beantwoord

Hoe reizen zonder mondkapje?

  • 10 December 2020
  • 53 reacties
  • 1632 Bekeken

Hoi ik heb een paar dagen geleden een probleem gegeven dat ik nite kan reizen met het *openbaar* vervoer.

 

Ik heb hierop echter nog geen antwoord ontvangen. Terwijl ik veronderstel dat de NS zich best wel verplicht voelt om aanpassing uit te voeren voor mensen die geen mondkapje wegens paniek reactie kunnen dragen? Net als dat er liften zijn aangebracht of tegels voor slechtzienden verwacht ik dat de ns de coupes aanpast aan mensen zonder mondkapje?

 

Waarom reageert er geen medewerker op mijn vorige topic? Met name omdat de NS een openbaar, nationaal vervoerder is die toegankelijk zou moeten zijn voor een ieder. EN niet slechts voor de elitaire mondkapjesdragers.

Ook valt het mij wederom op dat NS wel een uitzondering voor personeel kan claimen, dus het is niet onmogelijk om mensen veilig te vervoeren zonder mondkapje, dus wat rest de ns om hetzelfde als dat het voor personeel doet ook voor passagiers te doen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 10 December 2020, 10:27

Bekijk origineel

53 reacties

Wij reageren vaak alleen als dat nodig is. Ik zie dat je vorige topic van een antwoord was voorzien van een lid van de community. Het antwoord daar is ook juist dat iedereen boven de 13 jaar een mondkapje dient te dragen. Ik kan ook alleen aangeven dat je altijd een mondkapje moet dragen op het station en in de trein. Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Je geeft aan dat je geen mondkapje kan dragen vanwege paniek. Ik ben bang dat dat geen goede reden is om geen mondkapje te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het zou voor andere reizigers fijn zijn als er een aparte coupe zou zijn voor mensen zonder mondkapje. Zonder mondkapje vormt men toch een grotere besmettingsrisico voor anderen. Alleen omdat je met een aparte coupe mensen stigmatiseert, lijkt mij dat geen goed idee. Beter voor iedereen is om geen uitzonderingen in OV te hebben omdat men toch vaak langer dan 15 minuten in een kleinere ruimte zit.

Reputatie 7
Badge +3

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het probleem is natuurlijk dat dit gewoon een smoes is om geen mondkapje te willen dragen. 

Reputatie 5

Wij reageren vaak alleen als dat nodig is. Ik zie dat je vorige topic van een antwoord was voorzien van een lid van de community. Het antwoord daar is ook juist dat iedereen boven de 13 jaar een mondkapje dient te dragen. Ik kan ook alleen aangeven dat je altijd een mondkapje moet dragen op het station en in de trein. Het kabinet stelt een uitzondering voor reizigers die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen.

Hierbij geldt dat je bij controle de medische noodzaak moet kunnen aantonen. Dit kan op één van de manieren die door de overheid zijn aangegeven. Belangrijk is dat je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Ook moet je desgevraagd je legitimatiebewijs kunnen laten zien.

Je geeft aan dat je geen mondkapje kan dragen vanwege paniek. Ik ben bang dat dat geen goede reden is om geen mondkapje te dragen.

Duidelijk!:wink:

 

Reputatie 7
Badge +3

@paul23ik ben erg benieuwd hoe je sinds 1 juni hebt gereisd toen het mondkapje verplicht werd in OV.

Veel mensen die geen mondkapje willen dragen noemen paniekreactie of ademhalingsproblemen reden om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar als je niet onder medische behandeling bent, dan is er geen medische noodzaak.

Het probleem is natuurlijk dat dit gewoon een smoes is om geen mondkapje te willen dragen. 


Roken op het perron, langzaam drinken, piepkleine hapjes/stukjes van je broodje/snack/koek/frites of gewoon het kapje op de kin. Kan allemaal, er is toch geen controle.

