beantwoord

Hoe reizen zonder mondkapje?

  • 10 December 2020
  • 53 reacties
  • 1847 Bekeken


Toon eerste bericht

53 reacties

Badge +3

Oh… zo kan het dus ook

Een kwartier al geen beweging behalve de arme gestreste NS-medewerkers die heen en weer lopen. Inclusief een medewerker die mondkapje was vergeten en daar fijntjes op werd gewezen door jolige treinreizigers (de omroeper had immers gewaarschuwd voor de 95 euro boete).

https://twitter.com/suzezij/status/1448405378044157952

Zal vast wel te maken hebben met een laatste sprinter naar Den Bosch die op Eindhoven 20 minuten gewacht heeft op vertraagde overstappers uit het zuiden?

Idd heel naar, man inmiddels in Eindhoven, maar ze hebben toch nog een sprinter ingezet die 15 min later uit Eindhoven vertrekt. Ik wil zomaar geloven dat dit service is.

https://twitter.com/GabyRosier/status/1448413710586945536

En de lange stop in het snelheidsverloop op https://treinposities.nl/ritinfo/20211014/4488/?drgl=1 nou ja, dan vergeten we als personeel even de mondkapjes.

Reputatie 1

“Zero tolerance” heeft alleen nut bij 100% pakkans. Zonder stelselmatige controle is “zero tolerance” loos geklets.

 
 
×
 
 
 

helemaal gelijk! was even vergeten dat controle niet bij de hoofdtaken hoort van een conducteur en ze ook een eigen invulling mogen geven aan taken.

 

Reputatie 1

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Ik ga nu niet alle topics hierover weer door lezen en dan de links hier posten,
Maar er is vaker uitgesproken door een moderator / personeel dat er angst heerst en men dus discussies uit de weg willen gaan.

Er werd dat een standaard PR praatje gehouden dat de NS wil dat we het samen met elkaar oplossen.
Dus reizigers spreken elkaar erop aan maar ja...laat dat nou niet onze taak zijn.
Ik betaal gewoon om een veilig en goede reis te krijgen van punt a naar b. 

Misschien hebben andere forum leden wel alle linkjes paraat.
Anders raad ik je aan om zelf alle topics even door te lezen.

Wellicht kan je dan gelijk het een en ander terugkoppelen aan jullie bestuur.


 

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Op Twitter wordt door de klantenservice-medewerkers al maanden iedere dag minstens 1x gemeld dat dragen van mondkapjes eigen verantwoordelijkheid is, als iemand klaagt over mensen zonder mondkapje in de trein. Daarbij wordt regelmatig gezegd dat conducteurs andere werkzaamheden, waardoor ze niet altijd kunnen controleren.

Reputatie 1

Vind het in het ov belangrijker dan bij een horeca of evenement dat er wordt gecontroleerd.
Soms kan je niet anders dan te reizen met het ov. Horeca en een evenement kan je gewoon overslaan.
Alhoewel het wellicht voor de jongeren een eerste levensbehoefte is ;)
Dan is het wel zo goed dat je erop kan vertrouwen dat de regels strikt gehandhaafd gaat worden in het ov.

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.

 

Reputatie 6

Ik kan me wel verplaatsen in de mensen die het dragen van een mondkapje in stations en op perrons wat te veel van het goede vonden. Maar in de treinen zelf is het vooralsnog helemaal geen slecht idee. Zeker nu er ook weer mensen verkouden zijn.

Bovendien lopen de besmettingscijfers weer op. Dus verder afschalen van de maatregelen is absoluut niet aan de orde.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

't Zegt allemaal maar bar weinig, die cijfers. Urk heeft de laagste vaccinatiegraad, maar ook zo'n beetje de minste besmettingen van Nederland. Misschien dat iedereen 't daar al gehad heeft, misschien dat ze amper van hun eilandje komen, er zullen vast goede redenen zijn, maar de cijfertjes - en zeker de besmettingscijfertjes - an sich zeggen niet zo veel.

