Geluidsoverlast in trein door mobieltjes



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Ja en als de persoon dan als de conducteur verschijnt zich wél netjes gedraagt? Dat is wat ik ook al aangaf:

En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment.

Badge +3

Is er niet een simpele oplossing: muziek, video's en film(pjes) kijk en luister je met je oortjes in. Iedereen heeft die dingen, dus het lijkt mij een simpele oplossing. Gewoon als regel invoeren, in alle coupe's. Ik vind het gek dat ik oordoppen in moet doen omdat iemand anders het vertikt om oortjes in te doen, waarmee z'n muziek of video net zo goed kan horen! Idee?

Welkom bij de NS Community!

Ik heb geen oortjes en niemand gaat mij daartoe verplichten natuurlijk.

En in de regels staat al dat je geen overlast mag veroorzaken (dus muziek luisteren of fimpjes kijken op de speaker mag al niet).

Zolang ik niet in een stiltecoupé zit mag ik bellen (telefoon aan oor), maar ja ik heb de neiging om nogal hard te praten tijdens een telefoongesprek. Dat maakt verder niet zoveel uit, want als ik bel of gebeld word in een trein (of in de auto, handsfree uiteraard) houd ik het zo kort mogelijk.

Moet toegeven dat ik met name de jeugd in mijn taxi (ze hebben schijnbaar allemaal ADHD tegenwoordig, en anders krijgen ze het spontaan van naast elkaar zitten) vaak wel even tot de orde moet roepen “volume omlaag graag, dank je beleefd” 🤣

Die had ik ook al gequote, storen is een subjectief begrip.
Reputatie 3

Bluetooth koptelefoon opzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Bluetooth koptelefoon opzetten.

Volgens de huisregels van NS mag je geen geluidsoverlast veroorzaken, dus waarom zal iemand die er last van heeft een koptelefoon op moeten zetten? Of bedoel je dat de overlastgevers dat moeten doen?

Reputatie 1

Beste NS, nu en in de afgelopen weken meer dan eens, zitten sr mensen zonder oortjes naar films of video's te kijken op hun mobiele telefoon. Dit begint echt een ware  plaag te worden. Ik begrijp dat jullie op sommige momenten minder mensen in de trein willen, maar mensen op deze manier de auto injagen lijkt me toch niet de bedoeling

Reputatie 6

Ik reis niet dagelijks met de trein maar kan me niet herinneren dat ik geluidsoverlast heb ondervonden. Misschien erger ik me niet zo snel, in de stad, op drukke momenten is er ook flink wat geluid. Mij valt juist op dat het meestal zo stil is in de trein. Na een druk station is het het dat lawaaiiger, dat komt volgens mij door de herrie op het station.

Waar je wel “lawaai” hoort is op de stations. Als er een trein aankomt of vertrekt maakt dat zoveel geluid dat de omroep niet meer te volgen is. Ook het voeren van een telefoongesprek valt niet mee. Als je echt van herrie wil genieten…. Een langsrazende IC of hoge snelheidstrein produceert 90 decibel, dat is bijna de geluidssterkte van een popconcert. Op een perron, op 2 meter afstand is de herrie nog “iets” luider dan op de meetafstand (25 m) die gebruikelijk is. Probeer dan, ook met oortjes, maar eens een normaal gesprek te voeren.
Dan de trein in, je zou kunnen zeggen dat herrie in je oren blijft zitten. Direct na een heel hard geluid versta je gefluister niet meteen. Hoe meer lawaai (hoe minder je kan verstaan) hoe harder de mens gaat praten. Helemaal als het stoorgeluid in het frequentiegebied van de menselijke spraak zit.

Nog even, en bij de geluidsniveaus van langs rijdende treinen, wordt aangeraden om tijdens een treinreis gehoorbescherming te dragen. Zijn we gelijk van de van de over lawaai klagende reizigers af… “We adviseren toch gehoorbescherming te dragen”

Reageer