Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal! | NS Community

Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!



Toon eerste bericht

103 reacties

Dus jullie hebben eindelijk geen vertragingen meer als niemand na het fluitsignaal instapt? Het zal mij benieuwen.

Doe gewoon eens waar je voor betaald wordt; mensen binnen redelijke tijd naar hun bestemming brengen in plaats van enkel te zeiken dat iemand na een fluitje instapt (welke tevens de helft van de tijd niet gebruikt wordt). Ga je focus eens richten op voldoende materieel, in plaats van maar de helft in te zetten in de spits/bij het eerste vlokje sneeuw/druppeltje water/temperatuur boven de 22 graden.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.


Het ironische daaraan is dat er in Den Bosch van die lichtbakken hangen waarop je kan zien waar de deuren komen van een aankomende trein maar die lichtbakken werken al maanden niet meer. het is dat ik weet bij welke paal ik altijd ga staan en daar komt ook een deur.
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?
Hoe is het eigenlijk in het buitenland geregeld? Ik reis nooit per trein in het buitenland, maar welke tijd staat daar op de borden?
Een ruwe schatting van de vermoedelijke vertrektijd.

We doen het best netjes hoor, hier in Nederland. Buitenlandse collega's verbazen zich erover. Dat ik dan mopper dat de trein 15 seconden te vroeg z'n deuren dicht gooit (in mijn opinie dan), daar snappen ze niks van.
Persoonlijk vind ik dit nieuwe 'fluitbeleid' stom, dom, irritatie-veroorzakend en klantonvriendelijk. Net ook tot mijn grote irritatie ondervonden hoe het onbegrip en irritatie veroorzaakt bij de reiziger: ben onderweg van Amsterdam naar Deventer en had de trein van 16:01 vanuit Amsterdam naar Amersfoort. Aldaar is er dan ongeveer twintig minuten om over te stappen. Alleen nu had de trein uit Amstrrdam ondertussen een kwartier vertraging opgelopen en moest-ie voor Amersfoot wachten om binnen te mogen komen; eind van het liedje was dat we met z'n allen nog NET onze aansluiting dachten te halen, maar door het nieuwe achterlijke fluitbeleid we dus mooi niet meer mee mochten...

Waar zouden we zijn zonder de trein? Op tijd 😕
Persoonlijk vind ik dit nieuwe 'fluitbeleid' stom, dom, irritatie-veroorzakend en klantonvriendelijk.


Dat kan ik me in jouw geval voorstellen georgeoughttohelp. Bij vertragingen wordt altijd gekeken of een aansluitende trein kan wachten maar helaas is dit niet altijd een optie.
Dat is natuurlijk niet waar, het is altijd een optie om te wachten op een aansluitende trein zie bv Zwitserland alleen NS kiest ervoor om treinen op tijd te laten rijden en de reiziger is een bijhangsel daarbij.
Het eerste deel van de bewering van LauraR NS klopt al niet: Loes heeft al eens aangegeven dat conducteurs niet eens worden geïnformeerd over de aankomsttijden van treinen waarop de hunne hoort aan te sluiten. Het beleid is om nooit te wachten om aansluitingen over te nemen, dus in principe wordt er niet gekeken of een aansluitende trein kan wachten.
De punctualiteit gaat boven de aansluitingen, dus hard gezegd gaat de afspraak met Den Haag voor de reiziger. Ik moet wel zeggen dat er nu wat meer op gehamerd wordt om een achterlichteffect te voorkomen en tot mijn stomme verbazing werkt een treindienstleider vaker mee om aansluitingen over te nemen.

Mooi voorbeeld van laatst. In Eindhoven stond er op spoor 1 een trein, die nog moest worden afgerangeerd. Ik sta met de IC naar Maastricht voor de inrijder en sta gewoon 5 minuten te wachten. De IC naar Venlo was me ondertussen gepasseerd. Meestal is de IC naar Venlo weg als ik net na hun vetrektijd binnenkom, maar in dit geval heeft de aansluiting gewacht en konden alle reizigers overstappen. Ik kom het gelukkig vaker tegen, dus ik hoop dat het geen incidenten zijn.
Reputatie 1
Gisteren weer meegemaakt:
14:55 officiële vertrektijd.
14:53:30 Conducteur blaast op zijn fluitje.
14:53:55 Trein rijdt weg - meer dan een minuut te vroeg.

Vind je het gek dat mensen dan na het fluiten nog instappen?
Reputatie 4
Wat ik mij al een tijdje afvraag: kunnen reizigers zien of een trein groen sein krijgt? Het kan helpen deze in de gaten te houden en langs het gehele perron aan te geven...
@daan90 Te vroeg vertrekken is niet de bedoeling en horen we niet graag. Om welke trein ging dat gisteren? Als je hierdoor een vertraging van meer dan 30 minuten hebt opgelopen kun je een claim indienen.

