject niet. DB geeft aan dat je wel met het 9 euro ticket mag reizen in het VRR grensgebied, van VRR mag het niet. De ene conducteur zegt dat je in geval van een Nederlands abonnement geen aanvullend ticket nodig heb, de andere zegt van wel. En er zijn reizigers die er van uitgaan, dat je, afgaande op de berichtgeving, in Emmerich kunt uitchecken. In een lokale krant stond zelfs afgelopen week nog dat dit nu al mogelijk is. Dus dit alles bij elkaar roept veel vragen en discussie op en hier en daar ook ergernis. Dus vandaar mijn opmerking of dit hele gedoe nou wel de moeite waard is voor die 2 minuutjes Duits traject.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ken degene die dat was inderdaad zeer goed, ;-)

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen 

Nee. Het was vooral bedoeld als compensatie voor de gestegen kosten van levensonderhoud. Dat staat ook gewoon op de website van de Duitse regering.

Warum gab es das 9-Euro-Ticket?

Das 9-Euro-Ticket ist eine Initiative der Bundesregierung als Teil des Energie-Entlastungspaketes, auf das sich der Koalitionsausschuss am 23. März 2022 verständigt hatte. Damit hat die Bundesregierung Bürgerinnen und Bürger zum einen wegen der stark gestiegenen Kosten für Strom, Lebensmittel, Heizung und Mobilität finanziell direkt entlastet. Zum anderen hat sie einen Anreiz zum Umstieg auf den klimaschonenden ÖPNV und zur Einsparung von Kraftstoffen gesetzt.

Men wil ook graag mensen uit de auto krijgen, maar dat wil men al veel langer. Dit ticket was een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daardoor gestegen prijzen voor levensonderhoud. Zonder die oorlog was dit ticket er niet gekomen 

En in Duitsland wordt het door een meerderheid van de bevolking en een ruime meerderheid in de politiek als een groot succes beschouwd die de prijzen van het OV in Duitsland voorgoed zal veranderen. 

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/9-euro-ticket-beschlossen.html

Volkert Wissing: Das 9-Euro-Ticket ist ein großer Erfolg und zeigt, wie wir vorangehen müssen, wenn wir im ÖPNV nachhaltig etwas verändern möchten. Es funktioniert plötzlich etwas, was viele nicht für möglich gehalten haben. Ich freue mich auch, dass es jetzt viele Vorschläge dazu gibt, wie ein mögliches Anschluss-Ticket aussehen könnte. Wir werden all das genau prüfen und evaluieren, auch eigene Modelle durchrechnen und mit den Ländern beraten. Wir müssen uns genau anschauen, zu welchem Preis man ein solches Ticket deutschlandweit anbieten könnte. Unser Ziel ist es, den Tarif-Dschungel zu beseitigen und das ÖPNV-Angebot für die Bürgerinnen und Bürger möglichst einfach und attraktiv zu gestalten. Am Ende muss es natürlich auch in die Haushalte der Länder und des Bundes passen.

En ja. Het Duitse OV zal met een opvolger waarschijnlijk structureel drukker gaan worden en dat is inderdaad helaas niet voor iedereen prettig 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Er zijn uitzonderingen op de regel dat het 9-Euro-Ticket geldig is vanaf het eerste station in Duitsland. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op omdat het zo ongeveer per Verkehrsverbund anders is. 

Logisch dus dat mensen vragen hebben over de geldigheid van het Ticket bij de VRR. 

Reputatie 7
Badge +3

't Is maar net wat je in die reactie leest.

Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

 

Ik heb het topic net even doorgenomen maar ik heb nergens gelezen dat Fr-Arn het onzin vind om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied. Zou je jouw bewering even willen onderbouwen en als je dat niet kan misschien excuses aanbieden?? 

Reputatie 7
Badge

In hoeverre is het 9 euro ticket nou een succes? Volgens mij was het vooral de bedoeling om forenzen uit de auto in het OV te krijgen en daar is men in Duitsland amper in geslaagd. Het 9 euro ticket werd vooral gebruikt voor plezierreizen met als gevolg overvolle treinen op bepaalde dagen en tijden. En dat heeft het imago van het OV niet echt goed gedaan.

