Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 2
Ik heb vanochtend in de ochtendspits gelet op het fluiten. 2 van de 3 keer werd er al gefloten terwijl er nog volop mensen aan het instappen waren. Dit waren geen mensen die nog even snel aan kwamen rennen, maar mensen die er al stonden toen de trein aan kwam rijden.

Bij drukte wordt de fluit structureel verkeerd gebruikt door mensen op te laten schieten, niet om te laten weten dat je niet meer in mag stappen. Veelal staat de conducteur dan ook nog midden op het perron.
Reputatie 3
"Instappen = nog niet fluiten"

Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.

Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is". Nu lijkt het of er gewoon altijd gefloten wordt om op tijd te vertrekken ook als de trein te laat is. Nog even en een intercity rijdt als deze te laat is ook een station gewoon voorbij om tijd in te halen? Alles voor de punctualiteitscijfers?

En bij de boodschap "reizigers realiseren zich niet wat vertrektijd betekent"; dan mag je je afvragen of het logisch is dat de deuren 30 seconden of meer voor vertrektijd dichtgaan. Misschien kun je dan beter het wegrijden aanpassen aan de verwachting en voortaan fluiten op de hele minuut, en wegrijden 10 seconden na vertrektijd zodat de beleving van de reiziger past bij de werkelijkheid?
Reputatie 3
Ik begrijp het punt dat de NS wil maken met de campagne, maar ik denk dat de NS met deze ondoordachte actie de plank volledig misslaat. Ik sluit me aan bij Arend7 dat de obsessie van de NS voor op tijd vertrekken zo hoog in het vaandel staat dat de in- en uitstappende reiziger van ondergeschikt belang lijkt geworden. Zeker gezien het aantal klachten dat ik op het forum lees over conducteurs die hierdoor juist veels te vroeg gaan fluiten.

Ik denk dat de NS er goed aan doet om deze campagne stop te zetten en eerst zelf orde op zaken te stellen om te zorgen dat de zich geen gevaarlijke situaties meer voordoen vanuit de conducteur zelf. En ik begrijp goed dat het voor de conducteur heel vervelend kan zijn als iemand zich nog op het laatste moment tussen de deur wringt, maar deze campagne is volgens mij nu niet het juiste middel.
Het wordt doorgezet naar de betreffende afdeling maar of er verder iets mee gedaan wordt....
Ja, ook ik fluit wel eens om reizigers, zoals het hier genoemd wordt om op te jagen om in te stappen.
Vanaf nu kan dat dus niet meer. Immers fluiten = niet meer instappen.
Reputatie 7
Ik geef meteen toe, dat ik ook wel eens op het laatste moment in de trein stap.

Dat komt niet, zoals die rare kleuterklasposters suggereren, doordat ik te laat ben opgestaan of heb zitten treuzelen bij het strikken van de veters, niet door het kopen van koffie of het kijken naar de smartphone, niet omdat ik heb staan roken, maar puur en alleen door de vele net-niet aansluitingen, vertragingen of spoorwijzigingen die een halve minuut vóór vetrek worden omgeroepen.

In plaats van meteen met het waarschuwende vingertje naar de reiziger te zwaaien (die ergens op tijd moet zijn), is het wellicht een idee, te onderzoeken wat de werkelijke reden is, waarom dan zoveel reizigers op het laatste moment nog instappen.
Gisteren weer een geval van misbruik door conductrice van het gebruik van haar fluitje.
De stoptrein (17.23 Leiden-Hoorn Kersenboogerd) in Hoofddorp, ik sta net buiten en zie dat passagiers net aan het instappen zijn als mevrouw gelijk begint te fluiten. Misschien om te manen haast te maken (trein was keurig op tijd) maar je kan niet over elkaar heen lopen.
Nog niet de helft van de passagiers was al in de trein, en ik zie dit vaker gebeuren.

Omdat mevrouw gaat fluiten zou in één keer al die mensen een boete kunnen krijgen van 230 euro??

Wanneer neemt het personeel zelf het gebruik van het fluitsignaal nou eens serieus ?
We zijn tegenwoordig gender neutraal enzo, dus als worst accepteren we je ook hoor:)
@Oldehove
Ik zou maar oppassen. Toen de conducteur floot, mocht u niet meer uitstappen. Als u verhaal gaat halen, schrijft de conducteur u wellicht alsnog een boete uit.

NS verwacht van u dat u in zo'n geval in de trein blijft zitten, bij het volgende station een nieuwe poging doet om uit te stappen. Als dat lukt, uit- en weer incheckt om te betalen voor de omweg en dan weer terug reist.
Reputatie 4
NS waar zijn jullie mee bezig :@

Amsterdam Amstel
6:45+5 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, deur sluit terwijl iemand nog aan het instappen is. De conducteur creert een gevaarlijke situatie.

