Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Mijn 'harde cijfers' zijn natuurlijk wel anders dan degene die Sivan hier zou moeten produceren. Mijn resultaat is niks meer dan alle stops uit de database trekken en even de tijden vergelijken. Dat is een kinderlijk eenvoudig trucje. Die 54% is wel even wat anders dan tegen een databaseje praten.
Klopt, Henk. Deze week gaat Klaas-Jan aan de slag met een onderzoekje naar deze cijfers. Op basis van die cijfers zal ik met Marketing aan de tafel gaan zitten, om te zien of de campagne realistisch is, of dat we eventueel op een ander gebied nog verbetering kunnen boeken. Hoe dan ook nemen we alle feedback erg serieus.
Reputatie 7
Badge +3
Naar aanleiding van de recente discussies heb ik nog een keer deze pagina bekeken.
http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Die pagina moet echt zo snel mogelijk herschreven worden. De tekst hangt van de vaagheden en onjuiste aannames aan elkaar. Hier een paar voorbeelden.

"Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd

De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg er daarom voor dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!"

Al uitgebreid besproken op het forum. In de meeste gevallen is het helemaal niet mogelijk om 'ruim' op tijd in de trein te zitten. En waarom vertrektijden publiceren als je die als reiziger niet kunt aanhouden om nog op tijd bij de trein te zijn? En hoeveel tijd van te voren moet je dan wel bij de trein zijn?

"Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure."
Dus als het vertreklicht 2 minuten voor vertrektijd brandt worden de deuren al gesloten?

En dan heb ik het nog niet eens over de toon van de tekst die blijkbaar veronderstelt dat ik als een kleuter moet worden toegesproken.
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt 😉
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt ;)
Helemaal mee eens!
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Nee want het is niet aan de reizigers gevraagd.

En er staat duidelijk •54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal, dat gaat over alle reizigers dus het is ook 54% gemiddeld per trein.
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Citaat van de NS: "Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur, zo blijkt uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS." "224 van de in totaal 2500 conducteurs deed mee aan de peiling. Wat bleek? 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal" http://nieuws.ns.nl/zou-willen-dat-ik-zo-lenig-was---treinhalen

Xander, NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur heeft zelf de feiten niet op een rij:

"Volgens Xander is er in de loop der jaren een misverstand ontstaan over de vertrektijd op de perronborden: “De perrontijd wordt gezien als instaptijd, maar het is de vertrektijd. Veel reizigers denken dus dat ze nog in kunnen stappen, terwijl dit de tijd is waarop de trein moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen."

Inmiddels hebben we vastgesteld dat bij 66% van de stops de trein net aankomt wanneer deze "moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen" :8

Bij wie is het misverstand, bij de NS of bij de reiziger? :8 Duidelijk bij de NS.
Reputatie 4
Ik vraag me af of dat idiote onderscheid tussen instap- en vertrektijd typisch Nederlands is of een internationale gewoonte. In Zwitserland heb ik er wel eens op gelet. Ik zie daar conducteurs altijd wachten met fluiten tot de "pannenkoek op de 12".
Een lading oude, interne bedrijfsfilms staan al een tijdje online. Laat mooi zien hoe jaren geleden "op tijd rijden" al een ding was: https://www.youtube.com/watch?v=So08IjELBgc

Deze komt uit begin jaren '90, ruim 20 jaar geleden.

On the side, grappig om gezichten te zien die nog steeds rondlopen 🙂
Ter relativering ..
Ter relativering ..
Moet je eens zien hoe die mensen hun best doen om vóór het fluitsignaal de trein in te stappen. Misschien kan NS dit als promotiefilmpje voor hun campagne gebruiken.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen met betrekking tot die 54%.

Het percentage komt uit een enquête die onder 260 conducteurs is gehouden. Na de eerste campagneweken was dit percentage met gemiddeld 10% gedaald. Dit is gemeten door tellingen op verschillende stations tijdens de spits.

Ik ben toen even door gaan vragen. Er is gevraagd hoe vaak een conducteur het dagelijks overkomt dat er iemand na het fluitsignaal instapt.

Ik ben toen opnieuw door gaan vragen. De nulmeting is gedaan op een aantal plekken in het land, op verschillende uren, zowel in dal als in spits.Daarnaast is er een enquête gehouden onder conducteurs, waar 10% van onze conducteurs op heeft gereageerd (dat is dus significant) en zij geven dezelfde aantallen weer als die in de nulmeting naar boven kwamen. Deze twee bronnen die onafhankelijk van elkaar gemeten zijn geven dus het zelfde beeld.

