beantwoord

Hoe reizen zonder mondkapje?

  • 10 December 2020
  • 53 reacties
  • 1847 Bekeken

Hoi ik heb een paar dagen geleden een probleem gegeven dat ik nite kan reizen met het *openbaar* vervoer.

 

Ik heb hierop echter nog geen antwoord ontvangen. Terwijl ik veronderstel dat de NS zich best wel verplicht voelt om aanpassing uit te voeren voor mensen die geen mondkapje wegens paniek reactie kunnen dragen? Net als dat er liften zijn aangebracht of tegels voor slechtzienden verwacht ik dat de ns de coupes aanpast aan mensen zonder mondkapje?

 

Waarom reageert er geen medewerker op mijn vorige topic? Met name omdat de NS een openbaar, nationaal vervoerder is die toegankelijk zou moeten zijn voor een ieder. EN niet slechts voor de elitaire mondkapjesdragers.

Ook valt het mij wederom op dat NS wel een uitzondering voor personeel kan claimen, dus het is niet onmogelijk om mensen veilig te vervoeren zonder mondkapje, dus wat rest de ns om hetzelfde als dat het voor personeel doet ook voor passagiers te doen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 10 December 2020, 10:27

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In de treinen waarmee ik reis heeft zeker meer dan de helft van de reizigers een mondkapje op. Toen ik van de week met de bus reisde had iedereen een mondkapje op.

NS zou er wel goed aan doen om net als bij GVB in Amsterdam met regelmaat om te roepen dat het dragen van een mondkapje dat zowel neus als mond bedekt verplicht is.

Dit is mijn ervaring ook, het grootste deel draagt het. Soms onderaan de kin (met een flesje water in de hand omdat ze zogenaamd drinken). Wel veel die het mondkapje half dragen. Het valt mij trouwens op dat veel mensen toch ook op stations nog wel mondkapjes dragen.

Een poosje terug was er een (terecht) strenge conductrice die meerdere keren omriep dat de mondkapjes verplicht zijn en daarna nog een paar keer door de trein liep. Opeens droeg iedereen het keurig zoals het hoort. Zo nu en dan wordt het nog wel eens omgeroepen, maar het mag wel wat vaker inderdaad.

 

Aan een heldere en eenduidige regel heb je helaas niet zoveel als een groot deel van de mensen er bewust met de pet naar gooit. Ik kom net uit een Sprinter waar me opnieuw genoeg dingen hieromtrent zijn opgevallen. O.a een groepje mannen dat duidelijk iets teveel op had. Mondkapje? Nou, wat denk je?

Als we alle regels waar een deel van de mensen zich bewust niet aan houdt maar moeten schrappen blijft er weinig over van deze wereld vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me wel verplaatsen in de mensen die het dragen van een mondkapje in stations en op perrons wat te veel van het goede vonden. Maar in de treinen zelf is het vooralsnog helemaal geen slecht idee. Zeker nu er ook weer mensen verkouden zijn.

Bovendien lopen de besmettingscijfers weer op. Dus verder afschalen van de maatregelen is absoluut niet aan de orde.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 3

In de treinen waarmee ik reis heeft zeker meer dan de helft van de reizigers een mondkapje op. Toen ik van de week met de bus reisde had iedereen een mondkapje op.

NS zou er wel goed aan doen om net als bij GVB in Amsterdam met regelmaat om te roepen dat het dragen van een mondkapje dat zowel neus als mond bedekt verplicht is.

Dit is mijn ervaring ook, het grootste deel draagt het. Soms onderaan de kin (met een flesje water in de hand omdat ze zogenaamd drinken). Wel veel die het mondkapje half dragen. Het valt mij trouwens op dat veel mensen toch ook op stations nog wel mondkapjes dragen.

Een poosje terug was er een (terecht) strenge conductrice die meerdere keren omriep dat de mondkapjes verplicht zijn en daarna nog een paar keer door de trein liep. Opeens droeg iedereen het keurig zoals het hoort. Zo nu en dan wordt het nog wel eens omgeroepen, maar het mag wel wat vaker inderdaad.

