Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.


Daar heb je een goed punt. Ik loop ook regelmatig naar over het perron langs een trein om daar een zitplaats te vinden. Ik houd dan de klok in de gaten. Ik vind het merkwaardig dat door een Hc anders wordt geïnterpreteerd en gewoon de deuren voor de vertrektijd dicht zou gooien wanneer ik langs de trein loop. Het geeft wel een beeld hoe ver het misverstand over te vroeg de deuren sluiten en te vroeg vertrekken is doorgesijpeld in de NS-organisatie.

Ik vrees dat het nog jaren gaat duren voordat men bij NS eindelijk gaat begrijpen dat men het totaal niet begrijpt.
Jammer om te lezen dat de reacties veelal negatief zijn. Er zijn een aantal dingen waarop ik nog wil reageren:

- Iemand noemde de GVB en hun metrosysteem, waar LED-strips worden gebruikt. Dat is een mooi systeem. Bij het meeste NS materieel werkt het zo dat bij het omdraaien van de sleutel de deuren sluiten. De deuren gaan niet meer automatisch open bij aanraking. Jouw suggestie is een goed idee. Binnen NS worden verschillende van dit soort ideeën onderzocht en jouw bericht is dan ook doorgezet.

- Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron. Bovendien kun je in de Reisplanner Xtra app gebruikmaken van een nieuwe functionaliteit: onder ‘Treindetails’ zie je hier de samenstelling van de trein – welk type materieel er op dat moment rijdt en wat de lengte van de trein is.

- Het veilig en op tijd rijden van de trein is een gedeelde verantwoordelijkheid. Deze campagne is bedoeld om aandacht bij onze reizigers te vragen. Tevens wordt aan onze kant hard gewerkt om het vertrekproces te verbeteren.

- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Wou net zeggen, langs de trein lopen doe ik ook dagelijks, maar dan wel met een oog op het vertreklicht.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Dat maakt helemaal niets uit. Ook iemand die op een mobiel kijkt, kan bezig zijn om aan spreiding van reizigers mee te werken door bijvoorbeeld helemaal naar voren te lopen. Bovendien zou deze hele discussie niet ontstaan zijn als NS niet te vroeg de deuren zou sluiten.
Niemand klaagt ervoer wanneer op het verspringen van de minuut gefloten wordt en daarna gesleuteld wordt. Wel dat er voor het verspringen van de minuut gefloten en gesleuteld wordt en soms al voor het verspringen van de minuut vertrokken wordt. Hoe je het ook wendt of keert, deze interpretatie van het begrip vertrektijd door NS is fundamenteel onjuist.
Reputatie 4
Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron.
Sorry, maar hier wil ik toch even op reageren. Die zg. instapbalk is voor veel geld als proef aangebracht langs spoor 4 in Den Bosch. Hij heeft vervolgens 3 maanden gefunctioneerd maar is sindsdien buiten dienst omdat ProRail plotseling om totaal onduidelijke redenen heeft beslist dat het grootste deel van de treinen niet meer in het midden van het perron maar helemaal aan de zuidkant (deels buiten de overkapping) moet stoppen. Los van de overlast die dit voor de reizigers veroorzaakt is de instapbalk daarmee onbruikbaar geworden.

Ik heb een en ander hier eerder aangekaart en er zou worden uitgezocht waarom dat gebeurd is maar die speurtocht is ergens op een kantoor in Utrecht gestrand.

Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Precies aan die logica ontbreekt het bij NS bij de huidige procedure.
Reputatie 3
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.

Sivan, allereerst bedankt voor het doorzetten van onze reacties en voor je - snelle! - terugmelding daarover.

De terugmelding klinkt helaas als "we doen het nu eenmaal zo", hoewel ik me ook kan voorstellen dat er een technische reden voor is. Wellicht dat het seinsysteem (aangaan V-lamp op basis van dienstregeling, automatische vrijgave treinpaden) alleen op de hele minuut kan? Dan zou overwogen kunnen worden dat systeem aan te passen. Hoewel, die reden kan niet kloppen want dan zou de procedure juist wel moeten zijn om op de hele minuut te fluiten.

Kortom, ook ik ben erg benieuwd naar de achterliggende reden.
In plaats van bij de reiziger te komen met opmerkingen kan NS beter eerst inventariseren waarom er van die laatkomers zijn die richting de trein sprinten. Paar weken terug naar Zwolle. 5 minuten overstap tijd op Rotterdam. Ik heb moeten rennen als een idioot om de trein naar Utrecht te halen. Trein vertrekt op tijd uit Rotterdam maar presteert het om mijn 8 minuten overstap tijd richting Zwolle te reduceren tot 2.5 minuut. Wij als reizigers stonden al klaar bij de deuren om een sprint te trekken en ik had twee jongeren al gevraagd bij aankomst tussen de deuren te gaan staan zodat ik net nog een minuutje kon pakken om ook aan te komen. Gelukkig stond deze trein al op het perron te wachten en was de conducteur nog met allerlei zaken bezig zodat de trein 2 minuten te laat wegging. Ik was kapot! Nu zou je zeggen laat dan toch dat sprinten, maar ja ga paar keer per jaar met de trein en je kan er bijn a gif op innemen dat als je 1 of 2 overstapjes heb dat het gewoon niet lukt. Het lukt mij bijna nooit om vanuit Zwijndrecht naar de andere kant van het land te rijden zonder enige vertraging (langer dan 10 minuten) door gemiste aansluitingen. Conducteurs beginnen al te fluiten als mensen nog bezig zijn met instappen en dat zijn dan de mensen die al op het perron stonden toen de trein binnenkwam. Maar ik heb ook een oplossing voor het probleem. Kijk wij nederlanders gaan nooit in een rij staan zoals de britten, maar misschien net zo doen als trams in grote steden. Eenrichtingsverkeer. Ene deur om eruit te gaan en andere deur om erin te gaan. Op het moment dat deuren opengaan stromen de mensen bij de ene deur naar buiten en bij de andere deur kunnen mensen gelijk naar binnen. Iedereen zo'n beetje op zelfde moment klaar.Sneller druk van de ketel op het perron. Misschien iets om te testen op de drukste routes?

Reageer