Reputatie 7
Badge

Zelf twijfelde ik ook dit weekend vanuit Venlo naar NRW. Inderdaad juist omdat de DB App ‘m aanbiedt.

Heb heen wel voor 1,60 een kaartje gekocht, terug maar laten zitten. Geen conducteur gezien, dus ook niet kunnen vragen. Ik denk dat het eigenlijk wel moet en dat DB kijkt naar de tariefpunten die normaal nog onder een Duits tarief vallen. Grijs gebied maar die euro is ook niet het probleem bij deze actie. Hoogstens de tegenstrijdige communicatie! ;) Daar VRR er vrij duidelijk over is, dat het gekocht moet worden...

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

Persoonlijk ben ik afgelopen zaterdag met het 9 euro ticket de grens over gegaan via Hengelo en terug Nederland in via Enschede. De Eurobahn conducteur heeft mij verteld dat het 9 euro ticket inderdaad vanaf Hengelo geldig was bij controle. De DB Regio conductrice is bij de stop op station Gronau de hele trein door geweest om te controleren dat iedereen die de grens over ging een geldig ticket had (ingecheckte OV chipkaart met weekend vrij vanaf Gronau in mijn geval) voor het grensstukje waarbij zij expliciet aangaf dat het 9 euro ticket niet geldig was de grens over naar Enschede. In hoeverre dit juist is gezien de DB voor deze route dus wel 9 euro tickets verkoopt, weet ik niet. Het DB Regio personeel op de trein handelt in elk geval onder de veronderstelling dat je een grens overschrijdend aanvullend ticket nodig hebt. 

Reputatie 7
Badge +4

Vanaf Hengelo is het negeneutoticket geldig. Dat ontdekte @rvdborgt op een FAQ waarbij het Land Niedersachsen dit aangaf. Voor Gronau geldt dit niet want het is geen Niedersachsen. De conductrice hanteerde de regel dat het ticket geldig is tot het laatste Duitse station. 

Ik heb in een ander draadje aangegeven hoe het op de site van bahn.de aangeboden wordt en dan koopt u de reis  met een negeneuroticekt, maar kom daar maar eens om. Wat ik als mogelijkheid zie wordt nergens gecommuniceerd. Die discussie hoort ook niet bij een conductrice neergelegd te worden.

De conductrice heeft op dit moment gelijk want er is gecommuniceerd dat het kaartje tot Gronau geldig is en dan moet er worden ingecheckt in Gronau. 

Reputatie 6

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

U hebt helemaal gelijk. Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket. Maar het gaat mij meer hier om: deze onduidelijkheid levert zoveel discussie en mogelijk ook ergernis van de reiziger op. Waarom zo moeilijk doen over dat kleine stukje, welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied? Ik heb het dan over Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten. Ook gezien de allang beloofde en keer op keer uitgestelde OV chip paaltjes die er nog steeds niet staan, zou je voor dit specifieke traject kunnen zeggen dat het ticket vanaf de grens geldig is en met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel je dus geen extra ticket nodig hebt.

Vanaf Hengelo is het negeneutoticket geldig. Dat ontdekte @rvdborgt op een FAQ waarbij het Land Niedersachsen dit aangaf. Voor Gronau geldt dit niet want het is geen Niedersachsen. De conductrice hanteerde de regel dat het ticket geldig is tot het laatste Duitse station. 

Ik heb in een ander draadje aangegeven hoe het op de site van bahn.de aangeboden wordt en dan koopt u de reis  met een negeneuroticekt, maar kom daar maar eens om. Wat ik als mogelijkheid zie wordt nergens gecommuniceerd. Die discussie hoort ook niet bij een conductrice neergelegd te worden.

De conductrice heeft op dit moment gelijk want er is gecommuniceerd dat het kaartje tot Gronau geldig is en dan moet er worden ingecheckt in Gronau. 

Ben persoonlijk ook niet van de discussies hoor. Gewoon ingecheckt, voordat de conductrice langs kwam al omdat ik inderdaad op de hoogte was van deze regelgeving. En als er geen paaltjes zijn op het station waar ik de grens passeer koop ik gewoon een kaartje. Maar wilde er mee aangeven dat je beroepen op de DB site hoogstwaarschijnlijk niet zal gaan werken in praktijk, ondanks dat je formeel misschien wel gelijk hebt omdat het wel als zodanig verkocht wordt (zeker in een DB Regio trein op basis van een DB reis- en ticketadvies. Bij andere vervoerders vind ik het nog weer wat anders). 