Kan iemand me uitleggen:

  • waarom een niet-werkend mondkapje zou werken.
  • hoe je een besmetting meet want zo'n test geen geen besmetting aan.
  • waarom het voor de veiligheid zou zijn; als diverse belangrijke mensen aangeven dat het om een gedragsexperiment gaat en dat er geen noodzaak voor is en gezichtsbedekking van oudsher symbool van onderdrukking is.
  • Waarom je een medische verklaring zou moeten hebben om onder een onzinnige maatregel uit te komen.
  • Hoe we het al jaren hebben overleefd door blootsmonds te reizen en waarom er nu dan niet veel minder mensen ziek worden door dit soort maatregelen?
  • Waarom het in de trein gevaarlijker zou zijn dan in de supermarkt of bij de fysiotherapeut?
  • Waarom het een smoes zou zijn als je de adem ontnomen wordt en je benauwd wordt.

In het begin werd nog geroepen 'to flatten the curve.’ Het idee was dat zogenaamde verspreiding langzamer zou gaan en als het zich eenmaal verspreid heeft, zouden de maatregelen verspreiding kunnen tegenhouden? Niet dat ik geloof in de besmettingstheorie maar toch.

Reputatie 7
Badge +3

Het is heel simpel. 

In het OV wordt niet om QR-codes gevraagd. Het OV is daarom voor iedereen toegankelijk. Tegelijkertijd kan in het OV geen 1,5 meter afstand gehouden worden. Daarom is de verplichting om mondkapjes te dragen in de voertuigen blijven bestaan.

Een discussie over het nut van mondkapjes is in deze community off-topic.

Daarom ook mijn stelling waarom het in het ov gevaarlijker zou zijn dan in de supermarkt of bij de fysiotherapeut en waarom een niet-werkend kapje zou werken? Zeker niet off-topic want gaat in eerste instantie natuurlijk om de onzin van de maatregelen, waardoor de vraagsteller ermee zit. Als die anderhalve meter zou werken, zou ook niemand meer ziek worden.

Reputatie 7
Badge +4

Het is allemaal niet relevant. Het is een overheidsmaatregel en daar mag iedereen van denken wat hij wil, maar het is algemeen geldend voor elke burger. Verder zijn er voldoende fora waar u de discussie op dit niveau van attitude en wijze van redeneren kunt voeren.

Het is hier geen discussieforum, maar een plek waar reizigers elkaar van goede informatie voorzien die zich bij het reizen met NS kunnen voordoen. Wat u inbrengt is in eerdere topics ook al volledig uitgekauwd. Alle vragen en antwoorden op uw niveau zijn daar uitgebreid te vinden.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Daarom ook mijn stelling waarom het in het ov gevaarlijker zou zijn dan in de supermarkt of bij de fysiotherapeut en waarom een niet-werkend kapje zou werken? Zeker niet off-topic want gaat in eerste instantie natuurlijk om de onzin van de maatregelen, waardoor de vraagsteller ermee zit. Als die anderhalve meter zou werken, zou ook niemand meer ziek worden.

Dit is dus ook totaal niet relevant. 

Gaat er gewoon om dat de NS meegaat in de onzin. Zonder mondkapjesplicht ook geen uitzonderingen nodig.

Gaat er gewoon om dat de NS meegaat in de onzin. Zonder mondkapjesplicht ook geen uitzonderingen nodig.

Als je het niet eens bent met de wetgeving/regelgeving vanuit de overheid dan moet je daar gaan klagen en niet bij degene dit het verplicht moet uitvoeren. 

Reputatie 7

De helft van de reizigers in de trein draagt het toch niet, zie ik iedere dag. Niemand zegt er iets van. Het is gewoon afwachten wanneer de draagplicht gaat vervallen.

Reputatie 7
Badge +3

De helft van de reizigers in de trein draagt het toch niet, zie ik iedere dag. Niemand zegt er iets van. Het is gewoon afwachten wanneer de draagplicht gaat vervallen.


