Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Goed punt
Fijne reis toegewenst, Henk
Wat betreft al die vergelijkingen met de luchtvaart, daar staat het tegenwoordig vaak overduidelijk op je ticket aangegeven. Dit keer toevallig een andere maatschappij dan normaal dus moest ineens weer tickets printen, mooi voorbeeldje.

Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.


Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.
https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkelijke-vertrektijden-weergeven-37021
Badge +3
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Doe je goed. Je bevindingen kunnen immers nooit tegengesproken worden omdat de meldingen sowieso al vertraagd binnenkomen...

Volgens de GPS op mijn telefoon reed ik een paar weken geleden wél ineens helemaal aan de andere kant van Eindhoven. Waze snapte er niets meer van in ieder geval, maar ik weet de weg dat scheelt ;)

Ik zou bij Airport zitten ongeveer, terwijl ik langs de IKEA reed...
De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Dan is dit natuurlijk gewoon onderdeel van je business intelligence en gebruik je andere, directere bronnen die hier meer voor geschikt zijn. Maar op deze manier kan ik me dom houden en verdedigen dat het om openbare data gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig meldde ProRail vandaag dat het eerste half jaar een record aantal treinen op tijd reed. Maar daarbij is denk ik alleen gekeken naar vertraagde treinen, geen woord over te vroege treinen.

Het eerste half jaar van 2018 reed 92,1 procent van de treinen op tijd. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland met zo'n hoge punctualiteit. Als je kijkt naar een maximale vertraging van 5 minuten komt zelfs 96% van de treinen op tijd aan op de plaats van bestemming.

https://www.prorail.nl/nieuws/record-aantal-treinen-rijdt-op-tijd
Of u het nou wil of niet, u krijgt nog meer van mij te zien. Had ik u beloofd!

Velp en Rheden maar even wegdenken, ik kan het gedrag niet verklaren. Het is sowieso een testversie natuurlijk verder, maar volgens mij begrijpt u dat wel.

https://hastebin.com/waciwupixu.cs
Of gewoon achteraf de werkelijke vertrektijd vermelden in de planner. Treinen vertrekken statistisch gezien nooit te vroeg. 🤗
Badge +3
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.
Hopelijk is men intern er ook zo druk mee bezig als jullie, dus bijv. dat er automatisch een bericht gestuurd wordt naar de MCN/HC "je bent te vroeg vertrokken" :P

De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.
Reputatie 7
Badge +3
Rheden en Velp zijn inderdaad wel opvallend, zeker omdat ik me niet kan herinneren hier klachten over gezien te hebben. Of de reizigers daar vinden het al zo normaal dat ze er niet over klagen.

Ik had alleen je eerste lijst van 1 mei naast de OVtijden gegevens van die 2 gelegd waarbij opviel dat een deel van te vroege daar een vertraging vertoonden en een enkele steekproef daarvan op TP gaf ook de vertraagde tijd van OVT. Er klopt daar denk ik inderdaad iets niet.
Reputatie 7
Badge +3
Maar inderdaad de usual suspects staan er weer bij.

Sassenheim is ook wel een interessante in dit lijstje, was ook al eerder een keer door iemand over geklaagd.
Een paar keer per dag moet de 4600 richting Den Haag daar blijkbaar een paar minuten wachten (vertrekken om .48 of .49 ipv .45 op andere tijden). Dat gebeurt dus niet altijd, vanmorgen de 4626 al om 10.44 (klacht op Twitter) / 10.45 (info Treinposities) vertrokken ipv 10.48

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4626/2018-07-19T10:48:00+0200

Om eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat er technisch iets fout gaat op Rheden en Velp, maar ik kan niet bedenken wat. Zoveel kan haast niet.
Reputatie 7
Badge +3
Er is iemand weer druk aan het werk geweest terwijl ik relaxed op mijn luchtbedje lag.
WoW 😮 Maar wel weer een heel groot aandeel voor degene die Momo al in het lijstje had staan.
Ik had u meer beloofd, dus dat krijgt u van mij. April 2018 voor nu:

https://hastebin.com/oxizewopoy.cs
Wellicht heeft dat in een oude versie gestaan.
In de huidige versie staat niets over de dienstregelingsnelheid, alleen dat je dus op basis van de dienstregeling de snelheid bepaald. Als ik dus te laat ben ligt die snelheid hoger dan als ik op tijd ben, met inachtneming van de plaatselijke beperkingen, materieelbeperkingen en aanwijzingen.
Het woord dienstregelingsnelheid komt niet voor in die paragraaf.

Overigens lijken mij dit overigens geen discussies die op een openbaar forum gedaan zouden moeten worden.
Over de dienstregelingsnelheid, zie:
Handboek machinist art. 6.1.1

(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)

Allereerst weet ook jij klant-peter, spoor 2 of hoe je ook genoemd wilt worden dat het niet toegestaan is te citeren uit interne documenten, daarnaast staat dit er niet in de laatste versie van het machinisten handboek van de NS en is dit jouw interpretatie van een andere tekst.

Kijk maar goed dat dienstregelingssnelheid er NIET staat !!!!
Weet niet wat je hier mee bedoelt

Over de dienstregelingsnelheid, zie:
Handboek machinist art. 6.1.1

(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)

On-topic: Deze dus verlagen zorgt ervoor dat een trein welke met vertraging rijdt deze niet kan inlopen. Personeel moet gewoon op dienstkaartjes en klok kijken bij ieder vertrek.
De dienstregelingssnelheid is niet meer dan de snelheid waarop de dienstregeling op een bepaald traject is gebaseerd, rekening houdend met de maximale plaatselijke snelheden. De Dienstregelingssnelheid wordt gebruikt om te voorkomen dat je met je trien voor een stop-tonend sein terecht komt en geen andere treinen hindert omdat je niet in je eigen rijweg zit.

Als ik niet in mijn eigen rijweg zit qua tijd dan hoef ik geen dienstregelingssnelheid te rijden maar is het doel juist om weer in mijn eigen rijweg te komen qua tijd zodat ik geen hinder veroorzaak voor andere treinen.

Maar dat weet jij toch ook ??
Uit andere handboeken (andere vervoerders) ken ik inderdaad de bepaling dat er niet sneller gereden mag worden, maar in het handboek van NS is die bepaling niet (meer) opgenomen. Enkel dat de dienstregelingsnelheid de snelheid is waarop de dienstregeling gebaseerd is, maar er is geen verbod om sneller dan de dienstregelingsnelheid te rijden.
Sneller rijden dan de dienstregelingssnelheid is toegestaan bij vertraging.

Sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid is NIET toegestaan. Alleen bij een inhaalsnelheid op het dienstkaartjes is dit toegestaan. Echter inhaalsnelheid kent NS niet (meer).
Sneller rijden dan de dienstregelingssnelheid is toegestaan bij vertraging, je mag echter niet sneller rijden dan is toegestaan op het baanvak.

En met dat laatste heb je volledig gelijk, mits er geen vertraging is door het voorgaande traject.
@JBa: Is sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid toegestaan ?
Volgens mij niet, dus bij vertraging werkt dit averechts.
Ais personeel nou gewoon simpel op hun dienstkaartjes kijkt vertrekt elke trein op tijd, en nooit te vroeg.

Reageer