Vragen die in dit kader wat mij betreft wel interessant zijn:
1. Hebben de 224 ondervraagde conducteurs daadwerkelijk op een papiertje zitten turven hoeveel mensen er in totaal instapten en hoeveel mensen na het fluitsignaal of is het slechts een weergave van hun gevoel (vergelijkbaar met iemand die, nadat hij net een stortbui heeft ondergaan, klaagt dat het ook altijd regent in Nederland)?
2. Op welke wijze hebben deze 224 conducteurs vastgesteld dat de reizigers die te laat instapten het fluitsignaal ook daadwerkelijk hebben gehoord (er wordt immers gesteld dat meer dan de helft van de reizigers instapt NA HET HOREN van het fluitsignaal van de conducteur)?
3. Als deze conducteurs daadwerkelijk van mening zijn dat meer dan de helft van de reizigers zou instappen na het fluitsignaal, leidt dit dan ook tot enige zelfreflectie dat ze wellicht te vroeg fluiten? Zo ja, leidt dit tot het aanpassen van hun gedrag?


Helaas zijn geen van bovenstaande vragen beantwoord in de onderbouwing van de uitspraak dat 54 procent van de reizigers zou instappen na het horen van het fluitsignaal.
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat dagelijks meer dan 540.000 reizigers* zouden instappen na het fluitsignaal (of ze het wel of niet hebben gehoord, laat ik dan zelfs nog achterwege). Als NS dit daadwerkelijk denkt, zou ik toch echt graag een betere onderbouwing van dit aantal horen.

*Het aantal van 540.000 is gebaseerd op deze pagina waarop NS aangeeft dagelijks ruim 1 miljoen reizigers te vervoeren.
Begrijp ik, Neen. Ik heb gevraagd om meer details, maar dat is momenteel niet mogelijk. Ik heb mijn best gedaan.
Begrijp ik, Neen. Ik heb gevraagd om meer details, maar dat is momenteel niet mogelijk. Ik heb mijn best gedaan.

Laat ik het dan anders formuleren. Jij gaf eerder aan niet aan deze cijfers te twijfelen. Geloof jij daadwerkelijk dat dagelijks meer dan 540.000 reizigers instappen na het fluitsignaal?
Ik twijfel er niet aan dat mijn collega's betrouwbaar onderzoek hebben gedaan. Voor nu is de informatie die ik hierboven heb gegeven, de informatie die ik heb ontvangen. Ik heb ook teruggekoppeld dat men twijfelt aan het percentage.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af of dat idiote onderscheid tussen instap- en vertrektijd typisch Nederlands is of een internationale gewoonte. In Zwitserland heb ik er wel eens op gelet. Ik zie daar conducteurs altijd wachten met fluiten tot de "pannenkoek op de 12".
Voor zover ik het kan beoordelen is het overal in Europa zo dat bij de secondewijzer op de 12, dus wanneer de minuut verspringt, de vertrekprocedure begint en de trein zo'n 20 tot 30 seconden daarna, dus in dezelfde minuut, vertrekt.
Dat was tot voor een paar jaar geleden bij NS precies als overal in het buitenland. NS heeft dit zelf gewijzigd en is dus zelf verantwoordelijk voor de verwarring door in feite te vroeg met de vertrekprocedure te beginnen. En het oude spreekwoord luidt: te vroeg vertrekken is evenmin op tijd als te laat vertrekken.
Bij NS moet men nog maar eens heel goed nadenken over wat 'vertrektijd' nu eigenlijk precies betekent en goed rekening houden met wat de reiziger als de vertrektijd beschouwt en niet wat types in een kantoortoren in Utrecht vinden wat de vertrektijd zou moeten zijn.
"We zouden best op tijd kunnen rijden maar er lopen steeds reizigers in de weg."
Misschien handig om bijvoorbeeld Ipsos dit soort tellingen te laten verrichten in te toekomst 🙂 Ik geloof inderdaad niet dat 540.000 reizigers per dag na het fluitsignaal instappen. Meer dan de helft kan gewoon simpelweg niet.
Ook vraag ik me af hoe de tellingen op verschillende stations tijdens de spits zijn uitgevoerd. Tien procent minder betekent nog steeds dat ongeveer 49% van de reizigers na het fluitsignaal is ingestapt. Gaat NS werkelijk beweren dat ze op de perrons hebben staan turven? Het zijn hoogstens een paar man per trein, dat inderdaad nog minder moet worden, maar het is zeker niet de helft.
Begrijp ik, Neen. Ik heb gevraagd om meer details, maar dat is momenteel niet mogelijk. Ik heb mijn best gedaan.