 

Aan een heldere en eenduidige regel heb je helaas niet zoveel als een groot deel van de mensen er bewust met de pet naar gooit. Ik kom net uit een Sprinter waar me opnieuw genoeg dingen hieromtrent zijn opgevallen. O.a een groepje mannen dat duidelijk iets teveel op had. Mondkapje? Nou, wat denk je?

Als we alle regels waar een deel van de mensen zich bewust niet aan houdt maar moeten schrappen blijft er weinig over van deze wereld vrees ik.

Vorige week heb ik in mijn coupe een, ik geloof een conductrice, meegemaakt die gericht bij reizigers checkte of het mondkapje aanwezig was, en of het goed gedragen werd. Dit deed ze vriendelijk maar ook doortastend, en de reizigers conformeerden.

Een vrouw naast mij, die geen mondkapje op had, gaf te kennen van niets te weten. "Nou", sprak de conductrice, "dan komt het goed uit dat ik hier een tas met mondkapjes bij mij heb". De dame in kwestie kreeg een mondkapje, of ze die maar even wilde opzetten.

Nu reis ik in Oost Nederland, en mijn indruk is dat de mensen daar nog wel een stukje liever en braver zijn dan rond de grote steden in het westen. Maar met een beetje flair en doortastendheid is best wel wat verschil te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis regelmatig in de spits tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. In geen weken een Hc gezien. Toch draagt verreweg de meerderheid een mondkapje en ook nog eens op de correcte manier. De gemiddelde reiziger lijkt van goede wil te zijn.

Het kan nog wel een tikkie beter maar dan zullen de Hc’s wel handelend moeten optreden. Wat ook niet helpt zijn de Hc’s die met een gezichtscherm op aan het werk zijn. Iedereen moet nu toch wel weten dat die schermen helemaal niets voorstellen als het gaat om bescherming.

×
 
 
 
Reputatie 2

@paul23 Ik snap precies waarom je geen mondkapje kan dragen, ik heb zelf een angststoornis en paniekstoornis en ademloosheid is een van mijn triggers. Het is schandalig dat mentale aandoeningen nog steeds niet serieus genomen worden in 2021.

In andere landen, zoals het VK, is een angststoornis wel een uitzondering, en terecht. Mensen die het daar niet mee eens zijn hebben duidelijk geen idee waar ze het over hebben. Veel sterkte en hopelijk zijn we er snel vanaf. Anders lekker veel water drinken of iets kleins eten, dan mag hij even af. 

En @Erryt NS ik had een tijdje zo'n uitzonderingskaartje op mijn jas gespeld, vorig jaar in december toen ik bloedend eczeem op mijn wangen had (mede door constant mondkapjes te dragen). Mij werd letterlijk verteld door een conducteur dat uitzonderingskaartjes niet gelden in de trein. Geen uitzonderingen. Dus wat is het nou?

 

Badge +3

En @Erryt NS ik had een tijdje zo'n uitzonderingskaartje op mijn jas gespeld, vorig jaar in december toen ik bloedend eczeem op mijn wangen had (mede door constant mondkapjes te dragen). Mij werd letterlijk verteld door een conducteur dat uitzonderingskaartjes niet gelden in de trein. Geen uitzonderingen. Dus wat is het nou?

De conducteur heeft gelijk. Het (grote) probleem is dat iedereen die ook maar enig bezwaar heeft tegen mondkapjes zich kan beroepen op een medische uitzondering, en daar gretig misbruik van wordt gemaakt.

Terwijl je van het (constant?) dragen van een mondkapje echt geen eczeem of zuurstoftekort krijgt. Vraag je huid/huishuidarts maar, of een willekeurige zorgmedewerker die heel de dag een FFP masker moet dragen (geen pretje) :rofl:

Voor conducteurs telt zo’n kaartje dus niet, want die zijn ten eerste geen arts en kunnen ook niet bepalen of jij wel of geen mondkapje verdraagt. Zonder dat ben je dus in overtreding van de regels/wet.