6:25+30 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, fluit is ook slecht hoorbaar door zwakte en omgevingsgeluid, er komt een man de trap op en ziet mensen instappen, hij rent naar de volgende deur en probeert in te stappen, de deur sluit op dat moment. Gelukkig gaat het om een sprinter en gaat de deur weer open. Conducteur roept boos "hey!". De conducteur hier is fout, hij floot voordat iedereen in was gestapt, zijn fluit was niet hoorbaar. Hoe moet de reiziger weten dat er al gefloten is, als mensen aan het instappen waren.

7:00 ik stap in, de conducteur fluit, ik kijk om, mensen zijn nog in aan het stappen, een persoon met een vouwfiets staat nog buiten de trein. Ik loop door om ruimte te maken, ik heb niet kunnen zien hoe dit afliep.

Is dit hoe de NS het graag ziet 😠 ik zit gewoon te trillen van deze gotspe. Als reiziger ben je gewoon vogelvrij.
maar als het gaat om percentages, hoop ik altijd op iets meer harde feiten/cijfers.

92110 stops hebben een andere aankomsttijd dan vertrektijd (~34.1%)
178212 stops hebben dezelfde aankomsttijd als vertrektijd (~65.9%)

Totaal 270322 stops.
Maandoverzichtje over de maand mei, voor de liefhebbers: https://hastebin.com/lalafetixu.cs

Ben zelf ff de tuin sproeien eerst, nog niet goed gekeken naar de inhoud. Geniet u er maar van!
Reputatie 7
Badge +3
Citaat van de website:
"Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken."

Het een heeft niet direct iets met het ander te maken. Wie schrijft deze onzin? Je kunt best hoogfrequent rijden en toch vertraging hebben. Het is niet prettig, maar het kan wel. En als alle treinen hoogfrequent met 10 minuten vertraging rijden, merkt niemand daar iets van. Behalve de reizigers in de eerste vertraagde trein.

71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers? Maar waarom zijn die instappers dan te laat? Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld grote drukte en te korte stationnementen?

Het spijt me zeer. Maar wanneer ik op tijd bij de trein ben, wacht tot iedereen is uitgestapt en de fluit gaat terwijl er nog uitgestapt wordt, dan stap ik echt wel in na het fluitsignaal. Men kan bij NS dan plaatsnemen op een plek vlak onder de bovenleiding.
Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.

Correctie: Meer dan de helft van de conducteurs fluit vóórdat de reizigers uit- en ingestapt zijn. De groeten.
Ik sta te kijken dat zowel iMark als Pe_pe vaak meemaken dat na het fluiten mensen nog aan het uitstappen zijn.
De situatie is dan meestal dat er een uitstapper niet heeft aangesloten. Dan denken de instappers dat iedereen eruit is en dan komt er toch nog iemand tegen de stroom in. Wie nog buiten staat wacht netjes. "Fuuuut!" Vervolgens stormt men toch allemaal op de deur af en de opstopping die daardoor ontstaat maakt m.i. dat het nog langer duurt dan wanneer de conducteur geduld had gehad en men netjes twee aan twee was ingestapt.

Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

En ik heb het al vaker gezegd: conducteurs zouden een ander signaal moeten hebben om tot spoed te manen. Als de fluit betekent dat er niet meer ingestapt mag worden, kan die niet gebruikt worden als aansporing om juist wel in te stappen. Gebruik bijvoorbeeld een scheepstoeter of maak consequent onderscheid tussen verschillende fluitsignalen: drie keer kort als aansporing en een keer lang als instapverbod. (Helaas worden beide signalen momenteel ook door een automatische sluitfluit gebruikt.)
Bedankt voor jullie kritische blik. Samen met een van onze marketeers ben ik opnieuw naar jullie reacties gaan kijken. Het lijkt erop dat er sprake is van misinterpretatie, en ik vermoed dat dit bij mij is begonnen, waarvoor excuses. Volgens mij zit de verwarring in het volgende: we stellen niet dat 54% van de reizigers instapt na het fluitsignaal, maar bedoelen dat in 54% van de treinen nog iemand instapt na het fluitsignaal. Dat kan dus ook slechts één reiziger zijn.

Zoals gezegd is bovenstaande gebaseerd op een uitvraag onder conducteurs en een nulmeting, die is uitgevoerd door tellingen op het station. Hiervoor hebben we studenten ingehuurd via een bureau dat dit soort metingen doet.