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

't Zegt allemaal maar bar weinig, die cijfers. Urk heeft de laagste vaccinatiegraad, maar ook zo'n beetje de minste besmettingen van Nederland. Misschien dat iedereen 't daar al gehad heeft, misschien dat ze amper van hun eilandje komen, er zullen vast goede redenen zijn, maar de cijfertjes - en zeker de besmettingscijfertjes - an sich zeggen niet zo veel.

Wanneer er niet getest wordt, dan worden besmettingen niet allemaal aangetoond.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er niet getest wordt, dan worden besmettingen niet allemaal aangetoond.

Precies. Zonder meer informatie zeggen die cijfers niks.

Reputatie 7
Badge +3

In de treinen waarmee ik reis heeft zeker meer dan de helft van de reizigers een mondkapje op. Toen ik van de week met de bus reisde had iedereen een mondkapje op.

NS zou er wel goed aan doen om net als bij GVB in Amsterdam met regelmaat om te roepen dat het dragen van een mondkapje dat zowel neus als mond bedekt verplicht is.

Reputatie 7

In ieder geval is de regel in het OV veel eenduidiger geworden: mondkapje op in het voertuig. Dat lijkt met niet zo'n ingewikkelde boodschap. De hele OV-sector zou er goed aan doen om gezamenlijk campagne te voeren.

Aan een heldere en eenduidige regel heb je helaas niet zoveel als een groot deel van de mensen er bewust met de pet naar gooit. Ik kom net uit een Sprinter waar me opnieuw genoeg dingen hieromtrent zijn opgevallen. O.a een groepje mannen dat duidelijk iets teveel op had. Mondkapje? Nou, wat denk je?

 

Wij reageren vaak alleen als dat nodig is. Ik zie dat je vorige topic van een antwoord was voorzien van een lid van de community. Het antwoord daar is ook juist dat iedereen boven de 13 jaar een mondkapje dient te dragen. Ik kan ook alleen aangeven dat je altijd een mondkapje moet dragen op het station en in de trein. Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Je geeft aan dat je geen mondkapje kan dragen vanwege paniek. Ik ben bang dat dat geen goede reden is om geen mondkapje te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het zou voor andere reizigers fijn zijn als er een aparte coupe zou zijn voor mensen zonder mondkapje. Zonder mondkapje vormt men toch een grotere besmettingsrisico voor anderen. Alleen omdat je met een aparte coupe mensen stigmatiseert, lijkt mij dat geen goed idee. Beter voor iedereen is om geen uitzonderingen in OV te hebben omdat men toch vaak langer dan 15 minuten in een kleinere ruimte zit.

Reputatie 2

@paul23 Ik snap precies waarom je geen mondkapje kan dragen, ik heb zelf een angststoornis en paniekstoornis en ademloosheid is een van mijn triggers. Het is schandalig dat mentale aandoeningen nog steeds niet serieus genomen worden in 2021.

In andere landen, zoals het VK, is een angststoornis wel een uitzondering, en terecht. Mensen die het daar niet mee eens zijn hebben duidelijk geen idee waar ze het over hebben. Veel sterkte en hopelijk zijn we er snel vanaf. Anders lekker veel water drinken of iets kleins eten, dan mag hij even af. 

En @Erryt NS ik had een tijdje zo'n uitzonderingskaartje op mijn jas gespeld, vorig jaar in december toen ik bloedend eczeem op mijn wangen had (mede door constant mondkapjes te dragen). Mij werd letterlijk verteld door een conducteur dat uitzonderingskaartjes niet gelden in de trein. Geen uitzonderingen. Dus wat is het nou?

 

Badge +3

En @Erryt NS ik had een tijdje zo'n uitzonderingskaartje op mijn jas gespeld, vorig jaar in december toen ik bloedend eczeem op mijn wangen had (mede door constant mondkapjes te dragen). Mij werd letterlijk verteld door een conducteur dat uitzonderingskaartjes niet gelden in de trein. Geen uitzonderingen. Dus wat is het nou?

De conducteur heeft gelijk. Het (grote) probleem is dat iedereen die ook maar enig bezwaar heeft tegen mondkapjes zich kan beroepen op een medische uitzondering, en daar gretig misbruik van wordt gemaakt.