En je medereizigers ook niet, dus draag het maar gewoon met alle tegenzin want anders ben je al gauw een enorme aso en moet je maar ander (wmo) vervoer regelen, waar een mondkapje niet hoeft wegens een echte medische verklaring.

Een ~GMK indicatie (geen mondkapje) voor jou als persoon moet dus echt van een arts komen (én gecommuniceerd zijn met de vervoerder dat jij mee mag!) want anders heb je pech en mag je simpelweg niet mee! Best kut, maar zo werkt het ov/taxivervoer op dit moment.

Mij als taxichauffeur maakt het niet zoveel uit, ventilatie genoeg en (bijna) iedereen gevaccineerd natuurlijk, maar de huidige regels zijn duidelijk (dat kinlapje op minimaal)

Voor een trein verhoudt dat zich ongeveer als voeten op de stoel. Dat mag niet!

Maar als jij je been gebroken hebt en met krukken loopt en je been in het gips gestrekt op een stoel tegenover je legt (met een krantje of zo er onder) dan mag het misschien.

De conducteur (gastheer/vrouw) mag/kan dat beoordelen, met dus het recht om het te verbieden en je te bekeuren of zelfs de trein uit te zetten. @Loes 

 … ik heb zelf een angststoornis en paniekstoornis en ademloosheid is een van mijn triggers

Laat je vooral diagnostiseren op hypochondrie of blijf thuis of regel passend vervoer bij zulke ernstige aandoeningen!

Of zie dat mondkapje in de trein of bus als ‘peanuts, die zet ik wel ff op!’ als overwinning van je ‘stoornis’ en dan is het een win-win situatie!

Reputatie 6

Ik kan me wel verplaatsen in de mensen die het dragen van een mondkapje in stations en op perrons wat te veel van het goede vonden. Maar in de treinen zelf is het vooralsnog helemaal geen slecht idee. Zeker nu er ook weer mensen verkouden zijn.

Bovendien lopen de besmettingscijfers weer op. Dus verder afschalen van de maatregelen is absoluut niet aan de orde.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

't Zegt allemaal maar bar weinig, die cijfers. Urk heeft de laagste vaccinatiegraad, maar ook zo'n beetje de minste besmettingen van Nederland. Misschien dat iedereen 't daar al gehad heeft, misschien dat ze amper van hun eilandje komen, er zullen vast goede redenen zijn, maar de cijfertjes - en zeker de besmettingscijfertjes - an sich zeggen niet zo veel.

Reputatie 7
Badge +3

De gemeente Staphorst is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland. Dat zegt genoeg.

't Zegt allemaal maar bar weinig, die cijfers. Urk heeft de laagste vaccinatiegraad, maar ook zo'n beetje de minste besmettingen van Nederland. Misschien dat iedereen 't daar al gehad heeft, misschien dat ze amper van hun eilandje komen, er zullen vast goede redenen zijn, maar de cijfertjes - en zeker de besmettingscijfertjes - an sich zeggen niet zo veel.

Wanneer er niet getest wordt, dan worden besmettingen niet allemaal aangetoond.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er niet getest wordt, dan worden besmettingen niet allemaal aangetoond.

Precies. Zonder meer informatie zeggen die cijfers niks.

Ik heb mijn verlof er bijna opzitten en ik ben ook nog op pad geweest bij onze buurlanden. Wat me op is gevallen dat de mensen in onze buurlanden gewoon de regels volgen. Zowat iedereen droeg op juiste wijze een mondkapje, geen faceshields gezien, enkeling onder de neus en verder hield men zich eraan. Geen medische uitzondering gezien en ik vraag me echt wel eens af, waarom zijn wij Nederlanders zo ongelooflijk tegendraads. Altijd schoppen tegen de regels en de regels in ons voordeel interpreteren. We polderen veel, maar scoren zo barslecht in het gewoon opvolgen van regels, wat we er ook van vinden.

Reputatie 7

ik vraag me echt wel eens af, waarom zijn wij Nederlanders zo ongelooflijk tegendraads. Altijd schoppen tegen de regels en de regels in ons voordeel interpreteren. We polderen veel, maar scoren zo barslecht in het gewoon opvolgen van regels, wat we er ook van vinden.