De onder conducteurs verspreide enquête is 244 keer ingevuld. Er werden meerdere vragen aan hen gesteld:
Hoeveel instappers zijn er ingestapt nadat er is gefloten?
- 17 conducteurs zeggen 9 van de 10 instappers
- 16 conducteurs zeggen 8 van 10
- 21 conducteurs zeggen 7 van 10
- 24 conducteurs zeggen 6 van 10
- 28 conducteurs zeggen 5 van 10
- 12 conducteurs zeggen 4 van 10
- 29 conducteurs zeggen 3 van 10
- 17 conducteurs zeggen 2 van 10
- 24 conducteurs zeggen 1 van 10
- 2 conducteurs zeggen niemand
Omdat dit gevoelsmatig aantallen zijn (we weten dat niet iedereen instapt na de fluit), hebben we deze cijfers niet gebruikt om tot een getal te komen,. Ze zijn wel aanleiding geweest om de nulmeting te doen. De voorbeelden die de conducteurs geven in de enquête hebben we wel gebruikt in onze communicatie.

Hoe vaak heb je een gevaarlijke situatie meegemaakt doordat een reiziger na het fluitsignaal nog instapt?
- Een keer per jaar: 6 procent van de conducteurs
- Nooit: 8 procent van de conducteurs
- Een keer per maand: 17 procent van de conducteurs
- Meerdere keren per dag: 19 procent van de conducteurs
- Een keer per dag: 24 procent van de conducteurs
- Een keer per week: 26 procent van de conducteurs

Hoe vaak komt het voor dat je vertraging oploopt doordat er reizigers na het fluitsignaal instappen?
- Nooit: 1 procent van de conducteurs
- Enkele keren per maand: 9 procent van de conducteurs
- In alle gevallen: 15 procent van de conducteurs
- Enkele keren per week: 19 procent van de conducteurs
- Enkele keren per rit: 21 procent van de conducteurs
- Enkele keren per dag: 35 procent van de conducteurs

Voor de nulmeting hebben de studenten op 4 verschillende stations staan turven. Het onderzoek is op 28 maart 2016 gestart en sloot op 3 mei 2016.
De nulmeting ziet er als volgt uit:
- Percentage intercity’s met instappers na het fluiten: 75%.
- Van de intercity’s met instappers na het fluiten het aandeel dat vertraagd is: 85%
- Percentage sprinters met instappers na het fluiten: 36%
- Van de sprinters met instappers na het fluiten het aandeel dat vertraagd is: 93%
- Van het totaal aantal treinen met instappers na de fluit het aandeel dat vertraagd is: 87%
- Totaal aantal observaties intercity’s: 88
- Totaal aantal observaties sprinters: 81
- Totaal observaties: 169

Hopelijk is het nu duidelijker. Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Reputatie 4
Het lijkt erop dat er sprake is van misinterpretatie, en ik vermoed dat dit bij mij is begonnen, waarvoor excuses. Volgens mij zit de verwarring in het volgende: we stellen niet dat 54% van de reizigers instapt na het fluitsignaal
Bedankt voor de terugkoppeling, maar dat stellen jullie wel en komt ook in alle communicaties terug. Dat betekent dus dat de campagne ingetrokken gaat worden?

Voorbeeld:



Ik snap niet hoe u kan zeggen dat "we stellen niet dat 54% van de reizigers instapt na het fluitsignaal", wanneer het letterlijk op de website van de NS staat.
Reputatie 4
Want stipter reizen is belangrijker dan reizigers mee te nemen die op de trein hebben staan wachten. Zoals Loes aangeeft en zoals de reizigers aangeven wordt er gefloten om reizigers op te jagen. Zolang dat gebeurd kunnen deze reizigers dit soort campagnes niet serieus nemen.

Oplossing: zorgen dat de treinen en perrons niet zo overvol zijn, dus voldoende materieel inzetten. Zoals gezegd: ik ga niet een half uur extra op een trein wachten, wanneer ik 10 minuten voor vertrek van de trein al op het station was en tijdens het instappen een fluitsignaal hoor. Helemaal als er geen manier is om compensatie aan te vragen voor de opgelopen vertraging.

*edit* En nu zit ik weer naast conducteurs en een machinist die verhalen uitwisselen hoe ze aggressief worden van reizigers en de manieren om geen service te hoeven verlenen. Is dat gepast gedrag in een trein? 13:35 treinstel 9406. Gisteren een conducteur die klaagde dat reizigers te netjes uit/instappen, draagt niet bij aan een positieve reiservaring zulk personeel.
Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd.

De vertrektijd is dan ook niet van belang voor mensen op het perron, de laatst mogelijke instaptijd wel. De enige mensen die moeten weten hoe laat de trein wegrijdt zijn de mensen in de trein en het NS-personeel.
Julian was gewoon het spoor bijster 😉
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Me
Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.