Reputatie 7
Badge +4

Tja, maar zo werken de dingen niet en strikt genomen hebben die zaken niets met elkaar te maken. Met paaltjes op Elten was het allemaal wel veel makkelijker, maar die zijn er niet, wel in Gronau.

 

Het probleem is de communicatie maar ook hoe de haasjes lopen in Dld. Het is geen eenheidsstaat. NRW zou moeten overrulen zoals dat bij de noorderburen ook kan ;-)

 

Ik vind mijn eigen verhaal over bahn.de zeer verdedigbaar, maar daarmee ben je er niet.

Ik verlaag me niet tot het niveau van de discussiereiziger.

 

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Reputatie 7
Badge +3

Er komt definitief een opvolger voor het 9 euro ticket. Deze moet er uiterlijk begin 2023 zijn en wordt wel duurder, maar kost nog steeds maar een fractie in vergelijking met wat er nu betaald moet worden en is vooral een stuk eenvoudiger. 

https://m.bild.de/politik/inland/politik-inland/9-euro-ticket-nachfolger-soll-laut-wissing-anfang-2023-kommen-81208218.bildMobile.html

De minister van Financiën was de laatste prominente tegenstander en die heeft het verzet definitief opgegeven, nadat de Bondskanselier kort daarvoor de soms absurd ingewikkelde tariefsystemen in een interview volledig met de grond gelijk had gemaakt (reizigers "verstehen nur Bahnhof" = begrijpen er helemaal niets van). Het 9 euro ticket omschreef hij als "een van de beste ideeën die we ooit gehad hebben". Nu ik in en rond Frankfurt verblijf begrijp ik ook waarom. Ik heb een abonnement voor een week voor een kleine 30 euro en letterlijk niemand kan mij uitleggen waar deze nou precies geldig is. Ik heb wat uitzoekwerk op internet gedaan en het enige wat ik vind zijn forums waar iedereen elkaar volledig tegenspreekt over de geldigheid.

Meest realistische opties zijn 29 euro per maand per Bundesland en 49 euro voor heel Duitsland of een ticket van 365 euro per jaar voor heel Duitsland. Op sommige plekken hebben ze trouwens al besloten dat er niet langer gewacht kan worden, zo heeft Berlijn bijvoorbeeld al zelfstandig een 9 euro ticket ingevoerd 

Dat kan alleen als het rijk meebetaalt. Hier in Nederland gaan de vervoerbedrijven failliet als zij zo'n goedkoop abonnement moeten aanbieden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Reputatie 7
Badge +3

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland zit ook niet stil en laat op dit moment onder andere onderzoek doen in hoeverre mensen uit de auto te krijgen zijn met goedkoper of gratis openbaar vervoer 

https://nos.nl/artikel/2443146-gaat-ook-nederland-experimenteren-met-goedkope-treinen

Men zal de auto niet laten staan, dat deed men ook niet toen de benzineprijzen op z'n hoogst stonden. Men zal extra tripjes maken met OV omdat dat gratis is. Ik verwacht niet dat de 2e auto eruit gaat.

Wanneer trein gratis is, zal ik niet vaker gaan reizen. Ik heb geen auto, nooit gehad, en verwacht niet vaker te reizen als het goedkoper of gratis is. Reizen met de trein is niet leuk meer, door o.a. vertraging/uitval, vieze treinen, onveiligheid, mentaliteitsverandering. Ik reis al lang niet meer voor mijn plezier.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp uw aarzeling en de informatie is tegenstrijdig, maar bahn.de geeft het wel aan. Ik heb de neiging als reiziger met afgekocht reisrecht om die € 1,70 of € 1,40 dan maar te betalen om van een verdenking af te zijn, maar bahn.de geeft de optie,. Het kan natuurlijk dat dit gewijzigd is zonder dat het is meegedeeld of verwerkt bij clubs als de VRR.

Slordig allemaal.