De vraagstelling was dus aan conducteurs : Hoe vaak overkomt het u dat er iemand na het fluiten instapt.

NS concludeert aan de hand daarvan : 54% van alle reizigers stapt te laat in.

Waren er nog andere vragen ?

En wie heeft die tellingen gedaan ? Is er gekeken na het eerste fluitsignaal of het laatste, is er tegelijk gekeken of de trein überhaupt op tijd vertrok bv of al te laat was ?
Reputatie 7
Badge +3
Tja. Dat verhaal met die 54% was natuurlijk gebakken lucht van de eerste orde. Het valt dan niet mee om met een verklaring te komen.

NS doet er het beste aan om excuses aan te bieden over de belachelijke voorstelling van zaken waar iedereen op het forum doorheen geprikt heeft. Dus excuses en verder heel stil in een hoekje blijven zitten en hopen dat over een paar maanden iedereen deze flauwekul weer vergeten is.
Reputatie 4
Ik twijfel er niet aan dat mijn collega's betrouwbaar onderzoek hebben gedaan. Voor nu is de informatie die ik hierboven heb gegeven, de informatie die ik heb ontvangen. Ik heb ook teruggekoppeld dat men twijfelt aan het percentage.
Uw collega's niet in staat zijn hun onderzoek te onderbouwen. Ik vind dit te bizar voor woorden, op mijn werk zou er op dit punt allang een integriteitsonderzoek gestart zijn. Kent u Diedrik Stapel? Aan deze man werd ook niet getwijfeld en werd er ook gedacht dat hij betrouwbaar onderzoek deed.

Hoe kunt u niet twijfelen aan het onderzoek, waneer er geen enkele onderbouwing is en de cijfers niet te geloven zijn? Dat is een heel gevaarlijke combinatie. Helaas tekenend voor hoe de afdeling communicatie omgaat met cijfers, ze toveren iets uit de hoed en iedereen gelooft het. Iets waar ik nog regelmatig overlast van ondervind.

De vraagstelling was dus aan conducteurs : Hoe vaak overkomt het u dat er iemand na het fluiten instapt.

NS concludeert aan de hand daarvan : 54% van alle reizigers stapt te laat in.


Dat ziet er inderdaad uit als een interpretatiefoutje. De conclusie had kunnen zijn: in 54% van de treinen stapt iemand te laat in. Volgens mij is het in de spits fysiek niet echt mogelijk om na het fluitsignaal met minstens de helft van de reizigers nog in te stappen en toch op tijd te vertrekken.

De vraagstelling was dus aan conducteurs : Hoe vaak overkomt het u dat er iemand na het fluiten instapt.

NS concludeert aan de hand daarvan : 54% van alle reizigers stapt te laat in.


Dat ziet er inderdaad uit als een interpretatiefoutje. De conclusie had kunnen zijn: in 54% van de treinen stapt iemand te laat in. Volgens mij is het in de spits fysiek niet echt mogelijk om na het fluitsignaal met minstens de helft van de reizigers nog in te stappen en toch op tijd te vertrekken.


Nee, die conclusie is ook fout. 54% van de conducteurs ziet het dagelijks gebeuren. Er zijn iets van 2500 conducteurs, zeg dat die om de dag werken, dan werken er iedere dag 1250 conducteurs. Van die 1250 zegt 54% dat ze dagelijks iemand na het fluitsignaal zien instappen. Iedere dag rijden er 5500 treinen, dus iedere conducteur zit dus gemiddeld in 4 tot 5 treinen. In een van die treinen stapt dus minimaal 1 iemand te laat in. Dan heb je het dus over maar 12%.

In een gemiddelde trein zitten zo'n 200 mensen, waarvan er waarschijnlijk maar 1 of 2 te laat instappen. Dan heb je het dus over 0,12% van de reizigers die te laat instapt, 1 op de 8000. Is daarvoor zo'n grote campagne nodig?
Ik zal morgen een laatste poging doen jongens. Ik neem alle feedback mee en zet me opnieuw voor jullie in. Ik kom erop terug.

Reageer