Mee eens en dat kan al via de mobiele app waar aangegeven wordt hoe lang een trein is en als machinisten zich houden aan de bordjes zoals ze tussen de sporen zijn geplaatst mbt lengte. Overigens weet ik dat sinds kort en het werkt vrij aardig. De eerste klas rijtuigen gooien nog wat roet in het eten... Wellicht kan de NS inderdaad beter een voorlichting campagne daarop starten. Ik heb een paar keer achter in de rij gestaan met mijn brompton (dat is een nadeel aan de vouwfiets dat je heel vaak achteraan staat). Machinist fluit. Ik ren naar de volgende lege deur. Trein deuren sluiten en trein rijdt weg... Dat had dus niets te maken met te laat aan komen rennen voor de trein. Wellicht ook een tip voor conducteurs is om dicht bij de trap te gaan staan waar mogelijk. Dan kan de laatkomer bij de conducteur zelf naar binnen... Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Me
Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.


Mee eens en dat kan al via de mobiele app waar aangegeven wordt hoe lang een trein is en als machinisten zich houden aan de bordjes zoals ze tussen de sporen zijn geplaatst mbt lengte. Overigens weet ik dat sinds kort en het werkt vrij aardig. De eerste klas rijtuigen gooien nog wat roet in het eten... Wellicht kan de NS inderdaad beter een voorlichting campagne daarop starten. Ik heb een paar keer achter in de rij gestaan met mijn brompton (dat is een nadeel aan de vouwfiets dat je heel vaak achteraan staat). Machinist fluit. Ik ren naar de volgende lege deur. Trein deuren sluiten en trein rijdt weg... Dat had dus niets te maken met te laat aan komen rennen voor de trein. Wellicht ook een tip voor conducteurs is om dicht bij de trap te gaan staan waar mogelijk. Dan kan de laatkomer bij de conducteur zelf naar binnen... Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.


PS Deze campagne en mijn verontwaardiging er over was aanleiding om dit forum op te gaan zoeken...
Reputatie 4
Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.
Ik heb ook een Brompton, gebruikte deze voor woon/werkverkeer. Op een gegeven moment was het niet meer te doen... door drukte in de trein, nare conducteurs. Op de stations kan ik mijn fiets ook niet kwijt, weg fiets plezier :(

Goed dat je het forum hebt gevonden. Zoals je ziet zijn er meer mensen die op de trein hebben staan wachten, maar niet in mogen stappen.
Overzicht aantal te vroeg vertrokken treinen mei 2018

Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28




@Frank Visser , Gezien je reactie in een ander topic over dienstregelingstijden tag ik je ook even hier in want wellicht kun je de constateringen 1 of 2 bladzijde terug uit dit topic ook meenemen voor de volgende dienstregeling of liever nog eerder oplossen. Er blijkt bij bovenstaande stations teveel rijtijd speling te zijn waardoor treinen hier dus echt VEELVULDIG te vroeg vertrekken. En dan zijn dit de uitschieters welke Henk_NL uit de data heeft gefilterd voor de maand mei 2018 en Momo was zo vriendelijk om bovenstaand lijstje te maken.

Het moet toch mogelijk zijn om het aantal te vroege vertrekken vanaf deze stations drastisch te verminderen door de rijtijd aan te passen of een dienstregelingsnelheid op de dienstkaartjes te zetten?

Ik hoop dat jij weet bij wie dit dan neergelegd moet worden mocht je hier zelf niets mee kunnen :D

Onder het motto niet geschoten is altijd mis.
Het risico op een ongeluk door instappen na het fluitsignaal is in Nederland inderdaad zeer klein. De conducteur sluit eerst de overige deuren en kijkt of er niemand tussen zit, en sluit dan zijn eigen deur en pas als die gesloten is vertrekt de trein. De enige deur waar je dus op het laatste moment tussen zou kunnen springen is de deur waar de conducteur staat, en er is altijd een noodrem binnen handbereik mocht daar iets mis gaan.

Ik heb het eens keer meegemaakt, een dronken Engelsman die terwijl de conducteur de deur sloot nog dacht mee te kunnen door zijn hand tussen de deuren te stoppen. Hand is niet dik genoeg om de automatische beveiliging van de deur van dit type trein (was ICM) te activeren dus trein kwam in beweging, conducteur trok aan de noodrem, schold de man verrot en liet hem niet absoluut niet alsnog instappen. Ja, het is nadelig voor de dienstregeling want je loopt zo een minuutje of twee vertraging op, maar aangezien de conducteur z'n werk deed en de deur in de gaten hield bij het sluiten is de veiligheid niet in het geding geweest.

Sowieso hebben we het in deze situaties niet zo zeer meer over het instappen na het fluitsignaal, maar over het fysiek tegen proberen te houden van de deuren. Er zit een flinke tijd tussen het sluitsignaal en het sluiten van de deuren, zeker bij treinen die ook nog een automatische fluit kennen. Ik vind het dan ook overdreven om over een veiligheidsrisico te spreken, alleen het fysiek tegenhouden van deuren vormt een risico, en ook alleen als de conducteur niet oplet.

Reageer