Omdat er weinig respect meer is voor gezag (door te softe aanpak?) . De " moet kunnen" en "dat- bepaal- ik-zelf- wel" mentaliteit, Nederlanders staan er om bekend. Op basisscholen zie je dat al. Een Duitse of Belgische basisschool is een wereld van verschil met de Nederlandse. Veel meer orde, structuur en consequenter optreden/ corrigeren.

Altijd schoppen tegen de regels en de regels in ons voordeel interpreteren.

Ja dit is absoluut waar en het irriteert mij ook mateloos. En het werkt door in alle lagen. Kijk naar onze politiek bijvoorbeeld. 

of die aso reizigers die het verpesten voor anderen.

of sommige conducteurs (niet jij) die hun werk niet doen

 

Badge +3

Ik heb mijn verlof er bijna opzitten en ik ben ook nog op pad geweest bij onze buurlanden. Wat me op is gevallen dat de mensen in onze buurlanden gewoon de regels volgen.

En dan komt men op social media met corona cijfers en grafieken over bijv. Zweden (nooit een lockdown, geen strenge horeca regels) en dat daar ‘niets aan de hand is’ terwijl wij hier in NL allerlei maatregelen opgelegd kregen die ‘onzinnig’ zijn of waren.

Oke, die avondklok sloeg nergens op inderdaad, en voor even naar de WC bij de Mc Donald's een coronapaspoort moeten tonen was een paar weken geleden ook ondenkbaar belachelijk, want bij een tankstation hoeft dat ook niet.

Denk dat er in die buitenlanden inderdaad een boel verstandige mensen wonen (van Zweden weet ik dat van kennissen), die zich echt niet in een volle trein willen proppen zonder mondkapje (of naar een volle bioscoop of theater en zo) :sweat_smile:

Voor zover mondkapjes dan werken hè? Niet (noodzakelijk) reizen of uitgaan is daar blijkbaar ook een prima optie (nog steeds)!

Succes met het ADE https://www.amsterdam-dance-event.nl vervoer in ieder geval.

Badge +3

Oh… zo kan het dus ook

Een kwartier al geen beweging behalve de arme gestreste NS-medewerkers die heen en weer lopen. Inclusief een medewerker die mondkapje was vergeten en daar fijntjes op werd gewezen door jolige treinreizigers (de omroeper had immers gewaarschuwd voor de 95 euro boete).

https://twitter.com/suzezij/status/1448405378044157952

Zal vast wel te maken hebben met een laatste sprinter naar Den Bosch die op Eindhoven 20 minuten gewacht heeft op vertraagde overstappers uit het zuiden?

Idd heel naar, man inmiddels in Eindhoven, maar ze hebben toch nog een sprinter ingezet die 15 min later uit Eindhoven vertrekt. Ik wil zomaar geloven dat dit service is.

https://twitter.com/GabyRosier/status/1448413710586945536

En de lange stop in het snelheidsverloop op https://treinposities.nl/ritinfo/20211014/4488/?drgl=1 nou ja, dan vergeten we als personeel even de mondkapjes.

Reputatie 7
Badge +1

Je zou denken dat dat wel ingeburgerd is onder personeel inmiddels.

Ik was laatst trouwens zelf ook per ongeluk zonder mondkapje de trein ingestapt, ondanks dat ik al een poosje weer vrijwel dagelijks met de trein ga. Na vijf minuten merkte ik het opeens en heb ik hem alsnog opgedaan. Dat verklaarde toen meteen de nogal verontwaardigde blik van iemand anders in de trein toen ik instapte :rofl: . Gelukkig was het rustig. 

Dat was overigens ook na een lange stop op het station omdat ik de vorige trein had gemist… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet zo pessimistisch. Na weer een week ervaring met reizen in de spits tussen Hilversum en Utrecht Overvecht kan ik alleen maar constateren dat zeker 90% van de reizigers de mondkapjes correct draagt. En een ander positief punt: ik ben deze week maar liefst 2 keer gecontroleerd op het hebben van een geldig vervoerbewijs. Helaas was dat één keer door de Hc die zo’n raar spatscherm draagt. Dat schiet dus niet op.

