Geluidsoverlast in trein door mobieltjes



Toon eerste bericht

57 reacties

Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen. In intercity's is er overigens een stiltecoupe waar het wel stil moet zijn.
Reputatie 7
Badge
Misschien nog niet aan gedacht, maar als het u echt knettergek maakt, voor een paar Euro zijn er simpele oordopjes te koop.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.
Reputatie 3

@ronaldvr Ik moet zeggen, ik voel me wel een beetje schuldig als ik dit zo allemaal lees. Muziek luisteren of films kijken op de luidsprekers doe ik niet (dat vind ik ook asociaal), maar ik bel wel best vaak (wel altijd met oortjes in), en ik had er om eerlijk te zijn niet zo over nagedacht dat dat storend kan. Als ik oortjes in heb, heb ik geen idee hoe hard ik praat, want ik kan mijzelf een stuk zachter horen, dus ga ik waarschijnlijk harder praten. Sorry hiervoor, ik zal proberen minder te bellen. Overigens als ik hierop aangesproken zou worden (is tot nu toe nog niet gebeurd, dus of mensen vinden het niet storend, of ze vinden het eng om mij aan te spreken (lijkt mij sterk)), dan zou ik wel het gesprek afronden en ophangen.

Reputatie 4
 

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

 

Mwoah, als je zo in het leven staat en ook nog een controleur verrot staat te schelden, dan neem ik je niet serieus. Dan maakt het me echt niet uit wat Wikipedia daar over zegt.

 

https://www.mediacourant.nl/2023/05/aaf-brandt-corstius-ondanks-hoog-inkomen-ja-ik-rij-zwart-met-ov/

Reputatie 5

Volgens Wikipedia was Mark Morrison gestorven door een allergische reactie na het eten van pinda's. Daarna was hij ineens weer levend. Vroeger konden dit soort dingen alleen in films zoals Return of the Living Dead, maar tegenwoordig is het op Wikipedia allemaal mogelijk (en dan kun je het ook nog eens als bron gebruiken).

Alles wat je op Wikipedia leest kan bedacht zijn door een klein groepje mensen dat elkaars bewerkingen goedkeurt en vaak zitten daar nog eens bots bij. Al die onzin die daarop staat en de waarde die mensen eraan hechten is wat mij betreft zorgwekkender dan mobieltjes die geluid maken. 

Reputatie 5
Mensen hoeven in de trein niet verplicht stil te zijn omdat anderen willen werken of lezen.
Maar je mag ook geen lawaai maken volgens het regelement.
Reputatie 5
Ik reageerde omdat TS aangaf: (lawaai maken is zorgen voor overlast,net als luid praten)
Ik word knettergek in de trein van de harde muziek
Reputatie 1

Storen is subjectief, maar telefoongesprekken voeren op speaker of radio/TV kijken op speaker is ongepast in de trein, maar wordt steeds normaler. En aanspreken is zinloos. 

Misschien nog niet aan gedacht, maar als het u echt knettergek maakt, voor een paar Euro zijn er simpele oordopjes te koop.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.

Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?
Je stoort je ook 'computer spelletjes gepingel'. Dat mag gewoon in de trein. Er is geen enkele (huis)regel die dit verbiedt.
Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?
Er is geen norm. Wat de een als overlast ervaart vindt de ander normaal huiskamergeluid. Uiteindelijk is het aan de conducteur om een oordeel te vellen.
Ook in de eerste klas mag men gewoon praten en zijn of haar ding doen (binnen de huisregels natuurlijk). Het is niet zo dat het in de eerste klas muisstil moet zijn, wat dat betreft gelden dezelfde regels als in de tweede klas.

In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.

Heb zelf een keer meegemaakt dat een conducteur in de eerste klas met geluid een voetbal wedstrijd keek en ging juichen bij elk doelpunt.


Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dweilorkest ging toeteren in de 2e klas, uitzonderingen heb je altijd.
In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.
Bij de eerste klas is er een groot verschil tussen doordeweeks en het weekend. Doordeweeks veel zakelijke reizigers, in het weekend veel meer luxere dagjesmensen die op hun gemak gesteld zijn.

In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.Bij de eerste klas is er een groot verschil tussen doordeweeks en het weekend. Doordeweeks veel zakelijke reizigers, in het weekend veel meer luxere dagjesmensen die op hun gemak gesteld zijn.


TS heeft het over werken in de trein, ik nam de vrijheid om aan te nemen dat dat ook om de doordeweekse dagen gaat.Ik reis regelmatig op zondagavond, daar zie ik vrij weinig verschil met een doordeweekse dag (op het traject Amsterdam - Maastricht) maar ik hoor/lees inderdaad wel veel verhalen dat reizigers dat anders ervaren.
Reputatie 3
@Loes ben dan wel benieuwd: grijpen conducteurs ook proactief in hierin? Of wachten ze klachten van de reizigers af?
Je komt hier nooit uit, iedereen heeft andere normen en waarden. Dus ik zou zeggen...Ieder met een computerspel of muziek mee, naar een "eigen" coupe ...blijven wij wel in de "stilte" of gewone coupe.
Je komt hier nooit uit, iedereen heeft andere normen en waarden. Dus ik zou zeggen...Ieder met een computerspel of muziek mee, naar een "eigen" coupe ...blijven wij wel in de "stilte" of gewone coupe.

De "gewone" coupé is die waar geluid geproduceerd mag worden, stoort je dat dan ga je naar de stiltecoupé. Wordt daar toch geluid geproduceerd kun je daar je medereizigers op aanspreken.
Reputatie 7
Badge +3
In de gewone coupe mag inderdaad geluid geproduceerd worden. Maar harde muziek uit bv een mobieltje is toch echt niet de bedoeling.
Reputatie 1

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem

https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/het-ding-is-in-een-stiltecoupe-moet-je-stil-zijn-maar-dat-begrijpen-of-kunnen-veel-mensen-niet~b89db92b/

Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.

 

Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!

Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)

Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).

 

Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.

 

Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Reputatie 5
Staat er dan in de regels niets over decibellen?
Badge +3

Tof @ronaldvr iemand die het woord nog kent https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/vergoelijk 😅

De regels zijn helder, maar wie gaat zich er aan houden als er totaal geen handhaving is?

Reputatie 1

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

 

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment. Als de regel duidelijk is zoals ik voorstel is er niet een ontsnappingsroute: niet voor lieden die zeggen ‘maar hij staat helemaal niet hard!’ En ook voor conducteurs die niks kunnen constateren: Mevrouw, bent u een film aan het kijken? Waarom heeft u geen oortjes in dan? Duidelijkheid helpt ook een conducteur (en een passagier die steeds maar te horen krijgt van dergelijke lieden ‘dan moet je maar in een stilte coupe gaan zitten’ (waar het overigens ook regelmatig gebeurt dat ik menen moet aanspreken op het feit dat ze luidkeels zitten te bellen, maar dt ais een ander onderwerp)

 

Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.

Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? 

Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.

Reageer