beantwoord

Hoe reizen zonder mondkapje?

  • 10 December 2020
  • 53 reacties
  • 1847 Bekeken

Hoi ik heb een paar dagen geleden een probleem gegeven dat ik nite kan reizen met het *openbaar* vervoer.

 

Ik heb hierop echter nog geen antwoord ontvangen. Terwijl ik veronderstel dat de NS zich best wel verplicht voelt om aanpassing uit te voeren voor mensen die geen mondkapje wegens paniek reactie kunnen dragen? Net als dat er liften zijn aangebracht of tegels voor slechtzienden verwacht ik dat de ns de coupes aanpast aan mensen zonder mondkapje?

 

Waarom reageert er geen medewerker op mijn vorige topic? Met name omdat de NS een openbaar, nationaal vervoerder is die toegankelijk zou moeten zijn voor een ieder. EN niet slechts voor de elitaire mondkapjesdragers.

Ook valt het mij wederom op dat NS wel een uitzondering voor personeel kan claimen, dus het is niet onmogelijk om mensen veilig te vervoeren zonder mondkapje, dus wat rest de ns om hetzelfde als dat het voor personeel doet ook voor passagiers te doen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 10 December 2020, 10:27

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 1

Vind het in het ov belangrijker dan bij een horeca of evenement dat er wordt gecontroleerd.
Soms kan je niet anders dan te reizen met het ov. Horeca en een evenement kan je gewoon overslaan.
Alhoewel het wellicht voor de jongeren een eerste levensbehoefte is ;)
Dan is het wel zo goed dat je erop kan vertrouwen dat de regels strikt gehandhaafd gaat worden in het ov.

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.

 

Reputatie 7

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.
 

Dit wordt mede in de hand gewerkt door te korte treinen op sommige trajecten. Er is niet voldoende materieel. Daarnaast willen velen niet meer naast een onbekende zitten. 

Wat de mondkapjes betreft is het beeld wisselend. Soms de helft geen mondkapje, soms bijna iedereen. Ik heb het gevoel dat het ook qua regio wat verschilt hoe groot de bereidheid is zich aan de regels te houden en dan hangt het nog af van welk vervoermiddel het is (lees: de grootte van de kans dat je in het vervoermiddel personeel zult zien)

Vorige week zat ik in de metro in Amsterdam, de mondkapjes waren er voor een groot deel afwezig of hingen onder de kin. In de tram zag ik ze bij velen wel en in de bus hier heeft iedereen hem op.

Reputatie 1

Zelfs de drukke 2 klas vermijden door eerste klas gaat reizen lukt niet meer doordat studenten/scholieren/zwartrijders toch weten dat er geen controle is.
Je hoort het zo vaak tweede klas zit vol laten we hier zitten er is toch geen controle.
En natuurlijk zonder mondkapje.
 

Dit wordt mede in de hand gewerkt door te korte treinen op sommige trajecten. Er is niet voldoende materieel. Daarnaast willen velen niet meer naast een onbekende zitten. 

Wat de mondkapjes betreft is het beeld wisselend. Soms de helft geen mondkapje, soms bijna iedereen. Ik heb het gevoel dat het ook qua regio wat verschilt hoe groot de bereidheid is zich aan de regels te houden en dan hangt het nog af van welk vervoermiddel het is (lees: de grootte van de kans dat je in het vervoermiddel personeel zult zien)

Vorige week zat ik in de metro in Amsterdam, de mondkapjes waren er voor een groot deel afwezig of hingen onder de kin. In de tram zag ik ze bij velen wel en in de bus hier heeft iedereen hem op.


Het verschil is dat in de bus en tram er wel mensen aangesproken door de controleur/chauffeur.
Zonder mondkapje kom je er niet in. Doe je het af dan gelijk via de intercom aangesproken.

Verschil met in de trein, conducteurs ( als je geluk hebt ) lopen langs en zeggen niks en controleren nauwelijks op vervoersbewijzen.

Als je dan als NS het volgende zegt: Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur 
Dan komt het op mij over dat ze totaal niet weten wat er speelt of erger nog het gewoon negeren.

Zal inderdaad per traject verschillen en kan alleen mijn ervaring geven voor Rotterdam-Amsterdam en vice versa.

 

Reageer