Terwijl je van het (constant?) dragen van een mondkapje echt geen eczeem of zuurstoftekort krijgt. Vraag je huid/huishuidarts maar, of een willekeurige zorgmedewerker die heel de dag een FFP masker moet dragen (geen pretje) :rofl:

Voor conducteurs telt zo’n kaartje dus niet, want die zijn ten eerste geen arts en kunnen ook niet bepalen of jij wel of geen mondkapje verdraagt. Zonder dat ben je dus in overtreding van de regels/wet.

En je medereizigers ook niet, dus draag het maar gewoon met alle tegenzin want anders ben je al gauw een enorme aso en moet je maar ander (wmo) vervoer regelen, waar een mondkapje niet hoeft wegens een echte medische verklaring.

Een ~GMK indicatie (geen mondkapje) voor jou als persoon moet dus echt van een arts komen (én gecommuniceerd zijn met de vervoerder dat jij mee mag!) want anders heb je pech en mag je simpelweg niet mee! Best kut, maar zo werkt het ov/taxivervoer op dit moment.

Mij als taxichauffeur maakt het niet zoveel uit, ventilatie genoeg en (bijna) iedereen gevaccineerd natuurlijk, maar de huidige regels zijn duidelijk (dat kinlapje op minimaal)

Voor een trein verhoudt dat zich ongeveer als voeten op de stoel. Dat mag niet!

Maar als jij je been gebroken hebt en met krukken loopt en je been in het gips gestrekt op een stoel tegenover je legt (met een krantje of zo er onder) dan mag het misschien.

De conducteur (gastheer/vrouw) mag/kan dat beoordelen, met dus het recht om het te verbieden en je te bekeuren of zelfs de trein uit te zetten. @Loes 

 … ik heb zelf een angststoornis en paniekstoornis en ademloosheid is een van mijn triggers

Laat je vooral diagnostiseren op hypochondrie of blijf thuis of regel passend vervoer bij zulke ernstige aandoeningen!

Of zie dat mondkapje in de trein of bus als ‘peanuts, die zet ik wel ff op!’ als overwinning van je ‘stoornis’ en dan is het een win-win situatie!

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het probleem is natuurlijk dat dit gewoon een smoes is om geen mondkapje te willen dragen. 

Wij reageren vaak alleen als dat nodig is. Ik zie dat je vorige topic van een antwoord was voorzien van een lid van de community. Het antwoord daar is ook juist dat iedereen boven de 13 jaar een mondkapje dient te dragen. Ik kan ook alleen aangeven dat je altijd een mondkapje moet dragen op het station en in de trein. Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Je geeft aan dat je geen mondkapje kan dragen vanwege paniek. Ik ben bang dat dat geen goede reden is om geen mondkapje te dragen.

Duidelijk!:wink:

 

Reputatie 7
Badge +1

Je zou denken dat dat wel ingeburgerd is onder personeel inmiddels.

Ik was laatst trouwens zelf ook per ongeluk zonder mondkapje de trein ingestapt, ondanks dat ik al een poosje weer vrijwel dagelijks met de trein ga. Na vijf minuten merkte ik het opeens en heb ik hem alsnog opgedaan. Dat verklaarde toen meteen de nogal verontwaardigde blik van iemand anders in de trein toen ik instapte :rofl: . Gelukkig was het rustig. 

Dat was overigens ook na een lange stop op het station omdat ik de vorige trein had gemist… 

Reputatie 1

Ns zou gewoon een zero tolerance policy moeten hebben.

Mensen die hun verklaring dan "vergeten" zijn kunnen dat dan via de klantenservice regelen.

Op het traject Rotterdam-Amsterdam zie je sporadisch conducteurs lopen maar weigeren

reizigers aan te spreken als ze geen mondkapje dragen.

Waarom kan NS niet duidelijk communiceren dat er over word gestapt naar een zero tolerance policy.

Dan weet ieder reiziger waar ze aan toe zijn. 

Dit zou je dan ook verder moeten trekken naar 1ste klas waar mensen "even" hun telefoon moeten opladen of geen idee hadden dat ze hier niet mogen zitten.
Vervolgens weggaan om even later weer terug te gaan want de "controle " is toch geweest.