En omdat de helft zich niet aan de mondkapjesplicht houdt en ook zonder mondkapje en 1e klaskaartje in de 1e klas gaat zitten, kunnen mensen uit risicogroep nog steeds geen gebruik maken van de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al heb ik zelf ook mijn vraagtekens of mondkapjes (en dan vooral de niet-medische mondkapjes) echt werken, zodra iemand het heeft over ‘bekpamperplicht’ is het voor mij al duidelijk dat er geen fatsoenlijke discussie mogelijk is. Ga lekker demonstreren met je gele plu, doe nog een donatie aan die enge dansleraar of zet een filmpje op je feesboek dat je een restaurant niet in mocht omdat je geen QR code hebt, maar ga niet hier lopen zeuren over een maatregel die door onze overheid is ingesteld.

Reputatie 7
Badge +3

In de treinen waarmee ik reis heeft zeker meer dan de helft van de reizigers een mondkapje op. Toen ik van de week met de bus reisde had iedereen een mondkapje op.

NS zou er wel goed aan doen om net als bij GVB in Amsterdam met regelmaat om te roepen dat het dragen van een mondkapje dat zowel neus als mond bedekt verplicht is.

Reputatie 7

In de treinen waarmee ik reis heeft zeker meer dan de helft van de reizigers een mondkapje op. Toen ik van de week met de bus reisde had iedereen een mondkapje op.

Dat is mijn ervaring in de bus ook. Misschien komt het doordat je langs de chauffeur moet om in te checken. De trein is veel anoniemer, 9 van de 10 keer zie je geen personeel.

Reputatie 7
Badge +3

In ieder geval is de regel in het OV veel eenduidiger geworden: mondkapje op in het voertuig. Dat lijkt met niet zo'n ingewikkelde boodschap. De hele OV-sector zou er goed aan doen om gezamenlijk campagne te voeren.

Badge +3

En het verschil met een supermarkt is dat je daar nooit langere tijd op korte afstand in een ‘gesloten’ (maar uiteraard geventileerde) ruimte bent, dus de kans op besmetting minimaal is.

Na meer dan een kwartier wordt het pas ‘onveilig’ (en zal de Coronamelder app een melding geven als je langer dichtbij iemand bent geweest die later besmet/positief test).

In een trein (en klaslokaal, kerk e.d.) is dat dus anders. Waarom het in een volle kerk niet hoeft, geen idee want dat kan een enorme besmettingshaard zijn, net als een club/discotheek.

De normale griep heeft vorig jaar geen enkele kans gekregen, en dat is mede door alle maatregelen (social distancing, handhygiëne e.d.). De bijdrage van mondkapjes daaraan laat ik in het midden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is veel te rationeel voor mensen die het niet willen of kunnen begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom het in een volle kerk niet hoeft,.

Heeft te maken met de uitzonderingspositie die kerken in de Nederlandse wet hebben op basis van het principe van scheiding van kerk en staat. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is veel te rationeel voor mensen die het niet willen of kunnen begrijpen.

 
 
×
 
 
 

Geweldig. Opmerking van de week wat mij betreft!

Reputatie 7
Badge +3

Kerk en rationaliteit gaan vaak niet samen. 

Reputatie 7

In ieder geval is de regel in het OV veel eenduidiger geworden: mondkapje op in het voertuig. Dat lijkt met niet zo'n ingewikkelde boodschap. De hele OV-sector zou er goed aan doen om gezamenlijk campagne te voeren.

Aan een heldere en eenduidige regel heb je helaas niet zoveel als een groot deel van de mensen er bewust met de pet naar gooit. Ik kom net uit een Sprinter waar me opnieuw genoeg dingen hieromtrent zijn opgevallen. O.a een groepje mannen dat duidelijk iets teveel op had. Mondkapje? Nou, wat denk je?

 

Reageer