Geluidsoverlast in trein door mobieltjes
Ik kies bewust de trein om rustig te kunnen werken, lezen en schrijven. Maar pff. Ben nu drie keer van coupe verhuisd.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.
Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.
Dit is een schoolvoorbeeld van een drogredenering dus: https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen specifieker deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Mwoah, als je zo in het leven staat en ook nog een controleur verrot staat te schelden, dan neem ik je niet serieus. Dan maakt het me echt niet uit wat Wikipedia daar over zegt.
https://www.mediacourant.nl/2023/05/aaf-brandt-corstius-ondanks-hoog-inkomen-ja-ik-rij-zwart-met-ov/
Volgens Wikipedia was Mark Morrison gestorven door een allergische reactie na het eten van pinda's. Daarna was hij ineens weer levend. Vroeger konden dit soort dingen alleen in films zoals Return of the Living Dead, maar tegenwoordig is het op Wikipedia allemaal mogelijk (en dan kun je het ook nog eens als bron gebruiken).
Alles wat je op Wikipedia leest kan bedacht zijn door een klein groepje mensen dat elkaars bewerkingen goedkeurt en vaak zitten daar nog eens bots bij. Al die onzin die daarop staat en de waarde die mensen eraan hechten is wat mij betreft zorgwekkender dan mobieltjes die geluid maken.
Maar je mag ook geen lawaai maken volgens het regelement.
Ik word knettergek in de trein van de harde muziek
Storen is subjectief, maar telefoongesprekken voeren op speaker of radio/TV kijken op speaker is ongepast in de trein, maar wordt steeds normaler. En aanspreken is zinloos.
Deze helpen prima, draag ze zelf veel in het vliegtuig om het geluid van 85 decibels of meer wat te temperen.
Helaas wordt je in een openbaar vervoermiddel geconfronteerd met geluiden van anderen, daar is zolang dit binnen de normen blijft niets aan te doen.
In IC treinen heb je een stilte coupe.
Ik hoef toch geen oordopjes in, wanneer het geluid dusdanig buiten de norm is, dat een halve trein zit te zuchten en kreunen van die herrie. Moet ik dan perse 1e klas gaan reizen?
Er is geen norm. Wat de een als overlast ervaart vindt de ander normaal huiskamergeluid. Uiteindelijk is het aan de conducteur om een oordeel te vellen.
In de 1e klas is het in de regel wel een stuk rustiger dan in de 2e klas, je treft meer reizigers aan die daar werken of lezen.
Heb zelf een keer meegemaakt dat een conducteur in de eerste klas met geluid een voetbal wedstrijd keek en ging juichen bij elk doelpunt.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dweilorkest ging toeteren in de 2e klas, uitzonderingen heb je altijd.
Bij de eerste klas is er een groot verschil tussen doordeweeks en het weekend. Doordeweeks veel zakelijke reizigers, in het weekend veel meer luxere dagjesmensen die op hun gemak gesteld zijn.
TS heeft het over werken in de trein, ik nam de vrijheid om aan te nemen dat dat ook om de doordeweekse dagen gaat.Ik reis regelmatig op zondagavond, daar zie ik vrij weinig verschil met een doordeweekse dag (op het traject Amsterdam - Maastricht) maar ik hoor/lees inderdaad wel veel verhalen dat reizigers dat anders ervaren.
De "gewone" coupé is die waar geluid geproduceerd mag worden, stoort je dat dan ga je naar de stiltecoupé. Wordt daar toch geluid geproduceerd kun je daar je medereizigers op aanspreken.
Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem
Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.
Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!
Aaf Brandt Corstius heeft een leuke column over dit probleem
Het werpt een filosofische vraag op. Wil je liever in een stiltecoupé zitten waar mensen lawaai maken, of in de lawaaicoupé waar misschien niemand lawaai maakt – en als ze lawaai maken, hoef je je er niet aan te ergeren.
Waarbij het natuurlijk zo is, dat een ‘lawaaicoupé’ dat niet is, maar dat veel mensen die in zo’n coupe storende herrie maken vrij consequent zeggen ‘maar dis is geen stiltecoupe'!
Aaf rijdt naar eigen zeggen regelmatig zwart dus is het niet aan haar om anderen de maat te nemen.
Zojuist weer zo'n ervaring gehad de tweede in een week. De conducteur kwam langs, ik zeg er iets over tegen hem, en in plaats dat hij aan de bewuste dame ( De andere was overigens ook al een vrouw), vraagt of ze geen oortjes in kan doen zegt hij direct tegen mij of ik niet beter kan verhuizen, want hij hoort niks (ook niet toevallig natuurlijk)
Hoewel de man zijn best denkt te doen en de-escalerend wil werken, jaag je met een dergelijk vergoelijkende houding dit gedrag toch aan. Die dame vindt dat ze gelijk heeft gekregen en gaat er de volgende keer nog harder (zowel letterlijk als figuurlijk, en inderdaad ging zodra de conducteur vertrokken was het volume weer omhoog).
Dus. NS maak een duidelijke regel: Afspelen van elektronische apparatuur zonder headset en mèt zo hard dat medepassagiers dat kunnen waarnemen is verboden.
Er is namelijk niks irritanter dan ‘halve herrie ‘, tsss tzss tss van een headset die te hard staat, of halve flarden van een tv serie.
Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.
Tof
De regels zijn helder, maar wie gaat zich er aan houden als er totaal geen handhaving is?
Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.
Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’? En dat werd door deze conducteur ook aangegrepen om te constateren dat hij niks constateerde. Of kon constateren -op dat moment. Als de regel duidelijk is zoals ik voorstel is er niet een ontsnappingsroute: niet voor lieden die zeggen ‘maar hij staat helemaal niet hard!’ En ook voor conducteurs die niks kunnen constateren: Mevrouw, bent u een film aan het kijken? Waarom heeft u geen oortjes in dan? Duidelijkheid helpt ook een conducteur (en een passagier die steeds maar te horen krijgt van dergelijke lieden ‘dan moet je maar in een stilte coupe gaan zitten’ (waar het overigens ook regelmatig gebeurt dat ik menen moet aanspreken op het feit dat ze luidkeels zitten te bellen, maar dt ais een ander onderwerp)
Er is al een regel: je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, daar kun je de volgende keer op wijzen.
Die regel ken ik, en het probleem is nu juist dat deze erg ambigu is: wat is en wanneer is iets ‘overlast’?
Het oordeel of iets wel/geen overlast is ligt bij de conducteur.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.