@niek2 Als je aan het eind van een perron staat kun je dat vaak zien, maar denk niet dat je dit als reiziger constant in de gaten wilt houden. Het fluitsignaal zou genoeg moeten zijn om te horen dat een trein gaat vertrekken.
Reputatie 3
Gisteren weer meegemaakt:
14:55 officiële vertrektijd.
14:53:30 Conducteur blaast op zijn fluitje.
14:53:55 Trein rijdt weg - meer dan een minuut te vroeg.

Vind je het gek dat mensen dan na het fluiten nog instappen?

Dit is op niet-intercitystations vrij normaal. Als je de overstap zou moeten halen zou het niet moeten kunnen.
Maar of dat zo is, weet ik niet.

Seinen zijn soms lastig te zien. Een trein krijgt ong. 1 minuut van tevoren groen. Het is handiger om te kijken welke treinen in de weg zouden kunnen zitten, maar dat is op Utrecht bijv. geen doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik mij al een tijdje afvraag: kunnen reizigers zien of een trein groen sein krijgt? Het kan helpen deze in de gaten te houden en langs het gehele perron aan te geven...
Je kunt naar het vertreklicht kijken. Als dat wit oplicht, weet je dat het sein veilig staat en niet bijvoorbeeld het sein voor de trein aan de andere kant van het perron. Handig in Utrecht als er twee treinen naast elkaar staan in dezelfde richting. Dan kun je zien welke het eerst vertrekt.

Deze proefversie heeft zelfs een afteller voor de Hc.
http://www.spoorpro.nl/personeel/2015/05/27/aftellers-op-stations-zorgen-voor-sneller-vertrek-treinen/
Enige uitzondering is wanneer er door geel-knipper vertrokken wordt 🙂
Daar hebben de Belgen volgens mij een heel mooi systeem voor. Ik vind het alleen geen systeem van de huidige tijd 😉
Nogmaals bedankt voor alle feedback. Ook de nieuwe punten heb ik doorgezet.
Reputatie 5
Loes heeft al eens aangegeven dat conducteurs niet eens worden geïnformeerd over de aankomsttijden van treinen waarop de hunne hoort aan te sluiten.
Maar ze roepen bij binnenlopen wel om op welke perrons en hoe laat je welke trein kunt halen ? Vaak ook nog voorzien van extra info als "die trein is vertraagd" ...
Maar ze roepen bij binnenlopen wel om op welke perrons en hoe laat je welke trein kunt halen ? Vaak ook nog voorzien van extra info als "die trein is vertraagd" ...

Dat is de andere kant op. Als reizigers uit trein A over horen te kunnen stappen op trein B, weet de conducteur uit trein A dat wel (en roept dat om), maar de conducteur in trein B in principe niet.
Veel conducteurs weten het wel hoor. Ik denk namelijk dat er maar weinig conducteurs zijn die niet weten dat als hun trein uit Schiphol komt, er een paar minuten later een aansluitende trein vanuit Amsterdam komt. In Utrecht wordt er dan toch niet gewacht, maar bijvoorbeeld in Zwolle vaak wel.
Conducteurs weten dat ook niet altijd uit hun hoofd voor álle overstapstations en álle ritten. Bovendien missen ze dan nog een essentieel stukje informatie: Hoe laat komen de treinen waarop de hunne aansluiting geeft aan? Het is niet overal te zien of die al binnen is en als het wel te zien is en die andere trein is nog niet binnen: Komt die over 1 minuut of over 10 minuten?
Daar is toch de railpocket voor?
Daar komt niet met een druk op de knop een lijstje met aankomsttijden van treinen waarop aansluiting gegeven hoort te worden. Op een station als Zwolle zouden ze één voor één een reis vanuit elke richting naar Zwolle moeten plannen om de actuele aankomsttijden van alle treinen in de knoop te achterhalen. Praktisch is anders.
@pepe
Het hoort wel een beetje bij het werk HC om tijden ongeveer te weten. Als je het maar vaak genoeg ziet onthoud je de tijden wel. Een probleem zijn de vertragingen. Maar hier zou misschien een simpel programma voor gemaakt kunnen worden. De real time aankomsttijden van treinen waarop aansluiting gegeven hoort te worden staan in de railpocket. Dan kan de HC zien dat hij of zij nog even kan wachten en in Utrecht kan dit zeker met de nieuwe infrastructuur.
Ik lees uw verhaal, voor mij lastig te beoordelen dat ik er niet bij ben geweest en lees dat u een bekeuring heeft gehad. Deze bekeuring loopt niet via NS, maar via de Officier van Justitie. Daar zal u ook in beroep moeten gaan. Wacht tot de bekeuring binnen is gekomen en volg daar de instructies hoe in bezwaar te gaan. Het kan zes weken duren of zelfs langer voor deze binnen komt.

Persoonlijk vind ik het erg vervelend te lezen dat dit gebeurd is, maar kan helaas geen standpunt innemen over terecht of onterecht. Succes iig met uw beroep tegen deze bekeuring.

Reageer