-Aangepast door moderator-

Reputatie 1

Vind het raar dat mijn post aangepast wordt zonder dat een moderator aangeeft waarom.

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo 

discussies en agressief gedrag te vermijden.

Het is daarom niet raar dat ik vraag om duidelijkheid. Je kan het toch gewoon zeggen wij willen niet strikt controleren dus houd daar rekening mee als u per trein wil gaan reizen.
Dan weet je als betalende klant waar je aan toe bent.

 

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Reputatie 7

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.
 

Dit wordt mede in de hand gewerkt door te korte treinen op sommige trajecten. Er is niet voldoende materieel. Daarnaast willen velen niet meer naast een onbekende zitten. 

Wat de mondkapjes betreft is het beeld wisselend. Soms de helft geen mondkapje, soms bijna iedereen. Ik heb het gevoel dat het ook qua regio wat verschilt hoe groot de bereidheid is zich aan de regels te houden en dan hangt het nog af van welk vervoermiddel het is (lees: de grootte van de kans dat je in het vervoermiddel personeel zult zien)

Vorige week zat ik in de metro in Amsterdam, de mondkapjes waren er voor een groot deel afwezig of hingen onder de kin. In de tram zag ik ze bij velen wel en in de bus hier heeft iedereen hem op.

Reputatie 1

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.
 

Dit wordt mede in de hand gewerkt door te korte treinen op sommige trajecten. Er is niet voldoende materieel. Daarnaast willen velen niet meer naast een onbekende zitten. 

Wat de mondkapjes betreft is het beeld wisselend. Soms de helft geen mondkapje, soms bijna iedereen. Ik heb het gevoel dat het ook qua regio wat verschilt hoe groot de bereidheid is zich aan de regels te houden en dan hangt het nog af van welk vervoermiddel het is (lees: de grootte van de kans dat je in het vervoermiddel personeel zult zien)

Vorige week zat ik in de metro in Amsterdam, de mondkapjes waren er voor een groot deel afwezig of hingen onder de kin. In de tram zag ik ze bij velen wel en in de bus hier heeft iedereen hem op.


Het verschil is dat in de bus en tram er wel mensen aangesproken door de controleur/chauffeur.
Zonder mondkapje kom je er niet in. Doe je het af dan gelijk via de intercom aangesproken.

Verschil met in de trein, conducteurs ( als je geluk hebt ) lopen langs en zeggen niks en controleren nauwelijks op vervoersbewijzen.

Als je dan als NS het volgende zegt: Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur 
Dan komt het op mij over dat ze totaal niet weten wat er speelt of erger nog het gewoon negeren.

Zal inderdaad per traject verschillen en kan alleen mijn ervaring geven voor Rotterdam-Amsterdam en vice versa.

 

Reputatie 1

Kan iemand me uitleggen:

  • waarom een niet-werkend mondkapje zou werken.
  • hoe je een besmetting meet want zo'n test geen geen besmetting aan.
  • waarom het voor de veiligheid zou zijn; als diverse belangrijke mensen aangeven dat het om een gedragsexperiment gaat en dat er geen noodzaak voor is en gezichtsbedekking van oudsher symbool van onderdrukking is.
  • Waarom je een medische verklaring zou moeten hebben om onder een onzinnige maatregel uit te komen.
  • Hoe we het al jaren hebben overleefd door blootsmonds te reizen en waarom er nu dan niet veel minder mensen ziek worden door dit soort maatregelen?
  • Waarom het in de trein gevaarlijker zou zijn dan in de supermarkt of bij de fysiotherapeut?
  • Waarom het een smoes zou zijn als je de adem ontnomen wordt en je benauwd wordt.
Reputatie 1

In het begin werd nog geroepen 'to flatten the curve.’ Het idee was dat zogenaamde verspreiding langzamer zou gaan en als het zich eenmaal verspreid heeft, zouden de maatregelen verspreiding kunnen tegenhouden? Niet dat ik geloof in de besmettingstheorie maar toch.

Reageer