Wat ook wel grappig is om aan mensen te vragen of ze last van kin hebben omdat daar extra bescherming op zit. Na veel gezucht en gesteun gaat dan het mondkapje over neus en mond. En als ze vragen of ik er last van heb dat ze het mondkapje niet correct op hebben dan zeg ik ja.

Reputatie 1

Ns zou gewoon een zero tolerance policy moeten hebben.

Mensen die hun verklaring dan "vergeten" zijn kunnen dat dan via de klantenservice regelen.

Op het traject Rotterdam-Amsterdam zie je sporadisch conducteurs lopen maar weigeren

reizigers aan te spreken als ze geen mondkapje dragen.

Waarom kan NS niet duidelijk communiceren dat er over word gestapt naar een zero tolerance policy.

Dan weet ieder reiziger waar ze aan toe zijn. 

Dit zou je dan ook verder moeten trekken naar 1ste klas waar mensen "even" hun telefoon moeten opladen of geen idee hadden dat ze hier niet mogen zitten.
Vervolgens weggaan om even later weer terug te gaan want de "controle " is toch geweest.

-Aangepast door moderator-

Reputatie 7
Badge +3

“Zero tolerance” heeft alleen nut bij 100% pakkans. Zonder stelselmatige controle is “zero tolerance” loos geklets.

Reputatie 1

Vind het raar dat mijn post aangepast wordt zonder dat een moderator aangeeft waarom.

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo 

discussies en agressief gedrag te vermijden.

Het is daarom niet raar dat ik vraag om duidelijkheid. Je kan het toch gewoon zeggen wij willen niet strikt controleren dus houd daar rekening mee als u per trein wil gaan reizen.
Dan weet je als betalende klant waar je aan toe bent.

 

Reputatie 1

“Zero tolerance” heeft alleen nut bij 100% pakkans. Zonder stelselmatige controle is “zero tolerance” loos geklets.

 
 
×
 
 
 

helemaal gelijk! was even vergeten dat controle niet bij de hoofdtaken hoort van een conducteur en ze ook een eigen invulling mogen geven aan taken.

 

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Reputatie 1

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Ik ga nu niet alle topics hierover weer door lezen en dan de links hier posten,
Maar er is vaker uitgesproken door een moderator / personeel dat er angst heerst en men dus discussies uit de weg willen gaan.

Er werd dat een standaard PR praatje gehouden dat de NS wil dat we het samen met elkaar oplossen.
Dus reizigers spreken elkaar erop aan maar ja...laat dat nou niet onze taak zijn.
Ik betaal gewoon om een veilig en goede reis te krijgen van punt a naar b. 

Misschien hebben andere forum leden wel alle linkjes paraat.
Anders raad ik je aan om zelf alle topics even door te lezen.

Wellicht kan je dan gelijk het een en ander terugkoppelen aan jullie bestuur.


 

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit NS is er vaker gezegd dat ze de reiziger niet wil aanspreken / corrigeren om zo discussies en agressief gedrag te vermijden.

Waar/hoe verneem je dit?

Op Twitter wordt door de klantenservice-medewerkers al maanden iedere dag minstens 1x gemeld dat dragen van mondkapjes eigen verantwoordelijkheid is, als iemand klaagt over mensen zonder mondkapje in de trein. Daarbij wordt regelmatig gezegd dat conducteurs andere werkzaamheden, waardoor ze niet altijd kunnen controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, de beruchte eigen verantwoordelijkheid. Wanneer wordt eens duidelijk gemaakt dat het dragen van mondkapjes in de voertuigen van het OV geen eigen maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid is? 

Net als het vragen om een QR-code in de horeca en bij evenementen geen eigen maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Het lijkt me dat het hoog tijd wordt om horeca te gaan boycotten die geen QR-codes controleert. Het geklets van een kleine maar luidruchtige minderheid moet niet de boventoon krijgen in rationele debatten over de bestrijding van infectieziektes.

 

 
 
×
 
 
 

Reageer