U hebt helemaal gelijk. Het gaat mij ook niet om die 1,70 euro. Ikzelf wil dit gezeur ook niet en koop gewoon het ticket. Maar het gaat mij meer hier om: deze onduidelijkheid levert zoveel discussie en mogelijk ook ergernis van de reiziger op. Waarom zo moeilijk doen over dat kleine stukje, welgeteld 2 treinminuten op Duits grondgebied? Ik heb het dan over Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten. Ook gezien de allang beloofde en keer op keer uitgestelde OV chip paaltjes die er nog steeds niet staan, zou je voor dit specifieke traject kunnen zeggen dat het ticket vanaf de grens geldig is en met een afgekocht reisrecht op het Nederlandse deel je dus geen extra ticket nodig hebt.

Het Duitse 9-euro kaartje is er gekomen om Duitse reizigers te compenseren en is geldig vanaf/tot het 1e grensstation waar de trein stopt in Duitsland. Begint jouw reis niet Duitsland, dan zul je dus een aanvullend kaartje moeten kopen tot het station waar het 9-euro kaartje geldig is, als op het Duitse station waar jouw reis begint geen Nederlands in/uitcheck paaltje staat. Dat de reistijd van de grens tot 1e grenstation 2 minuten is doet niet ter zake. Koop je het 9-euro ticket dan heb je te dealen met de voorwaarden die daarvoor staan en niet met wat jij vindt.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de rest van het topic ook gelezen?

Jazeker, daarom reageer ik specifiek op @Fr-Arn die het onzin vindt om te betalen voor 2 minuten Duits grondgebied waar door uitstel nog geen Nederlandse paaltjes staan. Zolang die paaltjes er niet staan kun je er wat van vinden, maar reis je dat stukje gewoon zwart als je daarvoor geen geldig vervoerssbewijs hebt.

Afgelopen 1e Pinksterdag  geen enkel probleem op en neer naar Emmerich vanaf Arnhem. Het was dan ook erg druk en nauwelijks controle.

Vandaag zelfde rit, heen geen personeel gezien. In Emmerich waren wel twee Duitsers uit de trein gezet omdat ze geen kaartje naar Zevenaar hadden. Die moesten dus n uur wachten op de volgende trein.

Terug naar Arnhem (zonder extra kaartje; ik wist niet beter) werd ik aangesproken na Zevenaar en ik verwees naar de DB app en dat het afgelopen weekend geen probleem was.   Aber das stimmt nicht ! 

Ik had n kaartje moeten kopen. Brommend liep de conducteur verder.

Ik reisde dus met het €9 ticket.

In Arnhem ingescheckt bij NS en op perron uitgescheckt. Bij terugkomst het omgekeerde gedaan.

 

Ter info : Emmerich heeft twee liften om naar volgend perron te gaan.

Wachtruimtes zijn op de perrons vh station, wel droog maar open.

Mijn ervaring met het 9 euro ticket vanaf Arnhem:

Op Arnhem inchecken met ARRIVA, bij station Emmerich (niet Emmerich elten) staan er paaltjes naast de trap waar je moet uitchecken op ARRIVA. Vanaf daar is je 9 euro ticket geldig.

Reputatie 7
Badge +1

Hier is, zoals wel verwacht had kunnen worden, al een zeer lang draad over-met >100 reacties.

Geldt IN NL enkel op vanaf Hengelo+Enschede in de lokale treinen-ook al kan je het bvb in Arnh of V´lo kopen-je moet BIJkopen tot 1e halte in DE (Kaldenkirchen of Elten).

Heb het uiteraard en vanaf dag 1 benut-ben nu net weer terug. Zoals dus ook verwacht: extreem druk, nog extremer, veel treinen zo overvol dat de Bahnpolizei ze moest komen ontruimen. EN; In DE op alle OV nog steeds MSN=MUndNasenSchutz op en dat wordt ook gecontroleerd-dat weerhoudt al 95% van NLers.

Ook als treinen niet overvol zijn, zijn ze vrijwel altijd te laat en zeer veel treinen valln uit-geheel zonder systeem-vanwege Personalmangel-opeens besef je dat NS ondanks alle klachten nog meevalt.

Als je je erdoor kan worstelen: ook in CZ en SK zijn deze zomer, vanaf 1/7, zeer goedkope weekkaarten voor ale treinen (resp 33//29€) en in DK voor alle  OV (rond de 77€). LUX is altijd al gratis.

Reageer